Biznesplan w małej firmie.pdf

(354 KB) Pobierz
Biznesplan w małej firmie
Biznesplan
w maĀej firmie
Autorzy: Colin Barrow, Paul Barrow, Robert Brown
TĀumaczenie: Ewa Dziekoĺska, Natalia Lemberger, MichaĀ Lipa
ISBN: 83-7361-622-5
Format: A5, stron: 360
Przygotuj biznesplan doskonaĀy
¤ Poznaj na praktycznych przykĀadach procedury niezbķdne do stworzenia
biznesplanu
¤ Wykorzystaj doľwiadczenia i uwagi osb, ktre na co dzieĺ spotykajĴ siķ
z biznesplanami
¤ Przejdł przez wszystkie etapy tworzenia idealnego biznesplanu
Przygotowanie biznesplanu wydaje siķ banalnym zadaniem Ð sĴ to jednak pozory.
Biznesplan okazuje siķ niezwykle waŃny dla przyszĀoľci kaŃdego przedsiķbiorstwa:
jest potrzebny do zebrania ľrodkw finansowych na realizacjķ nowych przedsiķwziķě
i ma strategiczne znaczenie dla zarzĴdw firm. Bez takiego planu Ńaden bank ani
inwestor nie zechce rozwaŃyě moŃliwoľci sfinansowania zaĀoŃenia lub rozwoju firmy.
Idealny biznesplan, przyjmowany bez jakikolwiek uwag krytycznych, musi zawieraě
wiele informacji, ktrych zebranie i przedstawienie w odpowiedniej formie wymaga
duŃego nakĀadu pracy.
KsiĴŃka âBiznesplan. PodrķcznikÒ to zbir praktycznych i profesjonalnych wskazwek
podanych w przystķpnej i zilustrowanej przykĀadami formie. KsiĴŃka ta, oparta na
Programie Rozwoju Przedsiķbiorczoľci SzkoĀy ZarzĴdzania w Cranfield, skĀada siķ
z dwudziestu zadaĺ zawierajĴcych przykĀady i ěwiczenia pomocne przy tworzeniu
wĀasnego biznesplanu. WykonujĴc je, poznasz kolejne etapy przygotowywania
biznesplanu.
¤ Badania rynku
¤ Analiza konkurencji
¤ Budowanie strategii firmy
¤ Promocja i reklama
¤ Prognozowanie sprzedaŃy
¤ Finanse przedsiķbiorstwa
Chcesz zyskaě przewagķ na rynku?
Zacznij od dobrego biznesplanu
10664633.005.png 10664633.006.png 10664633.007.png 10664633.008.png 10664633.001.png 10664633.002.png
Spis treci
Wstp
5
Jak korzysta z tego podrcznika
7
Dlaczego przygotowanie biznesplanu
jest takie istotne?
13
Oczekiwania podmiotów finansuj$cych
17
1. Wcze'niejsze działania i stan obecny
29
1. Zamierzenia i cele firmy
29
2. Opis przedsiwzicia
38
3. Opis Twoich produktów i/lub usług
57
2. Badania rynku
79
Wprowadzenie
79
4. Klienci
81
5. Konkurencja
96
6. Plan bada- rynkowych
109
3. Strategia budowania przewagi konkurencyjnej 127
Wprowadzenie
127
7. Ustalanie ceny
138
8. Reklama i promocja
146
9. Lokalizacja i dystrybucja
161
4. Działania
179
10. Plan działa-
179
5. Prognozowanie wyników
195
Wprowadzenie
195
11. Prognoza sprzeda2y
195
4 B IZNESPLAN W MAŁEJ FIRMIE
12. Bilans prognostyczny
204
13. Prognostyczny rachunek zysków i strat
222
14. Prognostyczny rachunek przepływów pieni2nych
233
15. Analiza progu rentowno5ci
244
16. Wymagania dotycz6ce finansowania
257
6. Kontrola nad firm$
271
Wprowadzenie
271
17. Controlling finansowy
272
18. Kontrola sprzeda2y i działa- marketingowych
282
19. Inne systemy kontroli
285
7. Pisanie i prezentacja biznesplanu
287
20. Pisanie i prezentacja biznesplanu
287
A 3ródła informacji
przydatnych w badaniach rynkowych
299
Badania gabinetowe
299
Badania terenowe
313
Adresy
314
B 3ródła finansowania nowych i małych firm 317
Sektor publiczny — dotacje
317
Sektor publiczny — po2yczki i kredyty
319
Zadłu2enie
337
Kapitał własny
340
Konkursy
345
Przydatne adresy WWW
346
Skorowidz
347
4
Działania
10. Plan działa
Działania to ogólna nazwa wszystkich czynnoci, których wykonanie jest
konieczne do wdroenia strategii. Na przykład po podjciu decyzji, co
sprzedawa, komu i po jakiej cenie, musisz jeszcze znale! kogo, kto
wytworzy Twój produkt, a nastpnie sprzeda towar i dostarczy go klien-
towi. Moe bdziesz te musiał na przykład ubezpieczy si, zawrze
umowy o prac, wydrukowa papier firmowy i przeprowadzi proces re-
krutacji pracowników.
Oczywicie nacisk, jaki bdziesz kładł na poszczególne elementy tego za-
dania, bdzie całkowicie uzaleniony od charakteru Twojej działalnoci.
Twój biznesplan nie musi zawiera wszystkich szczegółów dotycz(cych
poszczególnych działa). Ty i Twoi współpracownicy musicie je zna,
w opracowaniu wystarczy jednak pokaza, e wzilicie pod uwag pod-
stawowe kwestie i macie w zasigu rki praktyczne rozwi(zania.
W niniejszym rozdziale poznasz najwaniejsze zagadnienia operacyjne,
które musz( zosta omówione w biznesplanie.
Sprzeda i zarzdzanie sprzeda
Kady, kto bdzie zastanawiał si nad udzieleniem wsparcia Twojej fir-
mie, przede wszystkim głboko i uwanie przeanalizuje Twój plan sprze-
day. Niewiarygodne, ale temat ten jest czsto zbywany w kilku linijkach
10664633.003.png
180 B IZNESPLAN W MAŁEJ FIRMIE
biznesplanu. Ten jeden tylko bł(d jest w stanie odstrczy wikszo po-
tencjalnych inwestorów. Twój biznesplan powinien zawiera odpowiedzi
na nastpuj(ce pytania:
Kto w Twojej firmie bdzie si zajmował sprzeda( i czy osoba
ta została profesjonalnie przeszkolona?
Firma Howarda Fabiana zajmowała si projektowaniem i sprzeda kartek
okolicznociowych. Jego głównym rynkiem był Londyn i południowy wschód,
gdzie znalazł 120 sklepów, do których chciał sprzedawa' swoje wyroby.
Planował samodzielnie obsługiwa' te punkty, co oznaczało odwiedzenie ich
przynajmniej raz, na samym pocztku. Mógł wykona' od czterech do piciu
wizyt dziennie, co oznaczało, e na odwiedzenie wszystkich bdzie potrzebo-
wał około czterech do piciu tygodni. Potem najwaniejszych trzydzieci punk-
tów mógłby odwiedza' co miesic, kolejnych trzydzieci co dwa miesice,
a do reszty mółby zaglda' lub dzwoni' raz na jaki czas i wysyła' im próbki
nowych produktów, aby zachci' sprzedawców do zamawiania. W ramach
programu rozwoju przedsibiorczoci szkoły Cranfield Howard przeszedł pro-
fesjonalny kurs sprzeday.
Poza obszarem Londynu i południowego wschodu Howard proponował za-
trudnienie agentów, przypisanych do głównych miast regionów. W celu ich
znalezienia planował wykorzysta' m.in. pras handlow. Kadego zakwalifi-
kowanego kandydata zatrudniałby najpierw na trzymiesiczny okres próbny,
miał w tym celu przygotowan umow agencyjn, okrelajc warunki współ-
pracy. Proponował postawi' agentom wymagania dotyczce poziomu sprze-
day na podstawie liczby ludnoci zamieszkujcej poszczególne rejony ich
działania. Sprzeda na poziomie 25% zadanej normy byłaby do zaakcepto-
wania, poniej tego progu umowy musiałyby zosta' zrewidowane.
Pocztkowo szukał dziesiciu agentów, z którymi mógłby spotyka' si raz na
kwartał.
Poniewa godziny handlu w sklepach były krótkie, wane było, aby Howard i je-
go agenci mieli minimalny program rozmowy i list kwestii do poruszenia
oraz wyposaenie umoliwiajce szybk prezentacj oferty w pozycji stojcej.
Jakie metody sprzeday bdziesz wykorzystywał? Na przykład
sprzeda i akwizycja przez telefon, wykorzystanie informacji
zebranych dziki rozsyłaniu druków reklamowych, emisji ogłosze) itd.
Kiedy Graham Davy otwierał swoj firm meblow Equinox, do grupy głów-
nych potencjalnych klientów zaliczył detalicznych sprzedawców mebli. Był to
jednak zbyt duy i rozległy rynek docelowy, eby obsłuy' go bez skupiania
si na konkretnym obszarze.
10664633.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin