22
Plany wynikowy zawiera:
1. Zamierzone osiągnięcia ucznia - cele operacyjne, uporządkowane hierarchicznie według taksonomii celów nauczania w edukacji polonistycznej.
Przyjęto następującą taksonomię celów[1]:
Poziom A
Znajomość i rozumienie pojęć (słów), czyli:
▪ poznawanie przez uczniów odpowiedniej do ich poziomu i przedmiotu terminologii;
▪ odwoływanie się do poznanych pojęć;
▪ czytanie i rozpoznawanie słów (sensu i pisowni);
▪ czytanie tekstów kultury, w tym między innymi: literackich, użytkowych, map, tabel, schematów itp.
Analiza i logiczne myślenie, czyli:
▪ rozumienie związków i struktur;
▪ doskonalenie sposobów ich rozumienia (dowodzenie, wnioskowanie, objaśnianie, przekształcanie);
▪ czytanie ze zrozumieniem różnych tekstów kultury;
▪ klasyfikowanie, porządkowanie według określonego kryterium.
Poziom C
Synteza, rozwiązywanie zadań, czyli:
▪ odtwarzanie poznanych metod, sposobów rozwiązywania zadań w sytuacjach typowych;
▪ stosowanie zdobytej wiedzy i umiejętności w sytuacjach praktycznych.
Poziom D
Tworzenie, rozwiązywanie problemów, czyli:
▪ rozwiązywanie problemów w sposób twórczy w sytuacjach nietypowych.
2. Zamierzone osiągnięcia ucznia w realizacji treści ścieżek edukacyjnych:
▪ Edukacja prozdrowotna
▪ Edukacja ekologiczna
▪ Edukacja czytelnicza i medialna
▪ Wychowanie do życia w społeczeństwie
– Wychowanie do życia w rodzinie
– Edukacja regionalna – dziedzictwo kulturowe w regionie
– Wychowanie patriotyczne i obywatelskie
3. Wymagania: podstawowe i ponadpodstawowe w odniesieniu do standardów wymagań.
Wyraz „rozumie” w rubryce „Zamierzone osiągnięcia – Edukacja polonistyczna” należy traktować jako pojęciowe zaznajomienie ucznia z danym problemem, wyraz „zna” jako znajomość nazwy pojęcia i jego rozumienia, natomiast wyraz „termin” jako znajomość terminu wraz z umiejętnością jego definiowania.[2]
Plan obejmuje całość materiału nauczania z podręcznika i zeszytu ćwiczeń „Między nami” dla klasy szóstej. Nauczyciel powinien określić zakres realizacji w danej klasie materiału zawartego w podręczniku i zeszytach ćwiczeń.
CZŁOWIEK I TRADYCJA
Uwagi o realizacji planu pracy
Materiał nauczania
Zamierzone osiągnięcia
Edukacja polonistyczna
Uczeń:
Ścieżki edukacyjne
PODRĘCZNIK
Ustawa o języku polskim, s. 11
▪ rozumie pojęcia: ustawa, wulgaryzacja
Wychowanie patriotyczne i obywatelskie: utożsamia mowę polską z narodem;
przeciwdziała wulgaryzacji języka
Poziom B
▪ rozumie cel powstania ustawy o języku polskim
▪ tworzy rodzinę wyrazów
▪ gromadzi wyrazy bliskoznaczne
▪ posługuje się frazeologizmami ze słowem mówić
▪ fantazjuje na podany temat
▪ redaguje projekt ochrony języka
Julian Tuwim, [Nie mam żadnego zajęcia], s. 8
ZESZYT ĆWICZEŃ
▪ zna pojęcia: podmiot liryczny – osoba mówiąca w wierszu (powtórzenie)
Edukacja regionalna – dziedzictwo kulturowe w regionie: rozumie trud poety w poszukiwaniu nowych znaczeń słów; kształtuje postawę szacunku wobec artystów
▪ odczytuje przenośne znaczenie wyrazu
▪ uzupełnia tabelę dotyczącą treści wiersza
▪ nadaje tytuł utworowi lirycznemu
▪ formułuje pytania do poety.
▪ argumentuje tezę
Maria Konopnicka, Rota, s.12
▪ zna okoliczności powstania utworu
Wychowanie patriotyczne i obywatelskie: identyfikuje się z wartościami prezentowanymi przez pieśni patriotyczne
▪ odczytuje elementy historyczne i patriotyczne w „Rocie”
▪ określa podmiot liryczny, nastrój, cel wypowiedzi poetyckiej, nastrój, wymowę, wartości prezentowane przez utwór utworu
▪ porównuje informacje historyczne zawarte w „Rocie” i haśle encyklopedycznym
▪ nazywa własne uczucia związane z odbiorem tekstu patriotycznego
▪ określa formę gramatyczną podmiotu zbiorowego
▪ omawia sposób wykonania hymnu
▪ projektuje symbole wartości
Adam Mickiewicz, Konrad Wallenrod, s.15
▪ zna pojęcie: apostrofa
▪ wymienia utwory, które pełniły lub pełnią funkcję patriotyczną
▪ wymienia okoliczności wykonywania pieśni narodowych
Wychowanie patri...
anetkawierzbicka