2. Poradnik dla uczniów klas IV - VI.pdf

(2420 KB) Pobierz
750593125 UNPDF
750593125.001.png
Największą wartością na świecie
jest różnica pomiędzy tym czym jesteśmy
a tym, czym moglibyśmy zostać.
Ben Herbster
Seria wydawnicza: „Wybór Zawodu”
Koordynator serii: Joanna Aksman
Recenzent: dr Jadwiga Michalik-Surówka
Korekta: Margerita Krasnowolska
Projekt okładki: Agencja Reklamy EURA7
Skład i łamanie: Agencja Reklamy EURA7
Wydawnictwo:
© Ministerstwo Edukacji Narodowej, Kraków 2011
Wszelkie prawa zastrzeżone, kopiowanie, przedruk i rozpowszechnianie
całości lub fragmentów bez zgody wydawcy zabronione.
ISBN:
Poradnik opracowany został w ramach projektu: „Opracowanie narzędzi diagnostycz-
nych i materiałów metodycznych wspomagających proces rozpoznawania predyspozy-
cji i zainteresowań zawodowych uczniów” realizowanego przez Krakowską Akademię
im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego
750593125.002.png
Andrzej Mirski
Poradnik
Poznaj siebie,
aby pokierować
swoim życiem
z serii „Wybór Zawodu”
Poradnik dla klas IV – VI
Kraków 2011
Spis treści
Wstęp ......................................................................................................
5
Ogólna charakterystyka rozwoju człowieka w ciągu życia a rozwój czło-
wieka w danym okresie rozwojowym .................................................... 7
Charakterystyka poszczególnych etapów rozwoju ze szczególnym
uwzględnieniem okresu preadolescencji (okres przed dojrzewaniem,
charakterystyczny dla klas 4–6 szkoły podstawowej) ............................. 11
Zadania rozwojowe właściwe dla danego okresu życia
a. Rozwój izyczny i płciowy........................................................... 12
b. Rozwój myślenia i inteligencji..................................................... 23
c. Rozwój społeczny ...................................................................... 41
d. Rozwój systemu wartości i zainteresowań ................................ 48
e. Rozwój światopoglądu .............................................................. 51
f. Rozwój osobowości ................................................................... 55
g. Rozwój moralny ........................................................................ 59
h. Rozwój religijny ........................................................................ 61
i. Rozwój twórczości ...................................................................... 64
j. Rozwój zawodowy ..................................................................... 68
Problemy i zagrożenia charakterystyczne dla okresu preadolescencji ....... 71
Relacje dzieci–młodzież a dorośli (rodzice, nauczyciele) – problemy,
zagrożenia i sposoby radzenia sobie z nimi ............................................ 77
Rola pracy zawodowej w życiu człowieka .............................................. 79
Konteksty pracy zawodowej w XXI wieku ............................................... 81
Uwagi dla rodziców ................................................................................ 83
Psychozabawa: Kim jestem i kim mam się stać? .................................... 86
Aneks 1 – Instytucje wspomagające rozwój człowieka – do kogo
i gdzie się zwrócić z różnymi problemami? ............................................ 94
Aneks 2 – Inne instytucje niosące pomoc młodym ludziom ............ 117
Zgłoś jeśli naruszono regulamin