Wielka_Zabawa_01_09_lato.pdf

(1428 KB) Pobierz
604630534 UNPDF
nr 1/2009 lato
604630534.004.png
Na wysokiej górze
Na wysokiej górze
rosło drzewo duże,
nazywało się:
apli-papli-blite-blau,
a kto tego nie wypowie,
ten nie będzie z nami grał!
Wielka Zabawa – magazyn dla rodziców dzieci w wieku od 0 do 6 lat
2
604630534.005.png
Spis treści
Od redakcji:
Wszystkie dzieci od tysięcy lat bawią się w podobny sposób, w podob-
ne zabawy, realizując dzięki zabawom takie same potrzeby. Zabawy
są narzędziem do poznawania świata i jego oswojenia oraz rozwoju
tysiąca umiejętności, które dziecko musi nabyć, aby być samodzielnym
człowiekiem ... za kilka, kilkanaście lat.
Ale zanim nasze dziecko dorośnie - po prostu bawmy się!
Szczególnie polecamy Zabawy Fundamentalne - naszym zdaniem,
obecnie najlepszy na rynku zestaw zabaw i aktywności dla dzieci od 0
do 6 lat.
Na wysokiej górze
str. 2
Od redakcji
str. 3
Katarzyna Lotkowska
Być rodzicem
str. 4
„Zabaw fundaMentalnych używamy
z naszym 4-latkiem od 2 miesięcy –
rezultaty oszałamiające (oczywiście
zestaw nr 2), żałuję, że nie trailiśmy
na nie wcześniej.
Zuzanna Taraszkiewicz
Dla rodziców 3-latków
str. 6
„Przerwa techniczna”
Christopher Green
str. 8
Teraz Krzyś ma 2 tygodniowego
braciszka – sądząc po efektach ze
starszym aż boję się pomyśleć, co wy-
rośnie z młodszego, jeśli regularnie
będziemy pracować z zestawem nr 1.
Serdecznie polecam.
Małgorzata Taraszkiewicz
Dobra zabawa – fundamentem
rozwoju dziecka!
str. 9
– M.Sobieraj-Krzyżanowska, rodzic
Rozpoznawanie alfabetu
Colin Rose, Gordon Dryden
str. 12
DOROTKA
usypianka
str. 12
Z POPIELNIKA -
usypianka
Magazyn wydawany przez Transfer Learning Solutions Sp. z o.o.
01-452 Warszawa, ul. Księcia Janusza 64
Budynek Instytutu Geoizyki PAN, II p, p.205
str. 12
Dlaczego dzieci są
„niegrzeczne”?
Christopher Green
str. 13
Redaktor naczelna: Małgorzata Taraszkiewicz
tel. 0 603937026, m.taraszkiewicz@transferlearning.pl
Redakcja i korekta: Zespół
Konkurs na najbardziej
skuteczne sposoby usypiania
dziecka!
str. 15
www.transferlearning.pl
Wielka Zabawa – magazyn dla rodziców dzieci w wieku od 0 do 6 lat
3
NA WOJTUSIA
604630534.006.png 604630534.007.png
OFERTA PRACY:
grzechotki. W zależności od wieku dziec-
ka zaspokajamy wszystkie jego potrzeby.
Dziecku w wieku przedszkolnym nie
wystarcza przebywanie w domu z mamą
czy babcią. Taki maluch potrzebuje
kontaktu z rówieśnikami - na przykład po
to, by choć przez chwilę odgrywać z nimi
różnego rodzaju role podczas zabaw
w Indian, sklep czy dom. Te zabawy są
dla dzieci szkołą życia. Przedszkolaki
przekazują sobie nawzajem normy po-
stępowania i zachowania panujące w ich
środowisku, rozwijają swoje umiejętności
społeczne. Należy zdawać sobie sprawę
z tego, że jeśli opóźnimy dziecku kontakt
z rówieśnikami, nie zapewnimy mu opty-
malnego rozwoju społecznego, a sami
zmuszani będziemy do zabaw mało nas
interesujących.
OCZEKIWANIA:
całodobowa dyspozycyjność, przynajmniej
przez pierwszych sześć lat pracy
żadnych urlopów i zwolnień lekarskich
duża odporność na stres
OBOWIĄZKI:
gotowanie
pranie
nauczanie
udzielanie porad
pielęgnowanie
WARUNKI PŁACOWE:
bez wynagrodzenia
Poczucie bezpieczeństwa
Podstawą w odnoszeniu sukcesów
przez dziecko jest niczym niezaburzona
komunikacja z rodzicem, a co za tym
idzie - poczucie bezpieczeństwa. Nawet
najbardziej kochający rodzice zupełnie
nieświadomie mogą wzbudzić u swej
pociechy frustracje i lęki, mówiąc na
przykład: Jeśli nie zaśniesz, to przyjdzie
dziad i ciebie zabierze, albo Jeśli nie dasz
mi chwili spokoju, to pójdę i długo nie
wrócę. Człowiek pozbawiony poczucia
bezpieczeństwa zaczyna postrzegać
rzeczywistość przez pryzmat lęków
i w konsekwencji działa poniżej własnych
możliwości. Wiadomo, że w taki sposób
nie pomożemy dziecku.
Czy ktoś z Państwa skusiłby się na przyjęcie takiej oferty
pracy? Nie ma o czym mówić. Na pewno nie.
Być rodzicem
Katarzyna Lotkowska
Oczywiście funkcja rodzica została tu
przedstawiona nieco drastycznie. Prze-
cież każdy wie, że rodzicielstwo przynosi
także wiele niepowtarzalnych, bardzo
pięknych chwil. To, ile ich będzie, zależy
od nas, od naszej dojrzałości psychicznej
i życiowej.
towarzyskiego rodziców, bilans posiada-
nia rodziny może być ujemny. I dlatego
oprócz rodzicielskiej intuicji potrzebna
jest nam wiedza m.in. o tym, w jaki
sposób mamy stworzyć optymalne
otoczenie stymulujące rozwój dziecka
oraz jak rozpoznawać i zaspokajać jego
potrzeby. Powinniśmy również wiedzieć,
co stoi pomiędzy potrzebami rodziców
i ich dzieci oraz jak porozumiewać się
w rodzinie.
Na temat każdego z wyżej wymienio-
nych zagadnień napisano wiele książek
– ale skąd brać czas, aby je wszystkie
przeczytać!?
Postaram się pokrótce je omówić.
Komunikacja
Komunikowanie się jest podstawową
umiejętnością w procesie wychowania.
Przytulając dziecko, wydając mu polece-
nia, chwaląc czy ganiąc używamy swoich
umiejętności komunikacyjnych. Nasze
zachowanie jest sygnałem, w jakim
stopniu akceptujemy dziecko. Jeśli ono
ma problem, z którym do nas przyjdzie
i go wyjawi, a my mu powiemy Zasłuży-
łeś sobie na to, to nie spodziewajmy się
innej reakcji niż złość i brak chęci kon-
tynuowania z nami dyskusji. Lepiej, gdy
w takim przypadku wysłuchamy dziecka
z uwagą, określimy jego uczucia (Musiało
być ci bardzo przykro), zaakceptujemy je
oraz wyrazimy swoje uczucia (Gdybym
była twoją koleżanką, zawsze mogłabyś
na mnie liczyć).
Z chwilą pojawienia się dziecka, w ro-
dzicach budzą się różne obawy. Chcie-
libyśmy, by nasze dziecko było zdrowe,
szczęśliwe, żeby rozwijało się przynaj-
mniej zgodnie z książkowymi normami,
a jeszcze lepiej, powyżej nich.
Stres pojawia się wtedy, gdy dziecko nie
spełnia naszych rodzicielskich oczeki-
wań, nie jest tym, kogo sobie wymarzy-
liśmy, nie zachowuje się tak, jak byśmy
sobie tego życzyli. Ciężko jest nam
się pogodzić z taką sytuacją, a jeszcze
ciężej jej sprostać. Jeśli dojdą do tego
problemy inansowe, ograniczenie życia
Kontakt z rówieśnikami
Kiedy w domu ma się pojawić nowy
członek rodziny, zazwyczaj wszystko
już na niego czeka: łóżeczko, wanienka,
Wielka Zabawa – magazyn dla rodziców dzieci w wieku od 0 do 6 lat
4
Zatrudnię osoby w charakterze rodziców.
604630534.001.png 604630534.002.png
Wychowanie wymaga optymizmu i wiary w rodzinę i siebie, ponieważ nigdy nie
osiągniemy sukcesu bez podejmowania jakiegokolwiek ryzyka.
z zachowania dziecka (Mam problem
z napisaniem pracy, kiedy w domu
panuje taki hałas). Takie wypowiedzi
przekazują dziecku informacje na temat:
- jego złego zachowania (Kiedy po
powrocie z pracy zastaję taki bałagan,
jest mi bardzo przykro),
- konkretnych, uchwytnych dla rodzica
skutków zachowania dziecka (Muszę
tracić dużo czasu na mycie tej podłogi,
zamiast pograć z tobą w piłkę),
- stanu uczuć rodzica (Jestem zmęczo-
na, a nie Jesteś nieznośny!).
doświadczające częstej krytyki myślą
o sobie, że nie stanowią żadnej wartości.
Obniżone poczucie własnej wartości jest
bardzo niekorzystne dla ich dalszego
rozwoju.
Nie wolno nam więc zapominać o jak
najczęstszym chwaleniu naszych dzieci,
choćby w sposób pośredni (Jak miło jest
wrócić z pracy do posprzątanego domu).
Stosowanie tych zasad porozumiewania
się wymaga od nas umiejętności od-
nalezienia się w danej sytuacji, analizy
przyczyn niepowodzeń i umiejętnego
reagowania. Praca jest ciężka, ale opła-
calna. Otrzymamy za nią nagrodę – co
najmniej w postaci przyjemnej i miłej
atmosfery domowego ogniska i klimatu
zachęcającego dzieci do kopiowania
wartości wychowawczych rodziców.
Akceptacja
Zachowanie rodziców, ich reakcje, są
dla dziecka sygnałem, w jakim stop-
niu są przez nich akceptowane. Dzieci
WARTO PRZECZYTAĆ:
T. Gordon, Wychowanie bez pora-
żek. Warszawa, Inst. Wyd. PAX,
1991
W tego typu rozmowach dziecko uczy się
rozpoznawać i nazywać swoje uczucia
oraz nabiera przekonania, że są one
akceptowane. Kiedy tak się dzieje, dzieci
z czasem zaczynają samodzielnie rozwią-
zywać swoje problemy.
D. Hasam, Mieć dzieci i przeżyć.
Warszawa, Oficyna Wydawnicza
„Reporter”, 1993
M. Chomczyńska-Miliszkiewicz,
Między wiedzą a intuicją, Kraków,
IMPULS, 1999
Podczas takich rozmów ważne jest, by-
śmy potraili wyłowić problemy, których
rozwiązanie zależy od nas. Żadnych
efektów nie dadzą wypowiedzi zawiera-
jące rozkaz (Nie przerywaj, gdy mówię),
poniżające (Jak mogłeś to zrobić, jesteś
wstrętny) czy też kpiące, ironiczne lub
drwiące (Jeszcze trochę i będziemy
mogli wywieźć ciebie do zoo). Wszystkie
powyższe komunikaty odnoszą się do
dziecka, nigdy do rodzica.
Jeżeli chcecie, aby wasze dzieci były zdolne
i inteligentne, opowiadajcie im bajki.
Jeżeli chcecie by były genialne, opowiadajcie
im więcej bajek.”
T. Gordon w książce Wychowanie bez po-
rażek mówi, jak komunikować się z dzieć-
mi, by w znaczący sposób poprawić
wzajemne stosunki i atmosferę w domu.
Autor proponuje, żeby w komunikatach
wysyłanych do dzieci rodzic powiedział
cokolwiek na temat swoich uczuć lub
konkretnych skutków, jakie wynikają
– Albert Einstein
Wielka Zabawa – magazyn dla rodziców dzieci w wieku od 0 do 6 lat
5
604630534.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin