TEMAT: CZYNY SYNA BOŻEGO
Cel dydaktyczny: odkrywanie posłannictwa Jezusa w Jego czynach, a szczególnie w znakach sakramentalnych
Cel wychowawczy: zachęta do wdzięczności za sakramenty
1.
Modlitwa:
2.
Sprawdzenie:
- Obecności
- Zeszytów
- Podręczników
- Wiadomości z ostatniej katechezy
3.
Zainteresowanie tematem:
Klasę dzielimy na trzy grupy. Każda grupa ma inny temat: MAMA, TATA, JA. Następnie każdy uczeń otrzymuje 4 żółte karteczki, na których ma zapisać 4 rzeczy o które troszczy się mama, tata, ja – w zależności do której grupy uczeń został przydzielony.
Po wykonaniu zadania każda grupa rozkłada wypowiedzi obok swojej kartki. Odpowiedzi, które się powtarzają tworzą promienie.
Analiza pracy.
Popatrzcie. Każdy z nas jest za coś odpowiedzialny, ma do wypełnienia jakieś zadanie. Inne zadania ma mama czy tato, a inne zadania mam ja jeszcze inne zadania masz ty. Jednak poprzez czyny które wykonujemy ludzie odkrywają prawdę o nas. Patrząc na nasze czyny wiedzą, czy jesteśmy obowiązkowi, sumienni, pracowici itd.
Również i Jezus dzięki czynom, które działał dał się poznać ludziom i właśnie dziś zatrzymamy się nad czynami Syna Bożego.
Słoneczko
Żółta kartka z napisem: MAMA, TATA, JA + małe żółte karteczki
4.
Wymiar biblijny:
Otwórzcie wasze podręczniki na s. 113-116. Waszym zadaniem jest przeczytać treść katechezy i wypisać z niej czyny jakich dokonywał Pan Jezus. Macie na to ok. 10 min.
Teraz każda grupa otrzyma 8 żółtych karteczek. Waszym zadaniem jest w grupach przedyskutować czyny które każdy wypisał wcześniej i każdy czyn umieścić na osobnej karteczce. Najważniejszy z czynów Jezusa proszę napisać jakimś ładnym kolorem.
Po wykonaniu powyższego zadania wykonujemy prace jak w punkcie 3 rozmieszczając karteczki obok napisu: JEZUS.
Wśród odpowiedzi uczniów winny znaleźć się takie czyny jak: uzdrawianie chorych, panowanie nad przyrodą, przywracanie wzroku, wskrzeszanie umarłych, karmienie głodnych, rozmnażanie chleba, uwalnianie od złych duchów, ZMARTWYCHWSTANIE.
Dlaczego Zmartwychwstanie jest największym czynem Pana Jezusa? (Jezus zapowiadał Zmartwychwstanie i gdyby nie ten cud okazało by się, że był tylko prorokiem)
Praca z podręcznikiem i tekstami biblijnymi
Pogadanka
Podręcznik
Napis: JEZUS + małe żółte karteczki.
5.
Wymiar liturgiczny:
Wyznajmy teraz naszą wiarę w Boga, Jezusa Syna Bożego i Ducha Świętego.
Wierzę w Ciebie Boże żywy…
Ach żałuję za me złości…
Ufam Tobie boś Ty wierny…
Boże choć Cię nie pojmuję…
Modlitwa
6.
Wymiar eklezjalny i egzystencjalny:
Jak myślicie, czy Jezus dziś także działa?
W jaki sposób? (sakramenty)
Ile jest sakramentów?
Każda grupa otrzyma teraz tabelkę. (załącznik). Waszym zadaniem jest wpisać kolejno wszystkie sakramenty a w drugiej kolumnie odpowiedzieć na pytanie co czyni Jezus w każdym sakramencie.
Analiza pracy, zapis na tablicy, do zeszytu.
Chrzest
Gładzi grzech pierworodny, jednoczy ze Sobą, obdarza łaską uświęcającą, włącza do wspólnoty Kościoła...
Bierzmowanie
Umacnia łaskę chrztu, daje Ducha Świętego, umacnia więź z Kościołem, wspomaga świadectwo wiary...
Eucharystia
Jednoczy wiernych z Ofiarą Chrystusa, obdarza miłością, uzdalnia do miłości...
Pokuta i pojednanie
Obdarza miłosierdziem Bożego przebaczenia, jednoczy z Kościołem...
Namaszczenie chorych
Umacnia osoby dotknięte chorobą, uzdalnia ich do łączenia cierpień z męką Chrystusa...
Sakrament Święceń
Obdarza udziałem w kapłaństwie urzędowym oraz wykonywaniem posług wobec Ludu Bożego przez nauczanie, kult Boży i rządy pasterskie...
Małżeństwo
Ubogaca wspólnotę życia i miłości, pomnaża dobro współmałżonków, błogosławi zrodzeniu i wychowaniu potomstwa.
W razie konieczności potrzebny komentarz.
Praca w grupach.
Zapis do zeszytu
7.
Podsumowanie:
8.
Zadanie domowe:
9.
Modlitwa końcowa:
Załącznik
Sakrament
Co czyni w nim Jezus?
ezarzecka