POLSKA NOWELA FANTASTYCZNA
WYDAWNICTWA „ALFA”, WARSZAWA 1986
Opracowanie graficzne:
Andrzej Pągowski
Noty o autorach:
Stefan Otceten
Redaktor:
Marek S. Nowowiejski
Redaktor techniczny:
Ewa Jankiewicz-Guzenda
Copyright by Wydawnictwa ALFA, Warszawa 1985
ISBN 83-7001-037-7 (całość)
ISBN 83-7001-109-8 (Niezwykły kryształ)
Wydawnictwa ALFA, Warszawa 1986
Wyd. I. Nakład 60000+250 egz.
Ark. wyd. 22,80. Ark. druk. 22,50
Skład: Z-d Poligraf. Wydawnictw ALFA
Druk i oprawa: Łódzka Drukarnia Dziełowa
Zam. 917/85 N-65 Cena zł 240,-
Tom piąty „Polskiej noweli fantastycznej” zawiera utwory napisane i wydane drukiem w okresie dwudziestolecia międzywojennego, a więc w latach 1918-1939, z jednym wyjątkiem na rzecz utworu napisanego w okresie wojny na emigracji i wydanego już po wojnie poza granicami kraju (Stanisław Baliński). Okres ten nie zaowocował w literaturze fantastycznej, poza nielicznymi wyjątkami, wybitnymi dokonaniami i jego dorobek jest stosunkowo mało znany nawet miłośnikom gatunku. Jest w ogóle rzeczą charakterystyczną, że w poszczególnych okresach historii literatury polskiej pojawia się przeciętnie jeden pisarz wybitny uprawiający fantastykę, którego dzieło wchodzi na trwałe do kanonu literatury polskiej. Dla przełomu XIX i XX wieku był to Jerzy Żuławski ze swoją „trylogią księżycową”, wcześniej - Jan Potocki z Rękopisem znalezionym w Saragossie, dla dwudziestolecia międzywojennego jest nim niewątpliwie Stefan Grabiński. Ten niezwykle ciekawy i płodny pisarz, nie doceniony za życia, jest dzisiaj ponownie odkrywany zarówno w kraju, jak i za granicą (RFN). Jest jednocześnie pewna przekora w fakcie, że twórczość Grabińskiego, dzięki działalności prof. Artura Hutnikiewicza, została doskonale opracowana - ukazała się w lalach pięćdziesiątych monografia o autorze, a niedawno trzytomowe „Dzieła wybrane” zawierające prawie wszystkie znaczące utwory. Zgodnie z przyjętą zasadą prezentacji utworów nie publikowanych po wojnie twórczość Stefana Grabińskiego przedstawiają trzy opowiadania drukowane wyłącznie w prasie międzywojennej.
Pisarstwo fantastyczne i fantastyczno-naukowe dwudziestolecia międzywojennego można podzielić na kilka charakterystycznych grup. Pierwszą stanowią utwory, których autorzy zafascynowani rozwojem nauki i techniki przenoszą istniejące już wynalazki w bliższą czy dalszą przyszłość - stąd np. znacząca ilościowo obecność tematyki lotniczej (Czyżowski, Meissner, Sosnkowski); bądź popularyzują pewne dziedziny wiedzy - np. astronomię - ubierając wykład w atrakcyjną formę
5
opowieści science fiction (prof. Feliks Burdecki, Mieczysław Krzepkowski). Grupa druga to utwory związane z ciągle aktualnym zainteresowaniem magią, okultyzmem, „naukami tajemnymi” Wschodu i demonologią (Olszakowski, Smolarski, Baliński, także Grabiński). Trzecia to powieści awanturniczo-przygodowo-sensacyjno-erotyczne, w których motyw fantastycznego wynalazku służy z reguły jedynie uatrakcyjnieniu akcji. Grupa ta stanowi niestety zdecydowaną większość ilościową, przy jednoczesnej miernocie jakościowej. W naszej antologii grupę tę reprezentuje najbardziej chyba płodny i poczytny pisarz dwudziestolecia Antoni Marczyński, a także prawem kontrastu zupełnie nieznany Stefan Wałdyka. Grupę czwartą stanowią powieści zbliżone do political fiction - przewidujące bliską przyszłość (wybuch i przebieg nowej wojny) - z częstym uwzględnieniem mocarstwowej roli Polski. Utwory tej grupy są nieraz nasycone propagandą antyradziecką i sprawiają wrażenie pisanych na zamówienie ówczesnych propagandzistów (Żarnowiecki). W literaturze fantastycznej jest także trwale obecna groteska i utopia (Barszczewski, Smolarski, Wat).
To, co napisałem powyżej, nie znaczy jednak, by poza twórczością Stefana Grabińskiego nie pojawiły się w okresie 1918-1939 dzieła godne uwagi. Fantastykę „serio” reprezentuje utrzymana na zupełnie przyzwoitym poziomie twórczość Stefana Barszczewskiego, Jerzego Brauna i na wysokim Antoniego Słonimskiego, groteskę fantastyczną - która stała się obecnie dzięki Lemowi jakby polską specjalnością - uprawia Aleksander Wal, Bruno Winawer czy niesłusznie zapomniany Jan Karczewski. Nurt utopijny godnie reprezentuje Mieczysław Smolarski. Wreszcie elementy i walki fantastyczne pojawiają się w tak wybitnych dziełach literackich, jak Róża i Przedwiośnie Stefana Żeromskiego, Wesele hrabiego Orgaza Romana Jaworskiego, S.O.S. Jalu Kurka, Palę Paryż...
kubolina12310