WYKŁAD(1).doc

(47 KB) Pobierz

10.12.2011R

Czynniki wpływające na administrację:

·        Władza (ustrój państwa);

·        Prawo;

·        System norm etycznych;

·        Wszelkie działania mające na celu poprawę działania administracji;

·        Postęp techniczny (informatyzacja).

 

OD 1999R FUNKCJONOWANIE ADMINISTRACJI

 

Petent= klient (administracja świadcząca)

 

TRÓJSZCZEBLOWY PODZIAŁ:

·        Gmina

·        Powiat

·        Województwo.

 





ADMINISTRACJA RZĄDOWA

·        Naczelna (naczelne organy administracji);              minister

·        Centralna;

·        Terenowa;                                                                                                                Administracja

- specjalna (podlega ministerstwu)                                                                      Państwowa

- zespolona (służby podlegające wojewodzie)

- niezespolona (np. naczelnik urzędu skarbowego)

* administracja skarbowa;

* administracja celna.

 

ADMINISTRACJA SAMORZĄDOWA

Składa się z jednostek samorządu terytorialnego:

Gmina: Wójt, burmistrz, Prezydent miasta.

Powiat: Zarząd Powiatu, Starosta.

Województwo: Marszałek Województwa, Zarząd Województwa.

 

„KIEROWANIE”: działanie którego celem jest uzyskanie jakiegoś rezultatu przez osoby, którym kierujemy. Podejmowanie bieżących decyzji= reagowanie.

 

„ROZPIĘTOŚĆ KIEROWANIA”: jaki szeroki jest zakres osób, którym dana osoba może kierować.

 

„STYLE KIEROWANIA”:

·        Demokratyczny;

·        Autokratyczny;

·        Liberalny (bierny) ( wszystko zależy od pracowników);

·        Przywódczy;

·        Narcystyczny.

 

 

„ZARZĄDZANIE LUDŹMI”:

·        Zarządzanie przez konflikt.

 

CO SIĘ WIĄŻE Z ADMINISTRACJĄ?

·        Polityka.

 

JAKIE WYWODZI SKUTKI POLITYKA?

Prowadzi do hierarchii władzy (pozytywne);

Nowa władza= nowi urzędnicy.

 

„STOSUNEK ADMINISTRACYJNO PRAWNY”:

Jest oparty na przymusie państwowym prawa i obowiązków tego stosunku wynikają z prawa administracyjnego. Podmioty stosunku administracyjno-prawnego nie mają równorzędnej pozycji. Podmiot (obywatel) pozostaje w mocy organu administracyjnego. Stosunek administracyjno-prawny często powstaje niezależnie od woli podmiotu innego niż organ administracji.

 

DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PRZYJMUJĄ FORMĘ ADMINISTRACYJNO-PRAWNĄ (NP. DECYZJA ADMINISTRACJI) I CYWILNO-PRAWNĄ (UMOWA).

 

„CZYNNOŚCI ADMINISTRACYJNO-PRAWNE PRZYJMUJĄ POSTAĆ”:

1.      Aktów wewnętrznych;

2.      Aktów zewnętrznych;

3.      Oraz indywidualnych- generalnych.

 

1.      Wewnętrzny kierowany do podmiotów usytuowanych w strukturze administracji;

2.      Zewnętrzny ( po za strukturą administracji);

3.      Indywidualnych: kierowany do oznaczonego podmiotu;

Generalnych: kierowany do nieoznaczonej liczby podmiotów.

 

 

 

„AKTY KIEROWNICTWA WEWNĘTRZNEGO”:

1.      WEWNĘTRZNY I INDYWIDUALNY: wydawany wewnątrz dla konkretnego podmiotu (np. polecenie służbowe);

2.      WEWNĘTRZNY I GENERALNY: (np. zarządzenie wytyczne);

3.      ZEWNĘTRZNY I INDYWIDUALNY: kierowany do kogoś na zewnątrz dla konkretnego podmiotu (np. decyzja o rejestracji jako bezrobotny);

4.      ZEWNĘTRZNY I GENERALNY: do wszystkich kierowany i za zewnątrz (np. określenie przez ministra listy leków refundowanych).

 

KTO MOŻE WYDAĆ AKT, DECYZJE ADMINISTRACYJNĄ?:

·        Wójt, burmistrz, ministerstwo- organy administracji;

·        Dyrektor szkoły (jeśli nie chodzi o szkołę podstawową i gimnazjum);

·        Samorządy zawodowe;

·        Koło łowieckie;

·        Czynność materialno-techniczna- wpis do np. rejestru.

 

„ADMINISTRACJA RZĄDOWA”

Administracja rządowa jest częścią administracji publicznej, którą tworzą centralne organy władzy państwowej i ich urzędy, a także szereg instytucji ogólno krajowych i terenowych realizujących zadania publiczne na rzecz indywidualnych obywateli i podmiotów zbiorowych.

 

„SYSTEM ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ TWORZĄ:”

1.      Rada Ministrów i struktury ją obsługujące (kancelaria rady ministrów, rządowe centrum legislacji);

2.      Ministrowie;

3.      Urzędy Centralne (urząd komunikacji elektronicznej, urząd regulacji elektryki);

4.      Państwowe jednostki organizacyjne funkcjonujące jako fundusze i agencję;

5.      Terenowa, rządowa administracja ogólna (wojewoda i jego urząd);

6.      Terenowe organy administracji zespolonej (kierownicy, wojewódzka inspekcja straży);

7.      Terenowe organizacje administracji niezespolonej 9naczelnik urzędu skarbowego0;

 

„ADMINISTRACJA DZIAŁA W DWÓCH SFERACH”:

·        Polityczna

·        Wykonawcza

 

SFERA POLITYCZNA ADMINISTRACJI OBEJMUJE POZIOM DECYZYJNY ZA:

·        Formułowanie polityk decyzyjnych;

·        Formułowanie norm regulujących daną dziedzinę życia społecznego;

·        Podejmowanie rozstrzygnień władczych odnoszących się do spraw obywateli lub innych podmiotów.

SFERA WYKONAWCZA ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ OBEJMUJE:

Całokształt działań administracyjnych służących faktycznemu realizowaniu zadań określonych w politykach publicznych, aktach normatywnych lub niezbędnych dla egzekucji decyzyjnych administracji.

 

DZIAŁALNOŚĆ ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ SPROWADZA SIĘ DO:

1.      Działań organizatorskich, które mają na celu bezpośrednie stworzenie warunku do rozwiązania danego warunku; wdrożenie czynności realizujących cele określone w przepisach prawa lub politykach publicznych.

2.      Działań kontrolnych nadzorczych, które oznaczają ingerowanie w przebieg działalności osób lub podmiotów zbiorowych celem zweryfikowania ich zgodności  normami obowiązującymi w danej sferze, aktywności oraz określenie sankcji w przypadku odstępstwa i doprowadzenie do pełnego dostosowania tej działalności do prowadzonych działań.

3.      Działania prognostyczne, planistyczne, które oznaczają określenie przyszłych stanów społeczeństwa, roli i zadań władzy publicznej w ich osiągnięciu oraz przygotowanie zasobów i środków, które to umożliwiają.

 

FUNKCJONOWANIE RADY MINISTRÓW OKREŚLAJĄ TRZY AKTY:

·        Konstytucja RP;

·        Ust. 2 z dn. 08.08.1996 r o Radzie Ministrów- jest w Dzienniku Ustaw 2003r- tekst jednolity. 24 poz. 199 z późniejszymi zmianami.

·        Ust. Z dn. 04.09.1997 r o Działaniu Administracji Rządowej.

 

4 RODZAJE KOMPETENCJI RADY MINISTRÓW:

1.      Inicjatywne (kształtowanie polityki państwa);

2.      Kompetencje władcze (zapewnienie bezpieczeństwa);

3.      Wykonawczo-organizatorskie (stałe zadania państwa);

4.      Nadzorczo-kontrolne (służące gwarantowaniu poprawnego funkcjonowania władzy publicznej).

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin