Psychologia osobowości - Pervin - Rozdział 8 - Pojęcie Ja.doc

(70 KB) Pobierz
POJĘCIE JA – r

POJĘCIE JA – r.8

 

Temat JA w perspektywie historycznej

 

·         pojęcie JA wprowadzone przez W. Jamesa w 1890r.:

- stanowi sedno wszystkich naszych doświadczeń

- cały świat dzielimy na JA i NIE-JA

- def.na pdst. interakcji z innymi; jak naszym zdaniem wyglądamy w oczach ważnych dla nas ludzi- ma char.zwrotny

- istotne emocje związane z poczuciem własnej wartości

- w zależności od liczby kontaktów z innymi człowiek ma wiele różnych Ja (np. Ja zawodowe, rekreacyjne, szkolne..); są zintegrowane i tworzą bardziej jednolite poczucie Ja

- wszystkie procesy psych. można zrozumieć jedynie przez pryzmat Ja

·         rozwój behawioryzmu zahamował zainteresowanie Ja

·         lata 40 ponowne zainteresowanie (Allport, Rogers)

·         Markus (’77) zaproponowała aby Ja traktować jako strukturę poznawcza [okres, kiedy poznawcza wyparła behawioryzm], schematy Ja jako uogólnienia na temat własnej osoby wyprowadzane z przeszłych dośw., kierują przetwarzaniem info.

·         teorie psychoanalityczne

 

 

Rozwój JA

 

·         psych.rozwojowi wyróżnili kolejne etapy rozwoju pojmowania samego siebie (od niemowlęctwa do w. młodzieńczego)

·         uwagi wstępne:

-   spostrzeganie siebie               ≠                świadomość siebie

   (odróżnienie siebie od innych ludzi, przedmiotów)          (zdolność do myślenia o sobie)

- Ja egzystencjalne   ≠  Ja kategorialne

- Ja  (działa i obserwuje)   ≠  Mnie (jest przedmiotem obserwacji i samowiedzy)

- rozwój poznawczy ważnym składnikiem rozwoju Ja

- samoświadomość stanowi jakościowy postęp w stosunku do spostrzegania siebie

 

1.       oddzielenia Ja od innych ludzi i przedmiotów: spostrzeganie siebie:

 

- już od 3mc-a ż. (do 18 m-ca ż. kształtuje się)

- opiera się na: różnicach zmysłowych zw.z Ja cielesnym i Ja niecielesnym; związkach własnego ruchu/działania a zmianami w otoczeniu/skutkami; poczuciu stałości własnego istnienia, innych ludzi i przedmiotów w różnych syt.

=Ja jako aktywna, niezależna jednostka sprawcza

 

2.       rozwój samoświadomości:

 

- od 15m-ca

- pierwsze sygnały refleksji nad sobą i traktowania siebie jako przedmiotu (metoda lustra- postrzeganie własnego odbicia; badania Gallupa na szympansach(1970); Lewis i Brookes-Gunn (1979): reakcja dzieci na nagrania w TV:1.transmisja na żywo;2.zabawa dziecka sprzed tyg; 3.zabawa innego dziecka;= spostrzeganie siebie zaczyna się ok.15 m-ca, w wieku 2 lat jest silnie utrwalone)

/dla zagorzałych fanatyków- etapy rozpoznawania siebie w lustrze i na wideo w wieku niemowlęcym- tab.8.1; str.246/

- wtedy też pojawiają się emocje skrępowania (zakłopotanie, duma, wstyd) a te wymagają rozwoju samoświadomości (Lewis)

 

 

Trzy poglądy na strukturę Ja

 

1.      Fenomenologiczna teoria Carla Rogera

 

·         pola fenomenologiczne- obejmują dane świadome i nieświadome; każdy widzi świat inaczej, zach .ludzi zdrowych kształtują się przede wszystkim pod wpływem spostrzeżeń  świadomych; są prywatną własnością jednostki ale można na ich temat snuć dociekania

·         Ja danego człowieka jest najważniejszą cz. pola; składa się ze spostrzeżeń i znaczeń, które da się przedstawić w kategoriach: Ja (realne i Ja idealne), Mnie, Siebie

·         Pojęcie własnej osoby- zorganizowany i spójny wzór spostrzeżeń danej osoby, ulega zmianom ale zachowuje uporządkowany char., odzwierciedla dośw. i kształtuje je

·         Ja nie jest homunkulusem, nie kontroluje zach, choć wpływa na nie

·         zgodność Ja i dośw.- pochwały rodziców- duży wpływ na kształtowanie Ja

·         niezgodność –gdy aprobata uzależniona jest od określonych wymogów- prowadzi do rozbieżności między Ja a dośw. (leży u podłoża psychopatologii)

·         pozytywny obraz siebie ważniejszy niż jego spójność!

