kolokwium ekologia.pdf

(7500 KB) Pobierz
648330933 UNPDF
ekoetykiety,
EKOETYKIETYtooznaczanieproduktówekologicznymiznakamitowarowymiitymamympoóbwywieraniawpływunarynekEkoznaki wkazującprodukty
którepełniająwymaganiaochronyrodowikapomagająwwyborzepodczazakupówwklepieEkoetykietymogąpełnidnatpująceunkcje
•unkcjamarketingowa(konkurencji)- oznaczanietowarówekoetykietąmanaceluzwikzenieobrotutowaramioproekologicznymcharakterze
•unkcjapolityczna- ekoetykietowanie traktowane jest jako jedno z podtawowychnarzdziprewencyjnejpolitykiochronyrodowikaPolitykaochrony
rodowikawinnawpieradmodelkonumpcjiktóryzmniejzałbyprejnarodowikonaturalneiangażowałcałodpołeczeotwawproceyochronyrodowika
przez nabywanie produktówprzyjaznychrodowiku
•unkcjarodowikowa(ekologiczna)- ekoetykietałużypoprawietanurodowikanaturalnego•unkcjainormacyjna- ekoetykietainormujekonumentówo
przyjaznychdlarodowikacechachproduktu
•unkcjatymulacyjna - itnienieytemuekoetykietwinnozachcadproducentówdopodejmowaniadziałaoproekologicznychzmniejzeniaemiji
zanieczyzczeozużyciaenergiieliminowaniazkodliwychdlarodowikakładnikówproduktuatakżezkodliwychproceówtechnologicznych;
•unkcjaedukacyjna- ekoetykietawzbogacawiedzkonumentówoprorodowikowychtowarachiichcechachcoprzyczyniaidopoprawytanuwiadomoci
ekologicznejpołeczeotw
Przykładyekoetykiet
- Szwecja -znak"DobryEkologicznyWybór"(Good Environmental Choice) - "Falkon"
- Krav – Szwecja
- Błkitnynioł(DerBlaueEngel)– Niemcy
- "Margerytka" (UE)
- ZielonePłucaPolki– Polska
jakie typy deklaracji wyrozniamy,
Zewzgldunazerokiobzarunkcjonowaniaekoznakówdotyczących wyrobówiuługkomijaroboczaIO207Copracowała3kategorieznaków ekologicznych:
typu I, typu II i typu III.
- EtykietyItypuprzyznawaneąwyrobomktórepełniajązetawz góryokrelonychwymagaoiąbardziejpożądanerodowikow konkretnej kategorii
wyrobówOcenprzeprowadzaniezależnaintytucja któraudzielazezwolenianaumiezczenienawyrobachetykiet rodowikowych(npMargaretka)
- WprzypadkuetykietowaniaIItypubdącegotwierdzeniemwłanym etykietymogąodnoidi tylkodojednegoapektuwyrobu(npniemogą brzmied
„produktjetekologiczny”– nietyczyitylko1 apektu)Niemożewprowadzadwbłąd
- DeklaracjeIIItyputowyrażoneilociowodanerodowikowedotyczące cyklużyciawyrobuopartenaniezależnejweryikacjiInormacja rodowikowao
wyrobie jest w tym przypadku oparta na procedurach badania cyklużyciawyrobu
przyklady ekoznakow,
„Znakowanieekologiczne”(ecolabellingekoznakowanieekoetykietowanie) – przezznakekologicznyrozumieiproceoznaczaniapecjalnymznakiem
jakociowymtzngreenlabeltychproduktówktóreąuznawanezaprzyjaznerodowiku
Znakiekologicznemogąbydprzyznawaneprzezorganapaotwowe(npvanenwzwecji) towarzyzeniaundacjeiinneintytucjeniezależneodpaotwai
producentów(npEkolandwPolce)orazprzezproducentów
Podtawowezaadyoznakowaniaekologicznego(opracowaneprzezMidzynarodowąIzbHandlową)
- w komisji ekoznakowania kryteria ekologiczneutalająprzedtawicielenaukiorganizacjiekologicznychadminitracjiproducentówreklamyirodków
maowegoprzekazuapołeczeotwopowinnobydinormowaneokryteriachekologicznychprzyznawaniaekoznaku
- znakowanie ekologiczne powinnoobejmowadwzytkieapektykryteriówekologicznych
- koztybadaocechekologicznychponoząproducencilubimporterzywyrobów
- znakowanie ekologiczne jest dobrowolne i nie stanowi warunku wprowadzenia wyrobu na rynek;
- znak ekologiczny powinien pokazywadpozytywnącechtowaruanienegatywną
- obokznakuumiezczaiuzaadnienieekoznaku
- zotajeprzyznawanynaokrelonycza
- biurokracjaniemożebydkomplikowana
WedługUEbyotrzymadtakiznaknależy
- zbadadoddziaływanienarodowisko;
- zatpowadubtancjeniebezpieczneubtancjamibezpiecznymi
- ograniczadwpływnarodowikopoprzezzapewnienietrwałociimożliwociponownegowykorzytaniaproduktu
- rozpatrzydapektypołeczneiapektyetyczne
- okrelidkorzyciiobciążeniadlarodowikazuwzgldnieniemzdrowiaibezpieczeotwakonumentównapozczególnychetapachcyklużyciadanychproduktów
- ograniczydbadanianazwierztach(jelitomożliwe)
- pełniadwymaganiaunkcjonalnemającenaceluzapewnienieeektywnegoużytkowaniaproduktówopatrzonychoznakowaniemekologicznymUEzgodniez
przeznaczeniem;
WPolceunkcjjednotkiwłaciwejdoznakowaniaekologicznegoUEpełniPolkieCentrumBadaoiCertyikacji
ekomarketing,
Rolmarketingumożnazdeiniowadjakoprocepołecznyizarządczy dzikiktóremukonkretneoobyigrupyotrzymujątoczegopotrzebująi pragnąoiągnąd
poprzeztworzenieoerowanieiwymianpoiadających wartodproduktów
Marketing = produkt + cena + dystrybucja + promocja (promocja = public relations, sponsoring, reklama)
Marketingekologicznytoytemwiedzyumiejtnocizaadpotpowania umożliwiającyzapokojeniepotrzeboiągnicieukceówprzez uczetników
kztałtującegoirynkuimarketingudóbriuług ekologicznych.
Takrozumianymarketingtajeiproceemciągłegopozukiwania poobówograniczaniaprejiprzedibiortwiprodukowanychprzeznieproduktówiuługna
rodowikoprzyrodniczewtymczłowiekaoraz doskonalenie samej organizacji i oferty rynkowej, tak by podejmowane działaniaprzyczyniłyidoukceuirmy
Zielonymarketing(ekomarketing)todziałaniamarketingowezmierzającedo produkcjiipromocjitowarówniezkodliwychdlarodowikanaturalnego
ISO
648330933.001.png
648330933.002.png
648330933.003.png
EMAS,
648330933.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin