SCENARIUSZ ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZYCH W GRUPIE DZIECI 4 I 5 LETNICH.
Prowadząca: Magda Babiuch
Temat kompleksowy: Jestem ostrożny.
Temat dnia: Co wiem o sobie?
Cel ogólny: Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka. Umożliwianie udziału w grach, zabawach ruchowych i gimnastyce. II/7
Cele operacyjne dziecka:
- uważnie słucha opowiadania, odpowiada na proste pytania dotyczące treści,
- opowiada o postawie bohatera opowiadania, wyraża swoje emocje z nim związane,
- potrafi się przedstawić,
- rozpoznaje swoje imię i nazwisko na kartce,
- zna nazwę miasta, z którego pochodzi,
- naśladuje ruchy pokazane przez nauczycielkę,
- podejmuje działania wymagające wysiłku fizycznego,
- zachowuje się bezpiecznie podczas wykonywania ćwiczeń,
- potrafi bezpiecznie przejść przez pasy,
Metody:
- Słowna,
- Czynna,
- Oglądowa,
Formy:
- indywidualna,
- grupowa,
Środki dydaktyczne:
Sylweta małpki, kolorowa ilustracja do opowiadania ( z teczki o bohaterach), karteczki z imionami i nazwiskami dzieci, elementy z zestawu „Autochodzik”, płyta z muzyką relaksacyjną,
1. Opowiadanie „Przygoda z małpką” S. Szuchowej – na podstawie ilustracji graficznej z głównym bohaterem.( Z teczki „Bohaterowie bajek”). Podczas opowiadania nauczycielka operuje sylwetą małpki. Rozmowa z dziećmi, wspólne szukanie odpowiedzi na pytania nauczycielki.
2. Rozmowa na temat:
- własnego imienia i nazwiska (dzieci dostają karteczki z imionami i nazwiskami) – czytanie globalne – oswajanie wzroku ze swoim imieniem i nazwiskiem.
- adresu zamieszkania,
- dystansu do obcych osób,
3. Zestaw ćwiczeń ruchowych z elementami zestawu „Autochodzik”:
- marsz po sali,
- trucht po sali,
- ćwiczenia dużych grup mięśniowych „Wiatraki” dzieci spacerują w koło – wyciągając ręce na boki wykonują okrężne ruchy – duże wiatraki, chowając dłonie pod pachy i wykonując ruchy okrężne – małe wiatraki,
- zabawa bieżna samochody – dzieci dostają krążki – kierownice i poruszają się według poleceń nauczycielki po sali, dzieci, które prawidłowo wykonują polecenia dostają możliwość podróżowania samochodem z zestawu „Autochodzik” w ramach nagrody.
- ćwiczenia mięśni szyi „Przechodzimy przez pasy” nauczycielka ustawia pasy (z zestawu „Autochodzik” – dzieci podchodzą pojedynczo i wykonują ruchy odpowiednie przy przejściu przez pasy – ruchy głowy w lewo i w prawo,
- ćwiczenia z elementami czworakowania, „Pieski na spacerze” – dzieci chodzą na czworaka między pachołkami ustawionymi na sali (z zestawu „Autochodzik”),
- ćwiczenia oddechowe „Spóźniony pasażer”– dzieci biegają po sali udając bieg do pociągu, pociąg odjeżdża dzieci zatrzymują się i oddychają coraz wolniej i wolniej, kładą się na podłodze.
- Relaksacja – leżenie na plecach – odpoczynek przy muzyce relaksacyjnej.
magi83