POLSKA – MOJA OJCZYZNA 27.04.2011 – 06.05.2011 poznawanie flagi, podstawowych wiadomości o Warszawie oraz rozbudzenie zainteresowań własną miejscowością
Podstawa programowa
Sytuacyjne edukacyjne tworzone przez nauczyciela i dzieci
Cele operacyjne
Dziecko:
Środki dydaktyczne Źródło
1-1,3-3,14-5,15-3,
9-2,15-4,
8-4,1, 15-4,
3-1,4-3,14-5
5-1,3
9-3,13-4,
14-7,15-2,
9-1,
3-2,14-6,
4-1,14-2,
14-3,
4-2,
8-2,
3-4,9-2,
15-4,5
1-2,4, 6-5
1-2
1-5,
14-4,
2-3,
2-5,
2-2,
2-1,
2-4,
1-3,
6-5,
Rozmowa na temat naszego kraju na podst. wiersza M. Skrobacz „Polska”
Wykonanie flagi z bibuły.
Poznajemy melodię i tekst hymnu
Słuchanie legendy W. Chotomskiej „Wars i Sawa”.
Zabawa ruchowa bieżna „Murarz i cegły”
Zabawa dydaktyczna „Spacer po nasze miejscowości”
Oglądanie strojów ludowych.
Praca w małych zespołach „Sylabowe echo”
Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej „Sianów”
Ćwiczenia graficzne „Syrenka”
Praca w grupach o oglądanie flag z różnych krajów.
Improwizacje ruchowe przy muzyce
Utworzenie w sali kącika tematycznego związane z naszym regionem
Zabawy integracyjne z różnych krajów UE.
Zabawy swobodne.
Zabawy w małych grupach
Kulturalne witanie się z n-lką i kolegami.
Oglądanie książek w kąciku czytelniczym.
Kulturalnie korzysta z toalety
Wykonywanie dyżurów.
Spożywanie posiłków
Czynności pielęgnacyjne – mycie zębów
Leżakowanie
Czynności pielęgnacyjne – wycieranie nosa
Zabawy na placu przedszkolnym
Wie, jak nazywa się kraj , w którym mieszka, dzieli nazwę na sylaby z różną intonacją głosu.
Zna kolory na fladze, skleja bibułę, dokleja patyczek.
Rozpoznaje melodię hymnu, wie, jak należy zachować się podczas jego śpiewania. Poznaje tańce z różnych regionów Polski.
Słucha uważnie, wypowiada się na temat, zna nazwę stolicy Polski.
Zachowuje prawidłową postawę.
Zna nazwę miejscowości, wypowiada się na jej temat.
Interesuje się sztuką ludową, opowiada, co mu się podoba, nazywa kolory.
Ćwiczy prawidłową artykulację głosek, powtarza za nauczycielem sylaby.
Składa widokówki w całość, ćwiczy spostrzegawczość.
Rysuje po kropkach, koloruje w konturach.
Rozpoznaje polska flagę wśród innych.
Słucha charakterystycznych melodii dla danego regionu Polski, tańczy do melodii
Rozwija poczucie przynależności narodowej, ogląda zgromadzone eksponaty, rozmawia o nich.
Poznaje charakterystyczne zwyczaje, tradycję, zabawy wybranych państw należących do UE
Rozumie konieczność informowania nauczycielki o sytuacjach
zagrażających bezpieczeństwu , zarówno własnemu , jak i innych , powstrzymuje się od skarżenia w błahych sprawach.
Dostrzega i przeciwstawia się przejawom samolubstwa, , przezywania, dokuczania.
Używa zwrotów grzecznościowych bez przypominania
Ogląda i układa książki tematycznie związane z Polską.
Usprawnia nawyki związane z samodzielnym korzystaniem z toalety (każdorazowo spuszcza wodę i myje ręce po czynnościach fizjologicznych
Samodzielnie układa zabawki w kącikach.
Dba o czystość wokół siebie, umiejętnie korzysta z kubka i sztućców
Uczy się myc zęby pastą, prawidłowo trzyma szczoteczkę
Sygnalizuje potrzebę odpoczynku, kiedy jest zmęczone
Korzysta z chusteczek jednorazowego użytku
Nie oddala się od nauczycielki
Przew.trzylatka, cz.III, s.39, obrazki do wiersza, mapa
Bibuła, klej patyczki
Płyta CD „Elementarz piosenki, cz.14
Przew., s.40, ilustracje
Album o Sianowie
Ilustracje
Widokowki
Karta pracy
Zbiór flag europejskich
Elementarz piosenki, cz.14
Eksponaty do kącika, zdjęcia rodzinne
POLSKA – MOJA OJCZYZNA 27.04 – 06.05 poznawanie flagi, podstawowych wiadomości o Warszawie oraz rozbudzenie zainteresowań własną miejscowością
Sytuacyjne edukacyjne tworzone przez
nauczyciela i dzieci
13-4
4-2, 13-1,3
3-1,2, 13-4
5-3,4
1-1, 5-4
14-2, 3-3
1-2, 5-4
3-1,2, 14-2, 15-2
5-3,4, 1-2
3-114-3
5-4, 1-1
15-3,4, 14-2
14-5, 15-4
14-6, 15-2
3-1,2, 14-2
10-1, 4-1
3-1
2-5
6-5, 1-3
6-5, 3-4
4-1, 2-5
2-1
5-1
2-4,5
1-1
2-2,5
15-2, 3-4
5-3,4, 6-5, 1-2
Zabawy matematyczne „Gdzie jest klocek”
Zabawy matematyczne „Lalka”
Ćwiczenia logorytmiczne „Rób to co ja”
Zabawa ruchowa „Dzieci do domu, dzieci na spacer”
Zabawa ruchowa - bieżna „Trzy pociągi”
Zabawa dydaktyczna „Domy dawniej i dziś”
Zabawa ruchowa „Małe i duże domy”
Zabawa obrazkowa rozwijająca spostrzegawczość „Poznajemy nasze miejsce zamieszkania”
Zabawa ruchowa twórcza „Tańczące kolory”
Zabawa rozwijająca zmysł dotyku „Ukryte niespodzianki”
Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał „Idź, stój”
Ćwiczenie obrazkowe „Warszawa”
Słuchanie legendy „Jak powstało godło polskie”
Praca indywidualna - ćwiczenie słuchowe
Ćwiczenie indywidualne rozwijające koncentrację
Zabawy konstrukcyjne
Zabawy tematyczne „Dom”
Zabawy według zainteresowań
Zabawy dowolne
Zabawy swobodne
Zabawy integracyjne
Pełnienie dyżurów
Czynności pielęgnacyjne w łazience
Rozbieranie po powrocie z ogrodu przedszkolnego
Kulturalne żegnanie się z panią
Spacer w pobliżu przedszkola
Zabawy na podwórzu przedszkolnym
Określa położenie przedmiotu w przestrzeni w stosunku do własnej osoby
Prawidłowo porównuje i segreguje według wielkości i kształtu, przelicza elementy
Porusza się za nauczycielem wykonując czynności na podstawie wiersza M. Skrobacz
Maszeruje po sali, łączy się w pary, reaguje na hasła słowne
Porusza się gęsiego w tempie wystukiwanym na bębenku np. wolno, szybko
Ogląda obrazki przedstawiające domy, opisuje je, razem z nauczycielem stara się je ułożyć w kolejności zgodnie z następstwem czasowym
Porusza się po sali w rytmie tamburynu, naśladuje małe i duże domy
Ogląda różne obrazki i widokówki przedstawiające różne miejsca w mieście w którym mieszkamy, nazywają te miejsca, opisują w którym z tych miejsc lubią przebywać
Rozróżnia kolory, reaguje na hasło, współdziała z partnerem
Dotyka różne przedmioty przez chusteczkę, stara się je odgadnąć
Spaceruje w różnym tempie, na określone hasło zatrzymuje się, prawidłowo siada w siadzie skrzyżnym
Ogląda widokówki przedstawiające charakterystyczne miejsca w Warszawie, opisuje je
W skupieniu słucha czytanej legendy, odpowiada na pytania, ogląda flagę i godło polski
Dzieli na sylaby nazwy miejsc znajdujących się w moim mieście
Odszukuje na obrazku wyznaczone przedmioty, nazywa kolory
Buduje różne domy z wykorzystaniem różnorodnych klocków
Wciela się w różne role społeczne (mama, tata, dziecko) w toku zabawy
Utrzymuje porządek w zabawie, wie gdzie każda zabawka ma swoje miejsce
Wykazuje się inicjatywą, pomysłowością w działaniu, współdecyduje w wyborze zabawek
Przestrzega ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie
Zacieśnia kontakty interpersonalne z grupą poprzez wspólne organizowanie swobodnych zabaw
Próbuje samodzielnie wykonuje różnych czynności rozwijając poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie.
Samodzielnie myje ręce, wyszukuje swój ręcznik i poprawnie wyciera się w niego
Wie, że odpoczynek jest niezbędny dla zachowania zdrowia, nie przeszkadza innym
Stara się samodzielnie rozebrać po spacerze, odkłada ubrania na swoje miejsce
Stosuje formy grzecznościowe w każdej sytuacji ( w domu, w przedszkolu , na ulicy) używa zwrotu „Do widzenia”
W sposób estetyczny spożywa posiłki, po odejściu od stołu zasuwa krzesło
Zwraca uwagę na ulice, charakterystyczne budowle, sklepy. Dzieli się swoimi spostrzeżeniami
Bawi się w miejscach bezpiecznych, nie oddala się od nauczycielki
Klocki
Obrazki lali
Gazety
Obrazki domów
Obrazki z miasta Sianów
Szarfy
Różne przedmioty np. miś
Pocztówki i obrazki przedstawiające Warszawę
Tekst legendy, obrazek godła, flagi
anusia_83