·         istotna uczciwość wobec siebie (ropoznawanie doznań (zwłaszcza negat.) i włączanie ich w Ja

·         badania kliniczne i empiryczne; od samopisów do metody Q-sortu

·         początkowo zainteresowanie rozbieżnością Ja realnego a idealnego w kontekście dobrostanu psych (im mniejsza rozbieżność tym wyższy dobrostan, ale zależność ta może być zniekształcona na skutek działania mech. obronnych), później doznaniami jednostki oraz sposobami włączania emocji w system Ja

 

2.      Psychoanalityczna koncepcja Ja

 

v     Freud olał pojęcie Ja (ego wystarczy w zupełności!!!) ale psychoanaliza to nie tylko Kozioł z Bródką ;) [znacie ten obleśny dowcip?!]

 

 

v     Interpersonalna szkoła psychiatrii Sullivana

·         nacisk na społ., interpersonalne podst. rozwoju, zwłaszcza na więź z matką

·         JA kształtują uczucia doznawane podczas kontaktu z innymi oraz odzwierciedlone oceny (jak dziecko dostrzega, że inni je widzą i oceniają)

·         konstrukty: Dobre Ja kojarzone z przyjemnymi doznamiani i Złe Ja zw.z bólem i zagrożeniem, Nie-Ja zw.z lękiem i odrzuceniem

 

v    Teorie relacji z obiektem

·         koncentracja na relacjach interpers.: w jaki sposób relacje z ważnymi ludźmi w przeszłości stają się reprezentacjami siebie i innych oraz wzorcami relacji na linii Ja- Inn,i i jak wpływają na relacje w wieku dojrzałym

·         istotny rozwój we wczesnym dzieciństwie mentalnych reprezentacji siebie i innych oraz relacji z nimi

·         Westen; 5 wspólnych pkt.w teoriach relacji z obiektem: REPREZENTACJE JA:

1.      są wielowymiarowe (mogą stanowić spójną całość, mogą być izolowane lub pozostawać ze sobą w konflikcie)

2.      silnie nasycone emocjami

3.      wiążą się z pragnieniami i lękami (motywacyjny char.)

4.      mogą być świadome lub nieświadome

5.      więc nie tylko Ja ale także Ja w relacji z Innymi (np. wewn. modele operacyjne Bowlby’ego)

6.      (to taki bonus!) reprezentacje Ja, innych oraz relacji z nimi stanowią zorganizowany system; dążenie do utrzymania łączności i spójności (nawet negatywnych reprezentacji)

 

 

3. Społeczno- poznawcza koncepcja Ja

 

·         Kelly; teoria konstruktów osobistych (więcej o tym w 3r.), niestety nie wywarła wielkiego wpływu na społ-pozn. teorie Ja, ale:

- Ja to osoba lub rola, do której odnoszą się konstrukty (ale Ja również może być konstruktem: centralnym lub nadrzędnym) na podst. zaobserwowanych podobieństw/różnic między daną os. a innymi

- biegunowość!!! Konstrukt zorganizowany na osi Ja i Nie-ja; Dobre Ja i Złe Ja (a nie konstrukt Ja zawierający dobre i złe składniki)

- znaczenie konstruktów dla przewidywania przyszłości (istotna spójność), ewentualne konsekwencje nieskuteczności w tym zakresie

-  niepokój gdy zachowuje się niezgodnie z poczuciem Ja

 

·         Epstein (często nawiązuje do Kelly’ego, też niewielki odzew)

- Ja jako uporządkowany zbiór pojęć albo teorii o sobie i różnych aspektach świata zewn.

        zawiera wiele składników (wiele Ja)

        porządkuje info.( doświadczenie)

        kieruje działaniem

- część teorii Ja jest świadoma, część nie

- ludzie dbają o spójność i integralność teorii a także starają się minim. ból, max. przyjemność, utrzymywać relacje z innymi i możliwie jak najlepiej myśleć o sobie

 

·         Markus (przełomowe studium)

- schematy Ja –struktury poznawcze dot. siebie i świata zewn. funkcjonujące jak inne strukt.pozn.;  to uogólnienia na podst. przeszłych dośw. ; kierują przetwarzaniem info. o sobie (napływające bodźce oceniane wedle ich znaczenia dla Ja; skłonność do preferowania info. potwierdzających nasze schematy Ja)

- ludzie schematyczni vs. aschematyczni (posiadający/nie posiadający wyrazistych schematów o sobie)

- schematyczni szybciej przetwarzają ważne info, znajdują odpowiednie zachowanie i przeciwstawiają  się info. sprzecznym z ich schematami

- Ja możliwe obejmuje osobowości, którymi osoba mogłaby się stać, chciałaby się stać lub boi się stać;  stanowi również siłę motywacyjną

 

 

·         Cantor i Kihlstrom

- rodzina Ja -dot. zorganizowanej wielości Ja np. zawodowe, społ.; rodzinne:Ja dziecka, Ja brata...

- hierarchia Ja raczej uwarunkowana kontekstem syt., ludzie mają świadomość, że ich konstrukcja Ja jest różna w różnych syt., ale istnieją pkt. wspólne pozwalające na rozpoznanie siebie

- co daje nam poczucie jedności?

   # powyższe podobieństwa (pkt.wspólne), nasze prototypowe Ja zawiera rozmaite podtypy

  # życiorys (ciągłość w czasie)

  # posługiwanie się operacyjnym pojęciem Ja (zawsze można wrócić do podstawowego poziomu wiedzenia siebie )

 

·         społeczeństwa indywidualistyczne- Ja opiera się na swoistych cechach jednostki, na tym co kto osiągnął i co posiada; wksze znaczenie Ja prywatnego, później Ja publicznego, granica Ja mieści się w obrębie ciała

·         społ. kolektywistyczne-  Ja opiera się na związkach z grupą, posłuszeństwo cnotą! Granice Ja mają raczej wymiar duchowy

 

 

 

Procesy motywacyjne ważne dla Ja : autoweryfikacja oraz autowaloryzacja (dbałość o samoocenę)

 

 

·         AUTOWERYFIKACJA obejmuje dążenia jednostki do uspójnienia  spostrzeżeń na własny temat  oraz tychże spostrzeżeń z info. pochodzącymi z zewn. (chcemy być uważani za tych, którymi (wierzymy, że) jesteśmy)

·         AUTOWALORYZACJA szczególne wyczulenie na info., które podtrzymują/ podnoszą poczucie własnej wartości  (chcemy być uważani za tych, którymi pragniemy być)

 

* Spójność!!!! Wery impotrant ze względów poznawczych i emocjonalnych!

-daje poczucie integralności wewn., brak wiąże się z konfliktem i ze stresem

- umożliwia przewidywanie, brak- no nie bardzo

- potrzeba spójności Ja prowadzi do autoweryfikacji:

 

* wybieramy syt., które potwierdzają obraz siebie. Potrzeba weryfikacji Ja może być tak wielka, że dla zachowania spójnego obrazu siebie jesteśmy skłonni zaakceptować nawet negatywne opinie na swój temat.

 

* niespójność w ramach Ja jest tolerowana dopóki nas całkowicie nie pogrąża

 

* negat. opinie- ok. ale nie z potrzeby samoweryfikacji, ale z obawy, że oceny nierealistycznie pozytywne stworzą iluzje, która w momencie załamania jeszcze silniej nadwyręży samoocenę (Steel, Spencer)

* w celu utrzymania/ podniesiena  samooceny stosujemy mech. kąpania się w cudzej chwale oraz porównania, lepiej pamiętamy sukcesy niż porażki, dostrzegamy swoje raczej dobre niż złe strony

* potrzeba wys. samooceny nie prowadzi do tak paradoksalnych skutków ja potrzeba spójności, ale może prowadzić do samoutrudniania (usprawiedliwienie ewentualnych porażek), alkoholizmu, objadania się, nawet samobójstwa.

 

·         konflikt poznawczo-afektywny (Swann) gdy poznawcza potrzeba autoweryfikacji wchodzi w konflikt z emocjonalną potrzebą autowaloryzacji

-wieksze znacznie jednak autoweryfikacji, nawet kosztem nieprzychylnych ocen (zwłaszcza gdy mamy złe zdanie na swój temat)

- badania empir.: zgodnie z hipot. autoweryfikacki ludzie mający dobre zdanie o sobie wybierali partnerów oceniających ich pozytywnie; ludzie mający złe zdanie o sobie woleli partnerów oceniających ich negatywnie

 

- ludzie o niskiej samoocenie sami stają się ofiarami tego konfliktu miedzy preferencjami dla negatywnych ocen z zwen (potwierdzającymi ich obraz siebie)  a pragnieniem pochwał podnoszących ich poczucie własnej wart.

 

- ale! Kiedy okoliczności wymagają realizmu, przewagę może zyskiwać spójność; gdy rzeczywistość nie stawia zbyt wysoko poprzeczki a potrzeba wys.samooceny jest szczególnie pilna to autowaloryzacje bierze górę

- istnieją duże różnice indywidualne w tym  zakresie :

# os.o skłonnościach narcystycznych- większa potrzeba autowaloryzacji

# w okresie narzeczeńskim nacisk  na samoocene, w małżeństwie potrzeba autoweryfikacji

 

 

Porównanie społeczno-poznawczego i psychoanalitycznego podejścia do Ja

 

Westen:

- słabością psychoanalitycznego Ja- brak podstaw empir. oraz ignorowanie różnic kult.

- słabością społ-pozn. Ja- płytki poziom analiz rożnych relacji (brak głębi!!!)[powiało chłodem!]

= słabość jednego siłą drugiego!

 

Podejście psychoanalityczne

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin