Czatujemy bez ściemy.doc

(32 KB) Pobierz
Przyjaźń na czacie 45min

Czatujemy bez ściemy                                                      45min.

 

Treści programowe:

-właściwości rozmowy prowadzonej przez Internet

-terminy: internauta, Internet, e-mail, czat, emotikony, WWW

 

Cele lekcji:

a)Wiadomości

Uczeń :

-zna treść fragmentu artykułu ”Pogadajmy o czatach” ,”Victor Junior”nr 13/14-„Przyjaźń na czacie”

-wie jak bezpiecznie korzystać z Internetu , z „Gadu –Gadu”, czatu

-wie jak zapisywać swoje wypowiedzi

-rozumie , jak ważne jest poważne podejście do rozmowy z drugim człowiekiem

 

b)Umiejętności

Uczeń :

-czyta ze zrozumieniem,

-odszukuje informacje w tekście,

-wyjaśnia ,czym charakteryzuje się rozmowa prowadzona na czacie i na „Gadu – Gadu” i w jakich sytuacjach się ja prowadzi,

-opowiada o sytuacjach znanych z własnego doświadczenia,

-redaguje wymyślony przez siebie początek rozmowy,

-stosuje prawidłową konstrukcje zdań w czasie mówienia i pisania.

-potrafi stworzyć przykazanie

 

c)Postawy

Uczeń:

-jest zainteresowany tematem zajęć,

-dba o kulturę i estetykę języka podczas budowania ustnej i pisemnej wypowiedzi

-współpracuje w zespole,

-redaguje PIĘĆ PRZYKAZAŃ INTERNAUTY, oraz wymyśloną przez siebie wypowiedź , nawiązującą znajomość,

-stosuje prawidłową konstrukcję zdań w czasie mówienia i pisania.

 

 

 

Metody:

-praca z tekstem,

-rozmowa kierowana,

-metoda aktywizująca-„burza mózgów” podczas pracy w grupach

-działania plastyczne-rysowanie

 

Formy pracy:

Indywidualna, grupowa

 

Środki dydaktyczne:

-podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego „Słowa na start 4”(s.201)

-kartki z pytaniami pomocniczymi dla uczniów, magnesy

-plakat przestrzegający przed pedofilią

 

Przebieg lekcji:

 

Faza wprowadzająca

1.Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, podanie tematu lekcji.

2.Wybrany uczeń głośno czyta tekst „Przyjaźń na czacie”(podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego, s.201)

 

 

 

Faza realizacyjna

1.Jeden z  uczniów skrótowo przybliża treść artykułu, wyjaśniane są terminy-czat i pokój(polecenie2-Po przeczytaniu), po czym następuje pytanie  nauczyciela o obecność Internetu i doświadczeń z nim związanych w życiu uczniów. Nauczyciel tak kieruje rozmową , aby pojawiły się problemy bezpieczeństwa na czacie (szczególne zwrócenie uwagi na pedofilię, pokazanie plakatu przestrzegającego –przed tym zjawiskiem)i kłamstwa(podawanie się za tego kim się nie jest).

 

2.Prośba o przeczytanie „Słowniczka internauty”(podręcznik, s.201)

Komentarze i dopowiedzenia uczniów, wzbogacenie słowniczka  o terminy Gadu – Gadu, Skype, czy inne znane przez uczniów komunikatory.

 

3.Uczniowie przechodzą do pracy w 5grupach-5 os.(każda grupa formułuje jedno przykazanie)

 

Nauczyciel prosi o stworzenie PIĘCIU PRZYKAZAŃ INTERNAUTY(zwrócenie uwagi na formę przykazania-krótkie , nasycone treścią, konkretne)

 

4.Podczas, gdy uczniowie pracują nad postulatami , nauczyciel rysuje na tablicy kamienne tablice , na których poszczególne grupy umieszczą swoje propozycje.

 

Pytania pomocnicze dla poszczególnych grup:

 

I O czym należy pamiętać , aby bezpiecznie korzystać z Internetu?

II Jaką rolę w kontaktach z innymi użytkownikami Internetu odgrywa kultura osobista?

III Jakim językiem powinniśmy się posługiwać, jak formułować własne myśli (styl , ortografia , interpunkcja)?

IV Jak my sami powinniśmy się prezentować nieznajomym rozmówcom? (rola prawdy )

V Jakich informacji nie powinniśmy przesyłać i dlaczego?

 

5. Rezultaty pracy przedstawiciele poszczególnych grup przyczepiają przy pomocy magnesów na tablicy-w ten sposób powstaje 5 przykazań internauty ,zapisanych na  symbolicznych kamiennych tablicach.

 

6.Uczniowie przepisują je do zeszytu.

np.

PIĘĆ PRZYKAZAŃ INTERNAUTY

I Stosuj zasadę ograniczonego zaufania wobec nieznajomych, nie umawiaj się z nimi.

II Nie pisz wulgarnych słów , bo mogą kogoś urazić.

III Kiedy formułujesz swoją wypowiedź zwracaj uwagę na ortografię , styl oraz znaki interpunkcyjne.

IV Nie podawaj się za tego , kim nie jesteś.

V Nie przesyłaj swoich danych.

 

7.Wszyscy wyobrażają sobie , że znajdują się  w kawiarence internetowej , wchodzą na czat do pokoju„Przyjaźń” , chcą nawiązać rozmowę-Jak  rozpocząłbyś rozmowę na czacie w pokoju „Przyjaźń”?- prośba o zapisanie pomysłu w zeszycie.

 

Faza podsumowująca

1.Odczytanie kilku pomysłów .Nagrodzenie najlepszych.

2. Zwrócenie uwagi na fakt , że odpowiednie użytkowanie Internetu

może sprawić, że nawiążemy wiele ciekawych znajomości i przyjaźni.

 

3.Praca domowa

Zaprojektuj swojego emotikona.

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin