art5170 KAIZEN.pdf

(402 KB) Pobierz
678279713 UNPDF
Artykuł z portalu portfel.pl
Kaizen – nową metodą zarządzania
Metoda Kaizen wywodzi się z japońskiej kultury praktyki i zarządzania: „Kai” – zmiana, „zen” – dobry,
Kaizen - czyli dobra zmiana formy zarządzania.
Metoda mało kosztowna, zdroworozsądkowa i twórcza forma zarządzania niekończącego się procesu ulepszania. Podstawą tej
koncepcji jest ciągłe zaangażowanie i ciągłe podnoszenie jakości firmy i produktu.
Zgodnie z tą koncepcją wymóg określonego kryterium staje się tylko i wyłącznie punktem wyjścia do podwyższenia tego
kryterium. Jeżeli przedsiębiorstwo dobrze prosperuje i jest wydajne nie znaczy to, że ma taki poziom utrzymywać – nie
powinno to powstrzymywać przed dalszym doskonaleniem procesu. Kaizen to pewien sposób myślenia, w którym
poszukiwanie ulepszeń i kreatywnych rozwiązań jest rutyną. Sprawdza się to w każdym rodzaju przedsiębiorstw.
Tradycyjną stratą w firmie jest strata finansowa. Pojęcie kaizen rozszerza stratę na wszystkie aspekty działalności. Dotyczy
ona braku wartości w produkcie lub usłudze – z punktu widzenia klienta. Z perspektywy przedsiębiorstwa stratą jest
wytworzenie produktów, które przewyższają wymagania klienta, wadliwe egzemplarze, przestoje związane z przerwą
pracowników bądź związane z przeprowadzanymi zmianami linii produkcyjnej, tzn. zmiany typu produktu na danej maszynie,
linii czy urządzeniu, które jest w stanie produkować więcej typów.
Kaizen klasyfikuje te straty na konieczne i te nie konieczne, które można ograniczyć. Pracownik musi mieć przerwę.
Celem metody  Kaizen jest:
•poprawa jakości pracy oraz skrócenie czasu jej realizowania,
•dobre dostosowanie technicznych elementów systemu,
•redukcja kosztów.
Dwa zasadnicze elementy:
•ulepszenie
•ciągły proces
Zasady kaizen:
1.Problemy stwarzają możliwości
2.Pytaj 5 razy „Dlaczego?”
3.Bierz pomysły od wszystkich
4.Myśl nad rozwiązaniami możliwymi do wdrożenia
5.Odrzucaj ustalony stan rzeczy
6.Wymówki, że czegoś się nie da zrobić są zbędne
7.Wybieraj proste rozwiązania – nie czekając na te idealne
8.Użyj sprytu zamiast pieniędzy
9.Pomyłki koryguj na bieżąco
10.Ulepszenie nie ma końca.
Kaizen to przede wszystkim sposób kreatywnego myślenia na temat zarządzania przedsiębiorstwem. Nie jest to środek, który
działa jak „złoty środek” albo „tabletka Murti - Binga”. Jest to metoda na to by zapobiegać problemom powstającym w
przedsiębiorstwie.
1 / 1
678279713.001.png 678279713.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin