7.system partyjny.pdf

(286 KB) Pobierz
740398780 UNPDF
System partyjny
Definicje systemu partyjnego :
a) układ znaczących partii w obrębie danego państwa
b) formy i sposoby koegzystencji partii politycznych w danym kraju (M. Duverger)
c) konfiguracja powstająca w danym kraju jako skutek wymogów prawnych oraz wzajemnego
oddziaływania na siebie partii politycznych (Jean Blondel)
d) system interakcji wynikający z konkurencji pomiędzy partiami; opiera się na wzajemnym
uzależnieniu partii oraz na tym, że każda partia jest (w sensie matematycznym) funkcją innych partii
i reaguje na inne poprzez konkurencję lub w inny sposób (G. Sartori)
e) zbiór wszystkich partii rywalizujących ze sobą o wpływy i udział we władzy ; jest z jednej strony
konfiguracją partii politycznych funkcjonujących na poziomie wyborczym (ujęcie statyczne), z
drugiej – układem wzajemnych związków pomiędzy nimi (ujęcie dynamiczne), zdeterminowanych
przez fakt rywalizacji o głosy wyborców oraz konieczność poszukiwania partnerów koalicyjnych
Na pełną definicję musi składać się nie tylko wyliczenie elementów systemu partyjnego, ale także określenie
ich wzajemnych oddziaływań (relacje te mają charakter kluczowy).
Jean Blondel wyróżnia dwa typy sytuacji:
1. partie na siebie oddziałują tworząc prawdziwy system partyjny
2. partie koegzystują bez wzajemnych oddziaływań (nie tworzą systemu); sytuacja taka zachodzi, gdy
partie reprezentują zamknięte grupy społeczne, nie muszą rywalizować ze sobą o poparcie
wyborcze; ugrupowania takie różnią się pod względem struktury, celów, norm; ich liczba i siła są
przypadkowe i mało stabilne
Na charakter interakcji między partiami wpływ mają:
reguły prawne określające ramy działania partii (ordynacja wyborcza, finansowanie partii)
uwarunkowania społeczne – podstawa powstawania określonych partii (relacje partie-
społeczeństwo/grupy społeczne)
Ryszard Herbut – współczesne definicje systemu partyjnego:
elementy systemu (partie) + ich układ w danym systemie politycznym + ich wzajemne interakcje
partie kanapowe – z racji całkowitego braku politycznego znaczenia nie oddziałują w żaden sposób na
stosunki między partiami i/lub nie biorą czynnego udziału w życiu politycznym
Kryterium przynależności partii do systemu jest jej legalność .
Typologie systemów partyjnych
format (rozmiar) systemu partyjnego – liczba partii politycznie relewantnych (aktywnie uczestniczących w
rywalizacji wyborczej oraz w procesie formowania gabinetów)
kryterium do numerycznej typologii systemów partyjnych – Duverger
format daje nam ogólne informacje na temat sfragmentaryzowania, rozproszenia lub
skoncentrowania władzy politycznej
im więcej partii występuje w systemie, tym bardziej skomplikowane oddziaływania zachodzą między
nimi
mechanizm systemu partyjnego – wpływają na niego następujące zmienne
rywalizacyjność-nierywalizacyjność systemu (rywalizacyjny umożliwia alternację władzy)
dystans ideologiczny partii
charakter rywalizacji politycznej
dośrodkowy – większość sił politycznych dąży do zajęcia pozycji możliwie blisko centrum
odśrodkowy – istnieją silne wyborczo ugrupowania ekstremistyczne
strategie polityczne danych partii (rządy jednopartyjne, sojusze przedwyborcze)
Typologie systemów politycznych:
ilościowe (format)
jakościowe (mechanizm)
mieszane
Podział ze względu na liczbę partii w systemie (M. Duverger)
a) system jednopartyjny
wątpliwości co do tego, czy jedna partia w ogóle może być uznana za partię (brak konkurencji) oraz
czy system monopartyjny może być uznany za system – wielu badaczy wykazuje, że nie istnieje coś
takiego jak system monopartyjny (brak interakcji między partiami)
G. Sartori odrzuca możliwość funkcjonowania systemu jednopartyjnego, określając taką sytuację
mianem systemu państwowo-partyjnego ( party-state system ) – wzajemne stosunki zachodzą
bowiem między partią a państwem, partia jest instrumentem państwa i służy jego celom, jest
narzędziem przymusu wobec grup społecznych
Duverger i Blondel uznają istnienie systemu jednopartyjnego, podając jako przykład systemy
faszystowskie i komunistyczne; wskazują też, że system ten nie musi charakteryzować wyłącznie
systemów totalitarnych – Turcja pod rządami Kemala Paszy, Partia Demokratyczna na południu USA,
Partia Instytucjonalno-Rewolucyjna w Meksyku do 2000 roku, Brazylia przed rokiem 1930
Jospeh LaPalombara, Myron Weiner – uznają partię jako formę komunikacji i organizacji
społeczeństwa; system jednopartyjny z założenia systemem niekonkurencyjnym; podział na
jednopartyjność autorytarną (Hiszpania za Franco), pluralistyczną (meksykańska Partia Rewolucyjno-
Instytucjonalna) oraz totalitarną (ZSRR, ChRL)
b) system dwupartyjny
historyczne opozycje: liberałowie vs konserwatyści, partie socjalistyczne vs partie reprezentujące
interesy klas posiadających; systemy dwupartyjne związane są z krajami anglosaskimi, nie występują
w Europie kontynentalnej
dwupartyjność odpowiada naturalnej tendencji w polityce, że wybór polityczny ma zawsze
postać alternatywy między lewicą a prawicą (nie ma pozycji centrowej)
c) system wielopartyjny
istnieją systemy trójpartyjne, czteropartyjne, polipartyjne
Typologia J. Blondela – w państwach liberalnej demokracji na kształt systemu wpływ mają:
liczba partii
siła partii (wielkość poparcia wyborczego)
charakterystyka ideowa partii
a) system dwupartyjny
dwie partie uzyskują około 90% poparcia wyborczego
równomierne rozłożenie głosów elektoratu (po 45%)
b) system dwu- i półpartyjny
najsilniejsza partia uzyskuje 45% głosów
partia druga – blisko 40% poparcia
partia trzecia – 15%
nie można zaobserwować w praktyce systemu, w którym działałyby trzy partie o mniej więcej
porównywalne sile z punktu widzenia poparcia wyborczego – stąd odrzucenie systemu
trójpartyjnego
mniejsze partie mogą być lewicowe lub centrowe
c) system wielopartyjny z partią dominującą
jedna partia uzyskuje około 45% głosów, pozostałe – 15-20%
740398780.001.png
 
partie dominujące mogą być prawicowe lub lewicowe
d) system wielopartyjny bez partii dominującej
każda partia uzyskuje około 15-20% poparcia
*** System dwu-i-półpartyjny ( two-and-half party system )
obok dwóch dużych partii zajmujących przeciwne pola rywalizacji politycznej występuje trzecie,
słabsze wyborczo ugrupowanie, które dysponuje wystarczającą do sformułowania większościowej
koalicji liczbą miejsc w parlamencie
żadna z dwóch wiodących partii nie jest w stanie uzyskać bezwzględnej większości głosów
modele interakcji międzypartyjnych
koalicja „obrotowa” - każde z dwóch większych ugrupowań może wejść w koalicję z partią
mniejszą, która zyskuje charakter partii obrotowej (zawiasowej, piwotalnej – pivot party ),
dysponując znacznym potencjałem koalicyjnym; partia obrotowa zwykle zajmuje pozycję
centrową – jest atrakcyjnym partnerem koalicyjnym zarówno dla lewicy, jak i prawicy, co
dodatnio wpływa na jej relewancję polityczną; partie te często uczestniczą w rządach
koalicja „zamknięta” - możliwy jest sojusz tylko między ugrupowaniami 1 i 3, najczęściej
sytuującymi się po tej samej stronie osi lewica-prawica; system charakteryzuje się dużą
polaryzacją, występuje rywalizacja dwublokowa (Irlandia do lat 80.)
rząd mniejszościowy – ugrupowanie większe tworzy samodzielnie rząd mniejszościowy,
rozbieżności politycznie uniemożliwiają zawarcie koalicji, model ten może doprowadzić do
marginalizacji mniejszej partii i ewolucji systemu w kierunku dwupartyjności
wielka koalicja – porozumienie dwóch wiodących ugrupowań, marginalizacja partii małej,
stabilny rząd i zmarginalizowana opozycja – zmniejszenie konkurencyjności systemu partyjnego
Typologia wg Gordona Smitha – kryteria:
wielkość głównych partii – możliwość tworzenia rządu (przewaga ilościowa)
stanowisko, jakie partie posiadające reprezentację parlamentarną zajmują wobec społecznie
istotnych kwestii spornych (zdolność koalicyjna partii)
a) system nierównowagi
długotrwała dominacja jednej partii – w długich okresach jedna partia zajmuje na tyle znaczące
miejsce w parlamencie, że jest niezbędna do tworzenia rządu
b) system rozproszenia
w systemie działa znaczna liczba partii, przy czym żadna z nich nie ma pozycji dominującej, kilka
uzyskuje podobny wynik wyborczy
brak polaryzacji między partiami
740398780.002.png
znaczącą rolę odgrywają partie centrowe
oparcie na koalicjach
c) system równowagi
dwie partie lub dwa bloki otrzymują podobne poparcie wyborcze
jedna z partii jest zawsze w stanie utworzyć rząd większościowy
regularna alternacja władzy pomiędzy rywalizującymi partiami/ugrupowaniami (uniemożliwia im
wypracowanie pozycji partii dominującej)
duża liczba partii
małe znaczenie partii centrowych
Typologia wg Alana Ware'a – kryterium: relatywna wielkość partii politycznych
system partii predominującej (Japonia do 1993, Indie do końca lat 70. XX wieku)
system dwupartyjny
system dwu- i półpartyjny
system z jedną wielką partią i kilkoma małymi (kraje skandynawskie)
system z dwoma partiami wielkimi i kilkoma mniejszymi (włochy do połowy lat 80., Izrael od lat 70.)
klasyczny system wielopartyjny (większość krajów europejskich) – podtypy wyodrębnione ze
względu na charakter rywalizacji międzypartyjnej:
w pełni kooperacyjny (Szwajcaria)
kooperacyjno-rywalizacyjny (kooperacja na poziomie parlamentarno-gabinetowym, rywalizacja
na poziomie wyborczym)
rywalizacyjny (walka polityczna między 3-4 partiami)
spolaryzowany o wysoce zmiennych zachowaniach wyborczych
sfragmentaryzowany – brak ugrupowań dużych, dominacja partii małych
Typologia wg G. Sartoriego:
nie wszystkie partie są równie znaczące dla systemu – jeśli za kryterium przyjmie się poparcie
wyborcze, partiami znaczącymi będą te, które posiadają dużą reprezentację parlamentarną
ważnym kryterium jest zdolność do pełnienia funkcji w rządzie – możliwość uczestnictwa w
koalicjach
potencjał koalicyjny nie musi pokrywać się z poparciem wyborczym
740398780.003.png
partie antysystemowe, które znajdują się w ciągłej opozycji mimo dużego poparcia zamiast
potencjału koalicyjnego mogą wykorzystywać szantaż polityczny
partie znaczące to te, które posiadają albo wysoki potencjał koalicyjny, albo wysoki potencjał
szantażu
ze względu na liczbę partii Sartori wyróżnia systemy:
a) jedna partia
b) system partii hegemonicznej
przewaga jednej partii wynikająca z innych niż wybory czynników
wybory nie mają charakteru rywalizacyjnego
PZPR do 1989
c) system partii predominującej
przewaga jednej partii osiągnięta w wolnych rywalizacyjnych wyborach
d) system dwupartyjny
e) system ograniczonego pluralizmu
liczy od 3 do 5 partii
f) system ekstremalnego pluralizmu
liczy od 6 do 8 partii
g) system zatomizowany
powyżej 10 partii
typologia Sartoriego – kryteria ilościowe i jakościowe
a) system spolaryzowanego pluralizmu
system wielopartyjny
5-6 partii
obok biegunów lewica-prawica istnieje też wyraźne centrum, zajęte przez partię/grupę partii
duża odległość między partiami skrajnymi
pozycja w centrum - dwustronna opozycja (po lewej i prawej stronie; różnice ideologiczne nie
pozwalają współpracować partiom opozycyjnym, którym bliżej do centrum niż do siebie),
odśrodkowa tendencja rywalizacji między partiami (utrata wyborów centrowych na rzecz lewicy
lub prawicy – kierunek rywalizacji od środka w stronę przeciwległych biegunów)
istnienie opozycji antysystemowej
silne zideologizowanie opozycji (konkurencja między partiami toczy się wokół fundamentalnych
wartości i idei, mniej wokół kwestii pragmatycznych)
nieodpowiedzialna opozycja – partie usytuowane w centrum są „skazane” na ciągłe
sprawowanie władzy, partie oddalone od centrum mają mniejsze szanse na obsadzenie
stanowisk rządowych – pozwala im to na formułowanie nierealnych propozycji atrakcyjnych dla
wyborców bez ryzyka, że zostaną „rozliczone” z ich realizacji
polityka wzajemnego „przelicytowywania” - składanie wyborcom obietnic nie do zrealizowania,
obliczonych na zyskanie przewagi nad konkurentami
b) system umiarkowanego pluralizmu
w systemie funkcjonują co najmniej 3 znaczące partie, z których żadna nie zdobywa absolutnej
większości
na osi lewica-prawica istnieją tylko te dwa bieguny, relatywnie nieodległe od siebie
dośrodkowy kierunek rywalizacji międzypartyjnej
brak opozycji antysystemowej
system jest negacją systemu spolaryzowanego pluralizmu
bliski systemowi dwupartyjnemu
c) system dwupartyjny
dwie partie są zdolne do konkurowania o absolutną większość mandatów parlamentarnych
jedna z dwóch partii zdobywa wystarczającą większość parlamentarną
partia jest skłonna sama rządzić
Zgłoś jeśli naruszono regulamin