Głównym założeniem zajęć koła teatralnego jest realizacja spektakli dla uczniów, rodziców i nauczycieli ukazujących praktyczne umiejętności członków zespołu. Projekty spektakli przewidziane do realizacji w roku szkolnym 2007/2008 to programy okolicznościowe.
Spotkania zespołu teatralnego powinny wykształcić u uczniów rozumienie specyfiki języka teatru, a przede wszystkim zachęcić młodzież do bywania w teatrze i przygotować ich do obcowania ze sztuką.
Cele główne:
· Stymulowanie aktywności dzieci poprzez wzmacnianie w nim poczucia własnej wartości.
· Wszechstronny rozwój osobowości dziecka.
· Wyrównywanie dysproporcji rozwojowych.
· Integracja zespołu.
· Przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym.
· Zorganizowanie konkursu: CO WIEM O TEATRZE? akcentowanie Międzynarodowego Dnia Teatru (27 marca)
· Zapoznanie i utrwalenie pojęć związanych z teatrem.
· Organizacja wyjazdu do teatru.
Cele szczegółowe:
· Rozwijanie inwencji twórczej i kształcenie wyobraźni.
· Rozbudzanie wrażliwości estetycznej.
· Odkrywanie swoich możliwości, zdolności i talentów a przede wszystkim swojego miejsca w otaczającym świecie.
· Kształtowanie umiejętności wyrażania swoich sądów, opinii, stanów w formie pisemnej i ustnej.
· Doskonalenie umiejętności wyrażania swoich odczuć, emocji i wczuwania się w stany emocjonalne innych.
· Nauka dykcji, ruchu i gestu scenicznego oraz uzewnętrzniania emocji.
· Budowanie swojego świata wartości i wzbogacanie go.
· Rozwijanie umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł.
· Kształtowanie kompetencji aktywnego udziału w kulturze jako odbiorcy i twórcy.
· Wytwarzanie poczucia bezpieczeństwa i wzajemnego zaufania w grupie,
· Budowanie pozytywnych więzi emocjonalnych między rówieśnikami i nauczycielem.
· Kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów społecznych.
· Kształtowanie świadomej dyscypliny , poczucia odpowiedzialności indywidualnej i zbiorowej [ udział jednostki w sukcesie zespołu ]
· Kompensacyjna i terapeutyczna rola kółka teatralnego w stosunku do dzieci mających trudności z wykazaniem się w innych dziedzinach, dzieci z trudnościami w nauce, nieśmiałych, mało aktywnych, z wadami wymowy, niezdyscyplinowanych, a nawet nadpobudliwych psychoruchowo.
Cele dydaktyczno - wychowawcze:
· Rozwijanie teatralnych zainteresowań uczniów oraz ich indywidualnych zdolności recytatorskich, plastycznych, tanecznych i literackich.
· Kształcenie umiejętności czystej, poprawnej wymowy, właściwej modulacji i siły głosu poprzez ćwiczenia dykcyjne, oddechowe, ruchowe itp.
· Wyposażenie uczniów w ogólną wiedzę na temat historii teatru, etapów jego rozwoju, znanych dramaturgów, reżyserów, współczesnych tendencji, warsztatu pracy aktora, różnorodnych technik i form teatralnych.
· Wyzwalanie w uczniach możliwości kreacyjnych poprzez gry dramowe, krótkie inscenizacje, ćwiczenia zmysłów i koncentracji.
· Rozwijanie umiejętności pracy w zespole, współtworzenia dzieła scenicznego, odpowiedzialności i rzetelności.
· Pobudzenie uczniów do aktywnego uczestnictwa w życiu klasy i szkoły.
· Rozbudzanie motywacji do korzystania z różnych źródeł, tekstów kultury, wprowadzenie w tradycję kultury narodowej i europejskiej. Zachęcanie do samokształcenia oraz stałego rozwoju własnej osobowości.
· Rozwijanie pozytywnych cech charakteru, takich jak tolerancja, życzliwość, otwartość, szczerość, szacunek do pracy innych. Kształtowanie postaw zaciekawienia sobą i drugim człowiekiem. Ośmielanie do działania, wyrabianie pewności siebie, zwalczanie wstydu występowania przed publicznością.
METODY PRACY
FORMY PRACY
TECHNIKI TEATRALNE
· Ćwiczenia wyraźnego mówienia,
· Umiejętność natężenia i modulowania głosem,
· Elementy dramy,
· Improwizacja,
· Ruch,
· Śpiew.
ZAKŁADANE OSIĄGNIĘCIA Prawidłowa i systematyczna realizacja treści programowych zajęć teatralnych powinna:
· usprawnić narządy mowy i oddychania,
· doskonalić wymowę,
· bogacić słownictwo,
· rozwijać prawidłowe posługiwanie się formami językowymi,
· rozwijać aktywność twórczego działania,
· używać i panować nad własnym ciałem,
· odkrywać emocje,
· panować nad uczuciami,
· swobodnie inscenizować wybrane teksty.
PRZYGOTOWUJEMY PRZEDSTAWIENIE – wspólne odczytanie wybranego scenariusza, propozycje uczniów dotyczące przetworzenia go wg własnych pomysłów, przydzielanie ról, zabawa CASTING. MALI TWÓRCY –próby z tekstem, doskonalenie prawidłowego intonowania wymawianych ról, komponowanie układów tanecznych, dobieranie fragmentów muzycznych, wyrażanie stanów emocjonalnych poprzez gest, mimikę, ruch, uświadomienie zasad zachowania się na scenie, wyrabianie cierpliwości i zaufania we własne siły. Projektowanie strojów i dekoracji. PRZEDSTAWIENIE TUŻ, TUŻ – próby wszystkich scen inscenizacji. Tworzenie plakatów. NASZA PREMIERA – zaprezentowanie inscenizacji. WSPOMNIEŃ CZAR – wymiana wrażeń z przebiegu inscenizacji, obejrzenie zdjęć, kształcenie umiejętności samooceny – termometr uczuć. Plan pracy kółka teatralnego.
TEMAT: Poznajmy się.
OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA: Poznanie możliwości i oczekiwań uczniów. Przełamanie zahamowań. Integracja grupy. TEMAT: Trening czyni mistrza.
OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA: Umiejętność oddychania przeponą. Podniesienie poziomu dykcji Poprawna wymowa. GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA – ćw. i zabawy kształcące poprawne i wyraźne wymawianie głosek. Kształcenie odpowiedniej dykcji. TEMAT: Znaczenie komunikacji językowej.
OCZEKIWANE OSIAGNIĘCIA: Umiejętne komunikowanie się. Docenianie znaczenia komunikacji w relacjach międzyludzkich. Pokonywanie barier w procesie komunikacji. TEMAT: Małe improwizacje.
OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA: Poznanie odczuć i możliwości. TEMAT: Czy teatr to tylko aktor?
OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA: Poznanie możliwości plastycznych. Umiejętność wyrażania emocji różnymi środkami. TEMAT: Pomału wychodzimy na scenę.
OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA: Integracja zespołu. Umiejętność wyrażania emocji. TEMAT: Najpierw wiersz.
OCZEKIWANE OSIAGNIĘCIA: Umiejętność wyboru tekstu lirycznego. Właściwa interpretacja. TEMAT: Rozpoczynamy pracę z tekstem scenicznym.
OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA: Świadomość własnych predyspozycji. Poczucie obowiązkowości. TEMAT: Oko w oko z rolą.
OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA: Podniesienie poziomu dykcji. Właściwa interpretacja. TEMAT: Każde zadanie jest ważne!
OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA: Przyjęcie rozwiązań inscenizacyjnych. Właściwa interpretacja. TEMAT: Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego.
OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA: Zgranie całości. TEMAT: Jesteśmy gotowi.
OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA: Oswojenie się z kostiumami, rekwizytami, oświetleniem i muzyką. TEMAT: Czas wystąpić!
OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA: Pokonanie tremy. Ogólna satysfakcja.
anetkawierzbicka