KIEDY_DO_SPECJALISTY.doc

(21 KB) Pobierz

KIEDY DO SPECJALISTY

 

 

Symptomy mogące świadczyć o zaburzeniach percepcji słuchowej

Podejrzenie niedosłuchu w orientacyjnym badaniu słuchu przeprowadzonym przez  pedagoga / logopedę.

Opóźniony rozwój mowy.

Trudności w pisaniu ze słuchu, zniekształcenia pisowni, zlepki liter.

Trudności w analizie zdań na wyrazy , wyrazów na sylaby i głoski, gubienie liter. Liczne przekręcenia wyrazów.

Trudności w różnicowaniu dźwięków mowy.

Nieprawidłowe wybrzmiewanie dźwięków mowy.

Błędy w intonacji.

Trudności w nauce języków obcych.

Trudności w uczeniu się pamięciowym, np. tekstów piosenek, wierszy.

 

 

Przy podejrzeniach zburzeń percepcji słuchowej kierujemy dziecko do laryngologa, oraz  na badania słuchu np. audiogram (od piątego roku życia)

 

 

Symptomy mogące wskazywać na zaburzenia percepcji wzrokowej i orientacji przestrzennej

Trudności w przepisywaniu, pisaniu z pamięci i ze słuchu.

Trudności z zapamiętywaniem kształtu liter.(mylenie podobnych do siebie typu a – o ,e – c , p-g, b-d)

Litery wybiegające poza linie, nierówne, rozchwiane.

Częste czytanie „na pamięć”, zgadywanie.

Bardzo wolne tempo czytania, niechęć do czytania głośnego.

„Gubienie się” w tekście, przez opuszczanie lub powtarzanie całego tekstu.

Jakość czytania zależna od wielkości druku.

Szybkie męczenie się przy czytaniu.

Trudności w odwzorowywaniu kształtów geometrycznych.

Trudności w rozumieniu stosunków przestrzennych na obrazkach.

Rysunki ubogie o prymitywnych uproszczeniach.

 

 

Przy podejrzeniach niedoborów widzenia należy skierować dziecko do okulisty oraz na badania ortoptyczne*.  Wszelkie zaburzenia w spostrzeganiu wzrokowym ujawniają się w całej rozciągłości dopiero na etapie czytania i pisania.

Jeżeli podejrzewamy problemy z orientacją przestrzenną kierujemy dziecko do pedagoga lub przeprowadzamy testy na lateralizację.

 

[*Jestem w temacie badań ortoptycznych. W Warszawie jest jeden ośrodek który przeprowadza taką diagnozę właśnie pod kątem pedagogicznym. Znajduje się przy ul. Woronicza 15.

Bo generalnie diagnostyka ortoptyczna leży, także warto znać to miejsce. ]

 

 

 

 

Symptomy świadczące

o zaburzeniach sprawności motorycznej

Objawy ogólnej niezręczności ruchowej :

 

Mała aktywność ruchowa.

Ogólna niezręczność ruchowa , mała wyćwiczalność w zakresie motoryki dużej związana z zakłóceniami napięcia mięśniowego.

Problemy z koordynacją i równowagą.

Niezręczne wchodzenie po schodach.

Niezręczność w zabawach z piłką (problem z rzucaniem, łapaniem, kopaniem)

Ruchy kanciaste, mało precyzyjne.

Dzieci szybko zniechęcają się , nie kończą pracy, nie nadążają za rówieśnikami podczas klasówek i dyktand.

Rysują niechętnie, prace robią wrażenie niedbale wykonanych.

 

Objawy zakłócenia motoryki manualnej.

 

Opóźnienie rozwoju praksji.

Brak precyzji ruchów drobnych.

Codzienne czynności wykonują niezręcznie i wolno.

Problemy z samoobsługą.

Niechętnie budują z klocków.

Często upuszczają przedmioty.

Nie lubią wycinać nożyczkami.

Nie koordynują pracy obu rąk , próbują np. zapinać guziki jedną ręką, bo druga raczej zawadza niż pomaga.

Zniekształcenia graficznej strony pisma  / odtwarzania wzorów (mała precyzja ręki)

Zeszyty niestaranne.

Ruchy rak gwałtowne, kanciaste.

Zbyt silne naciskanie długopisu, łamanie kredek.

W rysunkach przeważają linie proste (brak okrągłości)

Rzadziej – zbyt nikłe linie rysunków (to przy obniżonym napięciu)

 

Gdy podejrzewamy problemy z rozwojem motorycznym kierujemy dziecko na diagnozę integracji sensorycznej.

 

 

 

Zaburzenia funkcji aparatu artykulacyjnego; żucie , połykanie,  oddychanie.

Nieprawidłowy tor oddechowy – zalecana konsultacja u alergologa, (możliwe alergie) ,  laryngologa.

Nieprawidłowe żucie, podejrzenie wady zgryzu, liczne ubytki zębowe, próchnica – zalecana konsultacja u ortodonty oraz stomatologa.

 

 

 

 

 

 

 

Zaburzenia mogące sugerować problemy na tle psychicznym lub neurologicznym.

Podejrzenie przeżycia wstrząsu psychicznego przez dziecko.

Trudne warunki socjalno -bytowe + podejrzenie alkoholizmu w rodzinie.

Zachowania dziecka  świadczące o jego wycofywaniu się.

Problemy w kontaktach z rówieśnikami np. wycofywanie się , zamknięcie w sobie lub nadmierna, nieuzasadniona agresja.

Zachowania patologiczne.

Lęki.

Podejrzenie nadpobudliwości psychoruchowej.

Zachowania „dziwaczne”, natręctwa, automatyzmy.

Częste „wyłączanie się” / „zawieszanie”

 

Przy zaobserwowaniu tego rodzaju objawów w odpowiednio delikatny sposób sugerujemy rodzicom zaprowadzenie dziecka na konsultację do psychologa.

 

 

 

Bibliografia:

 

H. Skibińska, Praca korekcyjno – kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu.

 

+ przemyślenia własne :)

Zgłoś jeśli naruszono regulamin