Gabinet Terapii Metodą Inte....pdf

(88 KB) Pobierz
Gabinet Terapii Metodą Inte...
Gabinet Terapii Metodą Integracji Sensorycznej (SI) i Terapii Logoped...
http://www.terapiasi.pl/si.php
Terapia Metodą Integracji Sensorycznej (SI)
Jako terapeuta integracji sensorycznej pragnę zaprezentować nowoczesną metodę diagnozy i
terapii istotnie wpływającą na poprawę umiejętności czytania, pisania, mowy, ogólną sprawność
ruchową, funkcjonowania społecznego i emocjonalnego.
Metoda SI jest wykorzystywana w pracy z dziećmi:
► o prawidłowym rozwoju intelektualnym z trudnościami w nauce szkolnej, oraz w
nauce szeroko pojętej, w tym m.in.:
– z nadruchliwością z deficytem uwagi,
– z grupy ryzyka dysleksji,
► upośledzonymi umysłowo,
► z zespołem Downa,
► autystycznymi,
► niedowidzącymi,
► z mózgowym poraŜeniem dziecięcym,
► z zaburzeniami werbalnosłuchowymi,
► z niemowlętami z grupy ryzyka.
Techniki terapeutyczne stosowane w SI mogą pomóc dzieciom lepiej funkcjonować w
szkole i w domu przyczyniając się do ogólnej poprawy ich sytuacji Ŝyciowej.
SI opiera się na neurofizjologicznych podstawach klinicznej obserwacji i standaryzowanych
testach.
Twórca Teorii Integracji Sensorycznej A. Jean Ayres, pracownik naukowy Uniwersytetu
Południowej Kalifornii w Los Angeles, definiuje SI jako taką organizację wraŜeń ze wszystkich
systemów zmysłowych by mogły być one wykorzystywane do celowego i efektywnego działania.
Wiedzę o podstawach teoretycznych, moŜliwościach diagnostycznych i terapeutycznych
związanych z SI obecnie szeroko wykorzystuje się w USA, Japonii, Nowej Zelandii, Izraelu i 8
krajach europejskich.
W 1993 roku metoda SI dotarła do Polski, wówczas teŜ jedna z pierwszych studentek i
współpracownic J. Ayres – Violet F. Maas (międzynarodowa wykładowczyni i konsultantka z
zakresu SI) przeprowadziła w Warszawie pierwszy kurs „Sensory Integration – teoria i praktyka”
dla: lekarzy, psychologów, fizjoterapeutów, pedagogów specjalnych i logopedów.
Gabinety SI funkcjonują obecnie juŜ w wielu miastach polskich przy poradniach
psychologicznopedagogicznych, ośrodkach rehabilitacyjnych, ośrodkach szkolno
wychowawczych, placówkach kształcenia integracyjnego (przedszkola, szkoły), centrach
terapeutycznych i edukacyjnych.
Terapia metody SI jest prowadzona głownie w ruchu na specjalnych przyrządach.
1 z 2
20090429 22:55
99444889.001.png
Gabinet Terapii Metodą Integracji Sensorycznej (SI) i Terapii Logoped...
http://www.terapiasi.pl/si.php
Szkolenia terapeutów SI organizuje i nadzoruje Polskie Stowarzyszenie Terapeutów
Integracji Sensorycznej (SI) w Warszawie.
Przykłady niektórych zachowań, których podłoŜem jest problem w procesach integracji
sensorycznej:
► dziecko nie lubi być głaskane czy przytulane, nie lubi mycia twarzy, czesania
włosów, odmawia lepienia z plasteliny, bądź malowania palcami – z duŜym
prawdopodobieństwem ma zaburzenia w odbiorze bodźców czuciowych nazywane
obronnością (nadwraŜliwością) dotykową,
► dziecko ma trudności ze wspinaniem się po drabince (np. wchodzi wyŜej tylko
nogami nie dołączając do tego pracy rąk), nie potrafi rozhuśtać się samo na huśtawce –
są to objawy dyspraksji (trudności w planowaniu ruchowym o podłoŜu zaburzeń w
integracji wraŜeń wzrokowoproprioceptywnoprzedsionkowych),
► dziecko bardziej zainteresowane jest odgłosami zza okna, niŜ bajką, którą
opowiada mu mama lub pani w przedszkolu – bardzo moŜliwe, Ŝe mamy u niego do
czynienia z rozpraszalnością uwagi typu słuchowego i krótkotrwałą koncentracją,
► dziecko uporczywie myli litery b i d, w i m – to przejawy zaburzeń w róŜnicowaniu
prawolewo, orientacji przestrzennej, a sięgając głębiej ma deficyty wizualno
przedsionkowe,
► 6latek nie potrafiący odbijać piłki, łapać jej i rzucać do innego dziecka ma
problemy z integracją wzrokoworuchową o podłoŜu deficytu w funkcjonowaniu systemu
przedsionkowego.
► Przykłady takie moŜna by długo mnoŜyć.
Czy dzieci z powyŜszych przykładów po prostu wyrosną ze swoich problemów? Nie. Raczej problemy
te będą „rosły” wraz z nimi.
Obserwujmy więc uwaŜnie nasze dzieci.
Nie bagatelizujmy ich niewielkich nawet trudności, aby mogły rozwijać pełnię swoich potencjalnych
moŜliwości.
Copyright 2007 © PHU Rysieńka. All rights reserved.
2 z 2
20090429 22:55
99444889.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin