projekt-rozp.MRR.RPI.pdf

(59 KB) Pobierz
6_11_08 nowela_RPI
Projekt 2008-11-06
Rozporz ą dzenie
Ministra Rozwoju Regionalnego 1)
z dnia ………………………… 2008 r.
zmieniaj ą ce rozporz ą dzenie w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej
w ramach regionalnych programów operacyjnych
Na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki
rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 oraz z 2007 r. Nr 140, poz. 984) zarządza się, co
następuje:
§ 1. W rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 11 października 2007 r.
w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej w ramach regionalnych programów
operacyjnych (Dz. U. Nr 193, poz. 1399 oraz z 2008 r. Nr 111, poz. 713) wprowadza się
następujące zmiany:
1) § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania
regionalnej pomocy inwestycyjnej w ramach regionalnych programów operacyjnych, do
której mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6
sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w
zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń
blokowych) (Dz. Urz. L 214 z 09.08.2008, str. 3), zwanej dalej „pomocą”.”;
2) w § 3:
a) pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1) duŜym projekcie inwestycyjnym – naleŜy przez to rozumieć projekt w rozumieniu art. 2
pkt 12 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 uznającego niektóre
rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu
(ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych);
2) mikroprzedsiębiorcy, małym lub średnim przedsiębiorcy – naleŜy przez to rozumieć
przedsiębiorstwo spełniające warunki określone w załączniku I do rozporządzenia Komisji
(WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze
wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie
wyłączeń blokowych);”,
b) pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) przedsiębiorcy – naleŜy przez to rozumieć przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 3
załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 uznającego niektóre rodzaje
pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne
rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych).”;
3) w § 6 ust. 8 otrzymuje brzmienie:
1) Minister Rozwoju Regionalnego kieruje działem administracji rządowej – rozwój regionalny, na podstawie § 1
ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz. U. Nr 216, poz. poz. 1600).
„8. Koszty prac związanych z przygotowaniem nowej inwestycji oraz usług doradczych
z nią związanych mogą zostać uwzględnione do poziomu intensywności odpowiadającego
50 % faktycznie poniesionych kosztów wyłącznie w wypadku, gdy beneficjentem pomocy
jest mikroprzedsiębiorca, mały lub średni przedsiębiorca, zgodnie z rozporządzeniem
Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającym niektóre rodzaje pomocy
za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne
rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych).”;
4) w § 7 dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
„3) koszty opieki nad dziećmi i nad rodzicami.”;
5) w § 12:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Prace związane z realizacją nowej inwestycji mogą się rozpocząć po złoŜeniu przez
beneficjenta pomocy wniosku, o którym mowa w § 11 ust. 1.”,
b) uchyla się ust. 3;
6) w § 14 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. W przypadku prac i usług, o których mowa w § 6 ust. 8, pomoc podlega indywidualnej
notyfikacji Komisji Europejskiej w przypadkach określonych w art. 6 ust. 2
rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre
rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu
(ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych).”;
7) § 15 otrzymuje brzmienie:
„§ 15 Pomoc jest udzielana do dnia 31 grudnia 2013 r.”
§ 2. Do umów o dofinansowanie zawartych przed dniem 1 stycznia 2009 r. stosuje się
przepisy dotychczasowe.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w Ŝycie z dniem ogłoszenia.
MINISTER ROZWOJU REGIONALNEGO
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji zawartej w art. 21 ust. 3 ustawy z dnia
6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 oraz
z 2007 r. Nr 140, poz. 984).
Celem projektu rozporządzenia jest dostosowanie nowelizowanego rozporządzenia Ministra
Rozwoju Regionalnego z dnia 11 października 2007 r. w sprawie udzielania regionalnej
pomocy inwestycyjnej w ramach regionalnych programów operacyjnych do rozporządzenia
Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za
zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w
sprawie wyłączeń blokowych).
Zgodnie z art. 44 ust. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r.
uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87
i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych)
kaŜda pomoc przyznana przed dniem 31 grudnia 2008 r., która nie spełnia warunków
określonych w niniejszym rozporządzeniu, lecz która spełnia warunki określone w
rozporządzeniu (WE) nr 68/2001, jest zgodna ze wspólnym rynkiem i wyłączona
z wymogu zgłoszenia, o którym mowa w art. 88 ust 3 Traktatu.
Nowe rozporządzenie Komisji Europejskiej (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r.
uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i
88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych) konsumuje m.in. zakres
regulacji obowiązującego obecnie rozporządzenia stanowiącego wyłączenie blokowe, na
którym oparte jest obowiązujące rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 11
października 2007 r. w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej w ramach
regionalnych programów operacyjnych . Rozporządzenie to obowiązuje do dnia 31 grudnia
2008 r.
W związku z powyŜszym projekt niniejszego rozporządzenia przedłuŜa okres obowiązywania
rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 11 października 2007 r. w sprawie
udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej w ramach regionalnych programów
operacyjnych do dnia 31 grudnia 2013 r.
W projekcie zamieszczono przepis przejściowy, zgodnie z którym do umów
o dofinansowanie zawartych przed dniem 1 stycznia 2009 r. będą stosowane przepisy
rozporządzenia w dotychczasowym brzmieniu. Przepis ten jest zgodny z brzmieniem przepisu
zamieszczonego w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r.
uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87
i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych).
W związku z bardzo bliskim terminem utraty mocy obowiązującej
rozporządzenia, którego nowelizacja dotyczy niezbędne jest, aby przedmiotowe
rozporządzenie weszło w Ŝycie z dniem ogłoszenia. Proponowany termin wejścia w Ŝycie
rozporządzenia nie naruszy demokratycznych zasad państwa prawa. NaleŜy podkreślić, iŜ
projekt aktu normatywnego nie nakłada na podmioty objęte jego oddziaływaniem Ŝadnych
dodatkowych obowiązków, jedynie reguluje warunki udzielania pomocy ze środków
publicznych przez nie realizowane.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. u. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65,
poz. 597) i nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej.
Projektowana regulacja nie będzie wymagała notyfikacji Komisji Europejskiej w trybie
ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy
publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404 z póŜn. zm), gdyŜ stanowi program pomocowy w
ramach wyłączeń grupowych.
Rozporządzenie jest zgodne z obowiązującymi regulacjami Unii Europejskiej w tym zakresie .
Projekt rozporządzenia, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414), został udostępniony
w Biuletynie Informacji Publicznej.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Cel wprowadzenia rozporz ą dzenia
Celem projektu rozporządzenia jest zapewnienie kontynuacji udzielania pomocy na prace
przygotowawcze, w tym usługi doradcze w ramach regionalnej pomocy inwestycyjnej ze
środków regionalnych programów operacyjnych.
2. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Rozporządzenie oddziałuje na przedsiębiorców otrzymujących pomoc publiczną na nową
inwestycję w ramach regionalnych programów operacyjnych oraz na podmiot udzielający
pomocy.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym bud Ŝ et pa ń stwa i bud Ŝ ety
jednostek samorz ą du terytorialnego
Wpływ ten został oszacowany dla rozporządzenia, którego niniejszy projekt dotyczy. Pomoc
publiczna udzielana na warunkach i w trybie określonych w ww. rozporządzeniu będzie
finansowana środkami regionalnych programów operacyjnych, tj.: z budŜetu państwa w tym
z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego zgodnie z przyjętymi zasadami
przepływów finansowych w ramach perspektywy 2007-2013.
4. Wpływ rozporz ą dzenia na rynek pracy
Wpływ ten został określony dla rozporządzenia, którego nowelizacja dotyczy. Stwarza ono
warunki umoŜliwiające tworzenie nowych miejsc pracy w przedsiębiorstwach, które
otrzymają pomoc publiczną.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjno ść gospodarki i przedsi ę biorczo ść , w tym
funkcjonowanie przedsi ę biorstw
Wpływ ten został określony dla rozporządzenia, którego projekt nowelizacji dotyczy. Stwarza
ono warunki umoŜliwiające podniesienie konkurencyjności polskiej gospodarki, dzięki
dofinansowaniu środkami publicznymi projektów rozwojowych przedsiębiorców.
6. Wpływ regulacji na sytuacj ę i rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie pośrednio wpływa na sytuację regionów. Zapewnia bowiem
przedłuŜenie mocy obowiązującej rozporządzenia stanowiącego podstawę prawną do
udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej ze środków regionalnych programów
operacyjnych oraz dostosowuje brzmienie przepisów rozporządzenia do zmienionego
rozporządzenia Komisji Europejskiej. Przyjęcie niniejszego rozporządzenia stanowi więc
jeden z elementów sprawnego wdraŜania regionalnych programów operacyjnych.
7. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie przekazany celem zaopiniowania następującym partnerom
społecznym i gospodarczym:
1. Marszałkom Województw,
2. Związkowi Województw RP,
3. Związkowi Miast Polskich,
4. Związkowi Gmin Wiejskich RP,
5. Unii Metropolii Polskich,
6. Unii Miasteczek Polskich,
7. Związkowi Powiatów Polskich,
8. Radzie Działalności PoŜytku Publicznego,
Zgłoś jeśli naruszono regulamin