Omówienie
Zapoznaj się z praktycznym wprowadzeniem do nowego wyglądu programu Microsoft Office Excel 2007 i zobacz, jak wykonywać typowe czynności, poznając doskonale program Excel.
CELE
INFORMACJE O TYM KURSIE
Kurs obejmuje następujące elementy:
Zaczynamy pracę z nową wersją programu Excel. Po otwarciu programu Excel zobaczysz znajome i zapewne dobrze znane arkusze. Natomiast u góry okna zobaczysz pewne zmiany.
Wcześniejszy wygląd przycisków i menu programu Excel został zastąpiony tą nową Wstążką z kartami, których kliknięcie udostępnia polecenia. Wstążka została zaprojektowana w taki sposób, aby ułatwić używanie programu Excel oraz szybkie odnajdywanie potrzebnych poleceń i pracę z nimi.
Jak używać Wstążki? Weź udział w następującym kursie, aby się tego dowiedzieć. Zobacz wprowadzone zmiany i dowiedz się, dlaczego ułatwiają one szybsze tworzenie lepszych arkuszy programu Excel.
Aby dowiedzieć się więcej o tym kursie, przeczytaj sekcje Cele i Informacje o tym kursie lub przejrzyj spis treści. Następnie kliknij łącze Dalej, aby rozpocząć pierwszą lekcję.
Co się zmieniło i dlaczego
Nowe centrum sterowania — Wstążka.
Tak, dużo się zmieniło. Widać to najwyraźniej w górnej części okna.
Ale jest to zmiana na lepsze. Potrzebne elementy są teraz wyraźniej widoczne i łatwiej dostępne. Zamiast około 30 ukrytych pasków narzędzi i pochowanych w różnych menu poleceń jest dostępne jedno centrum sterowania — Wstążka, która zawiera najważniejsze narzędzia i polecenia wyświetlone w bardzo przejrzysty sposób.
Gdy wypróbujesz nowy układ, odkryjesz, że znane polecenia, których potrafisz używać, zostały pogrupowane w sensowny sposób.
Dowiedz się więcej o nowym układzie i przygotuj się do pracy z nową, lepszą wersją programu Excel.
Co się znajduje na Wstążce?
Trzy części Wstążki to karty, grupy i polecenia.
Na Wstążce znajdują się trzy podstawowe rodzaje składników:
Karty Jest ich siedem w górnej części okna. Każda karta reprezentuje podstawowe zadania wykonywane w programie Excel.
Grupy Każda z kart zawiera grupy, w których znajdują się powiązane ze sobą elementy.
Polecenia Polecenie oznacza przycisk, pole do wprowadzania informacji lub menu.
Jak zacząć pracę? Rozpocznij na początku, od pierwszej karty.
Najważniejsze polecenia programu Excel zostały zgromadzone na pierwszej karcie, nazwanej Narzędzia główne. Na tej karcie znajdują się polecenia zidentyfikowane przez firmę Microsoft jako najczęściej używane podczas wykonywania podstawowych zadań w arkuszach.
Polecenia Wklej, Wytnij i Kopiuj są na przykład rozmieszczone w pierwszej kolejności na karcie Narzędzia główne w grupie Schowek. Następne są polecenia formatowania czcionki w grupie Czcionka. Polecenia umożliwiające wyśrodkowanie tekstu albo wyrównanie go do lewej lub prawej zostały umieszczone w grupie Wyrównanie, natomiast polecenia wstawiania i usuwania wierszy, kolumn oraz arkuszy znajdują się w grupie Komórki.
W grupach są zebrane wszystkie polecenia, które mogą być potrzebne przy wykonywaniu danego typu zadania, i są wyświetlane w trakcie wykonywania zadania, aby były łatwo dostępne, a nie ukryte w menu. Wszystkie istotne polecenia są wyświetlane ponad obszarem roboczym.Oto przykład przydatności Wstążki: Aby wyświetlić tekst w postaci wielu wierszy w komórce, nie trzeba klikać polecenia w menu, karty w oknie dialogowym i opcji w oknie dialogowym. Wystarczy kliknąć przycisk Zawijaj tekst w grupie Wyrównanie na karcie Narzędzia główne. Spróbujesz to wykonać w sesji ćwiczeń.
Więcej poleceń, ale tylko wtedy, gdy są potrzebne
Utwórz wykres, klikając przycisk na karcie Wstawianie w grupie Wykresy. Wtedy zostaną udostępnione Narzędzia wykresów: Projektowanie, Układ i Formatowanie
Polecenia umieszczone na Wstążce są poleceniami najczęściej używanymi. Nie wszystkie polecenia są dostępne przez cały czas, ponieważ program Excel 2007 wyświetla niektóre polecenia, gdy mogą być potrzebne — w odpowiedzi na wykonywane czynności.
Jeśli na przykład w skoroszycie nie ma wykresów, polecenia służące do pracy z wykresami nie są potrzebne.
Jednak utworzenie wykresu powoduje pojawienie się Narzędzi wykresów składających się z trzech kart: Projektowanie, Układ i Formatowanie. Na tych kartach znajdują się polecenia potrzebne do pracy z wykresami. Wstążka odpowiada na wykonywane czynności.
Karta Projektowanie pozwala zmieniać typ wykresu lub jego położenie. Karta Układ służy do zmieniania tytułu i innych elementów wykresu. Karta Formatowanie umożliwia dodawanie kolorów wypełnienia i zmienianie stylu linii. Po zakończeniu tworzenia wykresu kliknij poza jego obszarem. Obszar Narzędzia wykresów zniknie. Aby wyświetlić go ponownie, kliknij wykres. Karty znów się wtedy pojawią.
Nie ma więc powodów do obaw, jeśli nie wszystkie potrzebne polecenia są cały czas widoczne. Należy wykonać pierwsze kroki. Wtedy potrzebne polecenia zostaną udostępnione.
Dodatkowe opcje wtedy, gdy są potrzebne
Kliknij strzałkę znajdującą się u dołu grupy, aby uzyskać dodatkowe opcje, jeśli są potrzebne.
Kliknij strzałkę w grupie Czcionka.
Jeśli w prawym dolnym rogu grupy pojawi się strzałka (określana jako przycisk Uruchom okno dialogowe), oznacza to, że dla tej grupy jest dostępnych więcej opcji. Kliknij tę strzałkę, aby wyświetlić okno dialogowe lub okienko zadań.
Na karcie Narzędzia główne w grupie Czcionka znajdują się na przykład wszystkie polecenia, których używa się najczęściej do modyfikowania czcionki: polecenia zmieniania czcionki, jej rozmiaru oraz pogrubienia, podkreślenia i kursywy.
Aby uzyskać dodatkowe opcje, na przykład indeks górny, kliknij strzałkę po prawej stronie napisu Czcionka, co spowoduje wyświetlenie okna dialogowego Formatowanie komórek zawierającego opcje związane z czcionkami, w tym indeks górny.
Umieszczanie poleceń na własnym pasku narzędzi
Jeśli często używasz poleceń, które nie są łatwo dostępne, możesz je dodać do paska narzędzi Szybki dostęp, który znajduje się nad Wstążką przy pierwszym uruchomieniu programu Excel 2007. Na tym pasku polecenia będą zawsze widoczne i łatwo dostępne.
Jeśli na przykład codziennie używasz polecenia AutoFiltr i nie chcesz za każdym razem klikać karty Dane, aby uzyskać dostęp do polecenia Filtrowanie, możesz łatwo dodać polecenie Filtrowanie do paska narzędzi Szybki dostęp.
Aby to zrobić, kliknij prawym przyciskiem myszy polecenie Filtrowanie na karcie Dane, a następnie kliknij polecenie Dodaj do paska narzędzi Szybki dostęp.
Aby usunąć przycisk z tego paska narzędzi, kliknij prawym przyciskiem myszy przycisk na pasku, a następnie kliknij polecenie Usuń z paska narzędzi Szybki dostęp.
Kliknij przycisk Odtwórz, aby obejrzeć proces dodawania przycisku do paska narzędzi i usuwania przycisku z paska narzędzi.
Co z moimi ulubionymi skrótami klawiaturowymi?
Korzystając z porad dotyczących klawiszy, można na przykład wyśrodkować tekst w programie Excel.
Naciśnij klawisz ALT, aby wyświetlić porady dotyczące klawiszy.
Następnie naciśnij klawisz H, aby wybrać kartę Narzędzia główne.
Naciśnij klawisz A, a następnie klawisz C w grupie Wyrównanie, aby wyśrodkować zaznaczony tekst.
Nowe skróty klawiaturowe w programie Excel 2007 — dla użytkowników korzystających częściej z klawiatury niż z myszy.
Nowy wygląd ze Wstążką oferuje nowe skróty. Dlaczego? Ponieważ ta zmiana wnosi dwa istotne udogodnienia w porównaniu z poprzednimi wersjami:
Używanie nowych skrótów
Nowe skróty mają także nową nazwę: Porady dotyczące klawiszy. Pojawiają się one po naciśnięciu klawisza ALT.
Porady dotyczące klawiszy są wyświetlane dla wszystkich kart na Wstążce, wszystkich poleceń na kartach oraz dla paska narzędzi Szybki dostęp i przycisku pakietu Microsoft Office.
Naciśnij klawisz przypisany do karty, którą chcesz wyświetlić. Spowoduje to wyświetlenie wszystkich porad dotyczących klawiszy dla przycisków na tej karcie. Następnie naciśnij klawisz przypisany do odpowiedniego przycisku.
Co ze starymi skrótami klawiaturowymi? Stare skróty klawiaturowe zaczynające się od klawisza CTRL+ nie zmieniły się i można ich używać tak jak dawniej. Na przykład skrót CTRL+C wciąż służy do kopiowania zawartości do schowka, a ze skrótu CTRL+V nadal można korzystać do wklejania zawartości ze schowka.
Aby dowiedzieć się więcej, zobacz dokument Podręczna karta informacyjna na końcu lekcji.
Nowy widok
Nowy widok układu strony w programie Excel.
Nagłówki kolumn
Nagłówki wierszy
Linijki marginesów
TEKST KURSU
Nie tylko Wstążka jest nowa w programie Excel 2007. Widok układu strony jest również nowością. Osoby, które pracowały w widoku układu wydruku w programie Microsoft Office Word, ucieszy informacja, że program Excel posiada podobne udogodnienia.
Aby włączyć nowy widok, kliknij przycisk Widok układu strony na pasku narzędzi Widok w prawym dolnym rogu okna albo kliknąć kartę Widok na Wstążce, a następnie kliknij przycisk Widok układu strony w grupie Widoki skoroszytu.
W widoku układu strony są widoczne marginesy strony u góry, u dołu i po bokach arkusza, a także niewielki niebieski odstęp między arkuszami. Linijki u góry i z boku pomagają dopasowywać marginesy. Linijki można włączać lub wyłączać wedle potrzeb, klikając przycisk Linijka w grupie Pokazywanie/ukrywanie na karcie Widok.
Dzięki temu nowemu widokowi nie trzeba używać podglądu wydruku w celu dokonania poprawek w arkuszu przed wydrukiem. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w następnej lekcji.
Dodawanie nagłówków i stopek jest w widoku układu strony bardzo łatwe. Podczas pisania w obszarze nagłówka lub stopki w górnej lub dolnej części strony pojawia się karta Projektowanie zawierająca wszystkie polecenia, które mogą być potrzebne podczas tworzenia nagłówków i stopek. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w następnej lekcji.
Każdy arkusz można wyświetlić w widoku, który najbardziej pasuje do danego arkusza. Wystarczy dla każdego arkusza wybrać widok na pasku narzędzi Widok lub w grupie Widoki skoroszytu na karcie Widok. Można tam również znaleźć widok normalny i podgląd podziału stron.
Porada Jeżeli użytkownik chce pracować w widoku układu strony, ale bez światła na marginesach, może ukryć część tego światła. Sposób wykonywania tej czynności obejmują ćwiczenia na końcu tej lekcji.
Zmiana rozdzielczości ekranu może mieć wpływ na sposób wyświetlania elementów
Grupa Pokazywanie/ukrywanie na karcie Widok. Wszystkie polecenia w grupie są wyświetlane po wybraniu wysokiej rozdzielczości. W przypadku niskiej rozdzielczości aby wyświetlić polecenia, należy kliknąć strzałkę na przycisku grupy.
Wszystkie informacje przekazane do tej pory odnoszą się do przypadku, gdy jest ustawiona wysoka rozdzielczość ekranu, a okno programu Excel jest zmaksymalizowane. Jeśli tak nie jest, okno wygląda trochę inaczej — w następujący sposób:
Niska rozdzielczość Jeśli jest ustawiona niska rozdzielczość ekranu, na przykład 800 na 600 pikseli, niektóre grupy na Wstążce nie zostaną wyświetlone w całości — będą widoczne nazwy grup, lecz nie polecenia. Aby wyświetlić polecenia, należy kliknąć strzałkę na przycisku grupy.
Na karcie Widok w grupie Pokazywanie/ukrywanie znajduje się na przykład kilka poleceń wyświetlających lub ukrywających różne elementy. W wysokiej rozdzielczości zostaną wyświetlone wszystkie polecenia w grupie Pokazywanie/ukrywanie. Przy rozdzielczości 800 na 600 pikseli zostanie wyświetlony tylko przycisk Pokazywanie/ukrywanie, a polecenia w grupie będą ukryte.
W takim przypadku należy kliknąć strzałkę na przycisku Pokazywanie/ukrywanie, aby wyświetlić polecenia w grupie.
Grupy, których polecenia są niewidoczne podczas pracy przy niskiej rozdzielczości, to grupy zawierające rzadziej używ...
misiek20go