ROZ20P.DOC

(1418 KB) Pobierz
Grafika CNC88HS

Rozdział dwudziesty : Grafika Strona 37

Grafika CNC88HS

 

Menu graficzne

 

Weryfikacja części

 

              Menu graficzne strony edytorskiej zostało zaprojektowane aby pozwolić użytkownikowi obejrzeć operacje wykonywane na części bieżącego programu w pamięci. Dostęp do grafiki uzyskuje się przez wciśnięcie klawisza G na stronie edycji lub wpisanie komendy DR.

              Pojawi się drugie menu, pozwalające użytkownikowi na wybór spośród kilku opcji. Mogą być zaznaczone wszystkie opcje w czasie kreślenia.

 

Opcje kreślenia

 

A=AUTO (auto)

              W tym trybie następuje uruchomienie bieżącego programu oraz pokazanie tylko ruchów interpolowanych (przesunięcia programowane z prędkością przesuwu (G1,G2,G3)

 

C=CLEAR (kasowanie)

              Wciśnięcie klawisza C powoduje wyczyszczenie ekranu i kontynuowanie rysowania operacji wykonywanych na przedmiocie obróbki w trybie rysowania na wymiar całego stołu.

 

F=FULL TABLE (wymiar całego stołu)

              Wciśnięcie F powoduje wyczyszczenie ekranu i kontynuowanie kreślenia w trybie rysowania wszystkich ruchów. Używa się po powiększeniu obrazu, gdy użytkownik życzy sobie widzieć ponownie wszystkie operacje w pełnym trybie rysowania.

 

 

 

 

M=TOGGLE DISPLAY MODE (przełączanie trybu danych)

              Za pomocą klawisza M można przełączać sposób wyświetlania danych. Opcjami funkcji są przesunięcia wyrażone w wartościach względnych, położenie wyrażone w wartościach bezwzględnych, kody modalne. Klawisz M może być wciskany podczas kreślenie aby zobaczyć dane w różnych trybach.

 

O=OPTIONS PLOTTING (opcje kreślenia)

              Wciśnięcie klawisza O spowoduje wyświetlenie dodatkowego menu pozwalające użytkownikowi na wybór z :

              I              Ignoruj kompensację G41 i G42

              L              Kreśl tylko podprogramy L

              O              Kreśl tylko podprogramy O

              P              Kreśl cały program

              T              Kreśl narzędzia

              Gdy klawisz opcji zostanie wciśnięty, kreślenie jest dalej kontynuowane.

 

S=SINGLE STEP (krok po kroku)

 

Po wciśnięciu klawisza K, narysowany zostanie ruch wykonany w jednej linii programu. Kolejne wciśnięcia klawisza S pozwalają użytkownikowi na wykonanie programu linia po linii. Tryb może być skasowany w dowolnym momencie przez wciśnięcie przycisku START. Bieżąca linia programu wyrażona w wartościach względnych (G91) będzie wyświetlana na ekranie.

 

V=VIEW TOP OR ISOMETRIC (rzut z góry lub izometria)

 

              Opcja pozwala na zmianę widoku z rzutu z góry na prosty rysunek w izometrii. Kreślenie rozpoczyna się od początku. Ten widok nie może być obracany.

 

JOG=ZOOM (skala obrazu)

              Podczas kreślenia, po lub w czasie rysowania wykresu, możliwe jest powiększenie lub zmniejszenie obrazu przez wciśnięcie klawisza JOG. Generator pulsu (pokrętło JOG) kontroluje pozycje okienka Zoom na ekranie (w tym trybie użycie JOG nie powoduje przejścia w tryb ustawień ręcznych). Wciśnięcie X i użycie pokrętła przesuwa okienko w prawo i w lewo. Wciśnięcie Y i użycie pokrętła przesuwa okienku w górę i w dół. Wciśnięcie Z i użycie pokrętła zwiększa i zmniejsza rozmiar okienka. Użytkownik, chcąc zobaczyć szczegóły, może umieścić okienko na ekranie obok rysunku wykonywanych operacji.

 

Menu funkcji

 

Używanie menu funkcji

 

              Menu funkcji jest dostępne ze strony edytora przez wciśnięcie klawisza F. Na ekranie zostanie wyświetlonych 9 różnych nazw i numerów funkcji. Menu składa się z wielu niezależnych funkcji, służących do rozwiązania różnych problemów geometrycznych. Każda jest zaprojektowana aby pomóc użytkownikowi obliczyć takie rzeczy jak Kąt, Prostą, Przecięcie, Styk, Zaokrąglenie, Okrąg, Trójkąt. Możliwe jest również tworzenie kodów Wywołania Narzędzia lub Końca Programu oraz definiowanie ustalonych cykli czy podprogramów.

 

Przesuwanie kursora

 

              W menu funkcji opisz parametry podając przy nich wartości przesuwając kursor w górą i w dół. Do przesuwania kursora w dół ekranu służy przycisk ENTER, do przesuwania w górę ekranu klawisz U (od UP-góra).

              Jeżeli wprowadzone dane okażą się niewłaściwe przesuń kursor w miejsce błędu. Klawisz BACKSPACE służy do usuwania błędnych danych. Po wprowadzeniu wszystkich danych, należy wcisnąć klawisz C do wykonania obliczeń geometrycznych.

             


 

 

Pierwsze kroki

 

              Użytkownik powinien być zawsze świadomy, gdzie znajduje się kursor. Należy umieścić kursor w linii programu przed wprowadzeniem menu funkcji. Linia powinna znajdować się nad obszarem, w którym obliczane dane mają być wstawione. Gdy menu funkcji wprowadza informację do edytora strony, pisany jest również komentarz w celu wskazania, która funkcja została użyta.

 

Menu

 

              Po wyświetleniu funkcji, wybieranie numeru funkcji powoduje pojawienie się menu funkcji. Kursor jest ulokowany przy specyficznym zapytaniu. Wypełnij puste miejsce, wciśnij ENTER aby przesunąć kursor w dół do następnego zapytania. Jeżeli wprowadzone dane są nieprawidłowe wciśnij klawisz U (Up-góra) w celu przesunięcia klawisza w miejsce błędnych danych, użyj przycisku Backspace do wycofania danych. Wprowadź poprawne dane.

              Po wprowadzeniu wszystkich danych wciśnij klawisz C aby rozpocząć obliczenia. Nastąpi automatycznie obliczenie funkcji geometrycznej i wynik zostanie wyświetlony w dolnej części ekranu.

              Wciśnięcie klawisza D (Draw-rysuj) spowoduje wyświetlenie grafiki na całym ekranie.

              Do powiększenie obrazu służy klawisz -, do zmniejszenia klawisz +. Jeżeli rozwiązanie nie jest satysfakcjonujące, wciśnij S. Pojawi się ponownie obliczana funkcja. Zmień dane, aż do uzyskania zadowalającego rozwiązania.

              Po znalezieniu rozwiązania dane mogą być zachowane w bieżącym programie w miejscu znajdującym się po położeniu kursora. Wciśnięcie I powoduje wprowadzenie danych do edytora. Nastąpi jednocześnie powrót do edytora strony. Bieżący program będzie zawierał nowy kod w odpowiednim komentarzem z menu funkcji.

              Wybór innych funkcji dostępnych w menu, umożliwia wpisanie całego programu. Powtórz powyższe instrukcja aż do ukończenia programu. Upewnij się czy wprowadzone zostały odpowiednie dane prędkości, przesuwów z obróbki wzdłuż osi Z. Obejrzyj program w trybie graficznym przed rozpoczęciem obróbki. Dokonaj uruchomienia na sucho przed rzeczywistą obróbką.

Układ współrzędnych

 

              Menu funkcji wykorzystuje płaszczyznę X Y (G17) kartezjańskiego układu współrzędnych. Opisy wszystkich punktów wyrażone są w wartościach bezwzględnych (G90), czyli są one opisane jako odległość od początku układu współrzędnych (pozycja „domowa”) (X0, Y0).

 

Punkty

 

              Opis punktu to podanie odległości X i Y od początku układu współrzędnych (home). Wartość X zależy od tego czy znajduje się na prawo (+) lub na lewo (-) od zera. Wartość Y zależy od tego czy znajduje się powyżej (+) lub poniżej (-) zera.




Kąty

 

              Kąty mierzone są w stopniach rozpoczynając od dodatniej półosi osi X. Kąt dodatni jest mierzony w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara od dodatniej półosi osi X, kąt ujemny jest mierzony w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara od dodatniej półosi osi X.

              Kąty opisują kierunek ruchu po prostej. Przesuwanie się po prostej w prawo następuje po prostej o kącie 0 stopni. Przesuwanie się po prostej w lewo następuje po prostej o kącie 180 stopni.



 

 

 

 

Prosta

 



              Prosta jest opisane przez punkt znajdujący się na prostej oraz kąt tej prostej. Punkt nie musi znajdować się na części, może znajdować się na pozostałej części prostej. Kąt definiuje kierunek ruchu po prostej. (patrz Kąty).

 

Podpisy pod rysunkiem :

 

motion to left gives angle of 180

ruch w lewo daje kąt 180 stopni

motion to right gives angle of 0

ruch w prawo daje kąt 0 stopni

 

Okrąg

 

              Okrąg jest opisany przez położenie środka okręgu (X, Y), promień oraz kierunek ruchu. Kierunek ruchu okręgu jest opisany jako ruch zgodny lub przeciwny do kierunku ruchu wskazówek zegara. Aby zdefiniować okręgu jako punktu należy opisać okrąg o promieniu 0. Jeżeli nie znane jest położenie środka okręgu, uznane zostaje jako zaokrąglenie.


Zaokrąglenie

 



              Zaokrąglenie jest okręgiem położonym pomiędzy dwoma znanymi figurami geometrycznymi. Jest ono opisane przez wartość promienie oraz kierunek ruchu. Kierunek ruchu zaokrąglenia jest opisany jako ruch zgodny lub przeciwny do kierunku ruchu wskazówek zegara.

 

 

Podpisy pod rysunkiem :

 

ccw blend

zaokrąglenie w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara

motion to line

ruch do prostej

cw motion on circle

ruch w kierunku ruchu wskazówek zegara

cw blend

zaokrąglenie w kierunku ruchu wskazówek zegara

 

 

 

 

 

 


Menu Funkcji

 

1

 

2

 

3

 



ANGLE

 

 

 

 

LINE

 

INTERSECTION

4

 

5

 

6

 

TANGENT

 

 

 

 

BLEND RADIUS

 

CIRCLE

7

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin