pol_wynik_sp6.doc

(939 KB) Pobierz
KLASA VI

22

 

Plan wynikowy nauczania języka polskiego w klasie VI szkoły podstawowej

 

Plany wynikowy zawiera:

1. Zamierzone osiągnięcia ucznia - cele operacyjne, uporządkowane hierarchicznie według taksonomii celów nauczania w edukacji polonistycznej.

 

Przyjęto następującą taksonomię celów[1]:

 

Poziom A

Znajomość i rozumienie pojęć (słów), czyli:

   poznawanie przez uczniów odpowiedniej do ich poziomu i przedmiotu terminologii;

   odwoływanie się do poznanych pojęć;

   czytanie i rozpoznawanie słów (sensu i pisowni);

   czytanie tekstów kultury, w tym między innymi: literackich, użytkowych, map, tabel, schematów itp.

Poziom B

Analiza i logiczne myślenie, czyli:

   rozumienie związków i struktur;

   doskonalenie sposobów ich rozumienia (dowodzenie, wnioskowanie, objaśnianie, przekształcanie);

   czytanie ze zrozumieniem różnych tekstów kultury;

   klasyfikowanie, porządkowanie według określonego kryterium.

Poziom C

Synteza, rozwiązywanie zadań, czyli:

   odtwarzanie poznanych metod, sposobów rozwiązywania zadań w sytuacjach typowych;

   stosowanie zdobytej wiedzy i umiejętności w sytuacjach praktycznych.

Poziom D

Tworzenie, rozwiązywanie problemów, czyli:

   rozwiązywanie problemów w sposób twórczy w sytuacjach nietypowych.

 

2. Zamierzone osiągnięcia ucznia w realizacji treści ścieżek edukacyjnych:

   Edukacja prozdrowotna

   Edukacja ekologiczna

   Edukacja czytelnicza i medialna

   Wychowanie do życia w społeczeństwie

  Wychowanie do życia w rodzinie

  Edukacja regionalna – dziedzictwo kulturowe w regionie

  Wychowanie patriotyczne i obywatelskie

3. Wymagania: podstawowe i ponadpodstawowe w odniesieniu do standardów wymagań.

 

Wyraz „rozumie” w rubryce „Zamierzone osiągnięcia – Edukacja polonistyczna” należy traktować jako pojęciowe zaznajomienie ucznia z danym problemem, wyraz „zna” jako znajomość nazwy pojęcia i jego rozumienia, natomiast wyraz „termin” jako znajomość terminu wraz z umiejętnością jego definiowania.[2]

 

Plan obejmuje całość materiału nauczania z podręcznika i zeszytu ćwiczeń „Między nami” dla klasy szóstej. Nauczyciel powinien określić zakres realizacji w danej klasie materiału zawartego w podręczniku i zeszytach ćwiczeń.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CZŁOWIEK I TRADYCJA

 

Uwagi o realizacji planu pracy

Materiał nauczania

Zamierzone osiągnięcia

Edukacja polonistyczna

Uczeń:

Ścieżki edukacyjne

Uczeń:

 

PODRĘCZNIK

 

Ustawa o języku polskim, s. 11

Poziom A

   rozumie pojęcia: ustawa, wulgaryzacja

Wychowanie patriotyczne i obywatelskie: utożsamia mowę polską z narodem;

przeciwdziała wulgaryzacji języka

Poziom B

   rozumie cel powstania ustawy o języku polskim

Poziom C

   tworzy rodzinę wyrazów

   gromadzi wyrazy bliskoznaczne

   posługuje się frazeologizmami ze słowem mówić

Poziom D

   fantazjuje na podany temat

   redaguje projekt ochrony języka

 

PODRĘCZNIK

Julian Tuwim, [Nie mam żadnego zajęcia], s. 8

ZESZYT ĆWICZEŃ

Radość pisania

Poziom A

   zna pojęcia: podmiot liryczny – osoba mówiąca w wierszu (powtórzenie)

Edukacja regionalna – dziedzictwo kulturowe w regionie:  rozumie trud poety w poszukiwaniu nowych znaczeń słów; kształtuje postawę szacunku wobec artystów

Poziom B

   odczytuje przenośne znaczenie wyrazu

Poziom C

   uzupełnia tabelę dotyczącą treści wiersza

Poziom D

   nadaje tytuł utworowi lirycznemu

   formułuje pytania do poety.

   argumentuje tezę

 

PODRĘCZNIK

Maria Konopnicka, Rota, s.12

Poziom A

   zna okoliczności powstania utworu

Wychowanie patriotyczne i obywatelskie: identyfikuje się z wartościami prezentowanymi przez pieśni patriotyczne

Poziom B

   odczytuje elementy historyczne i patriotyczne w „Rocie”

   określa podmiot liryczny, nastrój, cel wypowiedzi poetyckiej, nastrój, wymowę, wartości prezentowane przez utwór utworu

   porównuje informacje historyczne zawarte w „Rocie” i haśle encyklopedycznym

   nazywa własne uczucia związane z odbiorem tekstu patriotycznego

Poziom C

   określa formę gramatyczną podmiotu zbiorowego

   omawia sposób wykonania hymnu

Poziom D

   projektuje symbole wartości

 

PODRĘCZNIK

Adam Mickiewicz, Konrad Wallenrod, s.15

Poziom A

   zna pojęcie: apostrofa

   wymienia utwory, które pełniły lub pełnią funkcję patriotycz

   wymienia okoliczności wykonywania pieśni narodowych

Wychowanie patri...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin