cwiczenia narzadow artykulacyjnych.rtf

(7 KB) Pobierz

Ćwiczenia usprawniające ruchome narządy artykulacyjne

              Wszystkie ćwiczenia należy wykonywać przed lustrem, aby móc obserwować ruchy poszczególnych narządów i korygować błędne. Ćwiczenia zawsze pokazuje nauczyciel, a dziecko naśladuje. Należy zwracać uwagę, by były one wykonywane precyzyjnie, dlatego też trzeba pokazywać je powoli i wiele razy powtarzać.

Ćwiczenia języka:

.          Unieś szeroki język:               - na górną wargę

                                                                                    - na górne zęby

                                                                                    - za górne zęby

.          Unieś język szeroki za górne zęby, na wałek dziąsłowy i skieruj go w stronę gardła po podniebieniu: - „malowanie sufitu”.

.          „Zamieć” językiem za zębami: - górnymi

                                                                        - dolnymi

.          Ułóż język w kształt: rurki (boki języka skieruj do góry), koszyka (brzegi języka skieruj do góry, a w środku utworzy się zagłębienie).

.          Obliż wargi w jedną i drugą stronę.

.          Pomasuj czubkiem języka wałek dziąsłowy.

.          Poostrz czubek języka o górne siekacze.

.          Obliż językiem podniebienie, górne zęby i wargi.

.          Wysuń język z ust na przemian: wąski, szeroki.

.          Język „przyklej” do podniebienia za górnymi zębami i odciągnij w dół- cmokanie.

Ćwiczenia warg:

.          Wysuń wargi do przodu (zęby widoczne) – tworzenie „ryjka” – u.

.          Spróbuj utrzymać w zaokrąglonych ustach ołówek.

.          Wykonaj „całuski do lusterka”.

.          Wymawiaj na przemian a-o przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi dolnej i górnej.

.          Zbliż kąciki ust i wymawiaj: u

.          Złącz wargi płasko. Rozciągnij wargi poprzez cofnięcie kącików ust.

.          Ułóż dolną wargę na górną i górną na dolną. Wysuwaj wargi do przodu, ściągnij je i przesuwaj w kąciki ust: w prawo, w lewo, następnie wykonaj ruchy okrężne.

.          Dolną wargą zasłoń dolne zęby i górną górne zęby.

.          Dmuchaj przy złączonych wargach.

.          Zęby złącz, wargi lekko wysuń do przodu „rybka”.

Ćwiczenia połykania

              W przypadku występowania połykania infantylnego, tj. takiego, przy którym język nie znajduje się na podniebieniu, ćwiczymy prawidłowy akt połykowy. Prowadzimy ćwiczenia z płytką przedsionkową dziesięć razy po trzy minuty dziennie. Wkładamy płytkę pomiędzy wargi i zęby dziecka, prosimy aby zacisnęło usta tak, aby utworzyły one małe kółeczko. Palcem ciągniemy za uchwyt do przodu całą płytkę.

              Naukę połykania dzielimy na trzy etapy:

.          Unoszenie języka do podniebienia

.          Połykanie śliny

.          Spożywanie płynów

              Unoszenie języka do podniebienia. Naukę rozpoczynamy od zaprezentowania na sobie prawidłowego układu języka. Pomocne jest dotykanie podniebienia w okolicy górnych zębów patyczkiem lub palcem, kiedy dziecko potrafi już trafić językiem w podniebienie przechodzimy do nauki połykania śliny.

              Połykanie śliny. Prawą ręką podtrzymujemy głowę dziecka, palcem wskazującym i trzecim lewej ręki rozchylamy usta dziecka, sprawdzamy czy język jest na podniebieniu, zaś kciuk układamy na krtani (aby czuć czy została połknięta ślina). Polecamy uniesienie języka do podniebienia, zamknięcie zębów i połknięcie śliny z zachowaniem takiej pozycji języka. Napięcie warg wskazuje na nieprawidłowy przebieg aktu połykania i należy całą czynność powtórzyć. Ćwiczenia powinny być wykonywane możliwie często do momentu, gdy połykanie będzie przebiegać szybko i prawidłowo, wówczas można przejść do kolejnego etapu tj. połykania płynów z zachowaniem prawidłowego układu języka.

              Spożywanie płynów. Stosujemy wyuczoną technikę do spożywania płynów, o prawidłowym przebiegu tej czynności świadczy brak wzmożonego napięcia warg w trakcie picia.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin