Konspekt zajęć
MIEJSCE: Przedszkole w Andrychowie, sala
ODDZIAŁ: Oddział integracyjny dzieci 4 i 5 letnich, 4 dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych: 2 dzieci z upośledzeniem umysłowym, 1 dziecko z cechami autyzmu, 1 dziecko z mózgowym porażeniem dziecięcym, paraliż lewostronny,
TEMAT ZAJĘĆ: Bawimy się wesoło w wiosenny czas
DATA: 9.03. 2007r.
PROWADZĄCE: Stanisława K. (pedagog prowadzący)
mgr Magdalena C. (pedagog wspomagający)
Cel ogólny:
v Stosowanie różnorodnych zabaw muzycznych, ruchowych oraz kształtowanie logicznego myślenia dzieci
Cele operacyjne:
v Dziecko integruje się z innymi dziećmi podczas zabaw
v Rozwija umiejętność logicznego myślenia
v Potrafi rytmicznie wypowiedzieć słowa: słońce, chmura, woda, wiatr
v Dziecko czyta całościowo wyrazy i potrafi dobrać obrazek – napis
v Klasyfikuje, przelicza, porównuje
v Rozwijanie percepcji słuchowej
v Rozumie słowne polecenia nauczyciela i je wykonuje
v Potrafi twórczo naśladować odgłosy wiatru, deszczu,
v Rozumie jak ważna jest woda, ziemia i słońce w procesie wzrostu roślin
v Stosuje technikę plastyczną malowania „mokre w mokrym”
v Zna schemat własnego ciała
v Przyjmuje odpowiednią pozycję do ćwiczeń ruchowych wg polecenia słownego
v Odpoczywając wsłuchuje się w swoje ciało oraz w muzykę – odgłosy przyrody
Cele operacyjne dzieci o specjalnych potrzebach::
v Próbuje naśladować gesty i czynności podczas zabaw muzyczno – ruchowych
v Układa elementy wg rytmu, kształci umiejętność naklejania elementów na kartkę
v Polisensorycznie poznaje wodę podczas zabaw: nalewania, przelewania, wylewania
v Ćwiczy koordynację wzrokowo ruchową i słuchowo –ruchową
v Polisensorycznie poznaje kwiat - krokus
v Przyjmuje odpowiednią pozycję do ćwiczeń wg polecenia słownego
v Odpoczywa, wsłuchując się w swoje ciało oraz w muzykę – odgłosy przyrody
Formy: indywidualna, zespołowa, grupowa
Metody: oglądowa, praktycznego działania, słowna, eksponująca
Pomoce: obrazki wiatru, chmury, słońca, miska z wodą, napisy : SŁOŃCE, WODA, CHMURA, WIATR, naklejki krokusów w kolorach, gazety, tabliczki z napisem TAK, NIE, krokus w dwóch kolorach kwiatu, farby, pędzel, woda, kartki bloku technicznego, koła: czerwony, żółty, chmury papierowe, 4 butelki, drewniane układanka kwiatu, koła plastikowe, płyta z muzyką relaksacyjną
SYTUACJA EDUKACYJNA-czynności nauczyciela
Czynności dzieci pełnosprawnych
Czynności dzieci o specjalnych potrzebach
1. Powitanie – piosenka A Hej, a ho! (pedagogika zabawy KLANZA) – zał. nr 1
Dzieci stoją w kręgu. W trakcie śpiewania piosenki wykonują charakterystyczne gesty wynikające z jej tekstu.
Stoją w kręgu, próbują naśladować czynności nauczyciela i innych dzieci i włączać się w śpiew. Adam i Kaja z pomocą nauczyciela wykonują gesty wynikające z tekstu piosenki.
2. Rozwiązywanie zagadek
Dzieci słuchają zagadek słuchowych= rozwiązanie słońce, wiatr, chmura, woda Następnie dzieci rytmicznie wymawiają podane słowa – rozwiązania zagadek. Dopasowywują napis (SŁOŃCE, WIATR, CHMURA, WODA) do odpowiedniego obrazka..
Badanie właściwości wody.
Patryk, Mateusz wykonują takie same czynności; Adam, Kaja - spośród dwóch kół wybierają żółte koło, i naklejają je na przemian z niebieska chmurą,
Adam, Kaja, Patryk, Mateusz – tak samo jak pozostałe dzieci,
3. zabawa muzyczno – ruchowa: „Słońce świeci”
Podczas śpiewu nauczycielki dzieci potrafią reagować odpowiednio do tekstu piosenki. Każde dziecko ma przyklejony krokus do ubrania. Dzieci tworzą grupy ze względu na kolor (klasyfikacja) przeliczają.
Patryk, Mateusz – tak samo jak pozostałe dzieci, Adam i Kaja – zabawy w łazience z ciepłą woda, nalewanie wody z kranu, wylewanie jej do zlewu, przelewanie z jednego pojemnika do drugiego,
4. „Odgłosy wiosny” – zabawa twórcza z gazetami
Każde dziecko trzyma gazetę w ręku, uderzając palcami w gazetę naśladuje odgłos deszczu – kap - kap, uderzając całą dłonią – kałużę, chlap – chlap, dmuchając w gazetę – naśladuje wiatr.
Patryk, Mateusz, Adam i Kaja trzymają przed sobą gazety i z pomocą nauczyciela naśladują odgłosy deszczu, wiatru,
5. Zabawa „TAK czy NIE” – zał. nr 2
Dzieci otrzymują tabliczki z napisem TAK oraz NIE, nauczyciel czyta zdanie, dzieci mają za zadanie wysłuchać zdania i określić czy zdanie jest prawdziwe czy nieprawdziwe oraz uzasadnić swoją wypowiedź.
Patryk i Mateusz otrzymują tabliczki z napisem TAK lub NIE – tak samo jak pozostałe dzieci.
Adam i Kaja układają drewniane układanki kwiatu.
6. Oglądanie Krokusa -polisensoryczne poznanie kwiatu
Dzieci oglądają krokusy przez lupy. Rytmizują wyraz krokus. Wąchają kwiat. Wypowiadają się na temat Co potrzebuje roślina aby mogła rosnąć? (słońce, wodę, ziemię).
Adam, Kaja, Mateusz i Patryk – polisensorycznie poznają kwiat – krokus.
7. Malowanie techniką „mokre w mokrym”
Dzieci moczą mokrą gąbką białą kartkę, a następnie „rysują” pędzlem obserwowane wcześniej krokusy.
Adam i Kaja próbują zamalować pędzlem krokus w konturze.
Zajęcia ruchowe prowadzone elementami Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
1. Powitanie różnymi częściami ciała: dzieci siedzą w parach, każda para proponuje którą częścią ciała mogą się powitać.
2. Ćwiczenia kształtujące świadomość przestrzeni:
a). przeciąganie się – jak najszerzej: dzieci leżą na plecach „ w rozsypce” na podłodze; przeciągają się – każdy próbuje zająć jak najwięcej miejsca na podłodze, a potem na sygnał dany przez nauczyciela - kuli się jak najmocniej, aby zająć jak najmniejszą przestrzeń.
b).dzieci siedzą na podłodze z nogami ugiętymi w kolanach i lekko uniesionymi; odpychając się rękami, każde dziecko próbuje samodzielnie obracać się w miejscu wokół własnej osi.
c). dzieci leżą na brzuchu na podłodze z nogami ugiętymi w kolanach; odpychając się rękoma, każde dz. Próbuje obracać się na brzuchu wokół własnej osi.
3. Ćwiczenia relaksacyjne:
a). Słuchanie odgłosów wody
b). dzieci leżą na plecach, powoli podnoszą nogi do góry naśladując rosnącego kwiatka
c). dzieci leżą na brzuchach, koniuszkami palców stukają o podłogę – naśladowanie padającego deszczu
4. Ćwiczenia oparte na relacji „z”
a). dzieci dobierają się w pary – jedno dziecko stara się lekko i powoli obrócić dziecko na brzuch i rolowac je. Potem następuje zamiana ról.
5. Ćwiczenia rozwijające relację „przeciwko”
a). w parze jedno dziecko siedzi skulone, dłońmi obejmuje nogi, drugie dziecko stara się odciągnąć dłonie partnera od kolan – otwieranie płatków krokusa
6. Ćwiczenia oparte na relacji „razem” – ćwiczenie relaksacyjne
Dzieci ustawiają się blisko siebie w kole, klękają i trzymając się rękami próbują wstać.
Załącznik nr 1
Słowa piosenki A Hej, a ho!
(pedagogika zabawy)
1. Miło mi was dziś powitać 2. Miło mi was dziś powitać w naszej miejscowości
W waszej miejscowości Witam pięknie wszystkie dzieci oraz miłych gości
Witam pięknie gospodarzy
Oraz miłych gości 3. Słońce świeci, wietrzyk wieje, ptak wesoło śpiewa
Ref.: a hej, a ho zabawmy Dookoła wszystkie dzieci do tańca zagrzewa.
się w piosence
A hej, a ho
podajmy sobie ręce
zrobimy duże koło
zatańczymy wesoło.
Załącznik nr 2
Ø Krokusy są kolorowe.
Ø Po zimie nadchodzi wiosna.
Ø Woda jest sucha.
Ø Chmury są zielone.
Ø Wiatr mocno grzeje.
Ø Ziemia jest pomarańczowa.
Ø Słonko chodzi po trawie.
Ø Wiatr cicho wieje.
Ø Z chmurek pada deszcz.
Ø Na wiosnę kwitną kwiaty.
Ø Przebiśniegi są czerwone
Ø Słonko pomaga rosnąć roślinom
Ø...
chojnacka.k