pelna-wersja-budowanie-zespolu-wydanie-ii_teambu.pdf

(2251 KB) Pobierz
656430017 UNPDF
Budowanie zespo³u.
Wydanie II
Autor: Robert B. Maddux
T³umaczenie: Joanna Krzemieñ-Rusche
ISBN: 83-246-0487-1
Tytu³ orygina³ u: Team Building
Format: 122 × 194, stron: 92
Dobry lider uczy ludzi, jak graæ w jednej dru¿ynie. Potrafi logicznie dzieliæ pracê
na zadania i zabezpieczaæ niezbêdne zasoby. Porozumiewa siê otwarcie i bez
niedomówieñ. Zachêca do stawiania pytañ. Sprawia, ¿e cz³onkowie zespo³u myœl¹
o sobie pozytywnie. Pozwala im samodzielnie filtrowaæ informacje. Zawsze dotrzymuje
zobowi¹zañ i oczekuje tego samego w zamian.
Nie³atwo jest przestrzegaæ wszystkich tych zasad jednoczeœnie. Gdyby zarz¹dzanie
zespo³em by³o takie proste, œwiat roi³by siê od doskona³ych przywódców.
Przeczytaj tê ksi¹¿kê, a odpowiesz sobie na pytanie, czy masz zadatki na dobrego
lidera zespo³u. Dowiedz siê, jakie b³êdy pope³niaj¹ kierownicy zespo³ów w ró¿nych
organizacjach i czym dobrzy przywódcy i dobre zespo³y ró¿ni¹ siê od z³ych. Opanuj
umiejêtnoœci, które uczyni¹ Ciê lepszym liderem:
dobieranie ludzi do zespo³u,
uœwiadamianie innym korzyœci z pracy zespo³owej,
budowanie zaufania,
ustanawianie celów i norm,
uczenie cz³onków zespo³u, jak samodzielnie rozwi¹zywaæ problemy,
rozpoznawanie Ÿróde³ konfliktów i ³agodzenie napiêæ,
nagradzanie za osi¹gniêcia indywidualne i zespo³owe.
656430017.007.png 656430017.008.png 656430017.009.png 656430017.010.png 656430017.001.png 656430017.002.png 656430017.003.png
Przedmowa
5
1. Jakie cele chcesz osiągnąć?
7
2. Grupa a zespół
9
3. Kierownicy grup a przywódcy zespołów
13
4. Koncepcję budowania zespołu można
zastosować w każdej firmie
17
5. Jakie będę mieć korzyści z budowania zespołu? 19
6. Postawy efektywnego budowniczego zespołu
21
7. Czy można uratować tę kierowniczkę?
23
8. Zostań efektywnym planistą
25
9. Wzmocnij swoje umiejętności organizacyjne
27
10. Stwórz motywujący klimat
31
11. Stwórz system kontroli zapewniający
realizację celów
33
12. Którego szefa wolałbyś mieć?
35
13. Wybieraj osoby kompetentne
37
14. Aby szkolenie było efektywne
39
15. Zaangażowanie pracowników
41
656430017.004.png
4
B UDOWANIE ZESPOŁU
16. Umożliwiaj zaangażowanie
43
17. Zaangażuj zespół w ustanawianie celów i norm
45
18. Naucz pracowników technik rozwiązywania
problemów
47
19. Warunki sprzyjające efektywnemu rozwiązywaniu
problemów przez zespoły
49
20. Narzekający pracownicy
51
21. Współpraca jako źródło wewnętrznej siły
w budowaniu zespołu
53
22. Ułatwiaj otwartą komunikację
55
23. Sprawdź swoje umiejętności porozumiewania się 57
24. Zrozumieć konflikt
59
25. Rozwiązywanie konfliktów
65
26. Budowa zaufania w zespole
67
27. Którym z nich jesteś?
69
28. Akcentuj to, co pozytywne
71
29. Coaching — kluczowy element
w budowaniu zespołu
73
30. Sprawdzenie wiadomości
81
31. Dziesięć kardynalnych błędów
85
32. Opracuj plan osobistego rozwoju
87
33. Odpowiedzi dotyczące studiów przypadków
89
Poniżej podane postawy wspierają budowę zespołu. Dzięki przed-
stawionej skali można poznać swoje mocne strony i określić obszary
wymagające poprawy. Zakreśl kółkiem tę liczbę, która najlepiej
określa Twoje położenie w skali. Im bardziej opis odpowiada Two-
jej postawie, tym wyższą liczbę zakreślasz. Po zakreśleniu odpowie-
dzi, podsumuj uzyskany wynik i wpisz go we wskazane miejsce.
1.
Kiedy dobieram pracowników, wybieram tych,
którzy potrafią spełnić wymogi zawodu
i współpracować z innymi ludźmi.
7 6 5 4 3 2 1
2.
Nadaję swoim pracownikom poczucie
współwłasności, angażując ich w proces stawiania
celów, rozwiązywania problemów i działania
w kierunku poprawy wydajności.
7 6 5 4 3 2 1
3.
Próbuję stworzyć ducha zespołu, zachęcając
ludzi do współpracy i wzajemnego wspierania
się w powiązanych ze sobą działaniach.
7 6 5 4 3 2 1
4.
Rozmawiam z ludźmi w sposób otwarty i szczery
i zachęcam ich, by w ten sam sposób
porozumiewali się ze mną.
7 6 5 4 3 2 1
5.
Dotrzymuję umów z moim ludźmi, ponieważ
ich zaufanie ma zasadnicze znaczenie dla mojego
przywództwa.
7 6 5 4 3 2 1
656430017.005.png 656430017.006.png
22 B UDOWANIE ZESPOŁU
6.
Pomagam członkom zespołu poznać siebie
nawzajem, aby mogli poznać swoich kolegów
i uświadomili sobie ich zdolności.
7 6 5 4 3 2 1
7.
Dopilnowuję, aby pracownicy uzyskali
przeszkolenie konieczne do wykonywania swojej
pracy i wiedzieli, jak je wykorzystać.
7 6 5 4 3 2 1
8.
Zdaję sobie sprawę, że konflikt w ramach grupy
jest sprawą normalną, niemniej jednak staram
się rozwiązać go szybko i sprawiedliwie, zanim
stanie się niebezpieczny.
7 6 5 4 3 2 1
9.
Jestem przekonany, że pracownicy będą
efektywnie pracować w zespole, jeśli będą wiedzieć,
czego się od nich oczekuje i jakie będą z tego
korzyści.
7 6 5 4 3 2 1
10.
Jestem gotowy na wymianę tych członków, którzy
nie potrafią lub nie chcą sprostać pewnym
niewygórowanym standardom po odpowiednim
przeszkoleniu.
7 6 5 4 3 2 1
Razem:
Wynik pomiędzy 60 a 70 punktami oznacza postawę pozytyw-
ną wobec ludzi i zarazem typ postawy potrzebny przy budowie
i utrzymaniu silnego zespołu. Wynik pomiędzy 40 a 59 punktami
jest zadowalający i przy włożeniu pewnego wysiłku budowa ze-
społu powinna zakończyć się sukcesem. Jeśli osiągnąłeś mniej niż
40 punktów, powinieneś starannie rozważyć, jak Twoja postawa
wypada na tle dzisiejszej filozofii zarządzania.
Być może pomocne okażą się studia przypadków, które pozwolą
Ci dokonać przemyśleń na ten temat. W tej książce znajdziesz czte-
ry takie studia przypadków.
Pierwszy z nich (w następnym rozdziale) pomoże Ci zrozumieć
istotę uczenia się i stosowania pojęć dotyczących budowania ze-
społu.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin