10.12.2011R
Czynniki wpływające na administrację:
· Władza (ustrój państwa);
· Prawo;
· System norm etycznych;
· Wszelkie działania mające na celu poprawę działania administracji;
· Postęp techniczny (informatyzacja).
OD 1999R FUNKCJONOWANIE ADMINISTRACJI
Petent= klient (administracja świadcząca)
TRÓJSZCZEBLOWY PODZIAŁ:
· Gmina
· Powiat
· Województwo.
ADMINISTRACJA RZĄDOWA
· Naczelna (naczelne organy administracji); minister
· Centralna;
· Terenowa; Administracja
- specjalna (podlega ministerstwu) Państwowa
- zespolona (służby podlegające wojewodzie)
- niezespolona (np. naczelnik urzędu skarbowego)
* administracja skarbowa;
* administracja celna.
ADMINISTRACJA SAMORZĄDOWA
Składa się z jednostek samorządu terytorialnego:
Gmina: Wójt, burmistrz, Prezydent miasta.
Powiat: Zarząd Powiatu, Starosta.
Województwo: Marszałek Województwa, Zarząd Województwa.
„KIEROWANIE”: działanie którego celem jest uzyskanie jakiegoś rezultatu przez osoby, którym kierujemy. Podejmowanie bieżących decyzji= reagowanie.
„ROZPIĘTOŚĆ KIEROWANIA”: jaki szeroki jest zakres osób, którym dana osoba może kierować.
„STYLE KIEROWANIA”:
· Demokratyczny;
· Autokratyczny;
· Liberalny (bierny) ( wszystko zależy od pracowników);
· Przywódczy;
· Narcystyczny.
„ZARZĄDZANIE LUDŹMI”:
· Zarządzanie przez konflikt.
CO SIĘ WIĄŻE Z ADMINISTRACJĄ?
· Polityka.
JAKIE WYWODZI SKUTKI POLITYKA?
Prowadzi do hierarchii władzy (pozytywne);
Nowa władza= nowi urzędnicy.
„STOSUNEK ADMINISTRACYJNO PRAWNY”:
Jest oparty na przymusie państwowym prawa i obowiązków tego stosunku wynikają z prawa administracyjnego. Podmioty stosunku administracyjno-prawnego nie mają równorzędnej pozycji. Podmiot (obywatel) pozostaje w mocy organu administracyjnego. Stosunek administracyjno-prawny często powstaje niezależnie od woli podmiotu innego niż organ administracji.
DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PRZYJMUJĄ FORMĘ ADMINISTRACYJNO-PRAWNĄ (NP. DECYZJA ADMINISTRACJI) I CYWILNO-PRAWNĄ (UMOWA).
„CZYNNOŚCI ADMINISTRACYJNO-PRAWNE PRZYJMUJĄ POSTAĆ”:
1. Aktów wewnętrznych;
2. Aktów zewnętrznych;
3. Oraz indywidualnych- generalnych.
1. Wewnętrzny kierowany do podmiotów usytuowanych w strukturze administracji;
2. Zewnętrzny ( po za strukturą administracji);
3. Indywidualnych: kierowany do oznaczonego podmiotu;
Generalnych: kierowany do nieoznaczonej liczby podmiotów.
„AKTY KIEROWNICTWA WEWNĘTRZNEGO”:
1. WEWNĘTRZNY I INDYWIDUALNY: wydawany wewnątrz dla konkretnego podmiotu (np. polecenie służbowe);
2. WEWNĘTRZNY I GENERALNY: (np. zarządzenie wytyczne);
3. ZEWNĘTRZNY I INDYWIDUALNY: kierowany do kogoś na zewnątrz dla konkretnego podmiotu (np. decyzja o rejestracji jako bezrobotny);
4. ZEWNĘTRZNY I GENERALNY: do wszystkich kierowany i za zewnątrz (np. określenie przez ministra listy leków refundowanych).
KTO MOŻE WYDAĆ AKT, DECYZJE ADMINISTRACYJNĄ?:
· Wójt, burmistrz, ministerstwo- organy administracji;
· Dyrektor szkoły (jeśli nie chodzi o szkołę podstawową i gimnazjum);
· Samorządy zawodowe;
· Koło łowieckie;
· Czynność materialno-techniczna- wpis do np. rejestru.
„ADMINISTRACJA RZĄDOWA”
Administracja rządowa jest częścią administracji publicznej, którą tworzą centralne organy władzy państwowej i ich urzędy, a także szereg instytucji ogólno krajowych i terenowych realizujących zadania publiczne na rzecz indywidualnych obywateli i podmiotów zbiorowych.
„SYSTEM ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ TWORZĄ:”
1. Rada Ministrów i struktury ją obsługujące (kancelaria rady ministrów, rządowe centrum legislacji);
2. Ministrowie;
3. Urzędy Centralne (urząd komunikacji elektronicznej, urząd regulacji elektryki);
4. Państwowe jednostki organizacyjne funkcjonujące jako fundusze i agencję;
5. Terenowa, rządowa administracja ogólna (wojewoda i jego urząd);
6. Terenowe organy administracji zespolonej (kierownicy, wojewódzka inspekcja straży);
7. Terenowe organizacje administracji niezespolonej 9naczelnik urzędu skarbowego0;
„ADMINISTRACJA DZIAŁA W DWÓCH SFERACH”:
· Polityczna
· Wykonawcza
SFERA POLITYCZNA ADMINISTRACJI OBEJMUJE POZIOM DECYZYJNY ZA:
· Formułowanie polityk decyzyjnych;
· Formułowanie norm regulujących daną dziedzinę życia społecznego;
· Podejmowanie rozstrzygnień władczych odnoszących się do spraw obywateli lub innych podmiotów.
SFERA WYKONAWCZA ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ OBEJMUJE:
Całokształt działań administracyjnych służących faktycznemu realizowaniu zadań określonych w politykach publicznych, aktach normatywnych lub niezbędnych dla egzekucji decyzyjnych administracji.
DZIAŁALNOŚĆ ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ SPROWADZA SIĘ DO:
1. Działań organizatorskich, które mają na celu bezpośrednie stworzenie warunku do rozwiązania danego warunku; wdrożenie czynności realizujących cele określone w przepisach prawa lub politykach publicznych.
2. Działań kontrolnych nadzorczych, które oznaczają ingerowanie w przebieg działalności osób lub podmiotów zbiorowych celem zweryfikowania ich zgodności normami obowiązującymi w danej sferze, aktywności oraz określenie sankcji w przypadku odstępstwa i doprowadzenie do pełnego dostosowania tej działalności do prowadzonych działań.
3. Działania prognostyczne, planistyczne, które oznaczają określenie przyszłych stanów społeczeństwa, roli i zadań władzy publicznej w ich osiągnięciu oraz przygotowanie zasobów i środków, które to umożliwiają.
FUNKCJONOWANIE RADY MINISTRÓW OKREŚLAJĄ TRZY AKTY:
· Konstytucja RP;
· Ust. 2 z dn. 08.08.1996 r o Radzie Ministrów- jest w Dzienniku Ustaw 2003r- tekst jednolity. 24 poz. 199 z późniejszymi zmianami.
· Ust. Z dn. 04.09.1997 r o Działaniu Administracji Rządowej.
4 RODZAJE KOMPETENCJI RADY MINISTRÓW:
1. Inicjatywne (kształtowanie polityki państwa);
2. Kompetencje władcze (zapewnienie bezpieczeństwa);
3. Wykonawczo-organizatorskie (stałe zadania państwa);
4. Nadzorczo-kontrolne (służące gwarantowaniu poprawnego funkcjonowania władzy publicznej).
migotka13476587