1. Edukacja zorientowana elitarnie
Podejście elitarne służy wąskiej grupie ludzi . Stanowi odpowiedź na stratyfikację społeczną (proces rozmieszczania jednostek w systemie społecznym) . Nacisk położony jest na selekcję i przygotowanie politycznych liderów .
Edukacja zorientowana elitarnie odpowiada państwu dynastycznemu albo władzy kolonialnej (społeczeństwo rolnicze , preindustrialne) .
Aby zostać członkiem elity , trzeba :
· być „dobrze” urodzonym (arystokracja) ;
· wykazywać uzdolnienia (merytokracja) ;
· łączyć w sobie obydwie cechy .
Aby wykazywać uzdolnienia , potrzebne jest dobre szkolnictwo i dobry model egzaminacyjny . Proces edukacyjny jest bardzo ważny , jeśli elitę wyłania się w drodze uzdolnień .
Cechy modelu edukacyjnego :
· nauczanie klasyczne ,
· wyraźny status społeczny studentów .
Wstęp na Oxford i Cambridge był organizowany i stawiał wysokie wymagania (absolwenci szkół prywatnych) .
Odmiany modelu :
2. Edukacja zorientowana na potrzeby produkcji
Odrzuca się klasyczny program nauczania na rzecz zaspokajania potrzeb przemysłu i rolnictwa . Wspólną cechą wszystkich typów tego modelu jest nacisk położony na wyszukiwanie zdolnych jednostek . Służy ona również selekcji.
Model edukacji produkcyjnej odpowiada społeczeństwu industrialnemu .
szkolnictwo prywatne szkolnictwo państwowe
3. Edukacja powszechnie dostępna
95% uczniów ma możliwość wstępu na uniwersytety w stanach Nowy York i California .
Co przyczyniło się do powstania tego typu modelu ?
Czy szkolnictwo (szczególnie na poziomie wyższym) ma służyć :
· elicie ,
· tylko na potrzeby produkcji ,
· wszystkim ludziom ?
Model edukacji powszechnie dostępnej jest zorientowany na potrzeby życia codziennego ludzi w różnym wieku , akcentuje się rolę jednostki i jej wolny wybór . Obniżają się standardy nauczania . Znaczenia nabiera nie to , co człowiek powinien wiedzieć , lecz to , co ktokolwiek chciałby wiedzieć z jakiegokolwiek powodu .
Model otwartego dostępu odpowiada nowoczesnym społeczeństwom .
Istnieją dwie formy tego modelu edukacji :
4. Edukacja horyzontalna
Edukacja horyzontalna zatrzymuje rozwój aspiracji jednostek . Wszyscy mają mieć takie samo wykształcenie - wiedzę . Nie tylko stawia się barierę indywidualnym aspiracjom , ale stawia się wszystkim jednakowy program : nauka czytania , pisania , liczenia , biegłości w radzeniu sobie itp. Nacisk kładzie się na uniformizację ludzi i odbiera im prawo wyboru .
Podejście horyzontalne odpowiada państwom , których rządy oparte są na ideologii i dyktaturze wojskowej .
wspólnota wiedzy
kierownictwo wojskowe i polityczne
specjaliści
masy
5. Zatomizowany model edukacji
Można go określić jako najstarszy , najmłodszy i najtrwalszy :
· najstarszy - edukacja pojawiła się wcześniej niż szkoły (w rodzinie , w pracy) ;
· najmłodszy - pojawił się w latach 70-tych w postaci haseł , np. deskolaryzacja (społeczeństwo bez szkoły) ;
· najtrwalszy - kształcenie zawsze w równym stopniu dokonuje się w sposób formalny i nieformalny (w domu , w pracy , w szkole itp.) .
Zatomizowany model edukacji kładzie nacisk na jednostkę - chodzi nie tyle o zyskanie dyplomu , lecz o realizację własnych zainteresowań .
Zwolennicy tego modelu zarzucają innym modelom , że :
· wynoszą jedną grupę ludzi ponad inne , co przynosi więcej szkody niż pożytku ,
· powodują brak prawdziwego zainteresowania ludźmi (rywalizacja) ,
· uczą ludzi bycia biernymi konsumentami ,
· powszechne kształcenie jest zbyt kosztowne .
Zatomizowany model edukacji neguje wszelką naukę formalną , uznając ją za bezproduktywną i niszczycielską . Proponuje zniesienie obowiązku nauczania , stopni i świadectw . Programy nauczania mają być wysoce zindywidualizowane . Zwolennicy tego modelu twierdzą , że dzieci nie uczą się dlatego , że są stopnie . Model ten można nazwać analitycznym .
Podejście zatomizowane odpowiada społeczeństwom prymitywnym .
Edukacja (wg Kwiecińskiego) to ogół wpływów (działań , procesów i warunków) na jednostki i grupy ludzkie sprzyjających takiemu ich rozwojowi , aby stały się w maksymalnym stopniu świadomymi i twórczymi członkami wspólnoty społecznej , narodowej , kulturowej i globalnej , oraz stały się zdolne do aktywnej samorealizacji .
Oświata to stan i proces upowszechnienia w społeczeństwie wykształcenia oraz kultury przez działalność zarówno szkolnictwa , jak i wielu instytucji pozaszkolnych .
Oświata (wg Szczepańskiego) to :
Polityka (w potocznym znaczeniu) to określone zasady postępowania w celu osiągnięcia pewnych zamierzeń . Istotą polityki jest to , że polega ona na rozwiązywaniu problemów , które nie mają jednego dobrego rozwiązania .
Polityka (wg Słownika języka polskiego) to działalność władzy państwowej , rządu , w dziedzinie społecznej , gospodarczej , kulturalnej , wojskowej , dotycząca spraw wewnętrznych państwa lub stosunków z innymi krajami oraz wzajemnych stosunków klas , grup społecznych .
Polityka edukacyjna (oświatowa) jest to program działalności państwa w dziedzinie oświaty i wychowania , formułujący zasady organizacji systemu nauczania i wychowania , podstawy materialno – ekonomiczne funkcjonowania systemu ekonomicznego oraz systemu zarządzania instytucjami oświatowymi .
Wg tej definicji można odpowiadać na pytania :
· co ma być realizowane ?
· kto da na to pieniądze ?
· kto to wykona i kto sprawuje kontrolę na wykonaniem ?
Znaczenia terminu „polityka oświatowa” :
Uwarunkowania polityki edukacyjnej :
- ustrój ,
- układ sił politycznych ,
- sposób sprawowania władzy ;
- miejsce zamieszkania ludzi ,
- wiek życia ludzi ,
- wykształcenie dorosłych obywateli ,
- stopień zamożności społeczeństwa ;
do uwarunkowań społecznych należy zaliczyć :
- procesy , które wiążą się z rozwojem cywilizacji , np. eksplozja informacyjna , rozwój środków masowego przekazu ;
- procesy , które wiążą się ze zmianą struktury kwalifikacji
Obowiązek szkolny rozpoczyna się od 5 r.ż. . Pierwszą szkołą , do które trafiają dzieci , jest szkoła ...
staszekka