6-lat wprow cyfry 9.doc

(30 KB) Pobierz

Scenariusz zajęć w grupie sześciolatków

Temat kompleksowy: Poznajemy zawód sprzedawcy

Temat dnia: Wprowadzenie liczby 9

Cele:
Uczeń umie:

·  tworzyć zbiory odpowiadające danej liczbie,

·  porównywać liczebność zbiorów poprzez zastosowanie określeń,

·  wypowiadać się pełnym zdaniem na postawione pytania,

·  uważnie słuchać dźwięków granych na instrumencie,

·  stosować znaki matematyczne określające relacje pomiędzy liczbami,

·  samodzielnie pracować z ćwiczeniami "Moje 6 lat".

Metody:

·  zadaniowa,

·  problemowa,

·  opis.

Środki dydaktyczne:
patyczki z koralikami, kartoniki z cyframi dla każdego dziecka, plansza demonstracyjna z cyfrą 9, znaki matematyczne <, >, = do przypięcia na tablicę, instrument perkusyjny, sznurek, 9 kartoników z cyfrą 9, ćwiczenia "Moje 6 lat".

 

1. Liczba 8
Przypomnienie poznanych wiadomości o liczbie 8, jej wygląd, pokaz ilości palców.

2. Układanka
Ułożenie na stoliku (ustawionym na środku sali), w kolejności wzrastającej, za pomocą patyczków i korali, zbiorów elementów w zakresie 8. Dwoje wybranych dzieci wykonuje podane zadanie.

3. Liczenie kulek
Przeliczanie ilości kulek na patyczkach, jako sprawdzenie zadania - jedno wybrane dziecko. Ułożenie pod patyczkami z koralami cyfr wskazujących na ilość kulek - jedno wybrane dziecko.

4. Która cyfra jest większa?
Nauczyciel prowadzi rozmowę z pozostałymi dziećmi, aż wyznaczone dzieci ukończą zadanie:
- O ile jest większa cyfra 2 od cyfry 1? Cyfra 3 od 2? Cyfra 4 od 3?
- O ile jest większa cyfra 3 od cyfry 1? Cyfra 4 od cyfry 2? Cyfra 5 od 3?
- Stopniowo zwiększa się trudność.

5. Pokaz cyfry 9
Wskazywanie dziewięcioelementowego zbioru w oparciu o zabawki i przedmioty znajdujące się w klasie.

6. Zbiór
Utworzenie zbioru dziewięcioelementowego z kulek - koralików - jedno wybrane dziecko, pozostałe dzieci otrzymują sznurek, aby ułożyły z niego cyfrę 9.

7. Wskazywanie liczby najmniejszej i największej w zakresie 9.

8. Zabawa ruchowa
Każde dziecko otrzymuje kartonik z cyfrą. Swobodnie wędrują po sali. Gdy nauczyciel zagra pewną ilość dźwięków, kucają te dzieci, które mają odpowiedni kartoniki z cyfrą.

9. Praca samodzielna
Dzieci w ćwiczeniach "Moje 6 lat" zamalowują zbiór dziewięcioelementowy.

10. Ustalenie relacji pomiędzy liczbami
Na tablicy przypięte są cyfry ustawione parami. Wybrane dziecko układa na podłodze dwa zbiory klocków, w formie wieży i określa, która liczba jest większa. Na tablicy umieszcza odpowiedni znak.

11. Zabawa orientacyjna
W klasie, podczas pracy dzieci, nauczyciel rozmieścił po sali 9 obrazków z cyfrą 9 (w równej wielkości). Wybrane dziecko musi odnaleźć wszystkie kartoniki jak najszybciej. Czas określa piosenka "Bawiły się zuszki paluszkami".

12. Zebranie poznanych wiadomości
Uczniowie odpowiadają na postawione pytania nauczyciela na temat liczby 9. Następnie zamykają oczy i ruchem głowy "piszą" cyfrę 9 w powietrzu, kolejno: palcem w powietrzu, prawą i lewą nogą po podłodze.

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin