Co kryje się w powietrzu.docx

(14 KB) Pobierz

Zajęcia koleżeńskie w grupie dzieci 5 - 6 letnich  - moje pokazowe dla nauczycieli

 

 

Temat : „ Co kryje się w powietrzu”.

Dział : wychowanie umysłowe

Cele :

- dydaktyczne : - zapoznanie dzieci z pojęciem : „powietrze”, „ wiatr”,

- ukazanie dzieciom składu gazów tworzących powietrze,

- zwrócenie uwagi na przyczynę powstawania wiatrów,

- ukazanie sposobów wykorzystywania wiejących wiatrów przez człowieka

- zwrócenie uwagi na „zanieczyszczenia” powietrza przez człowieka,

- prześledzenie lotu lotni nad różnymi elementami krajobrazu, które ochładzają lub ogrzewają powietrze,

- wykonanie różnorodnych doświadczeń ukazujących cechy powietrza,

·         lekkość,

·         kurczenie się powietrza,

·         nierozpuszczalność powietrza w wodzie,

·         bez zapachu,

·         schwytywanie” zanieczyszczeń powietrza,

- Ćwiczenia ortofoniczne na głosce „szszszszszsz”,

- Utrwalenie znanych liter,

- Przygotowanie do nauki pisania – kreślenie po śladzie linii pionowych , poziomych i skośnych;

- Wychowawcze  :

- Zainteresowanie  dzieci otaczającym je światem,

- Zachęcanie do dbania o „ czystość powietrza”,

- Zwrócenie uwagi na wpływ zanieczyszczonego powietrza na zdrowie człowieka,

- Zainteresowanie dzieci doświadczeniami działającymi na wszystkie sfery człowieka,

- Wdrażanie dzieci do wyciągania poprawnych wniosków z wykonanych doświadczeń.

Forma pracy : indywidualna, z całą grupą.

Metody pracy : słowna , oglądowa, czynna

Przebieg zajęcia:

1.      Rozmowy indywidualne i z całą grupą na temat powietrza, wiatru, zanieczyszczeń środowiska, wpływu tych zanieczyszczeń na zdrowie człowieka oraz sposobu wykorzystania siły wiatru przez człowieka. Rozmowa poparta seria obrazków . Przyporządkowanie przygotowanych napisów globalnych.

2.      Zabawa ruchowa : „Wietrzna pogoda”.                                                                                                                 

Dzieci naśladują siłę wiatru poruszając rękoma i wypowiadając głoskę „ szszszszszszszsz”, naśladującą szum wiatru. Następnie biegają po sali i zbierają opadnięte liście z drzew oznaczone poznanymi literami. Przyporządkowują je do określonych wazoników . Przeliczaja liście w każdym wazoniku. Określają ilość pojęciami „ najmniej”, „ więcej”, „najwięcej”.

3.      Doświadczenia ze strzykawką.

Ukazanie dzieciom sprężania i rozciągania się powietrza. Nierozpuszczania w wodzie, wydostawania się powietrza za pomocą „pęcherzyków” powietrza – bombelków.

4.      Zabawy bańkami mydlanymi – powietrze jest lekkie i unosi się do góry.

5.      Zabawy ze słoikiem z wodą – ukazanie wypełnienia słoika powietrzem.

6.      Zabawy z balonami

- uświadomienie dzieciom wypełnienia balonu powietrzem,

- mierzenie pojemności płuc.

7.      Doświadczenie z balonem wykonanym z bibułki:

- ogrzewanie suszarką powietrza wewnątrz balonu,

- próby zaobserwowania unoszenia się w górę balonu.

8.      „ Śmieszny helikopter”

- próby puszczania helikoptera wykonanego z piór

- zwrócenie uwagi na czas opadania helikoptera i zachowania  się piór w powietrzu.

9.      Praca przy stoliku – kreślenie linii pionowych , poziomych i ukośnych po śladzie . Kolorowanie wiatraków .

 

LITERATURA :

1.      „ Wielka księga pytań i odpowiedzi – Na ratunek Ziemi – Linda Schwartz

2.      „ Energia wiatru i wody” Clint Twist

3.      „ Samochody zatruwają powietrze” M.Bright,

4.      „Kwaśny deszcz”  M.Bright,

5.      „Ekologia” – życie i środowiska    TIME/ LIFE,

6.      „Ratujmy naszą planetę”  I i II  Tony Hare,

7.      „ABC sześciolatka” – przygotowanie do pisania”  Anna Łada – Grodzicka,

8.      „przyroda” – podręcznik kl. IV WsiP

9.      „Lato”, „Jesień” – Modele , projekty, eksperymenty”  John Williams,

10.  „Świat wiedzy” – tom nauka i wiedza.

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin