Plan pracy wychowawczo.doc

(110 KB) Pobierz
Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej dla grupy III - wrzesień 2009 rok

Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej dla grupy III - wrzesień 2009 rok

 

 

Tematyka kompleksowa:

I. Bawimy się w naszej grupie.

II. Żegnamy lato i wspominamy nasze wakacje.

III. Ja i moja rodzina.

IV. Poznajemy zasady bezpiecznego poruszania się po chodnikach i przejścia przez jezdnie.

 

 

 

Tematyka

 

 

Środki realizacji

 

 

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego oraz wybranych treści programowych

 

Praca indywidualna

 

I. Bawimy się w naszej grupie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II. Żegnamy lato i wspominamy nasze wakacje

 

Środa

1 „Co wiemy o sobie – to jestem ja” –kształtowanie świadomości własnego ciała (nazywanie części ciała)

2. „Tak wyglądam” –rysowanie autoportretu –utrwalenie

Ćw. słuch. „Kto powiedział moje imię?”,
„Co słyszę”?

Zabawa doskonaląca spostrzegawczość wzrokową „Kto zmienił swoje miejsce”?

Zapoznanie z melodią i treścią piosenki „Wesoło nam”

„Idzie lew” (wiersz) – ćw. logorytmiczne

Dowolna działalność plastyczne (kredki, farby, plastelina)

Zabawy na terenie ogrodu przedszkola.

Zabawa rozwijająca spostrzegawczość słuchową – „Jaki to instrument”?

 

Czwartek

1. „Wesoło nam” nauka I i II  zwrotki piosenki. Zabawa słuchowa „Kto to mówi”, Układanie zagadek o koleżankach i kolegach

2. Ćwiczenia gimnastyczne (metodą W. Sherborne)

Kontynuowanie zabaw integracyjnych ze śpiewem: „witamy cię, rolnik sam...”

Zabawa inhibicyjno –incytacyjna a str. 106 K. Muz

Zabawy oddechowe: dmuchanie przez słomkę
na kulki styropianu umieszczone w kubeczku

„Idzie lew” (wiersz) – ćw. logarytmiczne - kontynuacja

Zabawa rozwijająca orientację w przestrzeni „chodzenie według wskazówek N.

Zabawa rozwijająca orientację w przestrzeni –chodzenie w oparciu o słowne instrukcje N.

Zabawa kształtująca świadomość schematu swego ciała „Moja głowa: potrafię nazwać jej części i wiem co oznaczają. Dziecięca Matematyka E. Gruszczyk – Kolczyńska (Dz. M.) str. 17

 

Piątek

1. Poznajemy dzieci z innych grup oraz budynek przedszkola –wizyty w salach zajęć, spacer po budynku, poznawanie przeznaczenia poszczególnych pomieszczeń oraz zasad z ich korzystania.

2. „Moje przedszkole” – wykonanie pracy techniką collage

Kontynuowanie zabaw integracyjnych ze śpiewem: „witamy cię, rolnik sam...”

Zabawa rozwijające spostrzegawczość wzrokową typu „Ułóż tak samo klocki jak ja”

Zabawy oddechowe dmuchanie na piórko, piłeczkę ping - ponową, waciki, kawałki papieru

„Idzie lew” (wiersz) – ćw. logarytmiczne - kontynuacja

Zabawa kształtująca świadomość schematu swego ciała: „Moje ręce: potrafię nazwać ich części i wiem, co wyrażają gesty. (Dz. M.) str. 17

 

 

Poniedziałek

1. 1. „Martusia nad morzem”? opowiadanie
N. w oparciu o wybrany fragment książki

2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 1.

Zabawa rozwijająca spostrzegawczość słuchową –odtwarzanie 3, 4 dźwięków z zachowanie odpowiedniej kolejności.

Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową –wskazywanie drobnych elementów tematycznych ilustracji.

Zabawa z elementem rytmu „c” str. 102

Ćwiczenia graficzne –rysowanie rękami w powietrzu morskiej fali.

Zabawy konstrukcyjno –manipulacyjne klockami drewnianymi. dmuchanie wacików ustawionych
w szeregu – wyścigi samochodów

Zabawy oddechowe dmuchanie wacików ustawionych w szeregu – wyścigi samochodów

Zabawa inhibicyjno –incytacyjna: a, b, c str. 106

Zabawa rozwijająca słuch fonematyczny „Co słyszę wokół siebie”?

Zabawa kształtująca świadomość schematu swego ciała: „Moje nogi: potrafię nazwać ich części i wiem, że nogi także mówią”. (Dz. M.) str. 18

 

Wtorek

1. „Wesoło nam” nauka III i IV zwrotki piosenki.

2. „Jak wygląda morze”? – malowanie farbami plakatowymi

Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową „Skarby na plaży” –znajdź do pary.

Zabawa doskonaląca orientacje w przestrzeni –„Szukamy skarbu”, chodzenie według wskazówek słownych N.

Zabawy konstrukcyjno –manipulacyjne klockami plastikowymi.

Słuchanie piosenki Majki Jeżowskiej „Koralowa rafa”

Zabawy oddechowe dmuchanie na watki obiema dziurkami nosa, a następnie przytykanie na przemian jednej z dziurek nosa

Kontynuowanie ćwiczeń graficznych przez rysowanie rękami w powietrzu morskich fal.

Zabawa z elementem rytmu –„rytmiczne echo”

Zabawa inh. incyt.: a, b, b/b str 106 K. Muz.

„Idzie lew” (wiersz) – ćw. logarytmiczne - kontynuacja

Zabawa kształtująca świadomość schematu swego ciała: „Mój tułów: potrafię nazwać jego części”. (Dz. M.) str. 18

 

Środa

1. „Wakacyjna wędrówka” –porozumiewanie się, co do miejsca zajmowanego w przestrzeni, wyznaczanie kierunku od osi własnego ciała.

2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 1.

Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową: wyszukiwanie identycznego obrazka, układanie obrazka z części.

Ćwiczenia oddechowo-fonacyjne: wymawianie na jednym wydechu samogłosek: aaaaaa, ooooo, uuuuu, eeeee, iiiii yyyyy
„Wyprawa po skarb” –chodzenie pod dyktand Improwizacja ruchowa znanego –charakterystycznego motywu muzycznego. Zabawa tematyczna „Na plaży” Zabawa inhibicyjno –incytacyjna „j” str. 107. Zabawa kształtująca świadomość schematu swego ciała: Zagadki ruchowe (pantomimiczne)„potrafię porozumieć się bez słów”. (Dz. M.) str. 18

Zabawa z zakresu Kinezjologii „Inne oddychanie”
”RK”. str. 13

Czwartek

1. „Odgłosy lata” ćwiczenia rytmiczne, z zakresu dynamiki i tempa., śpiewanie piosenki „Wesoło nam”

2. „Wakacyjne skarby” –wycinanie i ozdabianie różnorodnym materiałem  wybranego przez dziecko przedmiotu.

Zabawa rozwijająca spostrzegawczości wzrokową –ułóż taki sam szereg jak ten” Ćwiczenia oddechowo-fonacyjne: łączenie po 2 samogłoski: oaoaoao, eoeoeoeo iuiuiuiuiu, uauauauaua

Ćwiczenia graficzne –wyścigi rąk.

Zabawy konstrukcyjno –manipulacyjne

Zabawy na terenie ogrodu przedszkola.

„Idzie lew” (wiersz) – ćw. logarytmiczne kontynuacja.

Zabawa z zakresu Kinezjologii „Kolorowa chmura”
”RK”. str. 14

 

Piątek

1. „Sposób na nudę” – teatrzyk kukiełkowy.

2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 1.

 

Zabawa doskonaląca spostrzegawczość wzrokową –kontynuowanie zabaw typu: ułóż taki sam szereg,
co się zmieniło w tym szeregu.

Zabawa z elementem rytmu „c” str. 102

Zabawy na terenie ogrodu przedszkola –korzystanie
z piaskownicy.

Zabawy manipulacyjno –konstrukcyjne.

Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową typu „Ułóż tak samo klocki jak ja”

Ćwiczenia oddechowo-fonacyjne: Śpiewanie samogłoski e wodząc palcem po muszli ślimaka (robimy to na jednym wydechu): głosem ciągłym eeeeeeeee, głosem przerywanym e e e e e e e e

Zabawa z zakresu Kinezjologii „Obłoczek”
”RK”. str. 15

 

 

OPP 9, 13

„Kształtowanie świadomości własnego ciała”
Wykorzystywanie okazji i tworzenie sytuacji edukacyjnych rozwijających wyobraźnię dziecka, inspirujących go do działań plastyczno – konstrukcyjnych na różnorodnym materiale, i w oparciu o techniki dostosowane do wieku i możliwości dziecka”. TP

 

 

 

 

 

OPP 5, 8

„Nauka piosenek dziecięcych i ludowych. Ćwiczenia ortofoniczno – emisyjne”.
„Wykorzystywanie okazji i tworzenie warunków do przeprowadzania wprawek,
i ćwiczeń dramowych – rozwijanie wrażliwości: słuchu, wzroku, dotyku, węchu i wyobraźni”. TP

Zachęcanie dzieci do wszelkich zabaw związanych z ruchem (indywidualnych, zbiorowych, samorzutnych lub zorganizowanych). TP

 

 

 

 

OPP 1, 9

Rozwijanie naturalnej potrzeby wielowymiarowego poznawania siebie i świata
w bezpośrednim kontakcie z rzeczywistością w trakcie: spacerów, wycieczek, …”

„Zapewnienie do stałego i swobodnego dostępu do różnorodnego rodzaju materiałów: farb, pędzli, papieru, kartonów, plasteliny oraz innych przedmiotów, które można wykorzystać podczas działań plastycznych”. TP

 

 

 

 

OPP 3, 5

„Tworzenie sytuacji edukacyjnych, dających  możliwość poznania i interpretowania utworów literackich w trakcie inscenizowania: wierszy, opowiadań, baśni, bajek, legend i scenariuszy opracowanych przez nauczyciela”.

„Tworzenie dziecku warunków do uczestnictwa w zabawach i ćwiczeniach gimnastyki ekspresyjnej. Kształtowanie umiejętności wyczucia własnego ciała..”

TP

 

 

 

 

 

 

 

 

OPP 8, 9

Tworzenie  warunków umożliwiających słuchanie piosenek śpiewanych przez Nauczyciela, odtwarzanych z nagrań.

Rozwijanie zainteresowań plastyczno- konstrukcyjnych: wyrażanie własnych obserwacji w formie plastycznej, udostępnienie materiałów i przyborów do prezentowania własnej twórczości TP

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OPP 5, 13

Porozumiewanie się co do miejsca zajmowanego w przestrzeni: świadome poruszanie się
w otoczeniu, określanie położenia przedmiotów względem siebie.

*Wdrażanie dzieci do wyrażania w rysunku swojej wiedzy o relacjach: „Ja i przestrzeń”.

Tworzenie dziecku warunków do uczestnictwa w zabawach i ćwiczeniach gimnastyki ekspresyjnej. Kształtowanie umiejętności wyczucia własnego ciała, ciężaru, czasu, przestrzeni. TP

 

OPP 8, 9

zachęcanie do działalności plastycznej na tematy dowolne i określone, inspirowanie działalności plastycznej różnymi czynnikami (literaturą, muzyką, wycieczką itp.), Zachęcanie do działalności plastycznej na tematy dowolne i określone, inspirowanie działalności plastycznej różnymi czynnikami (literaturą, muzyką, wycieczką itp.) TP

,

 

 

 

OPP 5, 7

Organizowanie teatrzyków kukiełkowych, dram, gier dramatycznych, etiud i scenek pantomimicznych: w plenerze, parku, lesie, z wykorzystaniem zjawisk aury oraz rekwizytów przyrodniczych.

Tworzenie dziecku warunków do uczestnictwa w zabawach i ćwiczeniach gimnastyki ekspresyjnej. Kształtowanie umiejętności wyczucia własnego ciała, ciężaru, czasu, przestrzeni.

TP

 

 

Rozmowy indywidualne
z dziećmi.

 

Obserwacja w trakcie zabaw dowolnych.

 

Indywidualna pomoc w zapamiętaniu swojego miejsca w szatni, łazience oraz półkach indywidualnych na terenie sali.

 

Pomoc dzieciom potrzebującym pomocy w trakcie ubierania oraz zdejmowania ubrań i obuwia.

 

Zachęcanie dzieci nieśmiałych do uczestnictwa w zabawie.

 

Łagodzenie ewentualnych nieporozumień
i rozwiązywanie konfliktów zaistniałych
w trakcie zabaw.

 

 

Praca obserwacyjna pod kątem rozwoju spostrzegawczości słuchowej.

 

Praca obserwacyjna pod kątem relacji interpersonalnych w obrębie grupy.

 

Praca obserwacyjne pod kątem rozwoju narządów artykulacyjnych.

Zabawy oddechowe

Praca z dziećmi mających kłopoty z nazwaniem części swojego ciała.

Pomoc przy posługiwaniu się kredką.

Pomoc przy zakładaniu ubrań, obuwia oraz przy ich zdejmowaniu.

 

Obserwacja pod kątem rozwoju słuchu.

 

Zachęcanie nieśmiałych dzieci do zabawy.

 

 

Stymulowanie dziecięcej aktywności.

 

Obserwacja interpersonalnych relacji w obrębie grupy w trakcie zabaw.

Obserwacja pod kątem rozwoju spostrzegawczości wzrokowej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zachęcanie szczególnie nowych dzieci
do przejawiania aktywności na zajęciach.

Zwracanie w indywidualnej formie uwagi
na przestrzeganie zawartych umów np. odnośnie zgłaszania się przez podniesienie ręki.

 

Dawanie przykładu dzieciom spokojnego „operowania” głosem

 

 

 

 

Zachęcanie nieśmiałych dzieci do wypowiadania się na forum całej grupy.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin