warsztaty z integracji -portfolio.doc

(78 KB) Pobierz

                                   



 

 

 

 

 

 



 

                                                     

 

 

 

 

                                                    

 



 

                                                               

 

 

 



 

 

 

 

                                              

 

 

                                                                                                                                         

 

Zabawa integrująca;

Co mówi moje imię? Poznajemy się nawzajem.

 

 

 



                                                                                  -  AMBITNA

   

 

 

 

 

 

-             NIGDY ZŁA  

 

 

 

 

 

 

-             INTELIGENTNA   

 

 

 

 

 

 

 

-             AKTYWNA                          

 

MAPKA POJĘCIOWA DO ARTYKUŁU KATARZYNY POLCYN „DZIECI PROJEKTUJĄ GRY DYDAKTYCZNE”

 

        ZAPOZNANIE DZIECI                                                                                                              ZAPOZNANIE DZIECI Z ZASADAMI

Z NAJPROSTRZĄ GRĄ- ŚCIGANKĄ                                                                                          KONSTRUOWANIA GIER-OPOWIADAŃ

Przekonanie dzieci ,że warto zwyciężać i w ten                                                                         Ukazanie, że przygody bohaterów, przedstawione w

sposób zdobywać osobistą satysfakcję. Ukazanie,                                                                      uproszczony sposób jako kolejne premie i pułapki, mogą

że można ścigać się w umowny sposób na                                                                                 być naprawdę bardzo różne np. premia to dodatkowy rzut

specjalnie skonstruowanym torze oraz, że w czasie                                                                   a pułapka to np. utrata kolejki. Dzieci dowiedziały się,



każdej gry muszą być przestrzegane pewne reguły.                                                                   że całe opowiadania można zapisać na planszy w postaci

                                                                                                                                                     symboli, rysunków, czy napisów (muszą być one proste,

                                                                                                                                                     zrozumiałe i łatwe do zapamiętania)



 

 

     SAMODZIELNE PROJEKTOWANIE                                                                                                            PRZYKŁADY GIER UŁOŻONYCH



                  GRY-OPOWIADANIA                                                                                                                                       PRZEZ DZIECI

1.Dzieci podzielone na dwuosobowe zespoły,                                                                                                  1. „W naszej grze ścigają się dwaj książęta

2.do dyspozycji miały pomoce dydaktyczne                                      DZIECI PROJEKTUJĄ                             egipscy, którzy chcą wygrać wyścig i       





3.ustalenie miejsca pracy (tu: dywan)                                               GRY DYDAKTYCZNE                      uratować piękną księżniczkę, uwięzioną

4.narysowanie chodniczka, odmierzanie pół,                                                                                                         przez babę-jagę w klatce. Po drodze

5.etap konstruowania gry (najdłuższy), wybór                                                                                                       czekają na nich premie i pułapki”



  tematu, ustalenie bohaterów, negocjowania                                                                                                    2.  „Tu mieszka zły i bardzo złośliwy zając,

  zasad związanych z premiami i pułapkami                                                                                                            który mówi graczom, że idą w złym

6.problemy z umieszczeniem ilustracji                                                                                                                    kierunku. Jeśli ktoś zatrzyma się na tym

  (pułapek, premii) rozwiązuje nauczyciel                                                 WNIOSKI:                                           polu, to wraca na pierwsze pole na planszy

7.granie w wybrane gry wspólnie, wymiana              Samodzielne konstruowanie gier-opowiadań                      (zgodnie ze strzałką)”

   plansz miedzy zespołami.                                       sprawia dzieciom wiele radości i daje im dużo

                                                                                   satysfakcji, rozbudza zainteresowanie grami

                                                                                   planszowymi. Projektowanie takich gier ma wiele

                                                                                   wartości kształcących i wychowawczych, rozwija

                                                                                  umiejętności matematyczne, daje nauczycielowi

                                                                                  okazję do bliskich kontaktów z wszystkimi dziećmi,

                                                                                  ma on szansę obserwowania dzieci podczas działania,

                                                                                  może bliżej przyjrzeć się ich umiejętnością, stwarza

                                                                                  możliwość wykazania się pomysłowością dzieciom,

                                                                                  które się nie  wyróżniały.

 

 

    

MAPKA POJĘCIOWA DO ARTYKUŁU PAULINY MUCHY „KOMUNIKACJA NIEWERBALNA W NAUCZANIU I WYCHOWANIU”

          

             

                       DEF. KOMUNIKACJI                                                                             KOMUNIKACJA NIEWERBALNA TO 85% NASZEGO

Wg. Zbigniewa Nęcki – „komunikacja to intencjonalna                                                                            PRZEKAZU

wymiana werbalnych i niewerbalnych znaków (symboli)

podejmowaną dla poprawy współdziałania lub podzielania



znaczeń między partnerami”. 



                                                                                       

                                                                                                                                                                ZNACZENIE KOMUNIKACJI NIEWERBALNEJ

                                                                                                                                                                    W INTERAKCJI  UCZEŃ-NAUCZYCIEL



 

          KOMUNIKATY NIEWERBALNE



-niosą wiele ważnych informacji o wzajemnych               

stosunkach między rozmówcami, zawierają ocenę                                                                                          KOMUNIKATY NIEWERBALNE



istniejącego między nimi układu                                                                                                                   -sposób na poznanie ucznia, na wejrzenie w jego

                                                                                                       KOMUNIKACJA                                   wnętrze, poznanie jego samego, a nie tylko



                                                                                                       NIEWERBALNA                                     usłyszenie tego, co do nas mówi.

 



KOMUNIKATY – „ukrytym” sposobem na





rozwiązywanie problemów uczniów, oraz na

zmniejszenie dyskomfortu psychicznego i

fizycznego ucznia w konkretnych sytuacjach,                                                     

żeby nie czuł się wyobcowany.                                                                               

                                                                                                                                                            KOMUNIKACJA NIEWERBALNA

                                                                                                                                                  -sposobem na dobrze i sprawnie przeprowadzone

                                                                                                                                                           zajęcia dydaktyczne w klasie.

 

                                                                     CISZA W KOMUNIKACJI

                                                          -rozładowanie energii i przywrócenie

                                                              prawidłowych interakcji w klasie

 

                                            

 

 

 

MAPKA POJĘCIOWA DO ARTYKUŁU I. DESKI i E. PRÓCHNICKIEJ „SZKOLNA GAZETKA”

 

 

                  Pierwszy numer –„GAZETKA BEZ NAZWY”

 



                                                                                                                                                                   JAK PRACUJE REDAKCJA?

                                                                                                                                                    - w skład redakcji wchodzi 10 osób z klas piątych i



Po miesiącu wybrano nazwę „KLEKS”                                                                                     szóstych. Spotkania odbywają się raz w tygodniu



                                                                                                                                                    Redaktorzy dzielą się zadaniami, wymieniają pomysły,

                                                                                                                                                     wybierają najciekawsze propozycje, decydują co ma

                                                                                                                                                    zawierać kolejny numer, przygotowują rysunki, angażują

WSPÓŁPRACA z redakcją lokalnej                                                                                           się w sprzedaż gazetki

gazety osiedlowej , pozyskano skromne



fundusze z Rady Szkoły. Rodzice włączyli się



do powielania kolejnych numerów.

                                                                                                SZKOLNA GAZETKA

 

                                                                                                                                                                               CZY WARTO?





         CO JEST W GAZETCE?                                                                                                                 Gazetka rozchodzi się w nakładzie 150

  -gazetka jest miesięcznikiem, ma 8 stron                                                                                              egzemplarzy, kupuje ją co trzeci uczeń w

  formatu zeszytu, każdy numer skoncentrowany                                                                                    szkole, ma stałych czytelników i stałych

  jest wokół dwóch tematów, np. w październiku:                                                                               współpracowników. Dzieci same piszą teksty

o nauczycielach i jesieni, w listopadzie: o andrzejkach                                                                          wyszukują materiały, wykonują rysunki, w

i przyjaźni. Zawiera stałe rubryki: Zwierzaki ze                                                                                  ten sposób doskonalą swój język i wzbogacają

szkolnej paki, co w szkole piszczy, muzyczne gwiazdy,                                                                      wiadomości. Odczuwają satysfakcję ze swojej

lista przebojów HUMOR, młodzi twórcy, porady dla                                                                            pracy i uczą się odpowiedzialności za słowa.

nastolatków, ze sportu, życzenia dla każdego, oraz                                                                             Opiekun gazetki zachęca do pracy, poprawia

    ciekawostki z różnych dziedzin.                                                                                                          błędy i podsuwa tematy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MAPKA POJĘCIOWA DO ARTYKUŁU MAŁGORZATY MSZYCY „EDUKACJA EUROPEJSKA”

 

 

ZACIEKAWIENIE DZIECI ODLEGŁYMI                         PRZEKAZYWANIE CIEKAWOSTEK                          DZIĘKI TEMU dzieci rozwijały





KRAJAMI –ukazanie różnic językowych,                             Z ODLEGŁYCH KRAJÓW za pomocą                         swe sprawność manualną, integrowały

kulturowych, zwyczajowych, zapoznanie z                            różnych technik plastycznych                                         się w grupie, łatwiej zapamiętywały

dorobkiem kulturowym i cywilizacyjnym                                                                                                                       przekazywane im wiadomości.



innych państw okazało się ciekawym tematem

zajęć, dzieci okazywały ciekawość i

zainteresowanie.

                                                                                                                                                                                              TEMAT ZAJĘĆ:

                                                                                         ZABAWA SŁOWNA Z WYRAZEM „SER”                       - „Z wizytą w Holandii”





                                                                                          Układanie nowych wyrazów przez dodanie

   ZABAWA RUCHOWA „WIATRAKI”                      sylab do wyrazu ser: serce, serdak, sernik

   -2 zespoły: 1-„wiatraki” stoją nieruchomo                   laser, bokser, deser.                                                                                                    



   gdy wzmaga się wiatr poruszają skrzydłami                                                                                                                        CEL OGÓLNY

   2-„wiaterki” przy dźwiękach tamburyna                                                                                                                 - Zapoznanie z położeniem geograficznym

   naśladują odgłosy wiatru, krążą wokół                                                                                                                      Holandii, kulturą, tradycją i ciekawostkami



   „wiatraków”, wprawiając ich skrzydła w ruch.                                                                                                         tego kraju.



                                                                                            ZABAWA DYDAKTYCZNO-RUCHOWA

                                                                                           przy muzyce –dzieci podzielone na 2 grupy,

           PRZYGOTOWANIE MAKIETY                         mają uporządkować litery w dziurach                               ŚRODKI DYDAKTYCZNE                                                                                     

     KRAJOBRAZU HOLENDERSKIEGO                    narysowanego sera, porządkując od najmniejszej            - lalka w polskim i holenderskim stroju                                                                                                         

     -z wcześniej przygotowanych materiałów.                 do największej, następnie wyciąć litery z rogu                   ludowym, 2 rebusy, karty pracy, ilustracje



                                                                                         okienka, ułożyć je w tej samej kolejności i wkleić             mapa Europy, książki encyklopedyczne                                                                                                                                                       

                                                                                          w puste okienka, wygrywa ten kto pierwszy                     dla dzieci, przedmioty potrzebne do

                                                                                          prawidłowo ułoży i odczyta nazwę sera, przed                 zbudowania makiety

                                                                                          końcem muzyki.                 





    WRĘCZENIE WCZEŚNIEJ WYKONANEGO                                                       

    ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin