SCENARIUSZ ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZYCH W GRUPIE DZIECI 4 I 5 LETNICH.
Prowadząca: Magda Babiuch
Temat kompleksowy: Jestem ostrożny.
Temat dnia: Poznajemy znaki drogowe.
Cel ogólny: Wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności.
Cele operacyjne dziecka:
- uważnie słucha wiersza, odpowiada na proste pytania dotyczące treści,
- wie do czego służy sygnalizator świetlny,
- prawidłowo nazywa kolory,
- potrafi wraz z nauczycielką powiedzieć wiersz,
- prawidłowo trzyma nożyczki,
- samodzielnie wycina sylwetę sygnalizatora,
- zna kolory: czerwony, pomarańczowy, zielony.
- potrafi samodzielnie rysować po kropkach,
- prawidłowo trzyma kredkę,
Metody:
- Słowna,
- Czynna,
- Oglądowa,
Formy:
- indywidualna,
- grupowa,
Środki dydaktyczne:
Elementy z zestawu „Autochodzik”, sylwety sygnalizatora, kolorowe kredki, plastelina, zakrętki plastikowe, samochody do kolorowania,
1. Ilustrowany wiersz „Światła na skrzyżowaniu”
Omówienie wiersza, odpowiedzi na pytania nauczycielki. Nauka wiersza.
2. Zapoznanie się z sygnalizatorem świetlnym pomoc z zestawu „Autochodzik”.
Zapoznanie dzieci z podstawowymi znakami – pomoc z zestawu „Autochodzik”.
3. Rozluźnienie i relaks przed pracą plastyczną – ćwiczenia rąk.
Dzieci siedzą przy stolikach, polecenia nauczyciela:
- oprzeć łokcie na stoliku, złożyć ręce i lekko je o siebie pocierać,
- w tej samej pozycji zacisnąć jedną pięść, skupić i następnie rozluźnić, to samo wykonać drugą dłonią oraz obiema rękami jednocześnie,
- otworzyć ręce, skierować wnętrze dłoni do siebie, wyprostować palce rozcapierzając je, rozluźnić i opuścić ręce,
- ruszać palcami, ramiona luźno opuszczone wzdłuż ciała,
(powtórzyć 2 razy – nauczycielka ćwiczy razem z dziećmi).
4. „Sygnalizator”. Wykonanie sygnalizatora świetlnego.
Wycinanie sylwety sygnalizatora, naklejanie i kolorowanie świateł wykorzystanie koloru: czerwonego, pomarańczowego oraz zielonego. Wyklejenie podstawki na sygnalizator plasteliną.
5. „Samochód” – dokończenie rysunku po kropkach, kolorowanie kredkami świecowymi oraz ołówkowymi.
magi83