Klasa: 6 SP
Katecheza nr 29
TEMAT: KOŚCIÓŁ – CIAŁEM CHRYSTUSA
Cel dydaktyczny: uczeń wie, że jest cząstką Kościoła, cząstką Ciała Chrystusa
Cel wychowawczy: uczeń potrafi dołożyć starań by być „zdrową” częścią Kościoła
Pomoce: Pismo Święte, puzzle à z pociętą osobą, xero listy ABC, podręcznik
1.
Modlitwa:
2.
Sprawdzenie:
- Obecności
- Zeszytów
- Podręczników
- Wiadomości z ostatniej katechezy
3.
Zainteresowanie tematem:
Uczniowie otrzymują pociętą postać(załącznik) à [brakuje jednego elementu]. Zadaniem uczniów jest ułożyć puzle. Katechizowani winni dostrzec, że brak jest jednej części.
Analiza pracy.
Jakiej części brakuje?
Czy ten brak powoduje, że nie jest to postać?
A człowiek, który stracił rękę jest dalej człowiekiem? (tak)
Jak nazywamy takiego człowieka? (niepełnosprawnym, kaleką)
Czy możemy powiedzieć, że kalectwo jest chorobą? (tak)
Puzle
Pogadanka
Puzle + klej +kartki A4
4.
Wymiar biblijny:
Proszę zwrócić uwagę na pytania:
Kim jesteśmy według autora listu? Czym jest ciało? Kto jest Głową?
1 Kor, 12, 12-27
Podobnie jak jedno jest ciało, choć składa się z wielu członków, a wszystkie członki ciała, mimo iż są liczne, stanowią jedno ciało, tak też jest i z Chrystusem. Wszyscyśmy bowiem w jednym Duchu zostali ochrzczeni, [aby stanowić] jedno Ciało: czy to Żydzi, czy Grecy, czy to niewolnicy, czy wolni. Wszyscyśmy też zostali napojeni jednym Duchem. Ciało bowiem to nie jeden członek, lecz liczne [członki]. Jeśliby noga powiedziała: Ponieważ nie jestem ręką, nie należę do ciała - czy wskutek tego rzeczywiście nie należy do ciała? Lub jeśliby ucho powiedziało: Ponieważ nie jestem okiem, nie należę do ciała - czyż nie należałoby do ciała? Gdyby całe ciało było wzrokiem, gdzież byłby słuch? Lub gdyby całe było słuchem, gdzież byłoby powonienie? Lecz Bóg, tak jak chciał, stworzył [różne] członki umieszczając każdy z nich w ciele. Gdyby całość była jednym członkiem, gdzież byłoby ciało? Tymczasem zaś wprawdzie liczne są członki, ale jedno ciało. Nie może więc oko powiedzieć ręce: Nie jesteś mi potrzebna, albo głowa nogom: Nie potrzebuję was. (…) Tak więc, gdy cierpi jeden członek, współcierpią wszystkie inne członki; podobnie gdy jednemu członkowi okazywane jest poszanowanie, współweselą się wszystkie członki. Wy przeto jesteście Ciałem Chrystusa i poszczególnymi członkami.
Kol 1, 18
On [Chrystus] jest Głową Ciała - Kościoła.
Z czego składa się ciało? (z licznych członków)
Kim jesteśmy według autora listu? (ciałem Chrystusa)?
Kto jest Głową? (Chrystus) A czym jest ciało? (Kościołem)
Co oznaczają słowa: „Nie może więc oko powiedzieć ręce: Nie jesteś mi potrzebna, albo głowa nogom: Nie potrzebuję was.”? (wszyscy są potrzebni w Kościele)
A słowa: „gdy cierpi jeden członek, współcierpią wszystkie” co oznaczają? (gdy grzeszy jeden człowiek cierpi cały Kościół)
Popatrzcie. To tak jak w naszej układance. W naszej postaci był brak jednego elementu. Ale nadal byłby to człowiek, choć był to człowiek chory. Podobnie jest z grzeszącymi ludźmi należącymi do Kościoła. Nasze grzechy nie pomniejszają Kościoła, bo Kościół jest święty. Kościół jest dalej Kościołem, ale my przez swoje grzechy kaleczymy Kościół, kaleczymy samego Chrystusa.
Odczyt
Podsumowanie
Pismo św.
5.
Wymiar eklezjalny - wymiar egzystencjalny:
Teraz każda grupa otrzyma listę ABC (załącznik). Waszym zadaniem jest napisać co pomaga zachować zdrowe Ciało Jezusa – „zdrowy” Kościół. Każda wasz propozycja musi się zaczynać od kolejnej litery alfabetu.
Analiza pracy i zapis do zeszytu i na tablicy.
Na tablicy wypisujemy kilka wypowiedzi do każdej literki. Uczniowie wybierają sobie jedną do każdej litery i zapisują do zeszytu.
W zachowaniu „zdrowego” Ciała Jezusowego, „zdrowego” Kościoła pomaga nam:
A – adoracja Najświętszego Sakramentu
B – bojaźń Boża,
C – czyste serce,
D – Duch Święty, dobroć,
E – Eucharystia,
F – formacja chrześcijańska,
G – grupy przykościelne,
H – homilia,
I – inteligencja (Kościół potrzebuje ludzi uczonych, inteligentnych),
J – Jezus, jałmużna,
K – kazanie, konfesjonał, katecheza, ksiądz,
L – litość nad niedolą innych,
M – miłość, modlitwa,
N – nawrócenie,
O – odpowiedzialność,
P – Pismo Święte, pokuta,
R – rekolekcje, rodzina,
S – sakramenty, spowiedź,
T – troska o biednych i samotnych,
U – uczynki miłosierdzia co do duszy i co do ciała,
W – wytrwałość w dobrym,
Z – zaparcie się siebie.
Zapis na tablicy i do zeszytu
Lista ABC
Zapis do zeszytu i na tablicy
Xero dla uczniów
6.
Wymiar liturgiczny:
Modlitwa – podręcznik s. 146.
Modlitwa
Podręcznik
7.
Podsumowanie:
8.
Zadanie domowe:
9.
Modlitwa końcowa:
A
B
C
D
E
F
G
ezarzecka