Tematyka kompleksowa:
I. Bawimy się w naszej grupie.
II. Żegnamy lato i wspominamy nasze wakacje.
III. Ja i moja rodzina.
IV. Poznajemy zasady bezpiecznego poruszania się po chodnikach i przejścia przez jezdnie.
Tematyka
Środki realizacji
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego oraz wybranych treści programowych
Praca indywidualna
I. Bawimy się w naszej grupie
II. Żegnamy lato i wspominamy nasze wakacje
Środa
1 „Co wiemy o sobie – to jestem ja” –kształtowanie świadomości własnego ciała (nazywanie części ciała)
2. „Tak wyglądam” –rysowanie autoportretu –utrwalenie
Ćw. słuch. „Kto powiedział moje imię?”, „Co słyszę”?
Zabawa doskonaląca spostrzegawczość wzrokową „Kto zmienił swoje miejsce”?
Zapoznanie z melodią i treścią piosenki „Wesoło nam”
„Idzie lew” (wiersz) – ćw. logorytmiczne
Dowolna działalność plastyczne (kredki, farby, plastelina)
Zabawy na terenie ogrodu przedszkola.
Zabawa rozwijająca spostrzegawczość słuchową – „Jaki to instrument”?
Czwartek
1. „Wesoło nam” nauka I i II zwrotki piosenki. Zabawa słuchowa „Kto to mówi”, Układanie zagadek o koleżankach i kolegach
2. Ćwiczenia gimnastyczne (metodą W. Sherborne)
Kontynuowanie zabaw integracyjnych ze śpiewem: „witamy cię, rolnik sam...”
Zabawa inhibicyjno –incytacyjna a str. 106 K. Muz
Zabawy oddechowe: dmuchanie przez słomkę na kulki styropianu umieszczone w kubeczku
„Idzie lew” (wiersz) – ćw. logarytmiczne - kontynuacja
Zabawa rozwijająca orientację w przestrzeni „chodzenie według wskazówek N.
Zabawa rozwijająca orientację w przestrzeni –chodzenie w oparciu o słowne instrukcje N.
Zabawa kształtująca świadomość schematu swego ciała „Moja głowa: potrafię nazwać jej części i wiem co oznaczają. Dziecięca Matematyka E. Gruszczyk – Kolczyńska (Dz. M.) str. 17
Piątek
1. Poznajemy dzieci z innych grup oraz budynek przedszkola –wizyty w salach zajęć, spacer po budynku, poznawanie przeznaczenia poszczególnych pomieszczeń oraz zasad z ich korzystania.
2. „Moje przedszkole” – wykonanie pracy techniką collage
Zabawa rozwijające spostrzegawczość wzrokową typu „Ułóż tak samo klocki jak ja”
Zabawy oddechowe dmuchanie na piórko, piłeczkę ping - ponową, waciki, kawałki papieru
Zabawa kształtująca świadomość schematu swego ciała: „Moje ręce: potrafię nazwać ich części i wiem, co wyrażają gesty. (Dz. M.) str. 17
Poniedziałek
1. 1. „Martusia nad morzem”? opowiadanie N. w oparciu o wybrany fragment książki
2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 1.
Zabawa rozwijająca spostrzegawczość słuchową –odtwarzanie 3, 4 dźwięków z zachowanie odpowiedniej kolejności.
Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową –wskazywanie drobnych elementów tematycznych ilustracji.
Zabawa z elementem rytmu „c” str. 102
Ćwiczenia graficzne –rysowanie rękami w powietrzu morskiej fali.
Zabawy konstrukcyjno –manipulacyjne klockami drewnianymi. dmuchanie wacików ustawionych w szeregu – wyścigi samochodów
Zabawy oddechowe dmuchanie wacików ustawionych w szeregu – wyścigi samochodów
Zabawa inhibicyjno –incytacyjna: a, b, c str. 106
Zabawa rozwijająca słuch fonematyczny „Co słyszę wokół siebie”?
Zabawa kształtująca świadomość schematu swego ciała: „Moje nogi: potrafię nazwać ich części i wiem, że nogi także mówią”. (Dz. M.) str. 18
Wtorek
1. „Wesoło nam” nauka III i IV zwrotki piosenki.
2. „Jak wygląda morze”? – malowanie farbami plakatowymi
Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową „Skarby na plaży” –znajdź do pary.
Zabawa doskonaląca orientacje w przestrzeni –„Szukamy skarbu”, chodzenie według wskazówek słownych N.
Zabawy konstrukcyjno –manipulacyjne klockami plastikowymi.
Słuchanie piosenki Majki Jeżowskiej „Koralowa rafa”
Zabawy oddechowe dmuchanie na watki obiema dziurkami nosa, a następnie przytykanie na przemian jednej z dziurek nosa
Kontynuowanie ćwiczeń graficznych przez rysowanie rękami w powietrzu morskich fal.
Zabawa z elementem rytmu –„rytmiczne echo”
Zabawa inh. incyt.: a, b, b/b str 106 K. Muz.
Zabawa kształtująca świadomość schematu swego ciała: „Mój tułów: potrafię nazwać jego części”. (Dz. M.) str. 18
1. „Wakacyjna wędrówka” –porozumiewanie się, co do miejsca zajmowanego w przestrzeni, wyznaczanie kierunku od osi własnego ciała.
Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową: wyszukiwanie identycznego obrazka, układanie obrazka z części.
Ćwiczenia oddechowo-fonacyjne: wymawianie na jednym wydechu samogłosek: aaaaaa, ooooo, uuuuu, eeeee, iiiii yyyyy „Wyprawa po skarb” –chodzenie pod dyktand Improwizacja ruchowa znanego –charakterystycznego motywu muzycznego. Zabawa tematyczna „Na plaży” Zabawa inhibicyjno –incytacyjna „j” str. 107. Zabawa kształtująca świadomość schematu swego ciała: Zagadki ruchowe (pantomimiczne)„potrafię porozumieć się bez słów”. (Dz. M.) str. 18
Zabawa z zakresu Kinezjologii „Inne oddychanie” ”RK”. str. 13
1. „Odgłosy lata” ćwiczenia rytmiczne, z zakresu dynamiki i tempa., śpiewanie piosenki „Wesoło nam”
2. „Wakacyjne skarby” –wycinanie i ozdabianie różnorodnym materiałem wybranego przez dziecko przedmiotu.
Zabawa rozwijająca spostrzegawczości wzrokową –ułóż taki sam szereg jak ten” Ćwiczenia oddechowo-fonacyjne: łączenie po 2 samogłoski: oaoaoao, eoeoeoeo iuiuiuiuiu, uauauauaua
Ćwiczenia graficzne –wyścigi rąk.
Zabawy konstrukcyjno –manipulacyjne
„Idzie lew” (wiersz) – ćw. logarytmiczne – kontynuacja.
Zabawa z zakresu Kinezjologii „Kolorowa chmura” ”RK”. str. 14
1. „Sposób na nudę” – teatrzyk kukiełkowy.
Zabawa doskonaląca spostrzegawczość wzrokową –kontynuowanie zabaw typu: ułóż taki sam szereg, co się zmieniło w tym szeregu.
Zabawy na terenie ogrodu przedszkola –korzystanie z piaskownicy.
Zabawy manipulacyjno –konstrukcyjne.
Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową typu „Ułóż tak samo klocki jak ja”
Ćwiczenia oddechowo-fonacyjne: Śpiewanie samogłoski e wodząc palcem po muszli ślimaka (robimy to na jednym wydechu): głosem ciągłym eeeeeeeee, głosem przerywanym e e e e e e e e
Zabawa z zakresu Kinezjologii „Obłoczek” ”RK”. str. 15
OPP 9, 13
„Kształtowanie świadomości własnego ciała””Wykorzystywanie okazji i tworzenie sytuacji edukacyjnych rozwijających wyobraźnię dziecka, inspirujących go do działań plastyczno – konstrukcyjnych na różnorodnym materiale, i w oparciu o techniki dostosowane do wieku i możliwości dziecka”. TP
OPP 5, 8
„Nauka piosenek dziecięcych i ludowych. Ćwiczenia ortofoniczno – emisyjne”.„Wykorzystywanie okazji i tworzenie warunków do przeprowadzania wprawek, i ćwiczeń dramowych – rozwijanie wrażliwości: słuchu, wzroku, dotyku, węchu i wyobraźni”. TP
Zachęcanie dzieci do wszelkich zabaw związanych z ruchem (indywidualnych, zbiorowych, samorzutnych lub zorganizowanych). TP
OPP 1, 9
Rozwijanie naturalnej potrzeby wielowymiarowego poznawania siebie i świata w bezpośrednim kontakcie z rzeczywistością w trakcie: spacerów, wycieczek, …”
„Zapewnienie do stałego i swobodnego dostępu do różnorodnego rodzaju materiałów: farb, pędzli, papieru, kartonów, plasteliny oraz innych przedmiotów, które można wykorzystać podczas działań plastycznych”. TP
OPP 3, 5
„Tworzenie sytuacji edukacyjnych, dających możliwość poznania i interpretowania utworów literackich w trakcie inscenizowania: wierszy, opowiadań, baśni, bajek, legend i scenariuszy opracowanych przez nauczyciela”.
„Tworzenie dziecku warunków do uczestnictwa w zabawach i ćwiczeniach gimnastyki ekspresyjnej. Kształtowanie umiejętności wyczucia własnego ciała..”
TP
OPP 8, 9
Tworzenie warunków umożliwiających słuchanie piosenek śpiewanych przez Nauczyciela, odtwarzanych z nagrań.
Rozwijanie zainteresowań plastyczno- konstrukcyjnych: wyrażanie własnych obserwacji w formie plastycznej, udostępnienie materiałów i przyborów do prezentowania własnej twórczości TP
OPP 5, 13
Porozumiewanie się co do miejsca zajmowanego w przestrzeni: świadome poruszanie się w otoczeniu, określanie położenia przedmiotów względem siebie.
*Wdrażanie dzieci do wyrażania w rysunku swojej wiedzy o relacjach: „Ja i przestrzeń”.
Tworzenie dziecku warunków do uczestnictwa w zabawach i ćwiczeniach gimnastyki ekspresyjnej. Kształtowanie umiejętności wyczucia własnego ciała, ciężaru, czasu, przestrzeni. TP
zachęcanie do działalności plastycznej na tematy dowolne i określone, inspirowanie działalności plastycznej różnymi czynnikami (literaturą, muzyką, wycieczką itp.), Zachęcanie do działalności plastycznej na tematy dowolne i określone, inspirowanie działalności plastycznej różnymi czynnikami (literaturą, muzyką, wycieczką itp.) TP
,
OPP 5, 7
Organizowanie teatrzyków kukiełkowych, dram, gier dramatycznych, etiud i scenek pantomimicznych: w plenerze, parku, lesie, z wykorzystaniem zjawisk aury oraz rekwizytów przyrodniczych.
Tworzenie dziecku warunków do uczestnictwa w zabawach i ćwiczeniach gimnastyki ekspresyjnej. Kształtowanie umiejętności wyczucia własnego ciała, ciężaru, czasu, przestrzeni.
Rozmowy indywidualne z dziećmi.
Obserwacja w trakcie zabaw dowolnych.
Indywidualna pomoc w zapamiętaniu swojego miejsca w szatni, łazience oraz półkach indywidualnych na terenie sali.
Pomoc dzieciom potrzebującym pomocy w trakcie ubierania oraz zdejmowania ubrań i obuwia.
Zachęcanie dzieci nieśmiałych do uczestnictwa w zabawie.
Łagodzenie ewentualnych nieporozumień i rozwiązywanie konfliktów zaistniałych w trakcie zabaw.
Praca obserwacyjna pod kątem rozwoju spostrzegawczości słuchowej.
Praca obserwacyjna pod kątem relacji interpersonalnych w obrębie grupy.
Praca obserwacyjne pod kątem rozwoju narządów artykulacyjnych.
Zabawy oddechowe
Praca z dziećmi mających kłopoty z nazwaniem części swojego ciała.
Pomoc przy posługiwaniu się kredką.
Pomoc przy zakładaniu ubrań, obuwia oraz przy ich zdejmowaniu.
Obserwacja pod kątem rozwoju słuchu.
Zachęcanie nieśmiałych dzieci do zabawy.
Stymulowanie dziecięcej aktywności.
Obserwacja interpersonalnych relacji w obrębie grupy w trakcie zabaw.
Obserwacja pod kątem rozwoju spostrzegawczości wzrokowej.
Zachęcanie szczególnie nowych dzieci do przejawiania aktywności na zajęciach.
Zwracanie w indywidualnej formie uwagi na przestrzeganie zawartych umów np. odnośnie zgłaszania się przez podniesienie ręki.
Dawanie przykładu dzieciom spokojnego „operowania” głosem
Zachęcanie nieśmiałych dzieci do wypowiadania się na forum całej grupy.
...
staszekka