KONSPEKT ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH
Gimnazjum
TEMAT: Agresja – jak powstaje, jak sobie z nią radzić? Dlaczego zachowujemy się agresywnie?
Cele zajęć:
- uświadomienie co oznacza termin „agresja” oraz „przemoc”
- ćwiczenie myślenia logicznego, uzasadniania swoich wypowiedzi
- uczeń wie co to jest agresja
- uczeń zna mechanizmy powstawania agresji
- zapoznanie uczniów z etapami powstawania agresji
- uczeń potrafi powiedzieć „nie” w sytuacjach, w których go namawiają inni
- zapoznanie uczniów ze sposobami radzenia sobie z agresją i przemocą
- uczeń potrafi przeciwdziałać agresji
- uczeń poznaje różne przyczyny zachowań agresywnych
- przedstawienie uczniom innych niż agresja możliwości reagowania
Metody pracy:
- podająca – pogadanka, rozmowa
Formy pracy:
- indywidualna
- zespołowa
Środki dydaktyczne:
- opowiadanie, opisy sytuacji
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Sprawy organizacyjne
- sprawdzenie obecności
- podanie tematu zajęć
2. Część właściwa
- rozmowa na temat agresji i przemocy (wyjaśnienie pojęć)
- opowiadanie
a) nauczyciel czyta uczniom po kolei każdą z czterech części opowiadania; po każdej części zadaje uczniom pytania, na które uczniowie odpowiadają
cz. I – Co przeżywa Jacek?
Cz. II – Co przeżywa Jacek? Jak zmieniły się jego odczucia i dlaczego?
Cz. III – Co przeżywa Jacek?
Cz. IV – Co przeżywa Jacek? Jak zmieniły się jego odczucia i dlaczego?
b) rozmowa z uczniami na temat agresywnego zachowania Jacka oraz przyczyn, które spowodowały, że chłopak zareagował w tak negatywny sposób na prośbę mamy.
- wyodrębnienie wspólnie z uczniami etapów powstawania agresji
- pogadanka o panowaniu nad agresją (na podstawie opowiadania o Jacku)
- rozmowa na temat kontrolowania agresji (na podstawie własnych doświadczeń)
- nauczyciel wyjaśnia uczniom sposoby odmawiania
- uczniowie przedstawiają propozycje rozwiązywania problemów przedstawionych w opisanych, przykładowych sytuacjach
- pogadanka o agresji i przemocy na podstawie opisu sytuacji (uczniowie odpowiadają na pytania pomocnicze)
- poszukiwanie przyczyn zachowań agresywnych (na podstawie krótkich opowiadań – opisu sytuacji)
3. podsumowanie
- podkreślenie faktu, że odmawianie innym jest trudne, ale czasami, w pewnych sytuacjach konieczne
- uczniowie podają propozycję dokończenia zdania „Zamiast reagować agresywnie, mogę….”
- podziękowanie
hakima