2006_schemat_punktowania(1).pdf

(2288 KB) Pobierz
Microsoft Word - schemat A1.doc
Schemat punktowania zadań otwartych zestawów S-A1-062, S-L1-062 pt. Pszczoły i miody
Numer
zadania
Kryteria i zasady przyznawania punktów
Liczba
punktów
Numer
standardu
21.
I. Ustalenie sposobu obliczenia pola powierzchni działki
Uczeń zapisuje odpowiednie działania lub przedstawia inną metodę obliczenia powierzchni
działki.
0 - 1
3.8
II. Poprawność rachunkowa obliczenia pola powierzchni działki
Uczeń poprawnie oblicza pole działki (1152 [m 2 ]).
0 - 1
5.3
III. Ustalenie sposobu obliczenia 80% lub 20% pola powierzchni działki lub długości
boku prostokąta
0 - 1
3.8
IV. Ustalenie sposobu obliczenia pola powierzchni części działki przeznaczonej na
pasiekę
Z zapisu wynika, że uczeń dąży do obliczenia różnicy wyznaczonej powierzchni całej
działki i jej 80% lub bezpośrednio do obliczenia 20%.
0 - 1
3.8
V. Poprawność rachunkowa obliczenia procentu z liczby
0 - 1
5.3
VI. Poprawność rachunkowa obliczenia pola powierzchni pasieki
Uczeń poprawnie oblicza różnicę wyznaczonej przez siebie powierzchni całej działki i jej
80% lub bezpośrednio oblicza 20% jej powierzchni.
0 - 1
5.3
Uwagi dotyczące pracy ucznia z dysleksją:
1. W kryteriach I, III i IV dopuszczamy łącznie 2 pomyłki powstałe przy przepisywaniu liczb: mylenie cyfr
podobnych w zapisie, przestawienie sąsiednich cyfr, opuszczenie cyfry.
2. We wszystkich kryteriach dopuszczamy pomyłki wynikające z pominięcia lub przestawienia przecinka
w zapisie liczby.
Uwagi ogólne:
1. Jeśli w którymś z etapów rozwiązywania zadania uczeń przedstawia błędny sposób rozumowania, to nie
otrzymuje punktów za poprawność rachunkową na tym etapie.
2. Jeżeli uczeń rozwiązał zadanie inną metodą niż wskazana w schemacie punktowania, należy określić czyn-
ności równoważne do czynności wymienionych w schemacie .
3. Za każde poprawne rozwiązanie zadania uczeń otrzymuje maksymalną liczbę punktów.
4. Jeśli uczeń zapisuje tylko odpowiedź, to nie otrzymuje punktów.
Przykłady poprawnych rozwiązań:
I sposób:
24
24 ⋅ = 1152
1152
24 ⋅ = 1152
10% ––– 115,2
20% ––– 230,4
IV sposób:
24
24 ⋅ = 1152
1152 : 5 = 230,4
24 ⋅ = 1152[m 2 ]
1152
0,20 ⋅ = 230,4
0,80 ⋅ = 921,6[m 2 ]
921,6
1152
-
= 230,4[m 2 ]
V sposób:
VI sposób:
VII sposób:
VIII sposób:
24
2
24
0
2
=
5
x
=
24
48
24
24
+
24
24
=
1152
2
20
%
2
24
=
=
=
24 ⋅
48
0,2
2
1152
1152
:
10
2
=
230
,
4
m
]
2
x
=
=
230
,
4
=
1152 ⋅ = 230,4
0
2
0
4
24
=
5
2
0
4
576
=
230
,
4
m
]
Przykład i sposób punktowania rozwiązania nietypowego:
48 : 5 = 9,6
Zapis ilorazu 48 : 5 –– 1 punkt za kryterium III.
Poprawne obliczenie ilorazu –– 1 punkt za kryterium V.
Zapis iloczynu 24 x wyznaczona piąta część szerokości działki –– po 1 punkcie za kryte-
rium I i IV.
Poprawne obliczenie iloczynu –– po 1 punkcie za kryterium II i VI.
24 ⋅ = 230,4
9,6
1
2 ⋅ = 48
48
2 ⋅ = 48[m]
48
II sposób:
48
III sposób:
48
49677088.004.png 49677088.005.png 49677088.006.png 49677088.007.png
Numer
zadania
Kryteria i zasady przyznawania punktów
Liczba
punktów
Numer
standardu
22.
Uczeń wskazuje właściwy dzień ( poniedziałek ) i poprawnie uzasadnia ( wtedy muzeum jest
zamknięte, nieczynne, muzeum nie pracuje itp.) – 2 pkt .
Jeśli uczeń tylko poprawnie wskazuje dzień, a nie ma uzasadnienia – 1 pkt.
0 - 2
4.1
23.
Uczeń poprawnie podaje możliwy czas zwiedzania: 7 godzin ( 7 ).
0 - 1
4.1
24.
Uczeń określa rodzaj słownika, w którym z zasady podaje się i znaczenie, i pochodzenie
wyrazu.
Uwagi:
1. Jeżeli uczeń poda dwa słowniki (lub więcej), w tym jeden poprawny, a drugi tylko czę-
ściowo poprawny (zawierający np. tylko objaśnienie znaczenia wyrazu), to otrzymuje
punkt. Np. W słowniku języka polskiego i/lub wyrazów bliskoznacznych – 1 pkt.
2. Jeżeli uczeń poda dwa słowniki (lub więcej), w tym jeden poprawny, a drugi nie, to nie
otrzymuje punktu. Np. W słowniku języka polskiego lub w słowniku ortograficznym – 0 pkt.
0 - 1
4.1
Poprawne odpowiedzi uczniowskie:
- wsłowniku języka polskiego
- wsłowniku wyrazów obcych
- wsłowniku wyrazów obcych i trudnych
- wsłowniku etymologicznym
Przykłady niepoprawnych odpowiedzi:
w słowniku do języka polskiego, w słowniku języków obcych, w słowniku polskim, w
słowniku ortograficznym, historycznym, biologicznym, w encyklopedii, słownik synoni-
mów polskich, słownik zwrotów obcych i anglojęzycznych, słownik bliskoznaczny, w
słowniku języka obcego, słownik trudnych słów, słownik frazeologiczny, słownik trudnych
wyrazów i kłopotliwych.∗
Jeżeli uczeń podaje jakiś nieznany słownik, to należy sprawdzić, czy taki jest i czy można
w nim znaleźć i znaczenie, i pochodzenie wyrazów.
2
49677088.001.png
Numer
zadania
Kryteria i zasady przyznawania punktów
Liczba
punktów
Numer
standardu
25.
I. Nawiązanie do tematu
Uczeń pisze o człowieku pracowitym.
0 - 1
2.1
II. Realizacja tematu
Uczeń wykazuje, że osoba, o której pisze, jest pracowita, a jej praca służy innym.
0 - 1
2.1
III. Realizacja tematu
Uczeń wyraża szacunek (podziw, uznanie) wobec opisywanej osoby i jej działań (pracy,
postawy) – bezpośrednio lub pośrednio.
0 - 1
2.1
IV. Kompozycja wypowiedzi
Uczeń tworzy spójną wypowiedź o wymaganej długości (co najmniej 9 linii tekstu) – 2
pkt .
Jeżeli wypowiedź jest spójna, ale krótsza (co najmniej 6 linii tekstu) – 1 pkt .
0 - 2
2.3
V. Dobór środków językowych
Stosowane środki językowe służą realizacji tematu (przynajmniej częściowej). Uczeń sto-
suje urozmaicone słownictwo, używa trafnych określeń i zwrotów.
0 - 1
2.3
VI . Poprawność językowa
Dopuszcza się 3 błędy językowe.
0 - 1
2.3
VII. Poprawność ortograficzna
Dopuszcza się 3 błędy ortograficzne .
Uczeń z dysleksją:
Przyznajemy punkt, jeśli zamyka myśli w obrębie zdań (nie ma „potoku” składniowego).
Dopuszczamy pojedyncze odstępstwa w dłuższych wypowiedziach.
0 - 1
2.3
VIII. Poprawność interpunkcyjna
Dopuszcza się 3 błędy interpunkcyjne.
Uczeń z dysleksją:
Przyznajemy punkt, jeśli rozpoczyna zdania wielka literą i kończy kropką.
0 - 1
2.3
IX. Dbałość o układ graficzny
Uczeń wyróżnia części tekstu zgodnie z jego strukturą, stosując akapity.
Akapity mogą być graficznie wyróżnione poprzez:
1. rozpoczęcie zdania od nowego wiersza z wcięciem,
2. rozpoczęcie zdania od nowego wiersza bez wcięcia.
0 - 1
2.5
Uwagi:
1. Przyznajemy punkty za kryteria VI, VII, VIII, IX, jeżeli uczeń napisał co najmniej 9 linijek tekstu (li-
czymy linijkę z ewentualnym tytułem wypracowania).
2. Poprawność językową, ortograficzną i interpunkcyjną sprawdzamy zgodnie z załącznikami nr 6, 7, 8
Programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego w
klasie szóstej szkoły podstawowej .
3
49677088.002.png 49677088.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin