Metoda 5 WHY - Zbigniew Huber.pdf

(151 KB) Pobierz
Microsoft Word - Art-3.doc
Metoda 5-WHY_______________________________________________________
Metoda 5-WHY
Wydanie 1
Zbigniew Huber
Maj 2006
Artykuþ dostħpny na stronie autora: http://www.huber.pl
¨ Copyright by Zbigniew Huber
Strona 1 z 6
196419858.005.png
Metoda 5-WHY_______________________________________________________
RozwiĢzanie jakiegoĻ problemu i wprowadzenie skutecznego dziaþania korygujĢcego
wymaga zidentyfikowania wystĢpienia tegoŇ problemu. JeŇeli jej nie
zidentyfikujemy i usuniemy (a tylko usuniemy juŇ powstaþĢ niezgodnoĻę) to moŇemy
byę pewni, Ňe ponowne pojawienie siħ problemu jest tylko kwestiĢ czasuÈ
Dlatego bardzo waŇne jest zidentyfikowanie faktycznej przyczyny problemu i jej
usuniħcie aby zapobiec ponownemu pojawieniu siħ problemu.
Jednym z wielu sposobw okreĻlania przyczyny problemu jest metoda .
e
e
e
eeee
1. Wykres przyczynowo-skutowy Ishikawa (Rybia oĻę)
2. Planowanie Eksperymentu (Design of Experiments)
3. Analiza historii zmian (co i kiedy zmieniono i kiedy nastĢpiþ problem)
5. Analizy danych statystycznych (Cpk, Pareto, Anova, itp..)
6. Burza mzgw
7. Inne
e
Analiza 5-WHY musi obejmowaę dwa aspekty:
ee
Na tym etapie zastanawiamy siħ nad przyczynami wystĢpienia
problemu. Dlaczego dany defekt zostaþ wyprodukowany,
eee
Po drugie musimy siħ zastanowię dlaczego nasz obecny system /
metody kontroli / nadzoru procesu nie wykryþy problemu kiedy siħ juŇ
pojawiþ (lub nie wykryþy pojawienia siħ przyczyny problemu Î jak juŇ jĢ
poznamy)
Strona 2 z 6
196419858.006.png 196419858.007.png 196419858.008.png
Metoda 5-WHY_______________________________________________________
eeee
Pierwszym elementem jest zebranie jak najwiħkszej iloĻci informacji o powstaþym
problemie. Im wiħcej informacji zbierzesz tym wiħksze szanse mamy na
zidentyfikowanie wþaĻciwej przyczyny problemu.
Na tym etapie zastanw siħ nad nastħpujĢcymi aspektami:
1. Co wþaĻciwie siħ staþo?
2. Kiedy?
3. Jaka jest skala problemu, ile mamy problemw, % defektw itp?
4. Jakie zagroŇenie ten problem stwarza dla klienta, uŇytkownika, firmy?
5. Itp.
Zbierz maksimum danych. JeŇeli mowa jest o defektach wyrobw Î postaraj siħ o
przykþadowy wyrb z defektem (np. zwrot od klienta) lub zdjħcia problemu.
Kiedy juŇ zebraliĻmy wystarczajĢco duŇo
informacji o problemie, to moŇemy poszukaę
odpowiednich osb, ktre mogþy by nam
pomc w ustaleniu przyczyny.
Zalecam aby czþonkami grupy roboczej byþy
osoby, ktre wiedzĢ najwiħcej o miejscu w
naszym procesie gdzie powstaþ problem Î
czyli pracownicy produkcji.
ee
Po zebraniu grupy roboczej, naleŇy dokþadnie i
precyzyjnie opisaę problem.
e eee e
eee
Jasno zapisany problem uþatwia poszczeglnym
czþonkom grupy skoncentrowanie siħ na tym
wþaĻnie temacie. Podczas dyskusji niektrzy majĢ
skþonnoĻę do áodchodzenia od tematuÑ Î wtedy
moŇemy þatwiej áukierunkowaęÑ grupħ powrotem
na wþaĻciwy temat spotkania J
Strona 3 z 6
196419858.001.png 196419858.002.png
Metoda 5-WHY_______________________________________________________
Metoda 5-WHY polega na zadaniu pytania:
á e<tu wstawiamy problem> Ñ
i po otrzymaniu odpowiedzi zadajemy kolejne pytanie:
á e<tu wstawiamy odpowiedŅ na poprzednio zadane pytanie> Ñ.
Tego typu zapytania kontynuujemy Ļrednio do 5 razy. Dlatego metodħ tĢ nazywamy
5-WHY. DoĻę czħsto zakþada siħ, Ňe odpowiedŅ na piĢte pytanie okreĻla nam
przyczynħ problemu.
ZaþŇmy, Ňe problemem jest brak otworu áAÑ w dostarczanym przez nas wyrobie.
ee
Pytanie 1: e brakuje otworu áAÑ?
OdpowiedŅ:
Pominiħto operacjħ - detal nie byþ poddany obrbce (wierceniu)
Pytanie 2: e operator pominĢþ operacje i nie podaþ detalu
OdpowiedŅ:
Detale przed i po wierceniu sĢ obok siebie
Pytanie 3:
e detale przed i po wierceniu sĢ obok siebie?
OdpowiedŅ:
Nie ma jasno okreĻlonego miejsca przy maszynie, dla detali
przed i po wierceniu otworu.
Pytanie 4:
e nie ma jasno okreĻlonego miejsca przy maszynie dla
detali przed i po wierceniu otworu?
OdpowiedŅ:
Technolog tego obszaru produkcji nie ustaliþ zasad identyfikacji
detali przed i po wierceniu.
Pytanie 5:
e technolog tego obszaru produkcji nie ustaliþ zasad
identyfikacji detali przed i po wierceniu
OdpowiedŅ:
Brak jasnych zasad (wytycznych) do oznaczania wyrobw przed
i po danej czynnoĻci w caþym zakþadzie obrbki skrawaniem
eee
Po zakoıczeniu 5-WHY moŇemy zweryfikowaę czy uzyskana finalna odpowiedŅ jest
logicznie powiĢzana z problemem (na zasadzie przyczyna -> skutek). PrzeglĢdamy
wiħc kolejno pytania i odpowiedzi czy sĢ ze sobĢ powiĢzane logicznie.
Strona 4 z 6
obrbce?
 
Metoda 5-WHY_______________________________________________________
OczywiĻcie powyŇsze zdanie naleŇy gramatycznie i stylistycznie dopasowaę do
uzyskanych odpowiedzi, ale naleŇy zachowaę logikħ przyczyna -> skutek.
ee
Brak jasnych zasad (wytycznych) do oznaczania wyrobw przed i po danej
czynnoĻci
PrzyczynĢ problemu (braku otworu) wcale nie jest niefrasobliwoĻę operatora, jego
nieuwaga czy áponiedziaþkowe zmħczenieÑ, lecz e
eee
I teraz, jeŇeli zlikwidujemy przyczynħ problemu, poprzez opracowanie zasad
postħpowania z materiaþem na stanowisku pracy i jego jasnego odseparowania przed
i po danym procesie oraz wprowadzimy te zasady dla caþego obszaru produkcji to:
1. Likwidujemy przyczynħ naszego problemu z brakiem otworu
2. Likwidujemy potencjalne problemy w innych procesach, gdzie tak samo moŇna
pominĢę operacjħ !
3. Doskonalimy system zapewnienia jakoĻci w caþej organizacji (nie tylko w
wybranym miejscu przy maszynie do wiercenia)
e
Pytanie 1: epracownik siħ przewrciþ?
OdpowiedŅ :
Pytanie 2: e podþoga byþa mokra?
OdpowiedŅ:
Pytanie 3: e zawr byþ nieszczelny?
OdpowiedŅ:
Pytanie 4: e uszczelka byþa zuŇyta?
OdpowiedŅ:
Plan przeglĢdw prewencyjnych nie uwzglħdnia kontroli stanu
zaworw
Strona 5 z 6
Podþoga byþa mokra
Bo woda wyciekþa z nieszczelnego zaworu
Bo uszczelka byþa zuŇyta
Bo nie byþa wymieniona od 3 lat
Pytanie 5: e nie byþa wymieniona od 3 lat?
OdpowiedŅ:
196419858.003.png 196419858.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin