literatura brukowa.pdf

(679 KB) Pobierz
Praca magisterska-PJ
PODZIĘKOWANIA
PROF. DR HAB. STANISŁAWOWI
SKŁADAM
SERDECZNE
PROF. DR HAB. STANISŁAWOWI
ULIASZOWI
ULIASZOWI
ZA
ZA
WSZECHSTRONNĄ
POMOC
PRZY
PRZY
PISANIU
NINIEJSZEJ
PRACY
SKŁADAM
SKŁADAM
SERDECZNE
SERDECZNE
SERDECZNE
PODZIĘKOWANIA
SKŁADAM
PROF. DR HAB. STANISŁAWOWI
Spis treści
Spis treści .......................................................................................................................3
Wprowadzenie .................................................................................................................4
1) Rozdział I Tematy i problemy .........................................................................................13
Erotyka w Ŝyciu człowieka .......................................................................13
śycie wiejskiej społeczności ....................................................................18
Las i jego symbolika ................................................................................23
Wątek autotematyczny ............................................................................26
Nienacki a krytyka literacka .....................................................................28
2) Rozdział II Wzorzec kompozycyjny – zabiegi intertekstualne ..........................................36
Inspiracje filozoficzne ..............................................................................38
Inspiracje psychologiczne zaobserwowane u innych pisarzy ..................43
Kreacja wątków miłosnych ......................................................................46
Interakcje tematyczne ..............................................................................50
3) Rozdział III Dominanty fabularne ......................................................................................57
Świat przedstawiony w powieściach ........................................................58
„Miejsca wspólne” cyklu ............................................................................73
4) Rozdział IV Wyznaczniki strukturalne ..............................................................................77
Koncepcja bohatera ............................................................................... 77
Narrator i narracja .................................................................................. 83
Zagadnienia językowe ........................................................................... 91
Uwagi końcowe.............................................. ...............................................................98
Bibliografia ..................................................................................................................104
3
Wprowadzenie
Badanie literatury popularnej budzi wiele kontrowersji. Liczebność sporów i ich emocjonalne
zaangaŜowanie dowodzi doniosłości badań i wciąŜ zwiększającego się ich zakresu. Pojęcia
literatury popularnej, trywialnej, „niskiej”, „małej”, itp., budzą sprzeciw wielu badaczy, którzy
uwaŜają, Ŝe potoczne rozumienie słów deprecjonuje tę sferę kultury. Takie podejście do tematu,
jak pisze Zofia Mitosek, „ daje sposobność ujawnienia wysokich gustów czytelniczych krytyka,
który z satysfakcją potępia ” literaturę trywialną 1 . Wielu fachowców uwaŜa ją za doniosłe i
autonomiczne zjawisko literackie i kulturalne ze względu na szeroki odbiór społeczny 2 . Pojecie
„literatura popularna” wydaje się najbardziej neutralne, dlatego uŜywane jest najczęściej. Istota
sprawy nie polega wszak na nazwie, lecz na podejściu do badanego przedmiotu. Oddzielenie
literatury popularnej od pięknej nie zawsze jest łatwe i jednoznaczne. Często podlega intuicji
badacza, a takŜe zwyczajowemu zaszeregowaniu pisarza. Według Marii Bujnickiej literatura
popularna, to ta powszechnie czytana, lubiana, łatwa i przystępna. Prezentuje uporządkowaną
wizję świata, nie stawia niepokojących pytań, potwierdza uznane prawdy. OdświeŜa i
kontaminuje stereotypy i schematy. Bohaterowie dzielą się na dobrych i złych, odwaŜnych i
tchórzy, szlachetnych i podłych, zwycięzców i pokonanych 3 . Aleksandra Okopień – Sławińska
wskazuje dodatkowo na brak literackości, nowatorstwa, oryginalności i awangardowości, małe
skomplikowanie techniczne. Według niej literatura popularna, to przeznaczony dla
niewykształconego czytelnika atrakcyjny przekaz treści dydaktycznych, propagandowych lub
poznawczych. Stąd wynika skonwencjonalizowanie poetyki, wartościowania i podejścia do
tradycji literackiej 4 . Zbigniew Jarosiński dokonał rozróŜnienia literatury popularnej i brukowej jako
osobnych odmian. Literatura brukowa cechowałaby się depersonalizacją autora, natomiast
1 Z. Mitosek, Powieść a stereotypy, [w:] Formy literatury popularnej, red. Aleksandra Okopień –
Sławińska, Wrocław 1973.
2 Por. A. Okopień – Sławińska, Słowo wstępne, [w:] Formy literatury popularnej, op. cit.
3
Por. A. Okopień – Sławińska, op. cit.
4
Por. M. Bujnicka, Fabuła a synkretyzm literatury popularnej , [w:] Fabuła utworu literackiego , red.
Czesław Niedzielski, Jerzy Speina, Toruń 1987.
4
popularna ujawnieniem nazwiska autora jako gwaranta jakości tekstu oraz odmiany gatunkowej i
tematycznej 5 . Globalizujące ujęcia zagadnienia literatury popularnej nie wyczerpują tematu, w
zestawieniu z konkretnymi tekstami mogą okazać się nieadekwatne i nieprecyzyjne. Mogą jednak
stanowić punkt wyjścia do badań i dyskusji. Józef Nowakowski upatruje przyczyn
deprecjonującego traktowania literatury popularnej w spojrzeniu na nią „ z pozycji wyrobionego
smaku warstw wykształconych” 6 .
Początki literatury popularnej sięgają staroŜytności. Z romansu starogreckiego wywodzi się
nowela orientalna, epos karoliński, legenda hagiograficzna oraz folklor celtycki. Jeszcze w
średniowieczu powstał romans rycerski. W renesansie i baroku powstawały rozmaite „historie
o...” przedstawiające losy królów, rycerzy, bohaterów, wypraw. W XVIII wieku zaczęły powstawać
„pieśni o...”, powieści gotyckie i powieści grozy, wreszcie romanse zbójeckie traktujące o
sławnych bandach, przestępcach, takŜe o zbójnikach ludowych. Zbójcy ( Die Räuber) Friedricha
Schillera stanowią początek tradycji „szlachetnych bandytów” pomagających biednym kosztem
bogatych. Powieści zbójeckie dały początek powieści tajemnic, następnie kryminalnej,
sensacyjnej, szpiegowskiej. Równocześnie z romansem zbójeckim rozwijała się powieść
historyczna będąca wypadkową powieści grozy, romansu rycerskiego oraz kronik
historycznych 7 . Wszystkie typy powieści zawierały wątki miłosne, trudno zatem powieść o miłości
traktować osobno, chociaŜ istnieje wiele ksiąŜek, w których wątki miłosne występują jako jedyne.
Teksty popularne adresowane były do szerokiego odbiorcy (na tyle, na ile pozwalały środki
techniczne danej epoki), w większości długo nie zyskały zainteresowania w profesjonalnym
obiegu. Ekspansja literatury popularnej nastąpiła na przełomie XIX i XX wieku, co, jak podaje
J. Nowakowski, spowodowane było postępem urbanizacji, cywilizacji i techniki, równocześnie
umasowieniem kultury. Pojawił się „trywialny obieg” powoli dominujący obieg wysokoartystyczny.
Istotna jest świadomość powstania nowego faktu kulturowego, którą zaobserwować moŜna w
wypowiedziach ówczesnych krytyków (np. Aleksandra Świętochowskiego) oraz w
katastroficznych wizjach zagłady literatury pięknej (np. u Stanisława Przybyszewskiego). Za
jedną z pierwszych polskich powieści popularnych uwaŜa się „brukowiec” Kazimierza Przerwy –
Tetmajera Anioł Śmierci 8 . Równocześnie z rozwojem powieści brukowej zaczęły powstawać
pierwsze próby sumiennej jej analizy. Spośród pisarzy popularnych warto wymienić Elizę
5 Por. Z. Jarosiński, Literatura popularna a problemy historycznoliterackie, [w:] Formy literatury
popularnej, op. cit .
6 J. Nowakowski, W kręgu obiegowych ideałów estetycznych. Szkice o literaturze popularnej, Rzeszów
1980.
7 Por. Słownik literatury popularnej , red. T. śabski, Wrocław 1994.
8
5
Por. J. Nowakowski, op. cit.
Orzeszkową (niektórzy uwaŜają Nad Niemnem za powieść popularną), Henryka Sienkiewicza
( Bez dogmatu, Rodzina Połanieckich a nawet Trylogia zyskały sobie miano powieści popularnej
ze względu na szeroki odbiór społeczny), Marię Rodziewiczównę, Helenę Mniszkównę, Stefana
śeromskiego, Józefa Korzeniowskiego, Juliusza Kaden Bandrowskiego, Kornela
Makuszyńskiego 9 . W latach 1918 – 1939 produkcja popularna uniezaleŜniła się od środków
masowej komunikacji. Tworzona przez znanych pisarzy łatwo znajdowała miejsce w tradycyjnie
pojętej kulturze literackiej. Nastąpiło ostre przeciwstawienie literatury niskiej i wysokiej, a
równocześnie zbliŜenie treści będących przedmiotem ich opisu. TakŜe w tym okresie rozwijają się
kontaminacje, złoŜenia gatunkowe, zróŜnicowanie gatunków i ich odmian. Rodzi się świadomość
gatunkowa literatury popularnej. Powstaje polska powieść kryminalna, romans sensacyjny,
powieść awanturnicza, powieści autotematyczne 10 . Następuje scalanie fabuł z róŜnych gatunków
zjawisko wymienności fabuł, łączenie wzorców językowo – stylistycznych. Pozwala to na
niezliczone kompilacje, co za tym idzie – rozwój sztuki masowej. Jednocześnie pisarze przy
tworzeniu kompozycji zmierzają do strukturalnej wyrazistości 11 . Po drugiej wojnie światowej
wzmiankowane procesy trwały nadal. Pisarze czerpali z gatunków dawnych, sięgając nawet po
schematy romansu rycerskiego. Nie bez wpływu pozostawała literatura obca, szczególnie
iberoamerykańska, myśl filozoficzna i współczesna wiedza psychologiczna. Silne piętno wywarł
na literaturę popularną dynamiczny rozwój kinematografii. Pisarze chętnie korzystali z techniki
filmowej przekładanej na karty ksiąŜek. Obok filmowych adaptacji literatury powstawały
ksiąŜkowe adaptacje filmów (tak było na przykład w przypadku komedii „Sami swoi”). Pisarze
sięgali teŜ po najstarsze wzory, Biblię i Mitologię, które odpowiednio trawestowali, podając w
formie współczesnej fabuły. Dziś, w obliczu ekspansji telewizji, literatura, tak piękna jak i
popularna, tracą swe znaczenie w kulturze. Literatura popularna traci swój główny wyznacznik –
popularność.
Badanie literatury popularnej coraz rzadziej stanowi margines prac nad literaturą piękną.
Jeszcze przed kilkunastu laty Ŝaden szanujący się naukowiec – polonista nie zaryzykowałby
ograniczenia się wyłącznie do opisywania literatury „niskiej”. Obecnie prace nad literaturą
popularną stanowią integralną część badań filologicznych. Stało się tak głównie dzięki rozprawie
Czesława Hernasa „ Potrzeby i metody badania literatury brukowej”. Badacz odcina się od
deprecjonującego znaczenia pojęcia „literatury brukowej”. Traktuje je jako termin roboczy,
opisowy. Wskazuje na odrębność zjawiska literatury popularnej, co za tym idzie, konieczność
9 Por. Jacek Kolbuszewski, Od Pigalle po Kresy. Krajobrazy literatury popularnej, Wrocław 1994.
10 Z. Jarosiński, op. cit.
11
6
M. Bujnicka, op. cit.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin