Scenariusz zajęć w grupie sześciolatków
Temat kompleksowy: Poznajemy zawód sprzedawcy
Temat dnia: Wprowadzenie liczby 9
Cele:Uczeń umie:
· tworzyć zbiory odpowiadające danej liczbie,
· porównywać liczebność zbiorów poprzez zastosowanie określeń,
· wypowiadać się pełnym zdaniem na postawione pytania,
· uważnie słuchać dźwięków granych na instrumencie,
· stosować znaki matematyczne określające relacje pomiędzy liczbami,
· samodzielnie pracować z ćwiczeniami "Moje 6 lat".
Metody:
· zadaniowa,
· problemowa,
· opis.
Środki dydaktyczne:patyczki z koralikami, kartoniki z cyframi dla każdego dziecka, plansza demonstracyjna z cyfrą 9, znaki matematyczne <, >, = do przypięcia na tablicę, instrument perkusyjny, sznurek, 9 kartoników z cyfrą 9, ćwiczenia "Moje 6 lat".
1. Liczba 8Przypomnienie poznanych wiadomości o liczbie 8, jej wygląd, pokaz ilości palców.
2. UkładankaUłożenie na stoliku (ustawionym na środku sali), w kolejności wzrastającej, za pomocą patyczków i korali, zbiorów elementów w zakresie 8. Dwoje wybranych dzieci wykonuje podane zadanie.
3. Liczenie kulekPrzeliczanie ilości kulek na patyczkach, jako sprawdzenie zadania - jedno wybrane dziecko. Ułożenie pod patyczkami z koralami cyfr wskazujących na ilość kulek - jedno wybrane dziecko.
4. Która cyfra jest większa?Nauczyciel prowadzi rozmowę z pozostałymi dziećmi, aż wyznaczone dzieci ukończą zadanie:- O ile jest większa cyfra 2 od cyfry 1? Cyfra 3 od 2? Cyfra 4 od 3?- O ile jest większa cyfra 3 od cyfry 1? Cyfra 4 od cyfry 2? Cyfra 5 od 3?- Stopniowo zwiększa się trudność.
5. Pokaz cyfry 9Wskazywanie dziewięcioelementowego zbioru w oparciu o zabawki i przedmioty znajdujące się w klasie.
6. ZbiórUtworzenie zbioru dziewięcioelementowego z kulek - koralików - jedno wybrane dziecko, pozostałe dzieci otrzymują sznurek, aby ułożyły z niego cyfrę 9.
7. Wskazywanie liczby najmniejszej i największej w zakresie 9.
8. Zabawa ruchowaKażde dziecko otrzymuje kartonik z cyfrą. Swobodnie wędrują po sali. Gdy nauczyciel zagra pewną ilość dźwięków, kucają te dzieci, które mają odpowiedni kartoniki z cyfrą.
9. Praca samodzielnaDzieci w ćwiczeniach "Moje 6 lat" zamalowują zbiór dziewięcioelementowy.
10. Ustalenie relacji pomiędzy liczbamiNa tablicy przypięte są cyfry ustawione parami. Wybrane dziecko układa na podłodze dwa zbiory klocków, w formie wieży i określa, która liczba jest większa. Na tablicy umieszcza odpowiedni znak.
11. Zabawa orientacyjnaW klasie, podczas pracy dzieci, nauczyciel rozmieścił po sali 9 obrazków z cyfrą 9 (w równej wielkości). Wybrane dziecko musi odnaleźć wszystkie kartoniki jak najszybciej. Czas określa piosenka "Bawiły się zuszki paluszkami".
12. Zebranie poznanych wiadomościUczniowie odpowiadają na postawione pytania nauczyciela na temat liczby 9. Następnie zamykają oczy i ruchem głowy "piszą" cyfrę 9 w powietrzu, kolejno: palcem w powietrzu, prawą i lewą nogą po podłodze.
agulla1030