WSM_16-06-55_pl.pdf

(642 KB) Pobierz
745302031 UNPDF
16:06-55
Wydanie 1 pl
Immobilizer
Zasada działania
Diagnostyka
Opis czynności serwisowych i naprawczych
1 713 211
Scania CV AB 2002, Sweden
745302031.004.png 745302031.005.png 745302031.006.png
Spis treści
Spis treści
Zasada działania
Informacje ogólne ..................................................3
Opis podzespołu.....................................................4
Procedura uruchamiania .......................................7
Komunikacja.........................................................10
Złącza.....................................................................11
Diagnostyka
Lampka kontrolna ...............................................13
Kody usterek.........................................................14
Opis czynności serwisowych i
naprawczych
Warunki wstępne..................................................20
Kody.......................................................................21
Funkcje w Scania Programmer...........................24
Uruchamianie rezerwowe ...................................28
2
Scania CV AB 2002, Sweden
16:06-55
 
Zasada działania
Zasada działania
Informacje ogólne
Immobilizer elektroniczny jest urządzeniem
antykradzieżowym, uniemożliwiającym
uruchomienie pojazdu bez prawidłowego
kluczyka rozrusznika.
Transponder (zintegrowany z kluczykiem
rozrusznika), koordynator oraz jednostka
sterująca silnika komunikują się ze sobą
wykorzystując zaszyfrowane sygnały. Jest to
bardzo bezpieczne, ponieważ
zaszyfrowanych sygnałów nie można
odczytać ani skopiować.
Po obróceniu przez kierowcę kluczyka
rozrusznika, koordynator dokonuje
weryfikacji kluczyka a w tym samym czasie
obydwie jednostki sterujące (koordynator
oraz jednostka sterująca silnika) dokonują
wzajemnej weryfikacji.
W przypadku wykrycia błędu, system
uniemożliwi rozruch: koordynator
zablokuje przekaźnik rozrusznika a
jednostka sterująca silnika odetnie zasilanie
paliwem.
Pojazdy wyposażone w immobilizer
posiadają naklejkę "Immobiliser"
przyklejoną na szybach bocznych.
Immobilizer elektroniczny jest całkowicie
niezależny od immobilizera stanowiącego
element niektórych wersji systemu VPS
(system zabezpieczenia pojazdu) firmy
Scania. Funkcjonują one na różnych
zasadach i nie należy ich mylić.
Od listopada 2001 (termin może się różnić w
zależności od kraju) immobilizer może być
montowany fabrycznie jako wyposażenie
dodatkowe lub w punkcie serwisowym, pod
warunkiem, że pojazd wyposażony jest w
koordynator oraz jednostkę sterującą silnika
odpowiedniej generacji.
Koordynator musi być 4 generacji i
współpracować z jednostką sterującą EDC
typu S6 lub MS6.
16:06-55
Scania CV AB 2002, Sweden
3
745302031.001.png
Zasada działania
Opis podzespołu
4
Scania CV AB 2002, Sweden
16:06-55
745302031.002.png
Zasada działania
1 Kluczyk rozrusznika z transponderem
Kluczyk rozrusznika spełnia tradycyjną,
mechaniczną funkcję, wyposażony jest
jednak również w zintegrowany
transponder szyfrujący sygnały
elektroniczne z koordynatora.
2 Urządzenie nadawczo-odbiorcze (E49)
Działa ono jako łącze pomiędzy
koordynatorem a transponderem.
Umieszczony jest wokół stacyjki i składa
się z anteny oraz nadajnika/odbiornika.
Zwój anteny wyposażony jest w połączenie
indukcyjne z transponderem, zaś
urządzenie nadawczo-odbiorcze połączony
jest szeregowo z koordynatorem.
3 Włącznik rozrusznika (S4)
Oprócz zasilania koordynatora napięciem
poprzez styk 15, stacyjka wysyła również
sygnał do koordynatora, gdy kluczyk
rozrusznika włożony zostanie do stacyjki.
4 Lampka ostrzegawcza (W33)
Lampka ta umieszczona jest w panelu
sterującym i informuje kierowcę o statusie
immobilizera. Może świecić się światłem
ciągłym lub migać w zależności od
aktualnej sytuacji.
5 Koordynator (E30)
Koordynator zawiera "mózg" układu
immobilizera. Pojazdy wyposażone w
immobilizer wyposażone są w koordynator
co najmniej 4 generacji.
6 Jednostka sterująca silnika (E44 lub E12)
Pojazdy z immobilizerem wyposażone są w
jednostkę sterującą silnika EDC S6 lub
EDC MS6. Jednostka sterująca odcina
zasilanie paliwem, jeśli warunki odbiegają
od oczekiwanych przez immobilizer.
16:06-55
Scania CV AB 2002, Sweden
5
745302031.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin