Wymiana termostatu bez zdejmowania paska rozrządu - Astra.pdf

(1116 KB) Pobierz
427533068 UNPDF
Wymiana termostatu Astra 1.4/1.6 bez zdejmowania paska rozrządu
Autor: luxus150
Postaram się przedstawić Wam w jaki sposób udało mi się wymienić termostat bez
zdejmowania paska.
W tym calu najpierw należy spuścić płyn oraz zdjąć "świński ogon". Następnie demontujemy
przednią część osłony rozrządu (nasadowa 10 - 3 śruby)
Po jej zdemontowaniu ustawiamy górne koło tak aby można było odkręcić dwie śruby tylnej
części osłony (klucz torx T27). Następnie dla pewności ustawiamy rozrząd w punkty i
zakładamy opaski uniemożliwiające zsunięcie paska z koła.
Następnie odkręcamy śrubę dużego koła rozrządu (klucz 17), wykręcamy ją 1 obrót i
zsuwamy koło.
427533068.002.png
Pozwoli to na odsunięcie tylnej obudowy na tyle, że możemy dostać się do śrub obudowy
termostatu.
Odkręcamy dwie śruby (klucz 13) i wyjmujemy obudowę termostatu.
427533068.003.png
Wyjmujemy stary termostat (uwaga, może polecieć trochę płynu), oczyszczamy gniazdo w
głowicy i wkładamy nowy.
427533068.004.png
U siebie wyrównałem dodatkowo obudowę termostatu za pomocą papieru ściernego 120 i
deski tak aby cała powierzchnia przylegania do głowicy była "jasna"
427533068.005.png
Dodatkowo jeszcze silikon.
Składamy w kolejności odwrotnej. Przy powrotnym nasuwaniu koła rozrządu trzeba
pamiętać aby trafić w kołek ustalający na wałku oraz o zdjęciu opasek. Czas operacji ok 35
minut.
Każda operacja przy silniku, wymagająca zdjęcia układu napędu rozrządu wiąże się z
kontrolą napięcia paska podczas ponownego montażu. Taka jest podstawa do zapewnienia
jego bezawaryjnego działania przez cały okres eksploatacyjny, gwarantowany przez
producenta pojazdu lub części. W celu zapewnienia paskowi rozrządu maksymalnej
trwałości musi być zapewniony jego prawidłowy naciąg, co minimalizuje skutki zmiennego
obciążenia (szarpania) wywołanego pracą układu korbowego. Pasek zbyt luźny lub zbyt
mocno napięty zdecydowanie szybciej się zużywa, jak również zużywają się szybciej
wszystkie koła mające kontakt z paskiem. Odpowiednie napięcie układu rozrządu ma
również fundamentalny wpływ na prawidłową pracę silnika i dynamikę pojazdu (w
przypadku luźnego paska: zmiana faz rozrządu!). Oba przypadki: luźnego i zbyt mocnego
naciągu paska są niedopuszczalne. Tyle znanej każdemu teorii.
C16NZ to wdzięczny i bezkolizyjny silnik. Cóż z tego, że zbyt luźny pasek skończy żywot za
wcześnie niż przewidywany okres jego wymiany lub zerwie się w najmniej oczekiwanym
momencie...
427533068.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin