kóleczko(2).doc

(105 KB) Pobierz
Głównym założeniem zajęć koła teatralnego jest realizacja spektakli dla uczniów, rodziców i nauczycieli ukazujących praktyczne umiejętności członków zespołu



      

 

 

 

 

 

 

    Teatr to miejsce, gdzie każdy może odnaleźć siebie i przyjrzeć się innym. Angażuje nasze  zmysły, myśli i uczucia. Przemawia do dorosłych i dzieci. Poprzez tę formę działalności  wykorzystuje naturalną dziecięcą spontaniczność, chęć do aktywnego działania i zabawy. 

       Głównym założeniem zajęć koła teatralnego jest realizacja spektakli dla uczniów, rodziców i nauczycieli ukazujących praktyczne umiejętności członków zespołu.
          Projekty spektakli przewidziane do realizacji w roku szkolnym 2007/2008 to programy okolicznościowe.          

Spotkania zespołu teatralnego powinny wykształcić u uczniów rozumienie specyfiki języka teatru, a przede wszystkim zachęcić młodzież do bywania w teatrze i przygotować ich do obcowania ze sztuką.

Cele główne:

·         Stymulowanie aktywności dzieci poprzez wzmacnianie w nim poczucia własnej wartości.

·         Wszechstronny rozwój osobowości dziecka.

·         Wyrównywanie dysproporcji rozwojowych.

·         Integracja zespołu.

·         Przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym.

·         Zorganizowanie konkursu: CO WIEM O TEATRZE? akcentowanie Międzynarodowego Dnia Teatru (27 marca)

·         Zapoznanie i utrwalenie pojęć związanych z teatrem.

·         Organizacja wyjazdu do teatru.
 

Cele szczegółowe:

·         Rozwijanie inwencji twórczej i kształcenie wyobraźni.

·         Rozbudzanie wrażliwości estetycznej.

·         Odkrywanie swoich możliwości, zdolności i talentów a przede wszystkim swojego miejsca w otaczającym świecie.

·         Kształtowanie umiejętności wyrażania swoich sądów, opinii, stanów w formie pisemnej i ustnej.

·         Doskonalenie umiejętności wyrażania swoich odczuć, emocji i wczuwania się w stany emocjonalne innych.

·         Nauka dykcji, ruchu i gestu scenicznego oraz uzewnętrzniania emocji.

·         Budowanie swojego świata wartości i wzbogacanie go.

·         Rozwijanie umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł.

·         Kształtowanie kompetencji aktywnego udziału w kulturze jako odbiorcy i twórcy.

·         Wytwarzanie poczucia bezpieczeństwa i wzajemnego zaufania w grupie,

·         Budowanie pozytywnych więzi emocjonalnych między rówieśnikami i nauczycielem.

·         Kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów społecznych.

·         Kształtowanie świadomej dyscypliny , poczucia odpowiedzialności indywidualnej i zbiorowej [ udział jednostki w sukcesie zespołu ]

·         Kompensacyjna i terapeutyczna rola kółka teatralnego w stosunku do dzieci mających trudności z wykazaniem się w innych dziedzinach, dzieci z trudnościami w nauce, nieśmiałych, mało aktywnych, z wadami wymowy, niezdyscyplinowanych, a nawet nadpobudliwych psychoruchowo.

 

Cele dydaktyczno - wychowawcze:

·         Rozwijanie teatralnych zainteresowań uczniów oraz ich indywidualnych zdolności recytatorskich, plastycznych, tanecznych i literackich.

·         Kształcenie umiejętności czystej, poprawnej wymowy, właściwej modulacji i siły głosu poprzez ćwiczenia dykcyjne, oddechowe, ruchowe itp.

·         Wyposażenie uczniów w ogólną wiedzę na temat historii teatru, etapów jego rozwoju, znanych dramaturgów, reżyserów, współczesnych tendencji, warsztatu pracy aktora, różnorodnych technik i form teatralnych.

·         Wyzwalanie w uczniach możliwości kreacyjnych poprzez gry dramowe, krótkie inscenizacje, ćwiczenia zmysłów i koncentracji.

·         Rozwijanie umiejętności pracy w zespole, współtworzenia dzieła scenicznego, odpowiedzialności i rzetelności.

·         Pobudzenie uczniów do aktywnego uczestnictwa w życiu klasy i szkoły.

·         Rozbudzanie motywacji do korzystania z różnych źródeł, tekstów kultury, wprowadzenie w tradycję kultury narodowej i europejskiej. Zachęcanie do samokształcenia oraz stałego rozwoju własnej osobowości.

·         Rozwijanie pozytywnych cech charakteru, takich jak tolerancja, życzliwość, otwartość, szczerość, szacunek do pracy innych. Kształtowanie postaw zaciekawienia sobą i drugim człowiekiem. Ośmielanie do działania, wyrabianie pewności siebie, zwalczanie wstydu występowania przed publicznością.

METODY PRACY

  1. Podające (przyswajanie podanego tekstu).
  2. Problemowe (odkrywanie nowych wiadomości podczas rozwiązywania problemów).
  3. Aktywizujące (przeżywanie treści i wartości).
  4. Ekspresyjne ( wyrażanie uczuć, emocji, postaw, poglądów).
  5. Praktyczne (zmienianie rzeczywistości i samego siebie w dramie, sztuce teatralnej, inscenizacji).

FORMY PRACY
 

TECHNIKI TEATRALNE

·         Ćwiczenia wyraźnego mówienia,

·         Umiejętność natężenia i modulowania głosem,

·         Elementy dramy,

·         Improwizacja,

·         Ruch,

·         Śpiew.

ZAKŁADANE OSIĄGNIĘCIA
      Prawidłowa i systematyczna realizacja treści programowych zajęć teatralnych powinna:

·         usprawnić narządy mowy i oddychania,

·         doskonalić wymowę,

·         bogacić słownictwo,

·         rozwijać prawidłowe posługiwanie się formami językowymi,

·         rozwijać aktywność twórczego działania,

·         używać i panować nad własnym ciałem,

·         odkrywać emocje,

·         panować nad uczuciami,

·         swobodnie inscenizować wybrane teksty.

PRZYGOTOWUJEMY PRZEDSTAWIENIE – wspólne odczytanie wybranego scenariusza, propozycje uczniów dotyczące przetworzenia go wg własnych pomysłów, przydzielanie ról, zabawa CASTING.

MALI TWÓRCY –próby z tekstem, doskonalenie prawidłowego intonowania wymawianych ról, komponowanie układów tanecznych, dobieranie fragmentów muzycznych, wyrażanie stanów emocjonalnych poprzez gest, mimikę, ruch, uświadomienie zasad zachowania się na scenie, wyrabianie cierpliwości i zaufania we własne siły. Projektowanie strojów i dekoracji.

PRZEDSTAWIENIE TUŻ, TUŻ – próby wszystkich scen inscenizacji. Tworzenie plakatów.

NASZA PREMIERA – zaprezentowanie inscenizacji.

WSPOMNIEŃ CZAR – wymiana wrażeń z przebiegu inscenizacji, obejrzenie zdjęć, kształcenie umiejętności samooceny – termometr uczuć.

Plan pracy kółka teatralnego.

TEMAT: Poznajmy się.

  1. Przedstawiamy się.
  2. Nasze oczekiwania.
  3. Prezentujemy swoje możliwości aktorskie - repertuar przygotowany na zajęcia.
  4. Ustalamy zasady pracy.

OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA:
Poznanie możliwości i oczekiwań uczniów.
Przełamanie zahamowań.
Integracja grupy.

TEMAT: Trening czyni mistrza.

  1. Zacznijmy od oddechu - zestaw ćwiczeń ułatwiających prawidłowy oddech.
  2. Sprawdzamy swoją dykcję.
  3. Mowa staranna, więc niepotoczna.

OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA:
Umiejętność oddychania przeponą.
Podniesienie poziomu dykcji
Poprawna wymowa.
GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA – ćw. i zabawy kształcące poprawne i wyraźne wymawianie głosek. Kształcenie odpowiedniej dykcji.


TEMAT: Znaczenie komunikacji językowej.

  1. Dlaczego ludzie się rozumieją?
  2. Komunikacja werbalna i niewerbalna.
  3. Cechy dobrego nadawcy i dobrego odbiorcy.

OCZEKIWANE OSIAGNIĘCIA:
Umiejętne komunikowanie się.
Docenianie znaczenia komunikacji w relacjach międzyludzkich.
Pokonywanie barier w procesie komunikacji.

TEMAT: Małe improwizacje.

  1. Wchodzimy w rolę - odgrywamy scenki wzięte z życia.

OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA:
Poznanie odczuć i możliwości.

TEMAT: Czy teatr to tylko aktor?

  1. Ekspresja plastyczna (autoportrety, rzeźby nastroju, kolor nastroju, elementy scenografii)
  2. Środki wizualne (operowanie światłem i kolorem).
  3. Efekty dźwiękowe.

OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA:
Poznanie możliwości plastycznych.
Umiejętność wyrażania emocji różnymi środkami.

TEMAT: Pomału wychodzimy na scenę.

  1. Wykonujemy ćwiczenia rytmizujące.
  2. Ćwiczymy pamięć i wyobraźnię.
  3. Zabawy integracyjne.

OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA:
Integracja zespołu.
Umiejętność wyrażania emocji.

TEMAT: Najpierw wiersz.

  1. Interpretacja wybranych wierszy.
  2. Jak można to było wyrazić inaczej? Dyskusja.

OCZEKIWANE OSIAGNIĘCIA:
Umiejętność wyboru tekstu lirycznego.
Właściwa interpretacja.

TEMAT: Rozpoczynamy pracę z tekstem scenicznym.

  1. Głośne odczytanie scenariusza.
  2. Propozycje rozwiązań inscenizacyjnych.
  3. Przydział zadań (role, scenografia, kostiumy, rekwizyty).

OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA:
Świadomość własnych predyspozycji.
Poczucie obowiązkowości.

TEMAT: Oko w oko z rolą.

  1. Pierwsze prezentacje - interpretacja, odczucia odbiorców.

OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA:
Podniesienie poziomu dykcji.
Właściwa interpretacja.

TEMAT: Każde zadanie jest ważne!

  1. Prezentacja projektów rozwiązań inscenizacyjnych.
  2. Ćwiczenia interpretacji głosowej.

OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA:
Przyjęcie rozwiązań inscenizacyjnych.
Właściwa interpretacja.

TEMAT: Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego.

  1. Próba całego zespołu (interpretacja głosowa, ruch sceniczny).
  2. Wzajemne uwagi, korekta.

OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA:
Zgranie całości.

TEMAT: Jesteśmy gotowi.

  1. Próba ze scenografią i kostiumami.
  2. Przygotowanie zaproszeń, afiszy.

OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA:
Oswojenie się z kostiumami, rekwizytami, oświetleniem i muzyką.

TEMAT: Czas wystąpić!

  1. Prezentacja przed publicznością.

OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA:
Pokonanie tremy.
Ogólna satysfakcja.

 


 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin