Zajęcia koleżeńskie w grupie dzieci 5 - 6 letnich - moje pokazowe dla nauczycieli
Temat : „ Co kryje się w powietrzu”.
Dział : wychowanie umysłowe
Cele :
- dydaktyczne : - zapoznanie dzieci z pojęciem : „powietrze”, „ wiatr”,
- ukazanie dzieciom składu gazów tworzących powietrze,
- zwrócenie uwagi na przyczynę powstawania wiatrów,
- ukazanie sposobów wykorzystywania wiejących wiatrów przez człowieka
- zwrócenie uwagi na „zanieczyszczenia” powietrza przez człowieka,
- prześledzenie lotu lotni nad różnymi elementami krajobrazu, które ochładzają lub ogrzewają powietrze,
- wykonanie różnorodnych doświadczeń ukazujących cechy powietrza,
· lekkość,
· kurczenie się powietrza,
· nierozpuszczalność powietrza w wodzie,
· bez zapachu,
· „schwytywanie” zanieczyszczeń powietrza,
- Ćwiczenia ortofoniczne na głosce „szszszszszsz”,
- Utrwalenie znanych liter,
- Przygotowanie do nauki pisania – kreślenie po śladzie linii pionowych , poziomych i skośnych;
- Wychowawcze :
- Zainteresowanie dzieci otaczającym je światem,
- Zachęcanie do dbania o „ czystość powietrza”,
- Zwrócenie uwagi na wpływ zanieczyszczonego powietrza na zdrowie człowieka,
- Zainteresowanie dzieci doświadczeniami działającymi na wszystkie sfery człowieka,
- Wdrażanie dzieci do wyciągania poprawnych wniosków z wykonanych doświadczeń.
Forma pracy : indywidualna, z całą grupą.
Metody pracy : słowna , oglądowa, czynna
Przebieg zajęcia:
1. Rozmowy indywidualne i z całą grupą na temat powietrza, wiatru, zanieczyszczeń środowiska, wpływu tych zanieczyszczeń na zdrowie człowieka oraz sposobu wykorzystania siły wiatru przez człowieka. Rozmowa poparta seria obrazków . Przyporządkowanie przygotowanych napisów globalnych.
2. Zabawa ruchowa : „Wietrzna pogoda”.
Dzieci naśladują siłę wiatru poruszając rękoma i wypowiadając głoskę „ szszszszszszszsz”, naśladującą szum wiatru. Następnie biegają po sali i zbierają opadnięte liście z drzew oznaczone poznanymi literami. Przyporządkowują je do określonych wazoników . Przeliczaja liście w każdym wazoniku. Określają ilość pojęciami „ najmniej”, „ więcej”, „najwięcej”.
3. Doświadczenia ze strzykawką.
Ukazanie dzieciom sprężania i rozciągania się powietrza. Nierozpuszczania w wodzie, wydostawania się powietrza za pomocą „pęcherzyków” powietrza – bombelków.
4. Zabawy bańkami mydlanymi – powietrze jest lekkie i unosi się do góry.
5. Zabawy ze słoikiem z wodą – ukazanie wypełnienia słoika powietrzem.
6. Zabawy z balonami
- uświadomienie dzieciom wypełnienia balonu powietrzem,
- mierzenie pojemności płuc.
7. Doświadczenie z balonem wykonanym z bibułki:
- ogrzewanie suszarką powietrza wewnątrz balonu,
- próby zaobserwowania unoszenia się w górę balonu.
8. „ Śmieszny helikopter”
- próby puszczania helikoptera wykonanego z piór
- zwrócenie uwagi na czas opadania helikoptera i zachowania się piór w powietrzu.
9. Praca przy stoliku – kreślenie linii pionowych , poziomych i ukośnych po śladzie . Kolorowanie wiatraków .
LITERATURA :
1. „ Wielka księga pytań i odpowiedzi – Na ratunek Ziemi – Linda Schwartz
2. „ Energia wiatru i wody” Clint Twist
3. „ Samochody zatruwają powietrze” M.Bright,
4. „Kwaśny deszcz” M.Bright,
5. „Ekologia” – życie i środowiska TIME/ LIFE,
6. „Ratujmy naszą planetę” I i II Tony Hare,
7. „ABC sześciolatka” – przygotowanie do pisania” Anna Łada – Grodzicka,
8. „przyroda” – podręcznik kl. IV WsiP
9. „Lato”, „Jesień” – Modele , projekty, eksperymenty” John Williams,
10. „Świat wiedzy” – tom nauka i wiedza.
adomini