2006_schemat_punktowania(1).pdf
(
2288 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - schemat A1.doc
Schemat punktowania zadań otwartych zestawów S-A1-062, S-L1-062 pt.
Pszczoły i miody
Numer
zadania
Kryteria i zasady przyznawania punktów
Liczba
punktów
Numer
standardu
21.
I. Ustalenie sposobu obliczenia pola powierzchni działki
Uczeń zapisuje odpowiednie działania lub przedstawia inną metodę obliczenia powierzchni
działki.
0 - 1
3.8
II. Poprawność rachunkowa obliczenia pola powierzchni działki
Uczeń poprawnie oblicza pole działki (1152 [m
2
]).
0 - 1
5.3
III.
Ustalenie sposobu obliczenia 80% lub 20% pola powierzchni działki lub długości
boku prostokąta
0 - 1
3.8
IV.
Ustalenie sposobu obliczenia pola powierzchni części działki przeznaczonej na
pasiekę
Z zapisu wynika, że uczeń dąży do obliczenia różnicy
wyznaczonej
powierzchni całej
działki i jej 80% lub bezpośrednio do obliczenia 20%.
0 - 1
3.8
V. Poprawność rachunkowa obliczenia procentu z liczby
0 - 1
5.3
VI. Poprawność rachunkowa obliczenia pola powierzchni pasieki
Uczeń poprawnie oblicza różnicę
wyznaczonej
przez siebie powierzchni całej działki i jej
80% lub bezpośrednio oblicza 20% jej powierzchni.
0 - 1
5.3
Uwagi dotyczące pracy ucznia z dysleksją:
1. W kryteriach I, III i IV dopuszczamy łącznie 2 pomyłki powstałe przy przepisywaniu liczb: mylenie cyfr
podobnych w zapisie, przestawienie sąsiednich cyfr, opuszczenie cyfry.
2. We wszystkich kryteriach dopuszczamy pomyłki wynikające z pominięcia lub przestawienia przecinka
w zapisie liczby.
Uwagi ogólne:
1. Jeśli w którymś z etapów rozwiązywania zadania uczeń przedstawia błędny sposób rozumowania, to nie
otrzymuje punktów za poprawność rachunkową na tym etapie.
2. Jeżeli uczeń rozwiązał zadanie inną metodą niż wskazana w schemacie punktowania, należy określić czyn-
ności równoważne do czynności wymienionych w schemacie
.
3. Za każde poprawne rozwiązanie zadania uczeń otrzymuje maksymalną liczbę punktów.
4. Jeśli uczeń zapisuje tylko odpowiedź, to nie otrzymuje punktów.
Przykłady poprawnych rozwiązań:
I sposób:
24
24 ⋅
= 1152
1152
24 ⋅
= 1152
10% ––– 115,2
20% ––– 230,4
IV sposób:
24
24 ⋅
= 1152
1152 : 5 = 230,4
24 ⋅
= 1152[m
2
]
1152
0,20 ⋅
= 230,4
0,80 ⋅
= 921,6[m
2
]
921,6
1152
-
= 230,4[m
2
]
V sposób:
VI sposób:
VII sposób:
VIII sposób:
24
⋅
2
⋅
24
⋅
0
2
=
5
⋅
x
=
24
⋅
48
24
⋅
24
+
24
⋅
24
=
1152
2
20
%
⋅
2
⋅
24
=
=
=
24 ⋅
⋅
48
0,2
2
1152
1152
:
10
⋅
2
=
230
,
4
m
]
2
x
=
=
230
,
4
=
1152 ⋅
= 230,4
0
2
0
4
⋅
24
=
5
2
0
4
⋅
576
=
230
,
4
m
]
Przykład i sposób punktowania rozwiązania nietypowego:
48
: 5 =
9,6
Zapis ilorazu 48 : 5 –– 1 punkt za kryterium III.
Poprawne obliczenie ilorazu –– 1 punkt za kryterium V.
Zapis iloczynu 24 x
wyznaczona
piąta część szerokości działki –– po 1 punkcie za kryte-
rium I i IV.
Poprawne obliczenie iloczynu –– po 1 punkcie za kryterium II i VI.
24 ⋅
=
230,4
9,6
1
2 ⋅
= 48
48
2 ⋅
= 48[m]
48
II sposób:
48
III sposób:
48
Numer
zadania
Kryteria i zasady przyznawania punktów
Liczba
punktów
Numer
standardu
22.
Uczeń wskazuje właściwy dzień (
poniedziałek
) i poprawnie uzasadnia (
wtedy muzeum jest
zamknięte, nieczynne, muzeum nie pracuje
itp.) –
2 pkt
.
Jeśli uczeń tylko poprawnie wskazuje dzień, a nie ma uzasadnienia –
1 pkt.
0 - 2
4.1
23.
Uczeń poprawnie podaje możliwy czas zwiedzania:
7 godzin
(
7
).
0 - 1
4.1
24.
Uczeń określa rodzaj słownika, w którym z zasady podaje się i znaczenie, i pochodzenie
wyrazu.
Uwagi:
1. Jeżeli uczeń poda dwa słowniki (lub więcej), w tym jeden poprawny, a drugi tylko czę-
ściowo poprawny (zawierający np. tylko objaśnienie znaczenia wyrazu), to otrzymuje
punkt. Np.
W słowniku języka polskiego i/lub wyrazów bliskoznacznych
– 1 pkt.
2. Jeżeli uczeń poda dwa słowniki (lub więcej), w tym jeden poprawny, a drugi nie, to nie
otrzymuje punktu. Np.
W słowniku języka polskiego lub w słowniku ortograficznym
– 0 pkt.
0 - 1
4.1
Poprawne odpowiedzi uczniowskie:
- wsłowniku języka polskiego
- wsłowniku wyrazów obcych
- wsłowniku wyrazów obcych i trudnych
- wsłowniku etymologicznym
Przykłady niepoprawnych odpowiedzi:
w słowniku do języka polskiego, w słowniku języków obcych, w słowniku polskim, w
słowniku ortograficznym, historycznym, biologicznym, w encyklopedii, słownik synoni-
mów polskich, słownik zwrotów obcych i anglojęzycznych, słownik bliskoznaczny, w
słowniku języka obcego, słownik trudnych słów, słownik frazeologiczny, słownik trudnych
wyrazów i kłopotliwych.∗
∗
Jeżeli uczeń podaje jakiś nieznany słownik, to należy sprawdzić, czy taki jest i czy można
w nim znaleźć i znaczenie, i pochodzenie wyrazów.
2
Numer
zadania
Kryteria i zasady przyznawania punktów
Liczba
punktów
Numer
standardu
25.
I. Nawiązanie do tematu
Uczeń pisze o człowieku pracowitym.
0 - 1
2.1
II. Realizacja tematu
Uczeń wykazuje, że osoba, o której pisze, jest pracowita, a jej praca służy innym.
0 - 1
2.1
III. Realizacja tematu
Uczeń wyraża szacunek (podziw, uznanie) wobec opisywanej osoby i jej działań (pracy,
postawy) – bezpośrednio lub pośrednio.
0 - 1
2.1
IV. Kompozycja wypowiedzi
Uczeń tworzy spójną wypowiedź o wymaganej długości (co najmniej 9 linii tekstu) –
2
pkt
.
Jeżeli wypowiedź jest spójna, ale krótsza (co najmniej 6 linii tekstu) –
1 pkt
.
0 - 2
2.3
V. Dobór środków językowych
Stosowane środki językowe służą realizacji tematu (przynajmniej częściowej). Uczeń sto-
suje urozmaicone słownictwo, używa trafnych określeń i zwrotów.
0 - 1
2.3
VI
.
Poprawność językowa
Dopuszcza się 3 błędy językowe.
0 - 1
2.3
VII. Poprawność ortograficzna
Dopuszcza się 3 błędy ortograficzne
.
Uczeń z dysleksją:
Przyznajemy punkt, jeśli zamyka myśli w obrębie zdań (nie ma „potoku” składniowego).
Dopuszczamy pojedyncze odstępstwa w dłuższych wypowiedziach.
0 - 1
2.3
VIII. Poprawność interpunkcyjna
Dopuszcza się 3 błędy interpunkcyjne.
Uczeń z dysleksją:
Przyznajemy punkt, jeśli rozpoczyna zdania wielka literą i kończy kropką.
0 - 1
2.3
IX. Dbałość o układ graficzny
Uczeń wyróżnia części tekstu zgodnie z jego strukturą, stosując akapity.
Akapity mogą być graficznie wyróżnione poprzez:
1. rozpoczęcie zdania od nowego wiersza z wcięciem,
2. rozpoczęcie zdania od nowego wiersza bez wcięcia.
0 - 1
2.5
Uwagi:
1. Przyznajemy punkty za kryteria VI, VII, VIII, IX, jeżeli uczeń napisał co najmniej 9 linijek tekstu (li-
czymy linijkę z ewentualnym tytułem wypracowania).
2. Poprawność językową, ortograficzną i interpunkcyjną sprawdzamy zgodnie z załącznikami nr 6, 7, 8
Programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego w
klasie szóstej szkoły podstawowej
.
3
Plik z chomika:
Kasiac2003
Inne pliki z tego folderu:
2011 klucz_punktowania.pdf
(322 KB)
2009_opis.pdf
(267 KB)
2008 opis.pdf
(401 KB)
2006_schemat_punktowania(1).pdf
(2288 KB)
2006_schemat_punktowania.pdf
(2288 KB)
Inne foldery tego chomika:
OKE W GDAŃSKU
UPOŚ. LEKKIE
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin