5. nowe ruchy polityczne.pdf

(112 KB) Pobierz
740398779 UNPDF
Nowe ruchy polityczne
Giovanni Sartori: „Partia to oficjalna grupa polityczna biorąca udział w wyborach i w tym celu wystawiająca
swoich kandydatów na stanowiska publiczne”.
Orientacje w zakresie definiowania partii politycznych:
funkcjonalna – definiowanie partii przez pryzmat funkcji, jakie pełni w systemie politycznym
(mobilizacja i integracja społeczeństwa, artykulacja i agregacja jego interesów, kreowanie
konsensusu); partia postrzegana jako ogniwo pośredniczące między społeczeństwem a władzą
polityczną
strukturalna – akcentuje model wewnętrznej organizacji partii jako instytucji politycznej; partia
instytucjonalną formą zorganizowanej aktywności jej członków oraz areną, w ramach której
wchodzą ze sobą w interakcje
Marek Chmaj: Partia polityczna to „wyspecjalizowana organizacja społeczna posiadająca określony program
będący podstawą do uzyskania szerszego poparcia społecznego i ta drogą do zdobycia władzy lub uzyskania
wpływu na władzę”.
Cele, do których dążyć muszą partie:
zdobycie poparcia wyborczego
przechwycenie dzięki niemu określonych stanowisk publicznych
realizacja propagowanej koncepcji programowej
PARTIE PROTESTU
Niewłaściwe jest wiązanie tego typu partii z jakąkolwiek rodziną ideologiczną, typem, formą organizacyjną
lub modelem genetycznym partii.
Zaklasyfikowanie jakiegoś ugrupowania do grona partii protestu nie ma charakteru trwałego – partia może
w każdej chwili zaprzestać pełnienia tej funkcji.
Dieter Rucht: protest – zbiorowa działalność polegająca na formułowaniu i artykułowaniu na forum
publicznym społeczno-politycznych żądań przez niepowiązane z państwem grupy i organizacje; jego
przejawem są ruchy protestu , które dążą przede wszystkim do konfrontacji politycznej i z tej przyczyny
potrzebują wyraźnie określonego przeciwnika
Partia protestu – każde ugrupowanie stawiające sobie za cel rewizję polityki państwa w określonym
obszarze jego aktywności; nie podważając samego systemu politycznego, stronnictwa takie wykorzystują
jego instytucje i procedury do realizacji własnych strategii politycznych.
Cechy charakterystyczne partii protestu:
antysystemowość oraz programowy antykonsensualizm
Ugrupowania protestu stanowią antytezę partii ustabilizowanych, tworzących „kartel” ugrupowań
prosystemowych. Partie protestu wykazują całe spektrum postaw antysystemowych, od całkowitej negacji
systemu po sprzeciw wobec jego wybranych elementów. Łączy je „delegitymizujące uderzenie”
( delegitimising impact ) – kwestionowanie aktualnych reguł politycznych.
Antysytemowość „mocna” - typowa dla partii, których postulaty cechują się wysokim stopniem
delegitymizacji danego ustroju politycznego; partie te podważają prawomocność całej demokracji, są
dysfunkcjonalne wobec systemu. Przykładem mogą być partie komunistyczne (marksistowskie), lewackie
czy o konotacjach faszystowskich.
Antysystemowość „słaba” - odejście od negacji ładu liberalno-demokratycznego w kierunku krytyki zasad
gry politycznej związanych z funkcjonowanie systemu partyjnego.
Partie protestu wykazują się antysystemowością „słabą”, co sprowadza się do permanentnego
manifestowania swojej antykonsensualnej postawy wobec wybranych procesów, mechanizmów oraz
instytucji politycznych. Antysystemowość przejawia się na trzech płaszczyznach:
silnie opozycyjne nastawienie względem tradycyjnych sił politycznych funkcjonujących w
ramach konkretnego systemu partyjnego
negacja tradycyjnych wzorców rywalizacji politycznej (także modeli przetargów koalicyjnych)
kwestionowanie powszechnie akceptowanych działań państwa w odniesieniu do wybranych
dziedzin społeczno-gospodarczych ( antykonsensualizm )
Wyznacznikiem partii protestu jest radykalnie antyestablishmentowe nastawienie . Ich wyborcy nie głosują
za określonym programem politycznym, ale przeciwko ustabilizowanym stronnictwom oraz konkretnym
instytucjom politycznym – głos protestu przeciwko elitom politycznym.
posługiwanie się kategorią antypartii
Partie protestu przedstawiają się jako inna forma politycznej organizacji (wolnej od „partyjnych układów),
czyli tzw. antypartia. Brak wyraźniej ideologii sprawia, że partie protestu są atrakcyjne dla szerokiego
spektrum wyborców (od tradycyjnie zorientowanego elektoratu po niegłosujących, którzy z braku innych
alternatyw jedynie w ten sposób mogą wyrazić swoje niezadowolenie z rządów).
Partie protestu stanowią antytezę partii ustabilizowanych. Bezpośrednią przyczyną ich powstania jest zawsze
konkretna sytuacja polityczna, co przekłada się na konstrukcję programu politycznego, skupiającego się na
początku z reguły na jednym dominującym problemie, później włączając także inne kwestie.
silna ekspresja przekazu
Przejawia się w wykorzystaniu zróżnicowanych i nowatorskich, często kontrowersyjnych i zaskakujących form
działalności politycznej, a także ostrego, opartego na negacji, agresywnego języka politycznego.
Partie te opierają swoje relacje z oponentami politycznymi nie na zasadach kompromisu oraz stopniowej
zmiany, ale na ostrych antynomiach: my-oni, zwycięstwo-klęska, teraz-nigdy.
Nawet pozytywne aspekty programu są artykułowane w formie negatywnej. W retoryce używa się słów,
takich jak: nigdy, precz, stop, zakazać. Język negacji na podkreślać antykonsensualny, radykalny i
bezkompromisowy charakter podnoszonych kwestii.
populizm protestu
Partie protestu odwołują się do metod, praktyk i haseł typowych dla populizmu.
Wszystkie ruchy populistyczne bazują na niezadowoleniu, które stanowi spoiwo ich aktywności. Kreują
dychotomiczny obraz rzeczywistości, w których państwo oraz dotychczas działające partie polityczne
(system) to czynniki destruktywne – antyelitaryzm .
Populizm gloryfikuje lud, którego wola ma rangę nadrzędną wobec tradycyjnych instytucji i elit. To, czego
chce lud, jest zawsze właściwe, dlatego należy znieść wszelkie ograniczenia krępujące jego wolę.
Populizm protestu (Andre Taguieff) charakteryzuje się połączeniem krytyki elit z zaufaniem do ludu
postrzeganego jako prości obywatele, którzy stracili zaufanie do systemu reprezentacji, gdyż ten zwrócił się
przeciwko nim (dychotomia prości ludzie – elity polityczne).
Typowe dla populizmu są teorie konspiracyjne – przekonanie, że grupa złych ludzi spiskuje przeciwko
społeczeństwu.
Dominującymi elementami apelu wyborczego są: idea nietolerancji oraz negatywny obraz rzeczywistości.
Cechą charakterystyczną tych ugrupowań jest to, że nie są związane ze ściśle wyodrębnionym segmentem
elektoratu. Apel wyborczy kierują przede wszystkim do osób niebiorących lub zniechęconych udziałem w
wyborach, przez co manifestują swój negatywny stosunek do dominujących ugrupowań politycznych.
Antyelityzm oraz antyintelektualizm wynika z przekonania, iż system wartości elit jest rozbieżny z systemem
wartości ogółu społeczeństwa. Populizm posługuje się takimi pojęciami, jak sprawiedliwość, tradycja,
uczucie, wiara, bazuje na emocjach, nie na wiedzy.
Populizm pojawia się tam, gdzie istnieje silna społeczna niechęć wobec istniejącego porządku społecznego
gwarantowanego przez ustabilizowaną klasę rządzącą, głosząc potrzebę wprowadzenia demokracji
populistycznej, pozbawionej wszelkich zbędnych instytucji pośredniczących między ludem a władzą.
Dla ruchów protestu populizm jest nie tyle ideologią, ile narzędziem wykorzystywanym w ramach walki
politycznej. To mechanizm manipulacyjny wykorzystywany do kontroli ludności do tej pory
marginalizowanej.
Programy polityczne populistów są niejasna, odwołują się do ogólnych wartości. Cele często mają charakter
utopijny. Dyskurs ugrupowań populistycznych bazuje na trzech elementach:
podkreślanie roli ludu i jego kluczowej pozycji w społeczeństwie oraz w ramach całego systemu
politycznego; z ludu wyklucza się jednak wszelkiego rodzaju elity
skłonność do negowania podziałów w wymiarze horyzontalnym (diada lewica-prawica) i do
głoszenia jedności ludu przy jednoczesnym akcentowaniu podziału w wymiarze wertykalnym,
wykluczając stojące na czele hierarchii elity i znajdującym się na samym dole cudzoziemców
antysystemowy wydźwięk – przekonanie, że lud został zdradzony przez władzę i jego prymat
musi zostać bezwzględnie przywrócony; w tym calu należy pozbyć się elit i zastąpić je
przywódcami działającymi dla dobra społeczeństwa
Populizm (Yves Meny i Yves Surel) to specyficzna forma mobilizacji politycznej – forma reakcji na źle
funkcjonujący system polityczny. Poparcie ze strony wyborców jest ostrzeżeniem dla rządzących. Przyczyny
niezadowolenia prowadzące do mobilizacji społeczeństwa:
wysuwanie w kierunku tradycyjnych partii zarzutu, że nie są zdolne do sformułowania programu
odpowiadającego aspiracjom całych grup społecznych
rozbieżność między obietnicami wyborczymi a realizowaną polityką
niezdolność klasy politycznej do poruszania na forum publicznym ważnych dla zbiorowości
problemów
brak instrumentów proceduralnych i instrumentalnych umożliwiających wyrażenie
niekonwencjonalnych problemów i idei
utrata zaufania do polityków oraz instytucji politycznych
zorientowanie na mobilizację społeczną
Potencjał mobilizacyjny jest jednym z najważniejszych zasobów politycznych partii protestu i przyczynia się
do zwiększania ich relewancji. Partia aktywizuje zwolenników wokół artykułowanych kategorii
programowych. Jest to szczególnie widoczne w przypadku partii ekologicznych, antynuklearnych oraz
skupionych wokół praw człowieka.
Słabo zinstytucjonalizowane partie protestu potrzebują wyższej niż reżim demokratyczny mobilizacji, którą
osiągają wzywając do czynnego protestu przeciwko obowiązującym regułom, by doprowadzić do
zdelegitymizowania istniejącego porządku politycznego. Wyrazem tej mobilizacji są demonstracje i inne
działania z wykorzystaniem fizycznej obecności dużej liczby osób. Często sięga się po środki
niekonwencjonalne, na granicy legalności.
Mobilizacja jest też ważnym elementem działania wszystkich populistów, co wynika z faktu, iż populizm
wyłonił się w walce o przyznanie lub rozszerzenie praw wyborczych grupom pod tym względem
upośledzonym.
Potrzeba ciągłego odnawiania mandatu jest przyczyną ciągłych prób obejmowania swoimi wpływami
nowych grup społecznych. Jest to przejaw ekspansywności i dynamiki populizmu. Wciąganie w krąg
działalności politycznej coraz to nowych osób wynika z:
konieczności okresowej legitymizacji charyzmatycznej władzy lidera ruchu populistycznego
niedotrzymywanie przez populistów obietnic programowych, co prowadzi do odpływu
elektoratu
opozycyjność populizmu czyni go zobligowanym do ciągłej walki o władzę i poparcie
Ekspansywność wpływa ujemnie na stabilność ruchów populistycznych.
Partie protestu bazują na wszelkiego rodzaju kryzysach, które stanowią zaburzenie pracy istniejącego
systemu politycznego. To z kolei umożliwia im rekrutację nowych zwolenników. Wynika z tego dążenie do
podtrzymywania przez ruchy protestu stanu ciągłego napięcia społecznego z mechanizmami sztucznie
kreowanej mobilizacji skierowanej przeciwko złym i obcym (elity, mniejszości, obcokrajowcy).
niski poziom instytucjonalizacji
W sferze organizacyjnej ugrupowania protestu charakteryzują się niską instytucjonalizacją.
Fazy instytucjonalizacji wg Harmela i Svasanda:
faza identyfikacji (określenie formuły politycznej)
etap ten jest łatwo realizowany, wynika to z antysystemowej i wyrazistej tożsamości
łatwiej wskazać, przeciwko czemu występują zwolennicy ruchów, niż za czym się opowiadają
pozytywne postulaty zwykle bazują na oczekiwaniach ludności, są formą instrumentalnie
traktowanego populizmu
faza organizacji (ukształtowanie minimum struktury organizacyjnej)
organizacja oparta na spersonalizowanym przywództwie charyzmatycznego lidera
zarządzającego partią w sposób scentralizowany
osoba lidera stanowi esencję programu
personalna instytucjonalizacja stanowi przejaw odrzucenia tradycyjnego modelu partii
przywódca posiada władze na strukturami partii, mogąc podejmować arbitralne decyzje
w każdej dziedzinie (również kadrowe)
słabo rozbudowana struktura wewnętrzna
organizacja szczebla centralnego jest niezależna od terenowych struktur partii
daleko posunięta decentralizacja wewnętrzna
typowa dla ruchów ekologicznych, alterglobalistycznych, feministycznych i
antyhomofobicznych
brak cech formalnej organizacji
brak możliwości wdrażania decyzji podjętych przez reprezentantów ruchu (często nie są
nawet wyłaniani)
brak ról członkowskich uczestników, składek, programów, platform
organizację tworzą uczestnicy, a bezpośrednie działania opierają się na zaangażowaniu
ochotników i wolontariuszy oraz na nieformalnych sieciach współpracy
organizacja krajowa nie wypełnia funkcji kierowniczych – jedynie koordynacyjne; jest
słaba, pozbawiona możliwości kontrolowania struktur lokalnych
najważniejszym organem kongres-zgromadzenie
kolektywna formuła przywództwa o ograniczonych uprawnieniach ma przeciwdziałać
koncentracji władzy
elementy są charakterystyczne raczej dla ruchu politycznego, niż dla partii
elementy wspólne
mała ilość reguł sformalizowanych w regulaminach i statutach
nie obowiązuje zasada hierarchiczności
formy organizacji odbiegają od tradycyjnych rozwiązań
faza stabilizacji (maksymalizacja wyników wyborczych i trwała obecność na szczeblu interakcji
międzypartyjnych)
relatywnie niska
Typologie partii protestu
Podział ze względu na położenie na osi lewica-prawica:
(liderzy obu typów ugrupowań przejawiają skłonności antypartyjne i sprzeciwiają się identyfikowaniu partii
jako organizacji pośredniczących między społeczeństwem a państwem; antysystemowy charakter, wyrosły
na fali sprzeciwu wobec powojennego konsensusu społeczno-politycznego)
partie lewicowo-libertariańskie
W kwestiach programowych nawiązują zwykle do postulatów równości ze szczególnym uwzględnieniem
praw mniejszości, walki o poprawę środowiska naturalnego, egalitaryzmu, samorealizacji, partycypacji
obywatelskiej.
Określane mianem lewicowych, gdyż są przeciwne dominacji rynku a libertariańskich dlatego, że są w
opozycji wobec tradycyjnego socjalizmu, odrzucając scentralizowany i zbiurokratyzowany model państwa
dobrobytu i opowiadając się za większą autonomią jednostki.
Postulują transformację struktury społecznej w małe, zdecentralizowane i solidarystyczne wspólnoty. Taki
kształt przybiera też ich struktura organizacyjna – podstawową jednostką jest lokalna grupa aktywistów,
skupiających wokół siebie krąg sympatyków. Organizacja centralna pełni funkcje koordynacyjne i dysponuje
ograniczonymi uprawnieniami w stosunku do terenu. Minimalna formalizacja, decentralizacja.
Partie te dzielą się na następujące grupy:
ugrupowania lewicowo-socjalistyczne – rodowód socjalistyczny, często na skutek rozłamu
wyłoniły się ze struktury macierzystej, ich program polityczny zogniskowany jest wokół kwestii
socjoekonomicznych, łącząc je z postindustrialnymi wartościami charakterystycznymi dla Nowej
Lewicy
Zieloni – orientacja na jakościowy wymiar życia jednostki, dążenie do zwiększenia możliwości
partycypacji obywatela w życiu politycznym; partie ekologiczne wniosły do polityki katalog
kwestii problemowych określanych mianem Nowej Polityki , udało im się zmobilizować znaczną
cześć społeczeństwa; nawiązywały do katalogu liberalnych wartości w sferze osobistej
aktywności jednostek, postulują indywidualizm, tolerancję; kwestionowały tradycyjny model
polityki propagowany przez partie socjaldemokratyczne
partie o charakterze anty- i alterglobalistycznym – rozwinęły się pod koniec lat 90. XX wieku;
formą działania są demonstracje i protesty uliczne podczas spotkań: G8, MFW, Banku
Światowego, RUE, a także podczas światowych szczytów gospodarczych (organizacje te
obarczane odpowiedzialnością za negatywne skutki społeczne, gospodarcze i polityczne
związane z przyjęciem neoliberalnego kursu w polityce światowej); duże zróżnicowanie
wewnętrzne, niski poziom spoistości, rozbieżności w formułowaniu celów i strategii działania
740398779.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin