PORTFOLIO -ETI 2010.docx

(17 KB) Pobierz

Portfolio jako metoda wspierania rozwoju osobistego

Specyfika polskiej szkoły:

v     forma wykładu, metoda podająca,

v     nadrzędność nauczyciela w stosunku do ucznia,

v     system ocen, stopni kończących pewien etap,

v     walka o stopnie (bez analizy, określenia trwałości     umiejętności),

v     brak samodzielności ucznia,

v     to szkoła i nauczyciel organizują uczniowi pracę,

v     nakierowanie na teorię, w mniejszym stopniu na     doświadczenie i praktykę,

v     ograniczanie kreatywności i inicjatywy ucznia,

v     bagatelizacja rozwoju kompetencji miękkich,

v     ściśle określony czas pracy.

E-PORTFOLIO

 

n       teczka,                                                                                                                -umiejscowienie w Internecie,

 

n       dodatkowe możliwości…

n       prezentacja dokonań,

n       próbki, przykłady, wizerunki wykonanych prac,

n       może być podstawą do oceniania umiejętności.

 

Trzy etapy tworzenia e-portfolio

1.       Gromadzenie informacji

2.       Porządkowanie informacji

3.       Prowadzenie poukładanego porfolio

Portfolio może zawierać:

1.       Dyplomy

2.       Świadectwa

3.       Certyfikaty

4.       Zdjęcia

5.       Artykuły

6.       Przemyślenia

7.       Własne prace

Przydatność port folio we współczesnej dydaktyce:

·         kształtowanie umiejętności organizacji własnej pracy

·         kształtowanie samodzielności

·         racjonalna prognoza rozwoju

·         prezentacja siebie i swoich osiągnięć

·         diagnoza poziomu wiedzy

·         krytycyzm w stosunku do własnej osoby

·         samodzielne dochodzenie do wiedzy

·         samodzielne wyciąganie wniosków z własnych działań

 

E-Portfolio jako sposób na ocenianie ucznia:

 

·         uczeń dokonuje samooceny swoich osiągnięć

·         poznanie ucznia ze strony JEGO: przeżyć, myśli, zainteresowań, pasji...

Jest to metoda oceniania ucznia:

·         skuteczna

·         sumuje cały nakład pracy ucznia

·         ocenia rozwój ucznia

·         daje prawdziwy obraz predyspozycji ucznia

·         pozwala postawić diagnozę i plan rozwoju ucznia

·         nauczyciel może dbać o rozwój ucznia w istotnym dla niego kierunku

Portfolio niesie ze sobą:

·         rzetelna i przekonująca prezentacja siebie i swoich przekonań

·         umiejętność dostosowania się do współczesnego rynku pracy

·         budowanie swojej przewagi nad innymi (informacje, staranność, kompetencje miękkie)

·         łatwiejsza zmiana kwalifikacji i większa elastyczność

·         ciągłe kontrolowanie własnego rozwoju

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin