Portfolio jako metoda wspierania rozwoju osobistego
Specyfika polskiej szkoły:
v forma wykładu, metoda podająca,
v nadrzędność nauczyciela w stosunku do ucznia,
v system ocen, stopni kończących pewien etap,
v walka o stopnie (bez analizy, określenia trwałości umiejętności),
v brak samodzielności ucznia,
v to szkoła i nauczyciel organizują uczniowi pracę,
v nakierowanie na teorię, w mniejszym stopniu na doświadczenie i praktykę,
v ograniczanie kreatywności i inicjatywy ucznia,
v bagatelizacja rozwoju kompetencji miękkich,
v ściśle określony czas pracy.
E-PORTFOLIO
n teczka, -umiejscowienie w Internecie,
n dodatkowe możliwości…
n prezentacja dokonań,
n próbki, przykłady, wizerunki wykonanych prac,
n może być podstawą do oceniania umiejętności.
Trzy etapy tworzenia e-portfolio
1. Gromadzenie informacji
2. Porządkowanie informacji
3. Prowadzenie poukładanego porfolio
Portfolio może zawierać:
1. Dyplomy
2. Świadectwa
3. Certyfikaty
4. Zdjęcia
5. Artykuły
6. Przemyślenia
7. Własne prace
Przydatność port folio we współczesnej dydaktyce:
· kształtowanie umiejętności organizacji własnej pracy
· kształtowanie samodzielności
· racjonalna prognoza rozwoju
· prezentacja siebie i swoich osiągnięć
· diagnoza poziomu wiedzy
· krytycyzm w stosunku do własnej osoby
· samodzielne dochodzenie do wiedzy
· samodzielne wyciąganie wniosków z własnych działań
E-Portfolio jako sposób na ocenianie ucznia:
· uczeń dokonuje samooceny swoich osiągnięć
· poznanie ucznia ze strony JEGO: przeżyć, myśli, zainteresowań, pasji...
Jest to metoda oceniania ucznia:
· skuteczna
· sumuje cały nakład pracy ucznia
· ocenia rozwój ucznia
· daje prawdziwy obraz predyspozycji ucznia
· pozwala postawić diagnozę i plan rozwoju ucznia
· nauczyciel może dbać o rozwój ucznia w istotnym dla niego kierunku
Portfolio niesie ze sobą:
· rzetelna i przekonująca prezentacja siebie i swoich przekonań
· umiejętność dostosowania się do współczesnego rynku pracy
· budowanie swojej przewagi nad innymi (informacje, staranność, kompetencje miękkie)
· łatwiejsza zmiana kwalifikacji i większa elastyczność
· ciągłe kontrolowanie własnego rozwoju
henio89