Treści edukacyjne :
przygody”. Wyodrębnienie postaci głównych i
drugorzędnych w lekturze .utworzenie gazetki ściennej
n.t. podstawowych informacji o książce – napisanie
metryczki . Układanie opisu bociana wg. planu z
wykorzystaniem zgromadzonego słownictwa.
Edukacja społeczno – przyrodnicza :Ptaki znajdujące się pod ochroną .Bocian biały
i czarny . Tryb życia i sposób odżywiania się ,
odloty jesienią do ciepłych krajów .
Edukacja matematyczna : Powtórzenie dodawania i odejmowania w zakresie
100.Rozwiązywanie zadań tekstowych.
Edukacja muzyczna : zabawa ruchowa : „Bocian i żabki „
Śpiewanie piosenki : „Najlepiej razem”
mowie i w piśmie na określony temat .Zapoznanie z trybem życia
i sposobem odżywiania się bociana białego i czarnego. Rozwiązywanie
zadań tekstowych .
Cele operacyjne (szczegółowe )
A .Uczeń :
-nazywa ptaki chronione w Polsce
-zna tryb życia i odżywiania bociana białego i czarnego
-wymienia podstawowe informacje o przeczytanej lekturze
-wymienia różnice w wyglądzie bociana białego i czarnego .
B. Uczeń :
-wyjaśnia pojęcie ptaki chronione
-rozumie potrzebę ochrony ptaków
-rozumie treść zadania tekstowego
Umiejętności :
C . Uczeń
-potrafi korzystać z różnych źródeł w celu zdobycia informacji
-wypowiada się na dany temat
-dokonuje charakterystyki wyglądu bociana
-rozwiązuje proste zadania tekstowe i łamigłówki matematyczne
-dodaje i odejmuje w zakresie 100
-czyta tekst ze zrozumieniem
-tworzy gazetkę na dany temat
-redaguje wypowiedź w formie opisu
D . Uczeń
-oblicza wartość zapisu matematycznego
-przedstawia ruchem i gestem określoną rolę
-Uczeń współdziała w grupie
-Uczeń dostrzega konieczność ochrony przyrody
-pokonuje trudności
-pracuje samodzielnie i dokładnie
-dokonuje samooceny swojej pracy
Słowne - pogadanka , rozmowa kierowana , instruktaż
Aktywizujące - drama , metoda pracy we współpracy działalności
praktycznej , praca w grupach
Według C . Freineta - metoda samodzielnego sprawdzania poprawności
wykonanego zadania .
Forma pracy : zbiorowa , zbiorowa zróżnicowana , grupowa zróżnicowana , indywidualna jednolita , indywidualna zróżnicowana .
Środki dydaktyczne : plansza z ptakami chronionymi , ilustracja bociana białego , karton z napisem : „bank wyrazów” , łamigłówka matematyczna , fiszki sprawdzające , karty informacyjne o bocianie białym i czarnym , mapa świata , rozsypanka wyrazowa .
Edukacja
Tok pracy
Czynności nauczyciela
Przewidywane czynności ucznia
Zintegrowania zespołu
Czynności organizacyjno - porządkowe
przywitanie
Uczniowie stoją w kole i śpiewają piosenkę „Powitankę”
Edukacja polonistyczna
Ustalenie o czym będą zajęcia
Nauczyciel :
Mówi zagadkę o bocianie
-o czym będziemy rozmawiać?
-kto napisał książkę , kto jest ilustratorem , jaka jest główna postać , gdzie dzieje się akcja opowiadania ?
Uczniowie ; odgadują.
Uczniowie ; odpowiadają
Praca w grupach:
Tworzenie gazetki dotyczącej metryczki książki
Nauczyciel:
Zrobimy teraz gazetkę zawierającą najważniejsze wiadomości o naszej lekturze , aby była zachętą do przeczytania tej książki przez inne dzieci .
Uczniowie:
Pracują w 4 grupach po otrzymaniu instrukcji pracy.
Omówienie gazetki
Wpisanie metryczki do zeszytu
Poleca odczytać informacje zawarte w gazetce
Odczytują zapisane informacje.
Edukacja środowiskowa
Rozmowa na temat wyglądu , trybu życia i odżywiania się bociana. Omówienie planszy: „Ptaki chronione”
Wykorzystywanie wiadomości przyniesionych przez dzieci
-gdzie żyje bocian
-gdzie buduje gniazda
-wędrówka bocianów do ciepłych krajów
Odpowiadają
Ciche czytanie ze zrozumieniem tekstu o bocianie białym i czarnym – uzupełnienie wiadomości.
Rozdaje karty z informacją o bocianie białym i czarnym
-jakie są różnice w wyglądzie bociana białego i czarnego?
Czytają cicho ze zrozumieniem
Pokazanie drogi przelotu bociana z Polski do Afryki. Wskazanie na mapie świata miejsca zimowania.
Kto potrafi pokazać na mapie drogę wędrówki bociana do ciepłych krajów ?
Pokazują na mapie
Edukacja ruchowa
Drama:
Sejm bociani przed odlotem
Dzieli uczniów na dwie grupy , wyznacza po dwie pary bocianów
Słuchają poleceń bocianów rodziców i naśladują ich ruchy ciała , gesty klekotanie .
Opis bociana- wspólne ustalenie planu opisu bociana.
Indywidualny opis bociana
Odczytanie kilku opisów.
-zawiesza ilustrację bociana białego i zadaje pytania:
-jakich przymiotników należy użyć , aby opisać tego ptaka?
-jakie czasowniki pomogą w opisie bociana?
--proponuje zapisać takie wyrażenia ,które pomogą opisać ptaka
-proponuje nazwać wszystkie wyrazy znajdujące się na tablicy „bankiem wyrazów”
Nauczyciel zachęca uczniów do ustnego opisu bociana , przypominając o trójczłonowej budowie i proponuje swoimi słowami opisać bociana , a także korzystać z „ banku wyrazów”
Nauczyciel poleca indywidualnie opisać bociana.
Poleca podkreślić zieloną kredką zdania , które jest wstępem i zdania które jest zakończeniem opisu .
Zebranie opisów do sprawdzenia .
Zadanie pracy domowej K.95 ćw.6
Omówienie pracy.
Proponują plan opisu.
Chętny uczeń przypina na tablicy napis „ bank wyrazów”
Opisują indywidualnie .
Praca na dwóch poziomach .
I grupa-samodzielnie opisuje.
II grupa-
uzupełnia tekst opisu wyrazami z „banku wyrazów”
Uczniowie : odczytują
Edukacja plastyczna
Rysowanie portretu bociana Kajtka
Ocena słowna prac
zwraca uwagę na wygląd bociana i na estetyczne wykonanie pracy.
Przypomnienie co to jest portret .
...
Paula-G1