Definicja wiersza i wersu.docx

(14 KB) Pobierz

POETYKA. PYTANIE NR 61

DEFINICJA WIERSZA I WERSU. OPOZYCJA WIERSZ – PROZA.

 

1.  Definicja wiersza i wersu.

W tym opracowaniu oparłam się na Urbańskiej, Kulawiku i kochanym Zarysie.

 

WERS – jest to podstawowa jednostka rytmiczna wiersza, która zazwyczaj jest wyodrębniona graficznie jako oddzielna linijka tekstu. Końcowy odcinek wersu, w którym skupiają się sygnały delimitacyjne, nazywa się klauzulą wersową.

W zależności od tego jakie elementy językowe zostają ustabilizowane oraz, jakie są reguły rytmicznej ekwiwalencji wersów, wyróżnia się systemy wersyfikacyjne.

Urbańska przedstawia zaś wers jako analogon zdania, który jest:

Ø      intonacyjnie wyróżnionym odcinkiem tekstu

Ø      integralny znaczeniowo

 

 

WIERSZ – jest to wypowiedź poetycka podwójnie delimitowana na:

1)     na grupy syntaktyczne, zgodnie z regułami obowiązującymi w danym języku

2)     wersy, według swoistych reguł wierszowego porządkowania wypowiedzi.

Ważniejsze pojęcia dotyczące wierszy:

Ø      Granice mocne składniowe – międzywypowiedziowe i międzyzdaniowe w obrębie zdania złożonego ( kropka, przecinek, średnik)

Ø      Granice słabe składniowe – wewnątrzwypowiedzeniowe i wewnątrzzdaniowe, przypadające w miejscach podziału zdania na grupy składniowe (syntagma)

Ø      Syntagma  -integralny, znaczący odcinek wypowiedzi

Ø      Izomorfizacja – zabieg ujednolicania struktury składniowej w kolejnych wersach utworu ( co skutkuje wyliczeniem, porządkowaniem kompozycji)

Ø      Delimitacja wiersza może wzmocnić wiązania składniowe i semantyczne lub je osłabić

 

 

 

 

2. Opozycja wiersz – proza. 

Wg Urbańskiej.

Opozycja wiersz proza sprowadza się do różnicy między tekstem, który jest segmentowany tylko według reguł logiczno – składniowych a tekstem segmentowanym podwójnie (patrz wyżej).

Inaczej mówiąc wiersz i proza różnią się z definicji ilością i rodzajem (a więc i jakością) istniejących w tekście członowań, z których każde ustala własną hierarchię elementów językowych i tworzy inna siatkę ich wzajemnych powiązań.

Należy tu zaznaczyć, iż istnieją teksty hybrydalne, w których alternują fragmenty pisane prozą z fragmentami pisanymi wierszem, często są one semantyzowane, co pozwala na wskazanie ich funkcji w tekście.

NIE istnieją zaś teksty o niejasnej strukturze, które można by umieścić na pograniczu tych dwóch gatunków. Proza rytmiczna, gatunek z tego „pogranicza”, według zasady podziału prozy i wiersza pod kątem segmentacji, jasno wskazuje że jest to proza, chociaż wykorzystuje zjawiska znane przede wszystkim z obszaru wiersza.

Wg Kulawika

Wiersz to prozodyjna struktura, składająca się z członów, wersów w granicach delimitacyjnej i ekspresywnej skuteczności zaś w prozie nie mamy ekspresywnego arbitralnego rozczłonkowania.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin