Psychologia osobowości - Psychologia różnic indywidualnych - Marszał Wiśniewska - wykład 12 - Teorie inteligencji.doc

(33 KB) Pobierz
mmm

                                                                                         Wykład 12. (1)

Teorie inteligencji:

 

I. Teorie strukturalne:

a) hierarchiczne:

     - dwuczynnikowa teoria inteligencji Spearmana;

     - koncepcja Vernona;

     - teoria Cattella.

b) czynników równorzędnych:

     - teoria „zdolności podstawowych” Thurstone’a;

     - model struktury intelektu Guilforda.

 

II. Teorie rozwojowe:

     - teoria Piageta

 

III. Teorie oparte na koncepcji działania:

       - koncepcja Tiepłowa;

       - koncepcja Leontiewa.

 

IV. Teorie oparte na teorii informacji:

       - triarchiczna teoria inteligencji Sternberga.


                                                                                                        Wykład 12. (2)

Cechy charakterystyczne i podstawowe tezy teorii inteligencji

 

Strukturalne

Rozwojowe

Oparte na koncepcji działania

- mają charakter

  opisowy

 

- analiza czynnikowa

  jako podstawowa

  metoda

 

- inteligencja =

  względnie stała

  właściwość jednostki

 

- rozwój inteligencji ma

  charakter ilościowy

  (ilościowy wzrost 

  zdolności umysłowych)

 

 

 

 

 

 

 

- inteligencja = zjawisko

  dynamiczne

 

 

- rozwój inteligencji ma

  charakter jakościowy

 

 

- rozwój inteligencji

  polega na coraz

  lepszym przysto-

  sowaniu

 

- są 4 okresy rozwoju

  umysłowego:

  - sensoryczno-

    motoryczny

    (do 2 roku życia)

  - przedoperacyjny

    (od 2 do 7 lat)

  - operacji konkretnych

    (od 7 do 11-12 lat)

  - operacji formalnych

    (od 11-12 do 15 lat)

- nie używają pojęcia

   inteligencji

 

 

 

 

 

- zdolności są wynikiem

   rozwoju (nie są wro-

   dzone i dziedziczne)

   (Tiepłow)

 

- zdolności są zdetermi-

   nowane przez

   warunki  społeczno-

   historyczne

   (wszystkie – Tiepłow;

   specyficznie ludzkie –

   Leontiew)

 

- czynnik biologiczny

  nie jest istotny dla

  rozwoju specyficznie

  ludzkich zdolności

  (Leontiew)

 


                                                                                                      Wykład 12. (3)

 

Podstawowe pojęcia teorii inteligencji

 

Strukturalne

Rozwojowe

Oparte na koncepcji działania

Czynnik – pierwotna cecha wyodrębniona na podstawie analizy czynnikowej

 

Czynnik g – ogólna zdolność umysłowa

Czynnik s – specyficzna zdolność umysłowa

 

Edukcja relacji – ujmowanie stosunków między przedmiotami lub elementami

Edukcja korelatu – wydedukowanie, co jest brakującym elementem, do którego odnosi się relacja

 

Inteligencja płynna (g1)

Inteligencja skrystali-zowana (g2)

 

Czynnik g i czynniki grupowe

 

Równoważne czynniki = czynniki niezależne

Aktywność – polegająca na kształtowaniu i przekształcaniu struktur poznawczych

 

Przystosowanie – równowaga między procesami asymilacji i akomodacji

 

Asymilacja – włączanie przez jednostkę świata zewnętrznego do już ukształtowanych struktur poznawczych (interioryzacja)

 

Akomodacja – dostosowywanie się struktur poznawczych do przedmiotów asymilowanych (modyfikacja struktur do wymagań środowiska)

 

Schematy – złożone struktury poznawcze powstające w wyniku procesów asymilacji i akomodacji

Działalność – niezbędny warunek powstania zdolności (wszystkich – Tiepłow; specyficznie ludzkich – Leontiew)

 

Zdolności wrodzone – właściwe zarówno człowiekowi, jak i zwierzętom, podlegające prawom natury

 

Zdolności specyficznie ludzkie – podlegające prawom społeczno-historycznym

 


                                                                                                      Wykład 12. (4)

 

Wady teorii inteligencji

 

Strukturalne

Rozwojowe

Oparte na koncepcji działania

statyczność – ignorują zmiany rozwojowe, wewnątrzosobnicze

 

jako opisowe nie pozwa-lają na wyjaśnianie w kategoriach przyczy-nowo-skutkowych

 

nie wnikają w treść procesów poznawczych

 

duża arbitralność, co do liczby i treści wyodręb-nionych czynników

 

przypisywanie czyn-nikom bytu realnego, podczas gdy są to jedynie konstrukty teoretyczne

mała koncentracja na różnicach indywidu-alnych (koncentracja wyłącznie na aspekcie rozwojowym)

Szkodliwa teza o nie-ograniczonych możli-wościach czynnika środowiskowego (tzw. woluntaryzm)

 

Niedocenianie czynnika genetycznego w rozwoju zdolności

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin