TEMAT TYGODNIA: W naszym przedszkolu
AUTOR: Bożena Forma
GRUPA WIEKOWA: dzieci 3-letnie
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
CELE OGÓLNE
CELE SZCZEGÓŁOWE
PONIEDZIAŁEK
Burza - zabawa ruchowa pobudzająco - hamujaca.
- reagowanie na sygnały ustalone przez prowadzącą
- dziecko uczestniczy w zabawie
Słuchanie opowiadania B. Forma: Ola z wykorzystaniem pacynki. Zabawa ruchowa Dzieci do mnie. Swobodny bieg po sali. Na hasło "dzieci do mnie" dzieci gromadzą się przed nauczycielką.
- rozbudzanie zaufania do nauczyciela oraz rówieśników- wyrabianie umiejętności gromadzenia się blisko prowadzącej
- dziecko zwraca się do nauczyciela ze swoimi problemami- dziecko potrafi zająć miejsce w gromadce- dziecko reaguje na umówiony sygnał
Zabawy dowolne w kącikach zabaw. Rozmowy indywidualne z dziećmi.
- zwracanie uwagi na konieczność odkładania zabawek na swoje miejsce- zachęcanie dzieci nieśmiałych do zabawy
- dziecko bawi się zabawkami
WTOREK
Zagadka słuchowa Pociąg. Rozpoznawanie odgłosów jadącego pociągu (z płyty CD). Słuchanie piosenki B. Forma: Pociąg. Ćwiczenia narządów mowy poprzez śpiew refrenu piosenki na sylabach "puk", "stuk". Słuchanie odgłosów jadącego pociągu z płyty CD. Próby tworzenia "pociągu".
- zapoznanie z melodią i tekstem- doskonalenie motoryki narządów mowy- ćwiczenia ortofoniczne na sylabach występujących w refrenie piosenki
- dziecko reaguje na śpiew prowadzącej, wypowiada niektóre wyrazy- dziecko stara się naśladować brzmienie sylab puk, stuk
Słuchanie opowiadania B. Forma: Jak miś jechał na wycieczkę. Prezentacja ilustracji pociągu połączona z rozmową na temat: "jak wygląda pociąg osobowy". Doklejanie brakujących elementów (koła, miś w okienku)
- zachęcanie do słuchania opowiadania- zapoznanie z techniką klejenia
- dziecko z zainteresowaniem uczestniczy w działaniach- dziecko wie, do czego służy klej
Porządkowanie wybranych zabawek (samochody, lalki) w kącikach zabaw. Zwracanie uwagi na potrzebę odkładania zabawek na swoje miejsce.
- zwracanie uwagi na zachowanie ładu i porządku po skończonej zabawie
- dziecko wie, gdzie należy odkładać zabawki
ŚRODA
Zabawy ruchowe ze śpiewem Balonik, Stary niedźwiedź, Klaszczemy nad głową.
- utrwalanie melodii i tekstu- wyrabianie koordynacji słuchowo - ruchowej podczas zabawy w rytmie popularnych piosenek
- dziecko chętnie uczestniczy w zabawie
Zabawa z elementem spostrzegania Czego brakuje. Określanie, który z trzech przedmiotów wskazanych przez nauczycielkę został ukryty.
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej
- dziecko prawidłowo wskazuje odpowiedni przedmiot
Zabawy dowolnie wybranymi zabawkami. Zabawy częściowo kierowane przez nauczycielkę: sklep, spacer z lalką w wózku.
- rozwijanie inwencji podczas zabawy
- dziecko bierze udział w zabawie
CZWARTEK
Zabawa ruchowa Stop. Dzieci maszerują w ustalonym kierunku. Na hasło "stop" zatrzymują się, na hasło "marsz" ponownie ruszają.
- reakcja na umówiony sygnał- zachęcanie do zabawy dzieci nieśmiałych
- dziecko reaguje na sygnał zatrzymując się
Zabawy plasteliną: ugniatanie, toczenie wałeczków.
- poznanie nowego materiału- doskonalenie sprawności manualnych palców i dłoni
- dziecko poprzez zabawę poznaje właściwości plasteliny
Zabawy klockami drewnianymi.
- zapoznanie z różnymi możliwościami układania klocków
- dziecko chętnie bawi się klockami- dziecko samodzielnie tworzy konstrukcje z kilku elementów
PIĄTEK
Zabawa ruchowa Śpiący niedźwiedź.
- reakcja na cichy i głośny sposób wypowiedzi- wyrabianie umiejętności poruszania się za prowadzącą
- dziecko prawidłowo reaguje na wypowiedzi o różnym natężeniu głosu- dziecko wykonuje polecenia nauczycielki
Słuchanie wiersza B. Forma: Oto ja. Podczas powtarzania dzieci pokazują elementy o których mowa w wierszu.
- wskazywanie i nazywanie części ciała- doskonalenie umiejętności poruszania się za nauczycielką
- dziecko zgodnie z treścią wiersza pokazuje elementy ciała- dziecko przemieszcza się za prowadzącą
Utrwalanie poznanych dotychczas piosenek i wierszy połączonych z elementami ruchu.
- zachęcanie do aktywnego udziału w działaniach
- dziecko pamięta elementy ruchu do poznanych piosenek- dziecko wykazuje dużo radości podczas zabawy z piosenką
mirkamil