Pedagogika specjalna - wykłady.doc

(49 KB) Pobierz
PEDAGOGIKA SPECJALNA - wykład 1 02

                         PEDAGOGIKA SPECJALNA - wykład 1

 

 

PEDAGOGIKA SPECJALNA – jest nauką szczegółową pedagogiki, a jej przedmiotem jest opieka, terapia, kształcenie i wychowanie osób z odchyleniami od normy, najczęściej jednostek mniej sprawnych lub niepełnosprawnych bez względu na rodzaj, stopień i złożoność objawów oraz przyczyn zaistniałych anomalii, zaburzeń, trudności lub ograniczeń.

 

PEDAGOGIKA OGÓLNA

                 ↓

Pedagogika specjalna jako dział pedagogiki ogólnej:

1-Pedagogika terapeutyczna (podmiot oddziaływań) osoby przewlekle chore i kalekie

2-Pedagogika wybitnie zdolnych (podmiot oddziaływań) osoby zdolne, wybitnie zdolne

3-Tyflopedagogika (podmiot oddziaływań) osoby z wadami wzroku

4-Pedagogika resocjalizacyjna (podmiot oddziaływań) osoby wykolejone moralnie lub zagrożone wykolejeniem

5-Surdopedagogika (podmiot oddziaływań) osoby z wadami słuchu

6-Oligofrenopedagogika (podmiot oddziaływań) osoby z upośledzeniami umysłowymi

 

DZIAŁY I DZIEDZINY PEDAGOGIKI SPECJALNEJ ZE WZGLĘDU NA RODZAJ ODCHYLENIA OD NORMY:

*Pedagogika zdolnych i upośledzonych – uzdolnienia kierunkowe; wybitne zdolności ogólne

*Pedagogika rehabilitacyjna – upośledzenie umysłowe; wady wzroku; wady słuchu; sprzężone upośledzenie

*Pedagogika lecznicza, terapeutyczna – choroby przewlekle; niesprawność ruchowa; odmienność somatyczna; starość; autyzm, zespoły psychopochodne

*Pedagogika resocjalizacyjna – niedostosowanie społeczne; aspołeczność; antyspołeczność; demoralizacja; przestępczość

*Pedagogika korekcyjna – trudność w uczeniu; zaburzenia emocjonalne; zaburzenia mowy; parcjalne zaburzenia w rozwoju

 

WIEDZA W PEDAGOGICE SPECJALNEJ:

a)      teoria opieki specjalnej

b)     historia oświaty specjalnej

c)      teoria organizacji zarządzania oświatą specjalną

d)     teoria wychowania specjalnego

e)      ortodydaktyka (teoria nauczania specjalnego)

f)       teoria ogólna

g)     specjalna pedagogika porównawcza

 

 

 

Wykład 2

 

Cele w pedagogice specjalnej:

1-nadrzędny – przygotowanie osób niepełnosprawnych do integracji społecznej

2-podrzędne – rodzaj i głębokość odchylenia od normy

 

Otton Lipkowski wyróżnił 3 podstawowe cele:

1-humanitarny (humanistyczny) – każdy ma prawo do tego by być wychowywanym i kształconym bez względu na możliwości

2-wychowawczy (pedagogiczny) – należy uczyć i wychowywać każdego bo każdego można czegoś nauczyć i wychować

3-ekonomiczny – kształcić i wychowywać niepełnosprawnych się opłaca

 

Fazy i stadia rozwiązywania problemów przez rodziców i dzieci niepełnosprawnych:

 

 

III FAZA

*faza solidarności

*faza aktywności

*faza racjonalnych działań

 

II FAZA

*faza depresji

*faza nieracjonalnych działań

*faza agresji

 

I FAZA

*dlaczego mnie to spotkało

*to przecież nie może być prawda

*co się właściwie dzieje

 

Wykład 3

 

Kryteria funkcjonowania i bariery:

·         ograniczenia (somatyczne i fizyczne)

a)      choroba, uraz, zaburzenie (stan wewnętrzny)

b)     uszkodzenie, dysfunkcja, odchylenie w stanie zdrowia (stan uzewnętrznienia)

ü      uszkodzenia mózgu, układu nerwowego, kostnego, mięśniowego

·         ograniczenia psychologiczne

a)      niepełnosprawność, zaburzenia aktywności, ograniczenie doświadczeń i kompetencji (obiektywność)

ü      zaburzenia w zakresie percepcji, myślenia, motoryki, emocji, komunikowania się

·         ograniczenia społeczne

a)   ograniczenie, upośledzenie funkcjonowania w rolach społecznych (socjalizacja)

ü      niesamodzielność – fizyczna, osłabienie orientacji otoczenia, zachowania aspołeczne, antyspołeczne, utrudnienia w wykonywaniu zadań życiowych.

 

Pojęcia niepełnosprawności (społeczny i indywidualny model niepełnosprawności)

 

 

 

 

 

 

 

KRYTERIUM PORÓWNANIA

podejście do niepełnosprawności

INDYWIDUALNY MODEL NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI

tragedia osobista

SPOŁECZNY MODEL NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI

kwestia społeczna

Istota problemu

choroba, uszkodzenie fizyczne, utrata możliwości wykonywania zawodu, psychologiczne niedostosowanie, brak motywacji

uzależnienie od pomocy profesjonalnej, brak odpowiednich służb wspomagających bariery ekonomiczne

Miejsce zjawiska

 

wymiar osobisty

w organizacji społeczeństwa

Rola osoby niepełnosprawnej

pacjent/klient

konsument

Rozwiązanie

fachowa interwencja lekarzy, rehabilitantów, terapeutów, doradców zawodowych

doradztwo, samopomoc, usunięcie barier, egzekwowanie praw

Kontrola

dokonywana przez ekspertów

samokontrola = możliwość wyboru

Oczekiwane wyniki

adaptacja jednostki

akceptacja jednostki w społeczeństwie

 

 

Akceptacja biopsychospołeczna.

 

Podstawy tej koncepcji można ująć następująco:

·         „Człowiek jest istotą biologiczną. Stanowi ją organizm człowieka o określonej strukturze i wypełniający określone funkcje”.

·         „Człowiek jest określoną osobą, jednostką, działającą i wypełniającą określone czynności i zadania życiowe”.

·         „Człowiek jest także uczestnikiem określonej grupy społeczne, do której przynależy i w życiu której uczestniczy”.

 

Podobnie jak w modelu indywidualnym niepełnosprawność występuje w trzech wymiarach:

biologicznym, jednostkowym, społecznym.

 

W koncepcji biopsychospołecznej istotę niepełnosprawności stanowi odchylenie od normalnego poziomu funkcjonowania na wymienionych trzech poziomach lub na niektórych z nich.

 

 

Związki pedagogiki społecznej z innymi naukami.

 

Aspekt pedagogiczny:

·         Aspekt biologiczny – genetyka – fizjologa, anatomia

·         Aspekt socjologiczny – socjologia ogólna – socjologia wychowania

·         Aspekt psychologiczny – psychologia ogólna – psychologia … - wychowawcza

·         Aspekt prawny – ustawodawstwo, legislacja – prawo cywilne, karne

·         Aspekt ekonomiczny – ekonomia kształcenia – technika, architektura

·         Aspekt polityczny – polityka oświatowa – polityka rodzinna

 

teoria wychowania, pedagogika porównawcza ← Aspekt pedagogiczny → pedagogika opiekuńcza, teoria nauczania

Pedagogika ogólna

Pedagogika społeczna

Pedagogika specjalna

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin