za´¬ŻT-cznik nr 6 - Instrukcja praktyki.doc

(36 KB) Pobierz
U N I W E R S Y T E T Ś L Ą S K I

 

U N I W E R S Y T E T   Ś L Ą S K I

I n s t y t u t   H i s t o r i i

 

Instrukcja

w sprawie organizacji i przebiegu praktyki pedagogicznej ciągłej

 

I.  PODSTAWA PRAWNA

 

Podstawą prawną praktyki jest: rozporządzenie Rady Ministrów z 12 sierpnia  1991 roku (Dz. U., 1991, Nr 73, poz. 323) z późniejszymi zmianami (Dz. U. 1993, nr 25, poz. 112 i 1994, nr 3, poz. 15) rozporządzenie MENiS z dnia 7 września 2004 r. w sprawie standardów kształcenia nauczycieli (Dz. U. 2004, Nr 207, poz. 2110) oraz zarządzenie Rektora UŚ nr 41 z 27 czerwca 2007 r.;

 

II.  CELE PRAKTYKI

 

1.      Praktyczne zapoznanie się z pracą i życiem szkoły;

2.      Poznanie ogólnych zasad organizowania i prowadzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej;

3.      Rozwijanie umiejętności planowania, prowadzenia i dokumentowania zajęć;

4.      Doskonalenie umiejętności prowadzenia obserwacji zajęć i jej dokumentowania;

5.      Pogłębienie umiejętności wykorzystywania różnorodnych  metod i form nauczania na lekcjach historii i historii i społeczeństwa;

 

III.  ORGANIZACJA I PRZEBIEG PRAKTYKI

 

1.      Student jest zobowiązany do zgłoszenia się do Dyrekcji szkoły w dniu rozpoczęcia praktyki celem skierowania go do nauczyciela-opiekuna, który jest jego bezpośrednim przełożonym w czasie trwania praktyki. Obowiązkiem studenta jest powiadomienie Dyrekcji szkoły oraz opiekuna dydaktycznego praktyki z ramienia uczelni o niemożności stawienia się do szkoły w oznaczonym terminie (np. zwolnienie lekarskie)

2.      Nauczyciel-opiekun ustala ze studentem szczegółowy plan zajęć zgodny ze wskazaniami instrukcji

3.      Codziennie po zajęciach nauczyciel-opiekun omawia ze studentem przebieg i wyniki jego całodziennej pracy. Tematem omówienia powinna być przede wszystkim każda hospitowana lub przeprowadzona przez studenta lekcja (w wypadku hospitowania przez studenta lekcji u innego nauczyciela, w jej omówieniu powinien uczestniczyć również ten nauczyciel). Wszystkie sporządzone przez studenta konspekty zajęć powinny zostać potwierdzone podpisem nauczyciela-opiekuna praktyk.

4.      W czasie odbywania praktyki student podlega obowiązującej w szkole dyscyplinie pracy. Cechować go powinna obowiązkowość, solidność i sumienność w wykonywaniu swoich obowiązków.

 

IV.  RODZAJE ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH STUDENTA

 

1.      Student przebywa w szkole przeciętnie 3-4 godzin dziennie, realizując zadania wynikające z planu zajęć, z tym iż w pierwszych 3 dniach nie prowadzi samodzielnie lekcji a jedynie hospituje zajęcia;

2.      W trakcie 4-tygodniowej praktyki student powinien zaliczyć minimum 75 godzin, w tym przynajmniej 30 godzin hospitowanych i 28 godzin lekcji prowadzonych z przedmiotu historia oraz historia i społeczeństwo. Pozostała część godzin winna być przeznaczona na zapoznanie się z całokształtem pracy szkoły w tym w szczególności z:

·         podstawową dokumentacją szkolną i sposobem jej opracowania (Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania (WSO), programem wychowawczym, programem profilaktycznym, dziennikiem lekcyjnym, arkuszem ocen)

·         programem nauczania przyjętym przez nauczyciela, podręcznikiem ucznia, wyposażeniem pracowni historycznej w pomoce dydaktyczne

·         pracą pedagoga szkolnego

3.      Student może hospitować również lekcje wychowawcze, lekcje z przedmiotu wiedza o społeczeństwie oraz różne formy pracy pozalekcyjnej prowadzone przez opiekuna, innych nauczycieli oraz praktykantów. W wyjątkowych sytuacjach może przeprowadzić również kilka zajęć z przedmiotów innych niż historia lub historia i społeczeństwo;

 

Zaleca się aby student:

 

-          znał temat lekcji i związany z nim zakres materiału co najmniej 3 dni przed jej realizacją

-          lekcje próbne przygotowywał samodzielnie po wcześniejszej konsultacji z nauczycielem-opiekunem;

-          lekcje próbne przeprowadzał w oparciu o konspekt zatwierdzony przez nauczyciela-opiekuna na dzień przed jej prowadzeniem (nauczyciel-opiekun wpisuje na konspekcie akceptację);

-          w czasie odbywania praktyki wykorzystywał możliwie szeroką gamę środków dydaktycznych;

-          miał możliwość sprawdzania zeszytów przedmiotowych, zeszytów ćwiczeń, prac domowych, prac klasowych;

-          uczestniczył w posiedzeniach Rady Pedagogicznej, Samorządu, Rady Szkoły, zespołach samokształceniowych nauczycieli, spotkaniach z rodzicami;

-          pełnił dyżury w czasie przerw lekcyjnych razem z nauczycielami;

-          student nie może sprawować samodzielnej opieki nad dziećmi i młodzieżą w przypadku wyjścia poza teren szkoły (wyjścia do kina, teatru, wycieczki szkolne);

 

 

 

V.  DOKUMENTACJA PRAKTYKI

 

1.      Student prowadzi dzienniczek praktyki w postaci szczegółowego wykazu prowadzonych i obserwowanych zajęć lekcyjnych i innych form własnej aktywności (wzór dzienniczka wraz ze skierowaniem na praktykę student otrzymuje z uczelni);

2.      Nauczyciel-opiekun bezpośrednio po zakończeniu praktyki ocenia całokształt pracy studenta wypełniając Kartę zaliczenia praktyki pedagogicznej. Ocena końcowa powinna być wyrażona jednym ze stopni słownie, a w nawiasie cyfrą: bardzo dobry (5,0), dobry plus (4,5), dobry (4,0), dostateczny plus (3,5), dostateczny (3,0), niedostateczny (2,0). Ocena niedostateczna powoduje niezaliczenie praktyki;

3.      Dyrektor szkoły, względnie zastępca stwierdza odbycie praktyki w dzienniczku praktyki oraz potwierdza ocenę wystawioną w Karcie zaliczenia praktyki pedagogicznej przez nauczyciela-opiekuna swoim podpisem i pieczątką;

4.      Wypełniony i potwierdzony przez dyrektora szkoły dzienniczek praktyk oraz wypełnioną Kartę zaliczenia praktyki pedagogicznej student powinien otrzymać bezpośrednio po zakończeniu praktyki. Dokumenty te wraz z kompletem konspektów z przeprowadzonych lekcji student dostarcza opiekunowi dydaktycznemu z ramienia uczelni.

5.      Nauczyciel-opiekun wypełnia  właściwe druki tj.: 4 egzemplarze umowy i jeden egzemplarz rachunku. Bardzo prosimy o staranne i czytelne wypełnianie umów. Prosimy o podanie nazwy banku i numeru swojego konta w celu umożliwienia wypłaty stosownego wynagrodzenia.  

 

 

 

2

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin