Medalik sw Benedykta.rtf

(2624 KB) Pobierz

MEDALIK ŚWIĘTEGO BENEDYKTA

TYNIEC

WYDAWNICTWO BENEDYKTYNÓW

KRAKÓW 1997


Projekt okładki i stron tytułowych: o. Hieronim Stanisław Kreis OSB

 


Imprimi potest: Opactwo Benedyktynów L.dz. 47/97, Tyniec, dnia 13.05.1997 r. + Adam Kozłowaki OSB, opat tyniecki

Imprimatur: Kuria Metropolitalna Nr 1177/97, Kraków, dnia 14.05.1997 r. + Jan Szkodoń, wikariusz generalny Ks. Kazimierz Moskała, notariusz O. Augustyn Jankowski OSB, cenzor

ISBN 83-85433-75-8

TYNIEC

Wydawnictwo Benedyktynów

ul. Benedyktyńska 37

30 375 Kraków

tel. (012) 67-69-19

tel./fax (012) 67-50-00


1. Medalik św. Benedykta

Pochodzenie i opis medalika.......................... 7

2. Św. Benedykt z Nursji

Ustanowienie św. Benedykta, opata,

głównym patronem całej Europy ............ 14

Święty Benedykt i Europa dzisiaj .................. 17

3. Benedyktyni

Historia .......................................................... 24

Duchowość benedyktyńska oraz sposoby życia według charyzmatu ................................. 26

4. Poświęcenie medalika

św. Benedykta ........................................... 31

5. Modlitwy

A. Modlitwy do św. Benedykta z Nursji,

patrona Europy. Hymn............................................................ 34

Nowenna do św. Benedykta, opata

w różnych potrzebach.............................. 35

Litania (1) do św. Benedykta......................... 38

Litania (2) do św. Benedykta......................... 41


Polecenie się opiece

św. Benedykta......................................... 43

Modlitwy do św. Benedykta

o dobrą śmierć ......................................... 44


B. Modlitwy do św. Scholastyki

siostry Benedykta Hymn...........................................

47

C. Modlitwa o powołania zakonne ............... 50


1. medalik św. benedykta

POCHODZENIE l OPIS MEDALIKA

Św. Benedykt miał w swym życiu wielkie nabo­żstwo do Krzyża świętego jako znaku zbawczej miłci Jezusa Chrystusa. Często czynił znak krzyża. Z jego pomocą pokonywałasne ciężkie pokusy. W życiu św. Benedykta, Bóg mocą tego znaku w cu­downy sposób niweczyłe zamiary i omamy sza­tańskie, jak opisuje to papież Grzegorz Wielki w II księdze Dialogów.

Pełni ufności w moc tego świętego Znaku tak­że duchowi synowie świętego Benedykta przez Krzyż dokonywali wielu cudów: przez niego św. Maurus przywrócił niewidomemu wzrok, a św. Placyd uzdrowił wielu chorych; nieustannie w za­konie benedyktyńskim krzyż był przedmiotem szczególnej miłci i czci. Nie jest niczym dziwnym więc, że już od najdawniejszych czasów św. Patriar­cha zachodnich mnichów przedstawiany jest z krzy­żem.

len zwyczaj - jak się zdaje - został szczególnie rozpowszechniony przez cudowne uzdrowienie odego Brunona, syna hrabiego Hugona von


Egisheim, który później został papieżem i sł Kościołowi w latach 1049-1054 jako Leon IX, a te­raz jest czczony jako święty. Tenże mianowicie jako młodzieniec został pogryziony przez jadowite zwie­rzę i już od dwóch miesięcy nie opuszczał ła; nawet nie mó już nic mówić i był bliski śmierci. Wtem gdy był zupełnie przytomny zobaczył wycho­dzą od jego łóżka drabinę utworzoną z promie­ni, sięgają nieba, a na niej jakiegoś zstępujące­go ku niemu czcigodnego starca w mniszym stro­ju, który dotknął jego oblicza nabrzmiałego od dzia­łania trucizny i zniknął. Cudownie uzdrowiony przez całe swe życie chętnie opowiadał to wydarze­nie, a archidiakon Wibert, który zredagował opowieść, stwierdził, że Bruno w czcigodnym star­cu rozpoznał św. Benedykta - prawdopodobnie dla­tego, że już wtedy przedstawiano tego świętego zakonodawcę z krzyżem w ręce.

Poza wizerunkiem św. Zakonodawcy z krzyżem otrzymał medal św. Benedykta pewną liczbę liter, których znaczenie wyjaśnia nam rękopis z roku 1415, gdzie św. Benedykt trzyma w swej prawej ce pastorał, u góry przechodzący w krzyż. Na owym pastorale został umieszczony następujący wers: Crux Sancta Sit M Lux N Draco Sit Mihi Dux. W lewej ręce Święty trzyma zwój papierowy, na którym można odczytać dwa następujące wersy: Vade Retro Satana Non Suade M Vana. Sunt Mala Quae Libas Ipse Venena Bibas.


W XVII w. ustalił się ikonograficzny typ medali­ka, z wizerunkiem św. Benedykta na jednej stronie i krzyżem z literami na odwrocie.

Ten medal rozszedł się z Niemiec, gdzie został po raz pierwszy wybity, po całej katolickiej Europie i był czczony przez wiernych jako pewna ochrona przed duchami piekielnymi. Znał go św. Wincenty a Paulo (+ 1660), bo wszystkie siostry miłosierdzia nosiły go przy swoich różcach, i przez lata we Fran­cji medal był bity jedynie dla ich potrzeb.


 


Z jednej strony (awers) medal przedstawia św. Zakonodawcę trzymającego w prawej ręce mały krzyż, a w lewej księwię Regułę); na obrzeżu widnieje napis: Eius in obitu nostro praesentia mu-niamur (Niech Jego obecność broni nas w chwili śmierci).

Przy postaci świętego - napis: Crux S. Patris Be-nedicti (Krzyż świętego Ojca Benedykta).

Poniżej tego napisu, po prawej ręce Zakonodaw-cy przedstawiony jest pęknięty kielich, z którego wypełza wąż. To nawiązanie do rozpoznania przez


św. Benedykta trucizny podanej mu przez wrogów w Vicovaro.

Na tej samej wysokości, po lewej ręce świętego, kruk z rozpostartymi skrzydłami kroczy obok chle­ba. To przypomnienie innego wydarzenia z życia św, Benedykta. Nakazał on krukowi ukrycie zatrutego chleba, który miałmiercić Zakonodawcę.


11

10

 


...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin