Wychowanie przez sztukę.pdf

(3169 KB) Pobierz
175663495 UNPDF
Spis treści
Temat Numeru
Joan Parr – Wychowanie przez sztukę, czyli
powszechne prawo i ogólna korzyść
Idee
8
Colwyn Trevarthen – Znaczenie twórczości
artystycznej w życiu dziecka
Richard Holloway – Sztuka dla sztuki?
Piero Sacchetto – Uwaga: TWÓRCZOŚĆ!
11
14
Doświadczenia
16
17
20
Herwig Deweerdt – O sztuce i edukacji
Vea Vecchi – Odwaga wyobraźni
Ana Angélica Albano – Przekształcanie
rzeczywistości
Wenche Rønning, Lillian Selvik,
Anne Soie Skogvold, Torunn Baade Aalstad
Miejsce dla sztuki
Elisa Marques, Pedro Sousa – Edukacja za jedno
kliknięcie
Annika Claesdotter – Dobrze jest mieć
pedagogów kultury
Ida Berendsen – Program zajęć artystyczno-
-warsztatowych
22
25
28
29
W centrum uwagi
36 Muna Khleii – Muzyka w Palestynie
www.childrenineurope.org
redaktor naczelny: Peter Moss
współredaktor: Anke Krause
redaktor polskiego wydania: Teresa Ogrodzińska
asystent redaktora polskiego wydania: Marta Białek-Graczyk
tłumaczenie: Ewa Pulkowska
produkcja: Marta Białek-Graczyk
graika: Piotr Bukowski
korekta: Anna Twardziak
fotograie: archiwum „Dzieci w Europie“
wydawca: Fundacja Rozwoju Dzieci im. J.A. Komeńskiego,
www.frd.org.pl
Copyright by: Fundacja Rozwoju Dzieci im. J.A.Komeńskiego
Wszelkie prawa zastrzeżone. Przedruk lub kopiowanie całości albo fragmentów
artykułów z wyjątkiem cytatów w artykułach i przeglądach krytycznych - możliwe
jest tylko na podstawie pisemnej zgody wydawcy.
Dzieci w Europie są publikowane dzięki wsparciu
Bernard van Leer Foundation, www.bernardvanleer.org
175663495.012.png
Wychowanie przez sztukę,
czyli powszechne prawo
i ogólna korzyść
Twórczość nie jest wyłączną domeną sztuki. Curriculum for
Excellence w części poświęconej nauczaniu przedmiotów
ścisłych mówi o rozbudzaniu ciekawości i potrzeby poznania,
bez których niemożliwe jest stworzenie czegokolwiek. Kilka
artykułów, między innymi tekst Vei Vecchi na temat projektu
„Światło” realizowanego w Reggio Emilia oraz tekst z Danii
z opisem programu zajęć warsztatowych „Vaerkstedsfag”,
odwołuje się do naturalnych związków między twórczością,
nauką i sztuką.
Właśnie dlatego Szkocka Rada do Spraw Kultury
(Scottish Arts Council) we współpracy ze szkockim
rządem i władzami samorządowymi siedmiu szkockich
hrabstw wprowadza innowacyjną metodę pracy w szkole
polegającą na tworzeniu interdyscyplinarnych zespołów
złożonych z twórców i nauczycieli, którzy razem prowadzą
zajęcia z różnych dziedzin wiedzy, np. nauczyciele izyki
współpracują z tancerzami, nauczyciele matematyki
z fotografami itd. (http://www.scottisharts.org.uk/1/
information/publications/1002034.aspx)
W 2006 roku miałam przyjemność uczestniczyć w lizbońskiej
konferencji UNESCO poświęconej wychowaniu przez sztukę.
Na konferencji Ken Robinson, dyrektor oświatowy w Centrum
im. Johna Paula Getty’ego w Los Angeles opowiedział historię
o chłopczyku, który rysował na lekcji. „Co rysujesz?” – spytał
nauczyciel. „Boga” – odpowiedział chłopiec. „A to ciekawe –
stwierdził nauczyciel – sądziłem, że nikt nie wie, jak wygląda
Bóg”. „To za chwilę się dowie” – odparł chłopiec. Każdy,
kto kiedykolwiek pracował z małym dzieckiem, na pewno
ma w zanadrzu wiele podobnych anegdot na temat sztuki,
twórczości, wiary we własne siły, potrzeby eksperymentowania,
radości odkrywania nowego, nauki i zabawy, które stanowią
silne bodźce wspomagające rozwój indywidualny i społeczny.
nasi autorzy akceptują użycie słowa „twórczość” w odniesieniu
do działań najmłodszych. Herwig Deweerdt twierdzi, że zamiast
o sztuce czy kreatywności małych dzieci powinniśmy raczej
mówić o wypowiedzi. Zainteresowanych dyskusją na ten temat
odsyłam do niedawnej publikacji Angielskiej Rady do Spraw
Kultury (Arts Council England) pt. The rhetorics of creativity:
A review of the literature . (http://www.creative-partnerships.
com/content/gdocs/rhetorics.pdf)
Wspomniany tekst omawia pojęcie twórczości, wymienia
dziewięć różnych znaczeń tego słowa i „proponuje oryginalne
ujęcie, które pozwala zorientować się w mnogości teorii
dotyczących tematu”.
Ponoć Einstein powiedział kiedyś: „Gdy zastanawiam się nad
sobą i własnym sposobem myślenia, dochodzę do wniosku,
że większe znaczenie miał dla mnie dar fantazjowania niż
umiejętność przyswajania wiedzy”. Fakty mają ograniczoną
wartość, jeśli nie towarzyszy im wyobraźnia. Waga teorii,
nawet tych sprawdzonych, jest względna, jeśli nie można ich
przedstawić innym, a nie da się tego zrobić bez użycia słów,
obrazów, dźwięków czy gestów, czyli inaczej mówiąc – bez
odwołania się do sztuki. I w ten sposób znów wracamy do
kwestii porozumiewania się.
W Szkocji, jak w wielu innych krajach, trwa debata nad
sposobem zapewnienia każdemu dziecku możliwości pełnego
rozwoju. Osobiście uważam, że jednym z najważniejszych
elementów procesu rozwojowego jest zachęcanie dzieci do
działań twórczych. Tę kwestię porusza ciekawy raport autorstwa
Paula Robertsa z Ministerstwa do Spraw Dzieci, Szkolnictwa
i Rodziny w Anglii (English Department for Children, Schools
and Families). (http://www.culture.gov.uk/Reference_library/
Publications/archive_2006/nurturing_creativity.htm)
Konferencja UNESCO stała się ważnym wydarzeniem z kilku
powodów. Przede wszystkim, po raz pierwszy problematyce
wychowania przez sztukę poświęcono tak wiele uwagi na forum
międzynarodowym. Po drugie, delegaci mieli okazję zapoznać
się z kwestiami, z którymi politycy i praktycy muszą się mierzyć
w różnych sytuacjach polityczno-społecznych. Po trzecie, dzięki
konferencji powstał program edukacji artystyczno-kulturalnej
pt. UNESCO Road Map for Arts Education . Dokument ten
odwołuje się do Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka
i zawiera listę zaleceń o charakterze ponadnarodowym.
(http://portal.unesco.org/culture/es/ev.php-URL_
ID=30335&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html )
Szkocki rząd inansuje obecnie realizację na terenie Szkocji
13 projektów pod wspólnym tytułem „Cultural Pathinder”
(„Pionierzy kultury”); (http://www.scotland.gov.uk/Topics/
ArtsCulture/CulturalPolicy/workinggroup). Ich celem
jest opracowanie skutecznych sposobów mobilizacji do
uczestnictwa w kulturze. Realizacją projektów zajmują się
w samorządach tzw. Towarzystwa Rozwoju Społecznego
(Community Planning Partnerships), a w centrum uwagi
znajdują się społeczności, które najrzadziej korzystają z dóbr
kultury. Jeden z projektów, adresowany do dzieci w wieku
przedszkolnym, ich rodziców i opiekunów na obszarach
szczególnie dotkliwej marginalizacji społecznej, obejmuje
hrabstwa Renfrewshire, East Renfrewshire oraz Inverclyde.
Colwyn Trevarthen w swoim artykule przytacza słowa Alfreda
Northa Whiteheada: „Paradoks, który pogrzebał wiele
obiecujących teorii kształcenia polega na tym, że ćwiczenie
umiejętności technicznych może bardzo skutecznie zdusić
wyobraźnię”. Aby tej pułapki uniknąć, możemy się uczyć
od dzieci nowych sposobów wykorzystywania techniki do
odczytywania i interpretowania rzeczywistości, jak pokazuje
przykład z Portugalii, a także tego, by czasem usiąść nad
głębokim stawem z kamienną rzeźbą i patrząc na wodę,
pogrążyć się w ilozoicznej zadumie (bo właściwie – czemu
nie?), jak pokazuje przykład z Norwegii.
Wiele kwestii, które porusza program UNESCO znalazło odbicie
w naszej publikacji. Warto przy tym wspomnieć o pewnym
znamiennym paradoksie, który odnotowują w swoich artykułach
Herwig Deweerdt, Richard Holloway i Colwyn Trevarthen, czyli
o tym, że: „my, dorośli, podziwiamy dziecięcą spontaniczność”,
ale „przypisaliśmy zabawę do okresu dzieciństwa” i dlatego
uważamy, że „geniusz polega na odnajdywaniu w sobie
wrażliwości dziecka”, i że „dzieci to urodzeni twórcy [...]
a ich intuicyjna twórczość to coś więcej niż zabawa”. Dorośli
mogliby się wiele od dzieci nauczyć, np. jak scalić na powrót
elementy, które Helena Rodrigues w powiązaniu z muzyką
opisuje jako „części składowe ciała i umysłu – izyczną,
racjonalną, emocjonalną i duchową”. Skoro mowa o skutecznym
wychowywaniu najmłodszych przez sztukę, wypada również
nadmienić, że podejście „zorientowane na ucznia” sprawdza się
niezależnie od wieku.
O ścisłych związkach między sztuką a tożsamością społeczną
traktują teksty z Norwegii i Palestyny. Wzruszająco ujął to
Ramzi Abu Redwan, mówiąc, że muzyka „jest sposobem
przechowania własnej tożsamości w czasach okupacji, gdy
czynione są usilne starania, by tę tożsamość unicestwić”.
W Szkocji ponownej analizie poddano program nauczania, który
obecnie ma postać ogólnych zaleceń, a nie szczegółowych
wytycznych. W nowo tworzonym programie, nazwanym
Curriculum for Excellence (Program na rzecz doskonałości;
http://www.curriculumforexcellencescotland.gov.uk/),
znalazły się elementy umożliwiające wychowanie przez sztukę.
W opublikowanych już dokumentach pada stwierdzenie, że
celem oświaty jest „stworzenie dzieciom możliwości efektywnej
nauki, skutecznego uczestnictwa w życiu społecznym, rozwoju
odpowiedzialności społecznej oraz wiary we własne siły”.
Pojawiły się też między innymi propozycje zniesienia sztywnych
podziałów między przedmiotami, organizowania lekcji
z udziałem ekspertów z różnych dziedzin oraz zapewnienia
uczniom możliwości uczenia się poprzez prowadzenie
doświadczeń. Odwołanie się do kultury i sztuki podczas
realizacji tych zamierzeń wydaje się dobrym pomysłem, dlatego
niewykluczone, że wychowanie przez sztukę znajdzie swoje
miejsce w formalnej strukturze oświatowej.
Mam nadzieję, że nasza publikacja pozwoli na szerszą
dyskusję nad poruszaną problematyką na forum krajowym
i międzynarodowym. Na grudzień 2008 roku organizacja
Children in Scotland, zajmująca się działaniami edukacyjno-
opiekuńczymi na rzecz dzieci w Szkocji, planuje zwołanie
konferencji, która pozwoli na wymianę doświadczeń
i prezentację najlepszych rozwiązań. Pozostaje mieć
nadzieję, że konferencja potwierdzi skuteczność naszych
przedsięwzięć i pokaże, że wszyscy razem zmierzamy we
właściwym kierunku.
O pierwszorzędnym znaczeniu sztuki dla edukacji i wychowania
mówi w swoich artykułach wielu naszych autorów. Inny temat
to sztuka jako sposób porozumiewania się, czyli język – piszą
o tym Ana Angélica Albano z Brazylii oraz Ida Berendsen
z Danii, która omawia projekt pod nazwą „Ramatisering”. Trzeci
temat to zależności między sztuką a twórczością. Ken Robinson,
poproszony o deinicję twórczości, odparł: „Wyobraźnia
to zdolność do nieszablonowego myślenia, a twórczość to
wyobraźnia zastosowana w praktyce”. Niemniej, nie wszyscy
Joan Parr (e-mail: Joan.parr@scottisharts.org.uk),
kieruje działem edukacji Szkockiej Rady do Spraw
Kultury (Scottish Arts Council).
2
3
175663495.013.png 175663495.014.png 175663495.015.png
Miejsce sztuki w programach nauczania
Sztuka w programach edukacji elementarnej
Belgia (Flandria) : Nie ma programu nauczania dla dzieci w wieku 0-3 lat. Program dla grupy
wiekowej 2,5-6 lat wiąże się z celami rozwojowymi – działania artystyczne służą osiągnięciu tych
celów, ale brak konkretnego opisu kierunków działań i oczekiwanych efektów.
Dania : Program nauczania dla dzieci w wieku 0-6 lat zawiera temat „Przejawy i wartości kultury”.
Od wychowawców wymaga się, by umożliwiali dzieciom kontakt z kulturą i sztuką oraz zachęcali je
do samodzielnej ekspresji artystycznej. Tematyka zajęć to między innymi literatura dla dzieci, ilmy,
muzyka, plastyka.
Włochy : Nie ma formalnego programu nauczania dla dzieci w wieku 0-3 lat, ale zajęcia artystyczne
są bardzo popularne. Nowy program dla grupy wiekowej 3-6 lat obejmuje „rozwój ekspresji
twórczej poprzez zajęcia ruchowe, plastyczne, muzyczne i multimedialne” oraz określa różne cele
(m.in. rozwój zainteresowań muzycznych i artystycznych, a także umiejętność analizy dzieł sztuki).
Francja : Wytyczne programu nauczania dla dzieci w wieku 0-3 lat nie wspominają o sztuce, choć
występuje w nich słowo „ éveil ”, które w powszechnym rozumieniu odnosi się do kultury. Między
Ministerstwem Kultury a Ministerstwem Spraw Socjalnych istnieje porozumienie o współpracy przy
realizacji przedsięwzięć i szkoleniu nauczycieli. Program dla dzieci w wieku 2,5-6 lat nie poświęca
wiele miejsca sztuce – uwzględnienie jej w zajęciach zależy od decyzji nauczyciela.
Wielka Brytania :
„Niezbędne jest rozwijanie kreatywności dziecka [...] któremu należy zapewnić możliwość wyrażania
własnych myśli, sugestii i uczuć przy wykorzystaniu różnych form ekspresji, np. plastyki, muzyki,
gestu, tańca, zabaw angażujących wyobraźnię i zabaw fabularnych, matematyki oraz projektowania
i techniki”. ( Program nauczania przedszkolnego dla dzieci w wieku 0-5 , tekst z grudnia 2008 r.)
Holandia : W grupie wiekowej 0-4 lat organizowanie zajęć artystycznych zależy od decyzji
prowadzącego. Program ogólnokrajowy (obecnie w fazie tworzenia) obejmuje zajęcia artystyczne,
które jednak nie są obowiązkowe; natomiast na poziomie szkoły podstawowej (czyli w grupie
wiekowej 4-12 lat) edukacja kulturalna, w tym edukacja artystyczna, jest jednym z głównych celów
programu nauczania.
Irlandia Płn. : Program dla grup wiekowych 0-4 lat i 4-6 lat odwołuje się do sztuki, tzn. plastyki,
wzornictwa, muzyki i teatru; ponadto program dla grupy wiekowej 4-6 lat sporo miejsca poświęca
twórczości i twórczemu myśleniu.
Irlandia : Nie ma formalnego programu nauczania w placówkach opiekujących się najmłodszymi
dziećmi. Program dla dzieci w wieku 4-12 lat obejmuje 11 przedmiotów, w tym wychowanie
plastyczne, muzyczne i zajęcia teatralne. Na lekcjach wychowania izycznego można ćwiczyć taniec,
a w ramach przedmiotów humanistycznych zajmować się poezją.
Szkocja : Program dla grupy wiekowej 3-5 lat zawiera dział pod nazwą „Rozwój ekspresji
i wrażliwości na piękno”, który obejmuje edukację artystyczną (w tym malowanie, rysowanie, śpiew,
zabawy fabularne) służącą „budzeniu i wyrażaniu pomysłów, uczuć i wyobraźni”.
Walia : Dzieci powinny rozwijać wyobraźnię i kreatywność przez udział w „twórczych zajęciach,
angażujących wyobraźnię i ekspresję w sferze plastyki, rękodzieła, wzornictwa, muzyki, tańca
i ruchu”. ( Podstawa programowa nauczania dzieci w wieku 3-7 lat )
Polska : Podstawa programowa wychowania przedszkolnego, obejmującego dzieci w wieku 3-6
lat, zawiera cztery obszary edukacyjne, a zajęcia artystyczne pomagają w osiągnięciu określonych
celów, np. rozwijanie zainteresowań artystycznych pomaga dziecku lepiej rozumieć siebie i świat.
Portugalia : Nie ma formalnego programu nauczania dla dzieci w wieku 0-3 lat. W programie
dla dzieci w wieku 3-6 lat jednym z głównych celów jest rozwój ekspresji twórczej i sposobów
porozumiewania się. Program zawiera dział „Fizyka i sztuka” (zajęcia teatralne, plastyczne
i muzyczne), którego celem jest „rozwijanie ekspresji twórczej i sposobów porozumiewania się przy
użyciu różnych form wypowiedzi”.
Szwecja : „Metody, z których należy korzystać w przedszkolu, aby zapewnić dziecku właściwy
rozwój i zachęcić je do nauki powinny zawierać elementy twórczości i porozumiewania się
z wykorzystaniem różnych form ekspresji, np. malarstwa, śpiewu, muzyki, teatru, rytmu, tańca
i ruchu, a także języka mówionego i pisanego [...] Ponadto dla rozwoju i realizacji procesów
twórczych na poziomie przedszkolnym można wykorzystywać multimedia oraz informatykę”.
( Program nauczania dla dzieci w wieku 1-6 la t)
4
5
175663495.001.png 175663495.002.png 175663495.003.png 175663495.004.png 175663495.005.png 175663495.006.png
Przygotowanie osób pracujących
z dziećmi w wieku przedszkolnym
Sztuka w programach kierunkowego kształcenia osób pracujących z małymi
dziećmi
Belgia (Flandria) : Zajęcia artystyczne zajmują niewiele miejsca w programach szkolenia opiekunów
przedszkolnych, ale sporo miejsca w programie kształcenia nauczycieli, zarówno pod względem liczby
godzin, jak i pod względem wymagań.
Dania : Edukacja artystyczna odgrywa istotną rolę w programach kształcenia pedagogicznego (zob. artykuł
Idy Berendsen, s.29).
Francja : Zajęcia artystyczne nie wchodzą formalnie w zakres kształcenia osób pracujących z małymi
dziećmi, ale prowadzi się szkolenia dotyczące kreatywności i jej roli w wychowaniu.
Holandia : Programy kształcenia wychowawców przedszkolnych i nauczycieli szkoły podstawowej
obejmują zajęcia artystyczne, ale w ograniczonym zakresie. Zainteresowanie kulturą i sztuką można
pogłębiać w ramach kursów podnoszenia kwaliikacji pedagogicznych.
Irlandia : Kształcenie nauczycieli edukacji elementarnej (pracujących z dziećmi w wieku 4-12 lat) obejmuje
szkolenie umiejętności związanych z plastyką, teatrem i muzyką.
Polska : Studenci pedagogiki przedszkolnej mogą wybrać specjalność „edukacja artystyczna”. Każdy
student musi odbyć 30-godzinny kurs wychowania przez sztukę.
Portugalia : Każda uczelnia ustala własny program studiów pedagogicznych w zakresie edukacji
przedszkolnej, dlatego kursy bardzo się różnią. Na ogół uczelnie oferują ogólny kurs edukacji artystycznej,
ale nie poświęcają zbyt wiele miejsca sztuce i estetyce w programach kształcenia przyszłych nauczycieli.
Osoby bez wykształcenia pedagogicznego pracujące z dziećmi zazwyczaj nie mają przygotowania
artystycznego.
Szwecja : Każda uczelnia przygotowuje własny program kształcenia nauczycieli przedszkolnych, dlatego
kursy różnią się pod względem tematyki i wymagań. Poza tym uczelnie oferują różne specjalizacje.
Włochy : Zajęcia artystyczne zajmują bardzo mało miejsca w programach szkolenia opiekunów
i wychowawców przedszkolnych, ale stanowią ważny element programów podnoszenia kwaliikacji.
Instruktorzy zwani atelieristas (zob. artykuł Vei Vecchi, s.17), którzy na ogół pracują w większych miastach,
mają przygotowanie artystyczne.
Wielka Brytania : Studenci pedagogiki muszą się wykazać wiedzą i umiejętnościami praktycznymi
w zakresie wymaganym przez program kształcenia. Niektóre kursy pedagogiczne umożliwiają specjalizację
w zakresie kulturoznawstwa i muzykologii. Aby uzyskać uprawnienia zawodowe, osoby pracujące z małymi
dziećmi muszą wiedzieć, jak zachęcić dziecko do „kreatywności i twórczych działań” (według wymagań
angielskich) i do „kreatywności od najmłodszych lat” (według wymagań szkockich). „Kreatywność”
rozumie się jako możliwość „tworzenia i wyrażania przez dziecko własnych pomysłów za pomocą sztuki,
projektowania, techniki, konstrukcji, muzyki, tańca, ruchu i zabawy angażującej wyobraźnię”; dzieci
„przejawiają kreatywność w każdej dziedzinie wiedzy” (Szkocja). Niestety, osoby pracujące z małymi
dziećmi mają niewiele zajęć szkoleniowych poświęconych twórczości.
6
7
175663495.007.png 175663495.008.png 175663495.009.png 175663495.010.png
Znaczenie twórczości
Dziecięce próby poszukiwania sensu otaczającego świata
przez uczestnictwo w zabawie to początek naturalnej,
intuicyjnej edukacji kulturowej, poprzedza ona i zarazem
warunkuje komunikację słowną i myślenie werbalne.
Wczesnodziecięca edukacja artystyczna ma własny
rytm i posługuje się formami wyrażania emocji, które
niwelują wszelkie bariery językowo-kulturowe. Jak
twierdzi Jerome Bruner, formalne wykształcenie, czyli
konkretna „kultura edukacyjna”, do której wielką wagę
przywiązują uprzemysłowione i dobrze zorganizowane
kraje, wciąż opiera się na „wspólnocie uczących się”.
W takiej wspólnocie relacje osobowe niewiele odbiegają od
relacji wewnątrz niesformalizowanych grup edukacyjnych,
a to w nich – jak świat długi i szeroki – dzieci nabywają
pożytecznych wiadomości i umiejętności, pracując, bawiąc
się i tworząc wraz z innymi uczniami (rówieśnikami
i starszymi od siebie) oraz dorosłym instruktorem.
Najnowsze badania w dziedzinie neurobiologii dowodzą,
że wyższe funkcje poznawcze zależą od motywacji i emocji,
które powstają w najgłębszych i najstarszych ewolucyjnie
partiach mózgu. Układ emocjonalno-motywacyjny tworzy
się we wczesnej fazie życia płodowego, jeszcze przed
wykształceniem się kory mózgowej. Ma on decydujący
wpływ na nasze późniejsze zachowanie i postrzeganie,
zwłaszcza w okresie dzieciństwa, gdy procesy uczenia
odznaczają się szczególną intensywnością, inwencją
artystyczną i towarzyskością. Inaczej mówiąc, nasze
mózgi są ukształtowane do twórczości i wyposażone
w umiejętność empatycznego odczytywania motywów
oraz uczuć rządzących celowymi i świadomymi działaniami
innych osób.
dziecka
Colwyn Trevarthen i jego współpracownicy
wykazują, dlaczego sztuka jest ludziom niezbędna
do rozwoju i poznawania świata – czyli do życia.
Dzieci to urodzeni twórcy w pełnym znaczeniu tego słowa, ponieważ nadają sens przeżyciom estetycznym, odwołując się do wyobraźni,
odczuć i doświadczeń w bliskich, ożywionych kontaktach z innymi ludźmi, a ich intuicyjna twórczość to coś więcej niż zabawa. Sztuka
przemawia poprzez opowieści, które ubarwiają wyobraźnię i wzbogacają pamięć zbiorową. To właśnie dzięki niej tradycyjne wspólnoty
otwierają się na nowe znaczenia. Najwcześniejsze przejawy inwencji teatralno-muzyczno-poetyckiej – wykorzystanie głosu, gestykulacji,
mimiki i pozy – można zaobserwować już u niemowląt, które w ten sposób porozumiewają się z kochającymi rodzicami.
Poprosiłem cztery osoby zajmujące się edukacją artystyczną
o podzielenie się doświadczeniami i przemyśleniami na
temat znaczenia sztuki dla życia i wychowania dziecka.
W ich odpowiedziach powtarzają się dwa spostrzeżenia.
Po pierwsze, dzieci to urodzeni twórcy i wynalazcy, poeci
i muzycy. Po drugie, dzieci najskuteczniej przyswajają
wiedzę czynnie ucząc się od życzliwych współtowarzyszy.
Wszyscy moi respondenci entuzjastycznie wypowiadają
się o znaczeniu sztuki, która jest źródłem przyjemności
i nadaje życiu sens. Wszyscy podkreślają, że poczucie
współtworzenia umacnia w dziecku wiarę we własne siły
i otwiera na różnorodną wiedzę, nie wyłączając bardziej
racjonalnej edukacji formalnej.
Zarówno u dzieci, jak i u najwybitniejszych przedstawicieli
cywilizacji światowej podstawowym impulsem do nauki
jest pragnienie poznania, wykorzystania zdobytych
doświadczeń i poddania własnych działań ocenie ogółu.
Rytm i słowa kołysanki, którą półrocznemu niemowlęciu
nucą jego rodzice to w zasadzie takie same przejawy
twórczego myślenia, z jakim mamy do czynienia
w przypadku nauk przyrodniczych, matematyki, ilozoii
czy literatury. Proste melodie, przekazywane z pokolenia
na pokolenie, odzwierciedlają wrodzone poczucie rytmu
oraz emocje, bez których niemożliwe jest twórcze myślenie
i działanie. Te melodie zapadają w pamięć jak każde dzieło
sztuki; stanowią intuicyjny rdzeń mądrości i powszechny
model przekazywania wiedzy. Bez chęci i bez potrzeby
współdziałania, dzielenia się energią i wyobraźnią czerpiącą
ze znajomości dorobku kulturalnego nie może być mowy
o porozumieniu między ludźmi. Ta potrzeba łączy naukę
i kulturę, uzależnia je od siebie nawzajem, stanowi część
naturalnego dziedzictwa i dostarcza motywacji, by lepiej
rozumieć świat mądrych ludzi, którzy czynem i słowem
tworzą wiekopomne dzieła.
Psychologowie rozwoju badali głębokie zmiany zachowania zachodzące u osoby dorosłej, która poprzez śpiew i rymowanki staje
się współtwórcą rytmicznego „proto-dialogu”. Ów proto-dialog – jak wykazał Stephen Malloch – odznacza się „komunikatywną
muzykalnością”. Okazuje się, że komunikaty i odpowiedzi niemowlęcia i dorosłego są zadziwiająco powiązane i zsynchronizowane. Gdy
z czasem niemowlę staje się izycznie silniejsze i nabiera większej ochoty do zabawy, stopień skomplikowania wzajemnych oddziaływań
rośnie. Dziecko i kochający dorosły znajdują upodobanie w żartobliwych psotach i przekomarzaniach, a piosenki i wierszyki zyskują status
małych rytuałów o znaczeniu artystycznym. Dziecko, które doświadczyło życzliwego towarzystwa osoby dorosłej, przed ukończeniem
pierwszego roku życia nabiera chęci, by wspólnie zajmować się ulubionymi bajkami, przedmiotami, książkami oraz zwyczajowymi zabawami,
piosenkami i tańcami.
Można w tym miejscu przywołać słowa ilozofa Alfreda
Northa Whiteheada , współautora dzieła Principia
mathematica , który podkreślał znaczenie twórczej
wyobraźni dla procesu edukacyjnego: „Paradoks, który
pogrzebał wiele obiecujących teorii kształcenia polega
na tym, że ćwiczenie umiejętności technicznych może
bardzo skutecznie zdusić wyobraźnię. Ćwiczenie wymaga
powtarzania, a wyobraźnią rządzi impuls. Do pewnego
momentu rozwój umiejętności wytycza nowe szlaki dla
wyobraźni, ale każde ćwiczenie ma swoje granice; gdy je
przekroczy, przynosi więcej szkody niż pożytku. »Lilie na
polu nie pracują i nie przędą«”.
Przytoczona powyżej prawda nabiera szczególnie
dramatycznej wymowy w wypadku dzieci autystycznych,
które mają trudności percepcyjno-motoryczne, oraz
dzieci, których wiarę we własne siły zniszczyło okrutne
czy obojętne traktowanie. Tym dzieciom, pozbawionym
kreatywności i pewności siebie, potrzeba ponadprzeciętnie
życzliwego nastawienia, by zachęcić je do twórczości,
zrozumieć ich dziwne zachowania i dotrzymać kroku
niepohamowanej pomysłowości najzdolniejszych spośród
nich. W takiej sytuacji najlepszą terapią jest sztuka – zajęcia
wykorzystujące formy teatralne, muzyczne, taneczne
i plastyczno-ilustracyjne, które mogą obudzić pierwotną
radość współtworzenia.
Uczeń przede wszystkim chce, by w procesie dokonywania
odkryć i zdobywania wiadomości towarzyszyli mu
rówieśnicy i nauczyciele-eksperci. U podstaw każdej
wiedzy i umiejętności praktycznych leży sztuka – czyli
twórcze odkrywanie sensu i dzielenie się radością, jaką
przynosi nowe doświadczenie. Najpoważniejsza nauka
i najbardziej zaawansowana technika nie mogłyby
zaistnieć, gdyby nie twórcza myśl i jej zastosowanie,
które stanowią wartość samą w sobie. Mimo to obecne
systemy edukacji zdominowała ocena osiągnięć ucznia
w dziedzinach narzuconych odgórnie jako szczególnie
przydatne w sferze technicznej i handlowej. Jeśli program
nauczania nie uwzględnia kultury, jest jak choroba, która
niesie śmiertelne zagrożenie dla życia opartego na rozumie
i wiedzy.
Colwyn Trevarthen (e-mail: C.trevarthen@ed.ac.uk.),
obecnie na emeryturze, był wykładowcą psychologii
rozwojowej i psychobiologii na Uniwersytecie
w Edynburgu.
8
9
artystycznej w życiu
175663495.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin