18_strukr_wyrazowych.doc

(37 KB) Pobierz

Metoda 18 struktur wyrazowych

Metoda 18 struktur polega na praktycznym poznawaniu przez dzieci z trudnościami w kształtowaniu się umiejętności czytania, pisania różnorodnych wyrazów uporządkowanych w 18 zestawach ćwiczeń. Każdy zestaw ćwiczeń zawiera wyrazy o określonej budowie oraz wyrazy wcześniej poznane.

Celem metody jest nauczyć automatycznego nazywania kształtów fonogramów (kombinacji liter) oraz rozwijać zdolność umieszczania ich w słowie w odpowiedniej kolejności. Dlatego też schemat graficzny, zgodny z zapisem ortograficznym, a nie dźwiękowy stanowi podstawę doboru wyrazów do ćwiczeń. Różnice między zapisem a wymową nie wpływają na porządek prezentowanego materiału słownego.
Przy jego doborze nie uwzględnia się wpływu miejsca i sąsiedztwa głosek na wymowę.
W ćwiczeniach znajdują się wyrazy, które uczą płynnego odczytywania układów znaków graficznych, jakimi są litery.

 

Z powodzeniem można ją stosować w pracy z dziećmi, gdy:

§         znają one wszystkie litery lub większość z nich

§         mylą niektóre litery np. graficznie podobne lub odpowiadające głoskom brzmieniowo podobnym

§         w ogóle nie czytają i nie piszą

§         czytają i piszą na niezadawalającym poziomie

§         dysleksja współwystępuje z dysortografią i dysgrafią; - występuje sama dysleksja (lub z dysgrafią)

§         występuje sama dysortografia (lub z dysgrafią)

W omawianej metodzie przestrzegane jest stopniowe i rozłożone w czasie poznawanie wyrazów o konkretnej, jednakowej na danym etapie pracy, budowie literowo-sylabowej. Poznawanie to oparte jest o bogaty i różnorodnie zaprezentowany materiał słowny.

Wykorzystywanych jest 18 różnych typów wyrazów, które różnią się między sobą budową tzn.:

§         liczbą sylab

§         kolejnością ich występowania

§         stopniem złożoności sylab (liczbą liter w każdej sylabie oraz umiejscowieniem tych liter względem siebie

Metoda 18 struktur wyrazowych jest metodą sylabową, uwzględniającą taki podział wyrazów na sylaby, który akcentuje rozdzielanie spółgłosek sąsiadujących ze sobą u zbiegu sylab. Do zaznaczania poszczególnych elementów wyrazów stosowane są trzy kolory: zielonym - oznacza się sylaby, czarnym - spółgłoski, czerwonym - samogłoski. W ściśle ustalonej kolejności wprowadza się 18 typów wyrazów - od najłatwiejszych do najtrudniejszych.

Każdej nowopoznanej strukturze wyrazowej została poświęcona oddzielna część opracowania:

I.        część: najprostsze wyrazy 2-sylabowe np. "Ko-za";

II.     część: wyrazy wielosylabowe złożone z prostych zgłosek poznanych w części I np. "Ka-ru-ze-la";

III.   część: proste wyrazy 1-sylabowe np. "Kot";

IV.  część: wyrazy 2-sylabowe złożone z 2 różnych typów poznanych sylab np. "Ko-ral";

V.     część: wyrazy 2-sylabowe powstałe przy zamianie kolejności sylab w stosunku do części IV np. "Bit-wa";

VI.  część: wyrazy złożone z 2 prostych sylab zamkniętych np. ,,Bał-wan";

VII.                        część: wyrazy wielosylabowe złożone z poznanych 2 typów prostych sylab np. "Pap-rot-ka", "Sa-la-ter-ki";

VIII.                     część: wyrazy 1-sylabowe ze zbiegiem spółgłosek w wygłosie np. ,,Park";

IX.  część: wyrazy 1-sylabowe ze zbiegiem spółgłosek w nagłosie np. "Kra";

X.     część: wyrazy 2-sylabowe powstałe przez połączenie sylaby z części IX z najprostszą sylabą z części I np. "Kra-ta'';

XI.  część: wyrazy 2-sylabowe powstałe przez połączenie sylaby z części IX z prostą sylabą z części III np. "Kra-wat";

XII.                        część: wyrazy 1-sylabowe - dłuższe ze zbiegiem spółgłosek w nagłosie np. "Kran";

XIII.                     część: wyrazy 2-sylabowe powstałe przez połączenie sylaby z części X1I z najprostszą sylabą z części I np. "Słom-ka";

XIV.                     część: wyrazy 2-sylabowe powstałe przez połączenie sylaby z części XII z prostą sylabą z części III np. "Plas-tyk";

XV.                       część: wyrazy 1-sylabowe ze zbiegiem trzech spółgłosek w nagłosie np. "Sklep";

XVI.                     część: wyrazy 1-sylabowe ze zbiegiem spółgłosek w nagłosie i wygłosie jednocześnie np. "Kleks";

XVII.                  część: wyrazy o różnej strukturze literowo-sylabowej zawierające w jednej sylabie, obok samogłoski literę "i" np. "Ko-biał-ka";

XVIII.                część: wyrazy o różnej liczbie sylab i niejednolitej, zróżnicowanej strukturze np. "Trans-port", "Chlo-ro-form"

Dobór ćwiczeń i ich układ gwarantuje różnorodność podejścia do bogato prezentowanego materiału słownego i wymaga od dziecka dokonywania wielu operacji niezbędnych w procesie nabywania sprawności w czytaniu i pisaniu. Pozwala to na skuteczne kształcenie i doskonalenie umiejętności czytania i pisania wyrazów o określonej budowie. Praktyczne stosowanie w reedukacji 18 struktur wyrazowych ma, jak sądzimy, szereg zalet. Oto niektóre z nich:

§         możliwość stosowania metody przy występowaniu różnych postaci zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych;

§         możliwość rozpoczęcia pracy od dowolnej części metody - w zależności od potrzeb, trudności i poziomu dziecka (zawsze jednak o jeden stopień wcześniej, niż dziecko tego wymaga, aby zapewnić mu poczucie sukcesu);

§         przedstawienie gotowego, bardzo bogatego materiału słownego dla każdej z 18 struktur wyrazowych;

§         konsekwentne uporządkowanie ćwiczeń według jasno ustalonych i logicznych kryteriów;

§         zaplanowanie całego toku zajęć terapeutycznych ;

§         możliwość intensywnego, samodzielnego utrwalania i kontynuowania ćwiczeń przez dziecko np. w domu lub po zmianie osoby prowadzącej zajęcia;

§         możliwość wzbogacenia zaproponowanych ćwiczeń własnymi pomysłami przez wkomponowanie ich w odpowiednie miejsca każdej z 18 części opracowania;

§         sprawdzona w praktyce efektywność metody;

§         minimalne nakłady finansowe

Przy posługiwaniu się metodą 18 struktur wyrazowych - jak w ogóle w pracy terapeutycznej - konieczna jest systematyczność, konsekwencja i odpowiedzialność. Należy pamiętać, że w czasie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych usprawniamy zaburzone dotychczas procesy, co zawsze wymaga wiele czasu i cierpliwości.
 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin