Kodeks morski.pdf

(452 KB) Pobierz
Microsoft Word - D20011545Lj
©Kancelaria Sejmu
s. 1/87
Dz.U. 2001 Nr 138 poz. 1545
USTAWA
z dnia 18 września 2001 r.
Kodeks morski
TYTUŁ I
Przepisy ogólne
Art. 1.
§ 1. Kodeks morski reguluje stosunki prawne związane z żeglugą morską.
§ 2. W stosunkach cywilnoprawnych związanych z żeglugą morską stosuje się – w
braku odpowiednich przepisów Kodeksu morskiego – przepisy prawa cywilne-
go.
§ 3. Stosunki pracy na statkach morskich, sprawy bezpieczeństwa morskiego, zapo-
bieganie zanieczyszczaniu morza przez statki oraz inne sprawy w zakresie nie-
uregulowanym przepisami Kodeksu morskiego, regulują odrębne przepisy.
Art. 2.
§ 1. Statkiem morskim jest każde urządzenie pływające przeznaczone lub używane
do żeglugi morskiej , zwane dalej „statkiem”.
§ 2. Statkiem morskim w budowie jest statek, którego stępkę położono lub wykona-
no równorzędną pracę konstrukcyjną w miejscu wodowania, aż do zakończenia
budowy.
Opracowano na pod-
stawie: t. j. Dz. U. z
2009 r. Nr 217, poz.
1689, z 2010 r. Nr
127, poz. 857, z 2011
r. Nr 80, poz. 432.
Art. 3.
§ 1. Kodeks morski stosuje się do morskich statków handlowych.
§ 2. Morskim statkiem handlowym jest statek przeznaczony lub używany do prowa-
dzenia działalności gospodarczej, a w szczególności do: przewozu ładunku lub
pasażerów, rybołówstwa morskiego lub pozyskiwania innych zasobów morza,
holowania, ratownictwa morskiego, wydobywania mienia zatopionego w mo-
rzu, pozyskiwania zasobów mineralnych dna morza oraz zasobów znajdującego
się pod nim wnętrza Ziemi.
Art. 4.
Do statków morskich używanych wyłącznie do celów naukowo-badawczych, spor-
towych lub rekreacyjnych stosuje się Kodeks morski z wyjątkiem przepisów o prze-
wozie ładunku lub pasażerów oraz przepisów o awarii wspólnej.
Art. 5.
§ 1. Do statków morskich pełniących wyłącznie specjalną służbę państwową stosuje
się Kodeks morski z wyjątkiem przepisów o przewozie ładunku lub pasażerów,
o awarii wspólnej i o przywilejach na statku.
2011-05-09
©Kancelaria Sejmu
s. 2/87
§ 2. Do statków pełniących specjalną służbę państwową zalicza się w szczególności
statki: hydrograficzne, dozorcze, pożarnicze, telekomunikacyjne, celne, sani-
tarne, szkolne, pilotowe, statki używane wyłącznie do ratowania życia na mo-
rzu lub do łamania lodów.
Art. 6.
§ 1. Z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w ustawie, nie stosuje się Kodeksu
morskiego do jednostek pływających Marynarki Wojennej, Straży Granicznej
oraz Policji.
§ 2. Przepisów Kodeksu morskiego o przewozie ładunku lub pasażerów nie stosuje
się do transportów wojskowych morskimi statkami handlowymi, chyba że stro-
ny umowy przewozu morskiego postanowią inaczej.
Art. 7.
Armatorem jest ten, kto we własnym imieniu uprawia żeglugę statkiem morskim
własnym lub cudzym.
Art. 8.
§ 1. Terminy przedawnienia roszczeń ze stosunków regulowanych Kodeksem mor-
skim mogą być przedłużane umową stron zawartą na piśmie po zaistnieniu zda-
rzenia, z którego wynikło roszczenie.
§ 2. Przepis § 1 nie dotyczy roszczeń stwierdzonych prawomocnym orzeczeniem
sądu lub wyrokiem sądu polubownego, a także ugodą zawartą przed tymi są-
dami.
TYTUŁ II
Statek morski
Dział I
Polska przynależność statku
Art. 9.
§ 1. Żeglugę pod polską banderą może uprawiać tylko statek o polskiej przynależno-
ści.
§ 2. (uchylony).
§ 3. Terenowy organ administracji morskiej, na którego obszarze działania znajduje
się port rozpoczęcia podróży, może w uzasadnionych przypadkach zezwolić na
wykonywanie przez czas oznaczony stałego przewozu między portami polski-
mi przez statek podnoszący banderę państwa innego niż państwo członkowskie
Unii Europejskiej.
Art. 10.
§ 1. Statkiem o polskiej przynależności jest:
1) statek stanowiący polską własność, o którym mowa w art. 73 § 1 i 2;
2) statek uważany za stanowiący polską własność, o którym mowa w art. 73 §
3;
2011-05-09
©Kancelaria Sejmu
s. 3/87
2a) statek niestanowiący polskiej własności, który uzyskał polską przynależność
zgodnie z rozporządzeniem nr 613/91 (EWG) z dnia 4 marca 1991 r. w
sprawie transferu statków z jednego rejestru do drugiego wewnątrz Wspól-
noty (Dz. Urz. WE L 68 z 15.03.1991, z późn. zm.);
3) statek niestanowiący polskiej własności, który czasowo uzyskał polską
przynależność, o którym mowa w art. 13 § 1.
§ 2. Przepisy niniejszego działu dotyczące statku stanowiącego polską własność sto-
suje się do statków uważanych za stanowiące polską własność.
Art. 11.
§ 1. Statek o polskiej przynależności jest obowiązany podnosić polską banderę.
§ 2. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej może, w drodze rozporządze-
nia, zwolnić niektóre rodzaje statków o polskiej przynależności z obowiązku
podnoszenia bandery. Zwolnienie nie może dotyczyć statków uprawiających
żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 12.
§ 1. Statek o polskiej przynależności oznacza się nazwą na dziobie, z każdej burty i
na rufie. Pod nazwą na rufie powinna być uwidoczniona nazwa portu macie-
rzystego statku.
§ 2. Właściciel nadaje statkowi nazwę i wskazuje port morski jako port macierzy-
sty statku. Nazwa podlega zatwierdzeniu przez dyrektora urzędu morskiego
właściwego dla portu macierzystego statku, w drodze decyzji administracyjnej,
z zastrzeżeniem § 2a.
§ 2a. Nazwa statku morskiego używanego wyłącznie do celów sportowych lub re-
kreacyjnych o długości kadłuba do 24 m podlega zatwierdzeniu, w drodze de-
cyzji administracyjnej, przez zarząd polskiego związku sportowego, o którym
mowa w art. 23 § 3.
§ 3. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej określi, w drodze rozporzą-
dzenia, tryb postępowania w sprawach nadawania i zatwierdzenia nazwy stat-
ku, uwzględniając konieczność jego indywidualizacji.
§ 4. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej może określić, w drodze roz-
porządzenia, inny, niż wskazany w § 1 sposób oznaczania niektórych statków,
mając na względzie ich rodzaj, przeznaczenie i rodzaj żeglugi.
Art. 13.
§ 1. Statek niestanowiący polskiej własności może uzyskać polską przynależność na
czas oznaczony, jeżeli wnioskodawca łącznie spełni następujące wymogi:
1) jest osobą prawną mającą w Rzeczypospolitej Polskiej siedzibę lub oddział
bądź jest osobą fizyczną zamieszkałą w Rzeczypospolitej Polskiej lub mają-
cą w Rzeczypospolitej Polskiej oddział;
2) przedstawi umowę najmu lub dzierżawy statku bądź inną umowę, na pod-
stawie której będzie mógł uprawiać żeglugę statkiem we własnym imieniu;
3) zobowiąże się, że będzie prowadził działalność armatorską w Rzeczypospo-
litej Polskiej;
4) złoży urzędowo poświadczony odpis lub wyciąg ze stałego rejestru statków,
zawierający opis statku, oznaczenie właściciela oraz inne dane z tego reje-
2011-05-09
©Kancelaria Sejmu
s. 4/87
stru, a w szczególności wpisane prawa zastawu i ograniczenia w rozporzą-
dzaniu statkiem;
5) przedstawi pisemną zgodę właściwych organów państwa stałego rejestru
statków, właściciela statku i wszystkich wierzycieli hipotecznych na nada-
nie statkowi polskiej przynależności oraz zapewnienie właściwych organów
państwa stałego rejestru statku, że w czasie trwania polskiej przynależności
statek nie będzie uprawniony do podnoszenia bandery tego państwa;
6) wskaże port macierzysty statku w Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 2. Statek niestanowiący polskiej własności uzyskuje czasową polską przynależ-
ność przez wpis do rejestru okrętowego, na podstawie postanowienia izby mor-
skiej stwierdzającego okres przynależności.
Art. 14.
Armator prowadzący w Rzeczypospolitej Polskiej działalność za pośrednictwem
oddziału podlega, w zakresie spraw związanych z uprawianiem żeglugi statkiem,
który uzyskał czasową polską przynależność, polskiemu prawu i jurysdykcji sądów
polskich w takim zakresie, w jakim podlega im osoba mająca w Rzeczypospolitej
Polskiej siedzibę lub miejsce zamieszkania.
Art. 15.
Armator, którego statek uzyskał czasową polską przynależność, jest obowiązany
obsadzić statek załogą zgodnie z polskimi przepisami i poddać statek polskim prze-
pisom, w szczególności w zakresie: pomiaru, bezpieczeństwa morskiego, dokumen-
tów statku i ochrony środowiska.
Art. 16.
Nazwa statku, który uzyskał czasową polską przynależność, może być zmieniona
tylko za zgodą właściwych władz państwa stałego rejestru statku oraz jego właścicie-
la i wierzycieli hipotecznych.
Art. 17.
§ 1. Statek niestanowiący polskiej własności traci uzyskaną czasową polską przyna-
leżność,
jeżeli:
1) przestanie być spełniany którykolwiek z wymogów wymienionych w art. 13
§ 1;
2) upłynie okres, na jaki uzyskał przynależność, i okres ten nie zostanie prze-
dłużony;
3) wniesie o to armator statku;
4) armator statku nie przestrzega przepisów niniejszego działu;
5) zostanie wydana decyzja w trybie art. 18.
§ 2. Utrata przez statek czasowej polskiej przynależności następuje z dniem wykre-
ślenia statku z polskiego rejestru okrętowego, na podstawie postanowienia izby
morskiej.
2011-05-09
©Kancelaria Sejmu
s. 5/87
Art. 18.
Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej może wydać decyzję o utracie cza-
sowej polskiej przynależności statku, jeżeli wymaga tego interes państwa, a w szcze-
gólności interes polskiej gospodarki morskiej. Z tych samych względów minister
właściwy do spraw gospodarki morskiej może wydać decyzję sprzeciwiającą się
uzyskaniu przez statek czasowej polskiej przynależności.
Art. 19.
§ 1. Polska przynależność statku stanowiącego polską własność może być zawieszo-
na na wniosek właściciela.
§ 2. Właściciel statku wskazuje we wniosku okres zawieszenia, rejestr, do którego
statek będzie wpisany, oraz przedstawia pisemną zgodę wierzycieli hipotecz-
nych na zawieszenie polskiej przynależności statku.
§ 3. Postanowienie o zawieszeniu wydaje izba morska, ustalając okres zawieszenia.
§ 4. Wpis stwierdzający zawieszenie staje się skuteczny z dniem zawiadomienia
izby morskiej przez właściciela statku o uzyskaniu przez statek obcej przyna-
leżności.
§ 5. W okresie zawieszenia polskiej przynależności statek nie może podnosić pol-
skiej bandery.
Art. 20.
Nazwa statku stanowiącego polską własność, którego polska przynależność została
zawieszona, nie może być zmieniona w okresie zawieszenia bez zgody jego właści-
ciela i wierzycieli hipotecznych. Portem macierzystym takiego statku powinien być
port państwa czasowej przynależności statku.
Art. 21.
§ 1. Zawieszenie polskiej przynależności statku stanowiącego polską własność usta-
je po upływie okresu zawieszenia lub, na wniosek właściciela, przed upływem
tego okresu albo na skutek utraty przez statek czasowej przynależności obcego
państwa, z zastrzeżeniem § 2.
§ 2. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej może, ze względów określo-
nych w art. 18, wydać decyzję o ustaniu zawieszenia polskiej przynależności
statku lub sprzeciwiającą się zawieszeniu.
§ 3. Ustanie zawieszenia polskiej przynależności statku stanowiącego polską wła-
sność następuje z dniem wykreślenia w stałym rejestrze okrętowym wpisu o
zawieszeniu, na podstawie postanowienia izby morskiej.
Art. 22.
Ilekroć w przepisach niniejszego działu mówi się o stałym rejestrze statku, rozumie
się przez to rejestr prowadzony w państwie, do którego przynależność została zawie-
szona, w którym wpisany jest właściciel statku oraz prawa zastawu i ograniczenia w
rozporządzaniu statkiem.
2011-05-09
Zgłoś jeśli naruszono regulamin