i_droid_instrukcja54.pdf

(1841 KB) Pobierz
robot 54 7-11
KROK PO KROKU
TEST MODULU
MîZGU I WZROKU
Dzi«ki zainstalowaniu modu¸u
mzgu i wzroku i-D01 sta¸ si«
bardziej ãinteligentnyÓ
i zaawansowany. Wyd¸uýy¸a si« teý
lista czynnoæci, jakie potrafi
wykona. Nadesz¸a pora,
aby sprawdzi niektre z nich.
¸u mzgu i wzroku, nadszed¸ wi«c czas, by
zorientowa si« w nowych moýliwoæciach ro-
bota w tym stadium jego ãrozwojuÓ. Instalacja
ãmzguÓ pocign«¸a za sob istotne zmiany w za-
rzdzaniu elektronik rýnych modu¸w obecnych
w ciele robota, a co za tym idzie Ð rwnieý w ich
funkcjonowaniu. O ile wczeæniej rýne podsyste-
my, po¸czone mi«dzy sob dzi«ki p¸ycie g¸wnej
zapewniajcej zasilanie, same zarzdza¸y duý cz«-
æci swoich funkcji, o tyle teraz pojawia si« central-
ne urzdzenie sterujce. Umoýliwia ono ponadto
programowanie zachowaÄ robota. Ta ma¸a ãrewo-
lucjaÓ wprowadzona przez zainstalowanie modu-
¸u mzgu i wzroku w istotny sposb wp¸ywa mi«-
dzy innymi na funkcje, do ktrych moýna dosta
si« z wyæwietlacza umieszczonego na korpusie i-D01,
zmienia si« teý lista s¸w, ktre ãrozumieÓ modu¸
mowy. Poza tym modu¸ mzgu i wzroku jest od-
powiedzialny za sterowanie kamer CMOS i prze-
twarzanie dostarczonych przez ni obrazw.
Wraz z instalacj
modu¸u mzgu
i wzroku zachowanie
robota ulegnie
istotnym zmianom.
Na przyk¸ad
procedura inicjalizacji
pozostanie
niezmienna w cz«æci
dotyczcej ruchw
g¸owy, ale zostanie
wzbogacona
o uruchomienie
systemu
operacyjnego,
ktrego zakoÄczenie
sygnalizowane jest
napisem ãI-Droid01
ReadyÓ
na wyæwietlaczu
(zdj«cie u gry
i zbliýenie po lewej).
Po zamontowaniu kamery pojawiaj si« teý no-
we elementy w oprogramowaniu Ð s to nowe
funkcje, dost«pne zarwno z oprogramowania ste-
rujcego na komputer PC, jak i z na telefon komr-
kowy. Oba znajduj si« na drugiej p¸ycie CD-ROM
i zajmiemy si« nimi w nast«pnym numerze. Teraz
natomiast przyjrzymy si« podstawowym zmianom
w menu dost«pnym z klawiatury i na wyæwietlaczu
w korpusie oraz nowym komendom g¸osowym, na
ktre od dziæ robot b«dzie reagowa¸. Zaczniemy
jednak od procedury inicjalizacji, ktra nast«puje
po kaýdym w¸czeniu robota.
PROCEDURA INICJALIZACJI
Po zainstalowaniu modu¸u mzgu i wzroku zmie-
ni si« takýe procedura inicjalizacji. B«dzie ona po-
lega na tym, ýe od teraz to w¸aænie ten modu¸
7
TEST MODUüU
MîZGU I WZROKU
Z akoÄczy¸ si« montaý uk¸adu ruchu i modu-
125666502.006.png
KROK PO KROKU
Jak zwykle podczas
procedury
inicjalizacji g¸owa
robota rusza si«
do gry i w d¸,
potem w lewo
do oporu (zdj«cie
po lewej) i w prawo,
by wrci do pozycji
wyjæciowej.
Kiedy zakoÄczy si«
uruchamianie
systemu
operacyjnego, moýna
uýy nowego menu
na wyæwietlaczu.
Kolejne opcje
wybiera si«,
wciskajc przyciski
na korpusie i-D01
(zdj«cie poniýej).
NOWE MENU
NA WYåWIETLACZU
Pierwsza oczywista zmiana spowodowana obecno-
æci modu¸u mzgu i wzroku dotyczy funkcji dost«p-
nych z menu, pojawiajcych si« na wyæwietlaczu na
korpusie i-D01. Poprzednio, przed instalacj modu-
¸u mzgu i wzroku dost«pne by¸y tylko trzy listy
menu, teraz funkcje podzielone s mi«dzy cztery li-
sty, tak jak wida na schemacie na nast«pnej stro-
nie. Pierwsz list« otwiera zdanie ãI-Droid01 ReadyÓ,
pokazujce si« po otwarciu systemu operacyjnego.
Pos¸ugujc si« ærodkowym przyciskiem w ramach te-
go menu, moýna przejæ nast«pnie do informacji na
temat temperatury (b«dzie je moýna uzyska dopie-
ro po skompletowaniu modu¸u ramion) i woltaýu
baterii. Naciæni«cie prawego przycisku w po¸czeniu
z dowoln funkcj z pierwszej listy spowoduje (oczy-
wiæcie po z¸oýeniu modu¸w podstawy i ramion)
awaryjne zatrzymanie nap«dw k¸ i ramion. W efek-
cie ramiona i ko¸a natychmiast si« zatrzymaj. Dru-
ga lista, dost«pna po wciæni«ciu lewego przycisku
ãprzejmie steryÓ zarzdzania poszczeglnymi ope-
racjami. Pierwsz widoczn rýnic b«dzie infor-
macja, ktra pojawi si« na wyæwietlaczu umieszczo-
nym na korpusie robota. B«dzie to zdanie ãOS star-
ting...Ó oznaczajce, ýe modu¸ mzgu i wzroku uru-
chamia system operacyjny. System ten b«dzie od-
powiedzialny za zarzdzanie rýnymi, z¸oýonymi
juý modu¸ami. Kiedy system operacyjny b«dzie si«
uruchamia¸, robot zwyczajowo wykona wst«pne
ruchy g¸ow (do gry, na d¸, w lewo, w prawo,
powrt do pozycji wyjæciowej). Po zakoÄczeniu tej
ãrozgrzewkiÓ zamrugaj czerwone i ý¸te diody
oczu, a robot powie zdanie ãCzeæ, jestem i-DroidÓ,
oznaczajce, ýe zakoÄczy¸o si« uruchamianie syste-
mu operacyjnego (na wyæwietlaczu pokaýe si« zaæ
zdanie ãI-Droid01 ReadyÓ). Trzeba wiedzie, ýe kie-
dy rozpoczniemy procedur« otwierania systemu
operacyjnego po raz pierwszy po jego instalacji,
wszystko b«dzie odbywa¸o si« troch« wolniej niý za-
zwyczaj. A zatem nie powinno dziwi, ýe us¸yszy-
my powitanie kilka sekund po tym, jak g¸owa spo-
cznie w pozycji wyjæciowej. Przy kolejnych urucho-
mieniach ca¸a procedura powinna juý trwa znacz-
nie krcej. Pod koniec inicjalizacji wszystkie zacho-
wania podstawowe i-D01 (na przyk¸ad ãid za dwi«-
kiemÓ) s dezaktywowane, z wyjtkiem reakcji na
dotkni«cie g¸owy robota. Diody oczu s zgaszone,
zaæ diody uszu Ð zapalone. åwiadczy to o tym, ýe
robot jest gotowy do odbierania komend g¸oso-
wych. Rwnieý modu¸ Bluetooth jest aktywny i cze-
ka na po¸czenia.
8
125666502.007.png
TEST MODUüU MîZGU I WZROKU
PP
PP
PP
PP
MENU 1
MENU 2
MENU 3
MENU 4
I-Droid01 Ready
[Alert Ð Logic Low]
(uwaga Ð s¸aba bateria
zasilania uk¸adw
logicznych)
[Alert Ð Motors Low]
(uwaga Ð s¸aba bateria
zasilania silnikw)
I-Droid01 Diagnostic
I-Droid01 Test
I-Droid01 User Program
Module Head
(modu¸ g¸owy;
z informacj o firmware;
prawy przycisk:
resetowanie)
I-Droid01 Test US (*)
(test czujnikw
ultradwi«kowych; prawy
przycisk: rozpocz«cie
testu)
I-Droid01 Program Start
(prawy przycisk: w¸czenie
programu)
I-Droid01 Program Stop
(prawy przycisk: zatrzymanie
programu)
Module Voice
(modu¸ mowy;
z informacj o firmware;
prawy przycisk: w¸czenie
i wy¸czenie
rozpoznawania mowy)
I-Droid01 Test GPIO (*)
(test portw
wejæcia/wyjæcia; prawy
przycisk: rozpocz«cie
testu)
Temperature
(temperatura; w stopniach
Celsiusza)
Battery Logic
(baterie, uk¸ady logiczne;
w woltach)
Motherboard
(p¸yta g¸wna;
z informacj o firmware)
I-Droid01 Test Head
(test ruchw g¸owy; prawy
przycisk: rozpocz«cie
testu)
Battery Motors
(baterie, silniki; napi«cie
w woltach)
Module Brain
(modu¸ mzgu;
z informacj o firmware)
I-Droid01 Test LED
(test diod; prawy przycisk:
rozpocz«cie testu)
Module Base (*)
(modu¸ bazy; z informacj
o firmware; prawy
przycisk: resetowanie)
I-Droid01 Test Arms (*)
(test modu¸u ramion;
prawy przycisk:
rozpocz«cie testu)
Module Arms (*)
(modu¸ ramion;
z informacj o firmware;
prawy przycisk:
resetowanie)
I-Droid01 Test Base (*)
(test modu¸u podstawy;
prawy przycisk:
rozpocz«cie testu)
I-Droid01 Test SF
(test modu¸u lokalizacji
rde¸ dwi«ku; prawy
przycisk: rozpocz«cie
testu)
Module Bluetooth
(modu¸ Bluetooth; z infor-
macj o adresie Bluetooth
robota)
PP
OBJAåNIENIA:
przycisk prawy
UWAGI:
Schemat zbiorczy obrazujcy wygld menu wyæwietlacza na obecnym etapie montaýu.
W nawiasach kwadratowych wida napisy, ktre w okreælonych okolicznoæciach pojawiaj si«
zamiast napisw g¸wnych. Okrg¸e nawiasy zawieraj wskazwki na temat czynnoæci
dost«pnych po naciæni«ciu prawego przycisku oraz pojawiajce si« informacje. Dopki
informacje te nie b«d dost«pne, na wyæwietlaczu pojawia si« b«d litery NA (niedost«pne).
Gwiazdka (*) oznacza modu¸y, ktrych jeszcze nie ma, lub ktre s niekompletne. W tych
wypadkach przyciskanie prawego przycisku nie przyniesie wskazanego efektu. Naciæni«cie
prawego przycisku w ramach menu 1 (przy pe¸nych modu¸ach ramion i podstawy) prowadzi
do natychmiastowego zatrzymania ruchu rk i k¸.
przycisk ærodkowy
9
125666502.008.png 125666502.009.png 125666502.001.png
KROK PO KROKU
Funkcja
testowania
modu¸u
lokalizacji
rde¸
dwi«ku
dost«pna jest
po naciæni«ciu
prawym
przyciskiem na
odpowiedni
komend«
z trzeciej listy
menu
na wyæwietlac
zu (zdj«cie
po lewej).
st«. Ostatnia opcja z tej listy dotyczy modu¸u loka-
lizacji rde¸ dwi«ku Ð wchodzc w ãTest SFÓ b«-
dzie moýna sprawdzi, czy robot poprawnie rozpo-
znaje kierunek, z ktrego dochodz dwi«ki. Czwar-
ta lista poæwi«cona jest programom uýytkownika.
Wciskajc prawy przycisk na komendzie ãUser Pro-
gram StartÓ lub ãUser Program StopÓ, moýna roz-
pocz lub zatrzyma wykonywanie programw
przekopiowanych z komputera PC do modu¸u m-
zgu i wzroku. Te komendy z menu maj zatem ana-
logiczn funkcj« jak komendy Start i Stop z edyto-
ra Visual C-like oraz odpowiadajce im komendy
z oprogramowania kontrolnego na komputer PC i te-
lefon komrkowy.
(plus wybranej funkcji), wiýe si« z ãdiagnostykÓ
stanu robota. Na liæcie tej widniej modu¸y robota
Ð opcje dotyczce modu¸w juý z¸oýonych (oprcz
modu¸u Bluetooth) pokazuj wersj« firmware, za-
instalowan w module. Jeæli chodzi o modu¸ Blue-
tooth, pojawia si« adres modu¸u przypisany robo-
towi. Modu¸ g¸owy (czyli w praktyce modu¸ lokali-
zacji rde¸ dwi«ku z ustawion funkcj ãstero-
wania g¸owÓ) moýna zresetowa, wciskajc pra-
wy przycisk. Tak samo b«dzie moýna zrobi z mo-
du¸ami postawy i ramion, jak tylko zostan one z¸o-
ýone. Ostatnia dost«pna z tej listy funkcja dotyczy
modu¸u mowy Ð naciskajc prawy przycisk, moýna
aktywowa lub dezaktywowa system rozpozna-
wania mowy i-D01. Po naciæni«ciu lewego przyci-
sku przechodzi si« do trzeciej listy, zawierajcej funk-
cje testowania. B«dc juý w tej liæcie, wciskajc pra-
wy przycisk, moýna dosta si« do testowania czuj-
nikw ultradwi«kowych (b«dzie moýna to zrobi,
gdy czujniki te zostan zainstalowane i po¸czone
z reszt elektroniki robota), a takýe dodatkowych
wejæ i wyjæ (ta funkcja na razie teý jeszcze nie jest
dost«pna). Moýna teý sprawdzi dzia¸anie g¸owy ro-
bota (pos¸ugujc si« ustalon sekwencj ruchw
w gr«, w d¸, w prawo i w lewo) Ð jest to moýli-
we dzi«ki opcji ãTest HeadÓ Ð a takýe sprawdzi
dzia¸anie diod (ãTest LedÓ). Kiedy do robota do¸-
czone zostan modu¸y podstawy i ramion, b«dzie
je moýna przetestowa, rwnieý wchodzc w t« li-
SYSTEM ROZPOZNAWANIA
MOWY
Rwnieý system rozpoznawania mowy zmienia si«,
a jego funkcje ulegaj rozszerzeniu. Chociaý syste-
mem zarzdza modu¸ mowy, pewna cz«æ s¸ownic-
twa zostaje powi«kszona dzi«ki obecnoæci modu¸u
mzgu i wzroku. I tak, kilka istniejcych juý Grup
S¸w zostanie wzbogaconych o nowe s¸owa, a do
innych Ð do tej pory niedost«pnych Ð b«dzie moý-
na wreszcie si« dosta. Juý w startowej Grupie S¸w
oznaczonej numerem 1 wprowadzono rýne s¸o-
wa i krtkie zdania sprzyjajce interakcji ãtowarzy-
skiejÓ. Na schemacie widocznym na kolejnej stro-
nie pokazano, jak w tej chwili wyglda u¸oýenie
Grup S¸w i relacje mi«dzy nimi. W kolejnym nu-
merze przyjrzymy si« bliýej zmianom wprowadzo-
nym przez instalacj« modu¸u mzgu i wzroku, a do-
tyczcym systemu rozpoznawania mowy.
WEWNTRZ i-D 0 1
ZABAWA W ãåLEDZENIEÓ
Jedn z nowoæci, jakie pojawi¸y si« w Grupach S¸w, jest
komenda ãgramyÓ z Grupy S¸w numer 2. W tej chwili jest
do niej przypisana gra ãw nauczanieÓ, b«dca zarazem pierwszym
przyk¸adem interakcji ãwizualnejÓ z i-D01. Robot b«dzie prbowa¸
æledzi wzrokiem przedmiot w okreælonym kolorze, ty zaæ
b«dziesz mg¸ zobaczy to, co widzi robot, na zdj«ciach
pokazywanych przez oprogramowanie kontrolne na PC
i na telefon komrkowy. Na pocztku zabawy robot spyta
o kolor, jaki zostanie mu pokazany. W odpowiedzi, w tym samym
momencie przed obiektywem kamery CMOS musi si« pojawi
przedmiot w tym kolorze. Robot zapami«ta skadrowan tonacj«
i sprbuje æledzi kolor wzrokiem, ruszajc g¸ow tak, by ca¸y
czas dany przedmiot znajdowa¸ si« w zasi«gu ãwzrokuÓ kamery.
Komenda ãgramyÓ prowadzi do Grupy S¸w 12, aby zakoÄczy
gr«, wystarczy powiedzie s¸owo ãzakoÄczÓ. Aby unikn ha¸asw
i zak¸ceÄ, najlepiej jest to zrobi wtedy, gdy g¸owa robota
akurat si« nie porusza.
10
125666502.002.png
TEST MODUüU MîZGU I WZROKU
GRUPA SüîW 2
Ruch
Lewe rami«
Prawe rami«
G¸owa
i-Droid
Powtrz
Id spa!
Temperatura
Komenda
Gramy
GRUPA SüîW 5
Do przodu
Do ty¸u
W lewo
W prawo
W gr«
W d¸
GRUPA SüîW 1
GRUPA SüîW 6
W¸cz
Wy¸cz
W gr«
W d¸
Akcja
Wiadomoæ
W¸cz
Wy¸cz
Has¸o
GRUPA SüîW 8
Nagrywaj
Odtwarzaj
Do przodu
Do ty¸u
Kasuj
i-Droid
GRUPA SüîW 7
W lewo
W prawo
W gr«
W d¸
Brawo
GRUPA SüîW 9
...
Fajny jesteæ
Kupa z¸omu!
Jesteæ pi«kny
GRUPA SüîW 3
Lokalizacja osoby
Lokalizacja dwi«ku
Omijanie przeszkd
åwiat¸a
Przyrzd lewy
Przyrzd prawy
Wyjæcie jeden
Wyjæcie dwa
Wyjæcie trzy
Wyjæcie cztery
GRUPA SüîW 10
...
Brzydal
Nudziarz
GRUPA SüîW 11
Zero
Jeden
Dwa
Trzy
...
Dziewi«
Dziesi«
Dzi«kuj«
Jak si« masz?
i-Droid
Czeæ
Schemat Grup S¸w rozpoznawanych
przez i-D01 na obecnym etapie montaýu.
Zachowano tu wszystkie zasady
uýyte w analogicznym schemacie
znajdujcym si« w numerze 33. Na szaro
zaznaczono komendy g¸osowe, ktre robot
rozumie, ale ktrym nie odpowiada ýadna czynnoæ. Dzieje si«
tak z powodu braku lub niekompletnoæci odpowiednich modu¸w.
Grupy S¸w 9 i 10 b«d uýywane w przysz¸oæci, kiedy zakoÄczy si«
montaý odpowiadajcych im modu¸w. Strza¸ki oznaczaj przejæcia
z jednej Grupy S¸w do innej. Przejæcia inicjuje si«, wypowiadajc
podkreælone s¸owo. û¸te strza¸ki oznaczaj dokoÄczenie komendy.
W tym wypadku po zakoÄczeniu komendy wraca si« automatycznie
do wyjæciowej Grupy S¸w. Z kolei strza¸ki pomaraÄczowe
oznaczaj przejæcia ãostateczneÓ Ð takie, ktre nie powoduj
automatycznego powrotu do punktu wyjæcia.
GRUPA SüîW 4
Zapami«taj
Aktywuj
GRUPA SüîW 12
Brawo
Fajny jesteæ
Kupa z¸omu!
Jesteæ pi«kny
Brzydal
Nudziarz
ZakoÄcz
11
125666502.003.png 125666502.004.png 125666502.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin