tropimy podmioty.doc

(35 KB) Pobierz

TEMAT: TROPIMY W TEKŚCIE PODMIOTY.

 

CELE LEKCJI:

 

 

 

 

 

Poziom

  wiado-

  mości

 

 

      A

 

 

 

 

B

 

Uczeń:

- zna i rozumie pojęcie: część mowy, części zdania

- rozpoznaje i nazywa poznane części zdania: podmiot, orzeczenie, dopełnienie, okolicznik

- zna określenia orzeczenia

 

-określa, jaką częścią mowy może być wyrażony podmiot

- potrafi trafnie dobrać odpowiednią część zdania

- potrafi wyrazić swoje zdanie w formie krótkiej, logicznej wypowiedzi.

 

 

 

  Poziom

  umieję-

  tności 

 

     

       C

 

 

 

 

       D

 

- wypisuje z tekstu i nazywa części zdania

- określa formy gramatyczne wyszczególnionych wyrazów

-porządkuje swoją wiedzę na określony temat

-posługuje się właściwymi pytaniami

-rozpoznaje w zdaniu różne rodzaje podmiotu

 

- uważnie słucha wypowiedzi kolegów

- kulturalnie dyskutuje

- wypowiada się w rozwiniętej i uporządkowanej formie .

 

 

 

METODY: rozmowa kierowana, ćwiczenia praktyczne, praca z tekstem .

POMOCE DYDAKTYCZNE: egzemplarze tekstu, podręcznik, plansze z poznanymi częściami mowy, karty pracy dotyczące rodzajów podmiotu.

 

 

 

 

 

 

PRZEBIEG LEKCJI:

 

1. Przywitanie, sprawdzenie listy obecności.

 

2. Nawiązanie do poprzednich lekcji języka polskiego, podczas których uczniowie poznawali wiadomości dotyczące części zdania.

 

3. Przypomnienie wiadomości – indywidualne ćwiczenie: Wykonaj wykres zdania Tomek szybko przebiegł przez ulicę. Wskaż części zdania.

 

4. Sprawdzenie poprawności wykonania ćwiczenia oraz pracy domowej.

 

5. Ekspozycja plansz z głównymi częściami zdania, przypomnienie wiadomości, jakimi uczniowie dysponują na ten temat.

 

6. Poznanie terminów: podmiot gramatyczny, domyślny, logiczny.

 

7. Praca w grupach dwuosobowych.

 

W podanych zdaniach jedną linią podkreśl podmiot, dwiema orzeczenie. Zbadaj, w jakim przypadku występuje podmiot.

 

Balon pędził z szybkością dziewięćdziesięciu mil na godzinę. Pasażerowie nie zdawali sobie sprawy ani z wirowania, ani z ruchu w kierunku poziomym. Nie czuli gwałtowności burzy. Wzrok ich nie mógł przebić gęstej mgły. Nie było widoczności. Zabrakło wody.

 

8. Ocena wykonania zadania przez poszczególne grupy. Ewentualna korekta błędów, wyjaśnienie wątpliwości.

 

9. Praca indywidualna.

Wykonanie ćw. 2 s. 278.

Podane zdania uzupełnij podmiotami. Użyj ich w odpowiedniej formie. Sprawdź, jakiego przypadka musiałeś użyć.

dzień, woda, dziewczynka, matematyka

 

Wiosną … przybywa. Dzisiaj nie ma … . Pięć … wzięło udział w konkursie plastycznym. W kranie zabrakło ... .

 

 

 

10. Rozdanie kart pracy, na których uczniowie znajdą informacje dotyczące podmiotu.

 

 

11. Wykonanie ćwiczenia .

Na podstawie otrzymanej karty ustal, jaki to rodzaj podmiotu.

 

Książka leży na stole. – gramatyczny

Premier wraz ministrami tworzą rząd. – towarzyszący

Jakub, Dawid i Bartek poszli do kina. – szeregowy

Dwoje dzieci chodzi do przedszkola. – logiczny

Pali się sześć żarówek – logiczny

Wreszcie się rozpogodziło – zdanie bezpodmiotowe.

 

12. Praca domowa.

W podanych zdaniach podkreśl podmioty, nazwij ich rodzaje.

 

Podwórkowy pies głośno ujadał.

Sił coraz bardziej ubywało.

Spiker zapowiada dobra pogodę.

On zrezygnował z marszu.

Chętnie pojechałbym na wieś.

Gośka i Magda pojechały na obóz.

Ojciec z córką  szli ulicą.

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin